måndag 11 augusti 2025

På väg mot omyndighet

Landets finansminister Riikka Purra gjorde ett aningen oortodoxt utspel inför höstens budgetmangling när hon presenterade en nedskärningslista på ungefär en miljard. Denna lista var långt präglad av Sannfinländarnas politiska prioriteringar och torde knappast som sådan bli godkänd av de andra regeringspartierna. Men Purras lista satte (igen) fokus på landets usla ekonomiska situation och har skapat välbehövlig debatt. Tyvärr är tonen i debatten sådan att det knappast går att förvänta någon konstruktiv och bred diskussion om hur landets ekonomi ska fås på fötter. Det enda som hörs är nämligen arga rop om att vi inte kan/får skära mera på just de områden som ligger den ropande närmast hjärtat. 

Problemet är bara det att vi lever så oerhört högt över våra tillgångar just nu. Statsskulden ökar snabbt trots regeringens tappra försök att balansera budgeten. Bara låneskötseln (räntorna) förväntas inom några år uppgå till ungefär 10% av statsbudgeten. Även de som, på basen av en mycket märklig logik, hävdar att upplåningen inte är något problem eftersom stater inte förväntas betala tillbaka sina lån borde inse att detta är ett verkligt problem som inte kan tillåtas eskalera ytterligare. Bakom hörnet lurar dessutom den så kallade "Trojkan" (ECB, IMF och EU-kommissionen) som hotar att, så som skedde i Grekland, ta över skötseln av ett lands ekonomi om landets folkvalda ledning inte klarar av att göra de nödvändiga besluten.  

Finland är just nu på väg mot detta hörn i snabb takt.  

18 kommentarer:

  1. Och det här är förstås en följd av människans gudsfrånvändhet, eller hur? Om alla människor skulle omvända sig - och dessutom bli syndfria - skulle Finlands ekonomi repa sig som genom ett trollslag?

    Och kristdemokraterna har understått alla de lösningar som behövs, även gällande ekonomin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:13. Det finns inga bibliska kristna som predikar någon syndfrihetslära. Om du hör någon göra det ska du springa därifrån så fort du kan - och så kan du meddela mig så jag får kolla upp det.

      Sedan vad som är en följd av vad är förstås svårt att säga. Men vi är många som redan länge har varnat för att när vi som land vänder oss bort från Guds goda vilja och bud så kan det få följder att Han drar bort sin välsignelse. Kanske det år en del av detta?

      Radera
    2. Du har ju en tendens att se på politiken med det du tror är Guds ögon. Då skulle det falla sig naturligt att tänka sig synden som orsak till Guds vrede över världen och folken, som drabbas av allehanda olyckor, typ nationell skuldsättning och illavarslande framtida ekonomisk spiral.

      Den moraliska skuld som du kallar synd kunde beskrivas som en grundläggande svaghet som ingen av oss - ingen alls - kommer ifrån. Men i så fall träffade Bo Bergman faktiskt mitt i prick med sin dikt "Marionetterna".

      Radera
    3. Anonym 18.36. Nej, inte alls. Vi är inga marionetter utan vi har en fri vilja att göra bort oss. Vilket vi också gör jämt och ständigt på det personliga planet. Vi kommer inte ifrån synden, det är sant. Men som folk kan vi välja hur vi styr upp vårt samhälle. Tyvärr har det ofta gått galet också där. Men vi hade kunnat göra bättre val, och det finns givetvis alltid möjlighet att korrigera sådant som vi gjort fel.

      Radera
    4. "vi har en fri vilja att göra bort oss".

      Har vi det? En fri vilja måste ju innebära möjligheten att välja det goda och det rätta också.

      Vem avgör vad som är rätt och fel, bättre eller sämre val, gott eller ont?
      - Är skatter onda eller goda?
      - Är det rätt att köra elbil och fel att köra diesel?
      - Är det bättre att koncentrera sjukhusvården till universitetscentralsjukhusen?
      - Är ett starkt försvar av godo eller ondo?
      - Vad är gott: luta sig mot Washington, Bryssel eller Moskva? - Var ska vi skära ner i statsutgifterna för att få ekonomin i balans?

      Ger kristen tro vägledning i allt det här? Gör alla kristna samma val?

      Radera
    5. Jag vill rekommendera Luthers kanske främsta verk, "Om den trälbundna viljan" , där kommer nog fram om vi har en "fri vilja" eller inte !

      Radera
    6. Anonym 19:44. Du skulle helst inte blanda ihop religion och politik på det sätt som du nu gör. En politiker, oberoende av vilket parti han tillhör, agerar utifrån sina samlade värderingar och sin kunskap och gör bedömningar i olika frågor utifrån dessa. För en politiker som har en kristen tro/övertygelse kommer det att innebära att hans kristna värderingar (i olika stor grad) ligger till grund för hans ståndpunkter/beslut. Det betyder också att kristna människor kan komma till olika ståndpunkter i olika frågor.

      "En fri vilja måste ju innebära möjligheten att välja det goda och det rätta också."

      I samhälleliga frågor, absolut! Problemet är att vårt av synden förmörkade förstånd inte alltid ser/vet vad som är bäst i alla frågor. Speciellt gäller detta i frågor som rör frälsningen, men det är en annan fråga.

      Radera
    7. "Du skulle helst inte blanda ihop religion och politik på det sätt som du nu gör."

      Jag reagerar på det du skriver. Du själv rör ihop religion och politik å det allvarligaste, som om du skulle företräda en gudomlig syn på hur samhället ska vara beskaffat och kritiserar allt från ensamhet till ekonomi som en följd av samhällets gudsfrånvändhet.

      Åtminstone i princip förefaller du acceptera tanken på att även kristna människor kan ha olika syn på tingens ordning. I praktiken verkar du trots allt vara övertygad om att du har rätt och att folk av annan opinion därmed beklagligtvis fel.

      När jag ställer upp politiska problemställningar att granskas ur det förment rätta kristna perspektivet väljer du att hänvisa till individernas (naturligtvis endast de andras?) av synden förmörkade omdöme trots allt.

      Eftersom perspektiven är så olika, säg exempelvis mellan en mörkhyad flykting som försöker överleva och en vit lokalpatriot som vill försvara sina rättigheter, vad tillför pratet om synd till den politiska diskussionen? Går det inte lika bra att hänvisa till människans bristande kunskap och resurser plus sunt bondförnuft?

      Radera
    8. Anonym 08:13. "Eftersom perspektiven är så olika, säg exempelvis mellan en mörkhyad flykting som försöker överleva och en vit lokalpatriot som vill försvara sina rättigheter, vad tillför pratet om synd till den politiska diskussionen?"

      Som sagt: Du blandar ihop religion och politik. Varför gör du det? Detta är ingen politisk diskussion. Men till saken: Perspektiven är väldigt likadana, oberoende av hudfärg, kön osv. Syndens följder drabbar alla människor, och dessa ser inte till varken hudfärg eller något annat.

      Radera
    9. "Du blandar ihop religion och politik. Varför gör du det?"

      Ja, jag vet inte hur många gånger du gjort detsamma själv, och med emfas försvarat din rätt att göra just så. Och nu står du där och pekar finger...

      Men ok: Kristian Nyman går det alltså utmärkt att diskutera Purra, Sannfinländarnas politik, Finland lånebörda, ECB, IMF, EU-kommissionen och nationalekonomiska frågeställningar ur ett kristet, alltså uttryckligen inte politiskt perspektiv.

      Jag är av annan åsikt. Religiöst språkbruk bara skadar och skapar förvirring i en politisk diskussion.

      Radera
    10. Anonym 21:41. Som jag sade är det skillnad på att diskutera samhälleliga frågor utifrån ett kristet/religiöst perspektiv och att blanda ihop religion och politik. Jag gör det förra.

      Radera
    11. "Jag gör det förra."

      Gör du det? Samtidigt kan du skriva:

      "vi är många som redan länge har varnat för att när vi som land vänder oss bort från Guds goda vilja och bud så kan det få följder att Han drar bort sin välsignelse."

      och

      "Problemet är att vårt av synden förmörkade förstånd inte alltid ser/vet vad som är bäst i alla frågor."

      Rätta mig om jag har fel, men varken Guds välsignelse eller synden är politiska argument. Där de förekommer är diskussionen religiös till sin karaktär, inte politisk.

      Radera
  2. Svar
    1. Anonym 10:00. Det var ett märkligt förslag. Jag kan inte se att det skulle hjälpa. Men förklara gärna hur du tror det. Jag är intresserad!

      Radera
    2. Stockholm är ju känt för sina tullar. Höj på dem några meter!

      Radera
    3. Jag vet inte riktigt vad anonym 16.15 menar. Men det låter bra det finns många millimiljoner i många meter eller hur?

      Radera
  3. Kommentar till må 8.13 gav mig anledning att läsa Matt 7, hela kapitlet. Där framgår en god undervisning om hur vi, som en del av det stora problemet, kan påverka.

    SvaraRadera
  4. Lite lättillgänglig psykologi på engelska om hur stor risken är för vem som helst att bli ond:

    https://www.youtube.com/watch?v=8nrnZnIgfTY&t=28s

    SvaraRadera