måndag 4 augusti 2025

Inreseförbud till Sverige

Det kommer säkert inte som någon överraskning för någon som läser denna blogg att jag anser att nazismen är en vidrig ideologi. Vit makt-tänkandet likaså. Dessa fenomen, som tyvärr håller på att erövra mark igen också i Europa idag, behöver motarbetas och vederläggas. Men, men, men.

Inte genom att ta till samma arbetsmetoder som nazismen arbetade med när den senast var statsbärande i ett europeiskt land. Alltså genom att inskränka yttrande- och åsiktsfriheten och fängsla sådana som hade "fel" åsikter. 

Tyvärr är det just vad vi håller på med idag i Europa. Mer preciserat: i Sverige.

Igår rapporterade svenska media om hur en Mark Collett från England (som leder vad som påstås vara en vit makt-grupp i England) stoppades på Arlanda, hölls i fängsligt förvar i över ett dygn och sedan avvisades (och utvisades på 15 år från EU och Schengen-området) utan någon som helst brottsmisstanke utan bara för att han har fel åsikter. Enligt Expressen Collett vägrades inresa i Sverige eftersom han anses vara ”ett hot mot den allmänna ordningen, samhällets struktur och de värderingar på vilka Sverige och Europa är byggda". 

Till saken hör att Collett skulle hålla ett tal på "Det fria Sveriges" sommarfest, något som alltså omöjliggjordes genom inreseförbudet.

---

Är "våra" värderingar faktiskt så svaga att de inte håller för att utmanas av dylika virrpannor? (Jag skriver ordet "våra" inom parentes eftersom jag inte håller med om alla av dem. Mera om det nedan.) Och är det inte ett större hot mot dessa värderingar att vi själva bryter mot dem i vår nit att försvara de samma? Vidare: Varför betraktas endast högerextremister som ett hot så farligt att de förbjuds inresa? Och ännu vidare: Vilka andra hot mot "våra" värderingar kan i framtiden (eller kanske redan nu) komma att anses så farliga att de motiverar ett inreseförbud? Skulle t.ex. Päivi Räsänen - som ju dras genom det finländska rättsväsendet anklagad för hets mot folkgrupp efter sina uttalanden om homosexualitet - få resa in i Sverige idag? Hur är det med mig? Jag delar nämligen helt Räsänens åsikter och är inte precis försiktig att medge det.

Det är en mycket farlig väg Sverige har gått in på när en människa som inte misstänks för något brott behandlas på detta sätt - oberoende av vilka åsikter denna människa har. Här har de svenska myndigheterna öppnat en Pandoras ask som, kan det komma att visa sig, har mycket drägg på bottnen.    

44 kommentarer:

  1. Du kan ha rätt där Kristian:att du är stämplad för dina åsikter.Undertecknad har varit med om denna typ av diskriminering då givna förhandsuppgifter utnyttjast för att sätta krokben för dig.1:a gången i portugal år 2022 och 2:a gången för ganska precis 1år sedan i just texten nämnda sverige.Efter 2:a gången drog jag slutsatsen att rättigheter fråntas mig med fel åsikter och tids nog försvinner de flesta "grundmurade" rättigheterna folk utanför "eliten" haft vare sig vi är för eller emot de mentalsjuka åtgärderna
    ledargarnityret i väst vidtar!

    SvaraRadera
  2. Ja, kapitalismen upplyst av pengen och människoförnuftigheten är verkligen en faslig ideologi

    SvaraRadera
  3. Vit makt-tänkandet är centralt för Donald Trump och MAGA-rörelsen, som ju är tongivande för republikanerna i USA. Kristian, du har uttryckligen deklarerat att du understöder republikansk politik. Gäller det här fortfarande? Varom inte, så vad har fått dig att distansera dig från de värderingarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:22. "Vit makt-tänkandet är centralt för Donald Trump och MAGA-rörelsen"

      Nej, det är inte "centralt". Men det finns säkert element i den rörelsen som har det sättet att tänka. Men ja, jag understöder republikansk politik framom demokratisk dito. Likväl var valet mellan Trump och Harris ett val mellan pest och kolera, vilket jag många gånger har påpekat.

      Radera
    2. Struntprat! Vit makt-tänkandet är utan vidare centralt för det republikanska partiet, som har sina rötter i inbördeskrigets gamla "nord"; det är konservativt och rasistiskt. Under den nya Trumpregimen har den politiken dominerat genom att folk avskedats från höga poster inom statsförvaltningen bara på grund av olämplig hudfärg. Vid nyanställningar har hudfärgen varit ett långt viktigare kriterium än behörighet och kompetens.

      Att Collett fick inreseförbud till Sverige hör ihop med att han är nazist och antisemit (och stolt sådan). Det handlar inte bara om enskilda människors privata åsikter. Det gäller att förebygga samhällsomstörtande verksamhet, med utvecklingen i Europa för 100 år sedan i smärtsamt minne bevarad. Det är bara troskyldig välvilja som hälsar kriminella välkomna och tror att våldsverkare ska kunna talas tillrätta.

      På sedvanligt vis (vid det här laget) plockar du sedan upp martyrglorian och marknadsför dig själv som nästa offer för den demokratiska världens hotande demoniska ovilja. För att citera en berömd skribent: det fungerar inte så i verkliga livet! Och dessutom hamnar glorian på sned: du kritiserar det öppna demokratiska samhället för påstått totalitära tendenser, men tänker i samma banor själv: du har de enda rätta tankarna och alla andra ska anpassa sig, antingen godvilligt eller med tvång.

      Radera
    3. I det amerikanska inbördeskriget var det väl gamla "syd" som var rasistiskt ?

      Radera
    4. Anonym 08.19. College var inte misstänkt för något brott, varför han inte i detta fall kan stämplas som "kriminell" och "våldsverkare". Är du faktiskt ok med att människor interneras och vägras inresa bara på grund av sina åsikter? För det är de facto vad som skedde här.

      Det sista du skriver är sedan bara påhitt från din sida. Var/när har jag någonsin skrivit något som kan förstås så att jag vill tvinga några åsikter på någon? Jag håller inte andan i väntan på svar...

      Radera
    5. Att det kan vara så svårt att förstå...

      1. Samhällsomstörtande verksamhet klassas som kriminell och motarbetas. Collett var inbjuden att genom tal understöda nazism och antisemitism, själva grunddragen i "Det fria Sverige". Genom att stoppa inresa stoppades talet och därmed motarbetades nazism och antisemitism. Ett rättssamhälle fungerar inte bara repressivt, utan även preventivt.

      2. Du hämtar din politiska substans (bland annat) från den amerikanska högern. I det polariserade USA motarbetas vänstern, utan den minsta lilla hänsyn till att de faktiskt kan ha fog för sin syn på saken. Republikanerna firade julafton när de i senaste val fick i stort sett absolut makt och är nu på väg att införa auktoritärt styre i USA. Du understöder detta - och i din lokala retorik, med (ibland underförstått) hot om helvete och annat, använder du psykologiska knep för att främja dina ståndpunkter.

      Fråga: "Var/när har jag någonsin skrivit något som kan förstås så att jag vill tvinga några åsikter på någon?"

      Svar: Det är ett genomgående drag i allt du skriver.

      Radera
    6. Anonym. Genomgående drag? Nej verkligen inte då. Som Kristian säger: Ge exempel!

      Radera
    7. Anonym 10:18. Vad kan vara mer samhällsomstörtande verksamhet idag än Extinction Rebellion. Men dessa rebeller stoppas inte vid gränsen. Trots att de, i motsats till denne Collett, HAR gjort sig skyldiga till kriminella handlingar. Jag hoppas att du ser den otroliga inkonsekvensen här. Eller rättare sagt: Hur olika vänster- och högeridioter behandlas.

      "I det polariserade USA motarbetas vänstern, utan den minsta lilla hänsyn till att de faktiskt kan ha fog för sin syn på saken."

      Just nu, ja. Före valet - och ännu i blå stater - är förhållandet det omvända. Nå, vi kan säkert enas om att detta inte är någon fungerande väg framåt. Oberoende av vilka åsikter och vems yttrandefrihet det är som drabbas. Eller?

      "och är nu på väg att införa auktoritärt styre i USA"

      Detta är åtminstone än så länge bara vänsterpropaganda.

      "Det är ett genomgående drag i allt du skriver."

      Det var bra att jag inte höll andan i väntan på exempel. De lär nämligen inte komma. Svepande omdömen är inget värda.

      Radera
    8. "Detta är åtminstone än så länge bara vänsterpropaganda."

      Ånej. Däremot är ditt blånekande av fakta ett uttryck för blåögd beundran för republikansk politik.

      "Det var bra att jag inte höll andan i väntan på exempel. De lär nämligen inte komma. Svepande omdömen är inget värda."

      Suck. Det här innebär ju att du inte tror dig om att vara konsekvent i din framställning. Vidare haltar du vidare i din religiösa politik: du kan skriva om "Guds goda ordningar" utan att så mycket som antyda att din på religionen grundade politik en dag kommer att föra ditt "parti" till det eviga livet och de andra, ja, till det alternativa stället. Argumentationen är tvivelaktig och metoden kallas "mentalt våld".

      Radera
    9. "Detta är åtminstone än så länge bara vänsterpropaganda."

      Jo, om man blundar hårt och håller för näsan och öronen samtidigt!

      https://www.npr.org/2025/04/22/nx-s1-5340753/trump-democracy-authoritarianism-competive-survey-political-scientist

      https://www.theguardian.com/us-news/2025/jun/19/trump-us-autocracy-authoritarianism

      https://www.americanprogress.org/article/trumps-first-100-days-creating-an-imperial-presidency-that-harms-americans/

      https://www.nilc.org/resources/trumps-authoritarian-playbook/

      https://rsf.org/en/six-months-trump-s-war-press-importing-and-exporting-authoritarian-tendencies

      https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2025/mar/22/trump-administration-authoritarianism

      https://www.axios.com/2025/08/02/trump-authoritarian-jobs-report-bls-economy

      On and on and on

      Radera
    10. Kristian: ang auktoritärt styre i USA. Man kanske inte ska fråga USA:s försvarsminister om råd i demokratifrågor https://www.gp.se/nyheter/varlden/hegseth-delar-klipp-mot-kvinnors-rostratt.5d7e2bff-6cfa-529d-8e4a-e8162e898c29

      Radera
    11. Anonym 15:44. Jag läste vad det hela bottnade i, och jag måste säga att en mer vinklad och felaktig nyhetsrapportering är svår att finna.

      Radera
  4. Här är svensk polis ute på
    väldigt tunn is.

    Ett snarlikt fall fanns på 1970-talet
    eller 1980-talet även om ej nödvändigtvis identiskt.

    Handlade kanske om nynazisters rätt att demonstrera.

    Grundlagsexperten Gunnar Heckscher,
    en uttalad antinazist, medgav att de hade rätt till detta.

    Är det här fallet mycket annorlunda?

    Hans Ånäs

    SvaraRadera
  5. Det är inte pga sina åsikter han nekas tillträde utan för att han utgör ett hot mot den allmänna ordningen. Att resa till ett annat land är ett privilegium, inte en mänsklig rättighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:20. Givetvis är det p.g.a. sina åsikter han nekas inresa. Skulle det bara handla om omsorg om den allmänna ordningen skulle ER också nekas inresa, men det sker inte.

      Radera
  6. Mark Collett är en nazist, sprider en massa konspirationsteorier om judar, förnekar holokausten, beundrar Putin, håller fester över alla afrikaner som dött i HIV, och medan han var medlem i det nationalistiska partiet BNP, gick han ut med att hota att döda ledaren för just BNP. Han har fortsatt med sitt hatparti PA, Patriotic Alternative.

    Ingen har försökt hindra honom att ha de åsikter han har, en "liten" detalj som Kristian alltid vill glömma. Men ett land har inget tvång att ta in vem som helst. Det är en annan sak, och Kristian har stora problem med att se vad som är äpplen, och vad som är apelsiner.

    Men som med allt annat, är Kristian rädd för att han ska nekas nånting för de åsikter han har. Men faktum är, att ju bredare åsikter, som tilltalar en allt bredare skara, desto fler ställen är man välkomnad till. Och tvärt om, desto snävare åsikter, som bara tilltalar få, och ses som motbjudande för majoriteten, desto färre dörrar står öppna. Men Kristian, ingen har tagit in dig till förhör eller försökt ändra dina åsikter. Ser du, eller ser du inte skillnaden mellan att få ha dina åsikter och att inte vara välkomnad överallt?

    Men Kristian, om du verkligen anser att nazismen är en vidrig ideologi, hur skulle du lösa problematiken med att en nazist kommer till ett land och vill uppvigla och expandera denna vidriga ideologi? Försök att inte komma med omskrivningar och tolkningar till vad jag skrivit, utan ge konkreta åtgärder som du anser vore lämpliga för att inte ge nazismen större utrymme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner du Faktalobby någon som utger sig för att vara jude som är nazist?

      Radera
    2. Anonym är inte heller konstruktiv på något vis, eller förmögen att komma med försök till lösning. Istället vädrar hen morgonluft. Uppfriskande för vissa, men rätt tröstlöst för flertalet.

      Radera
    3. Alltså Faktalobby känner ej någon som utger sig för att vara jude som är nazist.

      Radera
    4. Egenhändig autograf av putin eller av zelenski,Faktalobby?

      Radera
    5. "Ingen har försökt hindra honom att ha de åsikter han har, en "liten" detalj som Kristian alltid vill glömma."

      Det gamla vanliga, "Ingen har hindrat dig men ditt val får konsekvenser".
      Det gäller överallt, även i de brutalaste diktaturerna. Du har alltid ett val, ingen kan ta ifrån dig ditt val, men konsekvenserna kan vara förödande.
      Detta är tydligen den nya visheten hos västerländska makthavare i dag.

      Radera
    6. 00:54
      Ja hur skulle ett samhälle utan konsekvenser se ut? Vi kan ju släppa in förintelseförnekare i skolorna och så få barnen själva avgöra vad som är rätt...vi får ju inte förtrycka de små liven och indoktrinera dem, de måste ju få göra val. Jag tror jag ska öppna ett "antiförintelsecenter" mitt emot skolan. Ska ordna med mysig eftisverksamhet med gott mellanmål så de hålls vakna då de går genom utställningsrummen. Bra för föräldrarna att barn får en trygg plats efter skolan och nåt som motverkar indoktrineringen där. Passande för Österbotten så får centret namnet "Heila sannindje".

      Radera
    7. Förvirringslobbyn. Collett har vidriga åsikter, det kan vi säkert vara ense om. Men att utan brottsmisstanke internera en person och kasta ut honom/utvisa honom på 15 år, bara på basen av hans åsikter, det är inte något en demokrati kan hålla på med. Speciellt inte som detta bara tycks drabba individer på högerkanten.

      "Men Kristian, ingen har tagit in dig till förhör eller försökt ändra dina åsikter."

      Nej, för att jag inte är någon. Men se vad som har hänt med Päivi Räsänen som har samma åsikter som jag. Hon har förföljts av rättsväsendet i flera år. Tycker du att det är rätt?

      "Men Kristian, om du verkligen anser att nazismen är en vidrig ideologi, hur skulle du lösa problematiken med att en nazist kommer till ett land och vill uppvigla och expandera denna vidriga ideologi?"

      Det är en bra fråga. En demokratisk rättsstat bemöter lögn med sanning. Inte med att förbjuda lögnen. En demokratisk rättsstat bemöter desinformation med information, inte genom att förbjuda desinformationen. En demokratisk rättsstat skyddar yttrandefriheten genom att tillåta människor att yttra sig, inte genom att förbjuda yttrandefrihet.

      Radera

    8. 09:34
      Konsekvenser är en omskrivning för bestraffning. Jag vet inte när det började. Det har börjat i yttrandefrihetsfall nån gång men det blev påtagligt under covidpandemin.
      "Nej det är inget vaccintvånng" och så kom den ena inskränkningen efter den andra för ickevaccinerade. De som var vaccinerade dikterade villkoren för ickevaccinerade. I Finland gick det inte överstyr men det gjorde det i vissa länder.
      Förbud eller tvång är bara ord. I praktiken sätts de i funktion genom bestraffning, alltså konsekvenser. Vid tillräckligt omfattande konsekvenser så är det likvärdigt med förbud eller tvång.
      Inte skulle Sverige gått under fastän en nazist skulle kommit in i landet. Sverige har betydligt större problem. Jag ser denna aktion som ett upprätthållande av dimridåer.

      Radera
    9. Instämmer Patrik

      Radera
    10. Själv vill du ju inte släppa in muslimer i landet, som du själv skrivit (https://kristiannyman.blogspot.com/2019/07/den-demografiska-vintern-kommer.html) men du har ju aldrig haft nån enhetlig linje. Collett har givetvis blivit misstänkt och dömd, inte i Sverige men nog i UK. Hans parti Patriotic Alternative hade undersökts av en undercover journalist, och fått ta del av deras diskussioner om vilka vapen dödar afrikaner tillräckligt bra. Tycker du Kristian att vi är i behov av den sortens "yttrandefrihet"? Vill vi ha mera av den farliga extremhögern i vårt samhälle? Tycker du att yttrandefrihet går så långt före allt annat så vi ska bli rädda för att hamna i korseld då vissa grupper nyttjar sin "yttrandefrihet"?

      Päivi Räisänen får det hon förtjänar, i en rättstat har alla parter rätt till att prövas. Varför skulle Räisänen få frikort i domstolen?

      Jag frågar igen: hur skulle du lösa problematiken med att inte ge nazismen utrymme? Var, i vilka sammanhang skulle du upplysa dessa med rätt information? Var skulle det ha lyckats? Eller löser du allt genom att skriva några inlägg på din blogg? Försök vara konkret.

      Radera
    11. Hur skulle du lösa problematiken med att ge zelenski utrymme faktalobby?Hela "vår" riksdag som andäktigt står och hör på denna skådespelare till nazist och bifaller allt vad han "vill ha och behöver"!

      Radera
    12. Förvirringslobbyn. Du fortsätter med dina lögner. Jag har inte alls sagt att jag "inte vill släppa in muslimer i landet". Alla som vill kan ju kolla vad jag egentligen skrev, du ger ju tacknämligt länken.

      "Tycker du Kristian att vi är i behov av den sortens "yttrandefrihet"?"

      Antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi det inte. Har vi det kommer också idioter att använda sig av den, men eftersom alternativet är så mycket sämre måste vi välja att fortsätta ha yttrandefrihet.

      "Päivi Räisänen får det hon förtjänar, i en rättstat har alla parter rätt till att prövas. Varför skulle Räisänen få frikort i domstolen?"

      Du bortser helt från att den klappjakt åklagaren utsätter henne för är ett hårt straff i sig. Din kommentar avslöjar till denna del allt som åtminstone jag behöver veta.

      "Jag frågar igen: hur skulle du lösa problematiken med att inte ge nazismen utrymme?"

      Låt mig komma med en motfråga: Om vi ska förbjuda vissa ideologier, var ska vi i så fall dra gränsen? Extinction Rebellion är en rörelse som är samhällsfarlig, anser du att den också borde nekas utrymme? Om inte, så varför inte? Kan vi, med majoritetsbeslut, avgöra vad som ska vara tillåtet (sant) och vad som ska vara förbjudet?

      Radera
    13. "Tycker du Kristian att vi är i behov av den sortens "yttrandefrihet"?"

      Antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi det inte

      Varför svarar du inte på min fråga, som den är skriven? Nå, låt mig besvara då: om du skulle indikera att dylika destruktiva ideologier inte är önskvärda, vet du ju att jag skulle kontra med varför din destruktiva ideologi får existera. Du vill ju inte ge upp din livs agenda, anti-hbtq-ideologin.

      "Du bortser helt från att den klappjakt åklagaren utsätter henne för"

      Åklagare hänvisar till lagen, och skulle hen inte göra det, skulle inte Räsänen nödgas ta till allehanda utländska advokater. Nu är det bara så, att Räsänen rör sig på den gråa zonen, och om hon har överträtt linjen, ska bevisas. Om man frågar om hon är en kärleksfull människa, är svaret givet: verkligen inte.

      "Låt mig komma med en motfråga"

      Nej, du får lov att svara på en fråga som ställs dig. Men du har ju inga svar, nånsin, och därför kan du inte komma med annat än en motfråga.

      Radera
    14. Förvirringslobbyn. Jag besvarar inte ledande frågor, utan när jag hittar sådana väljer jag att besvara dessa så att svaret inte blir galet.

      Radera
    15. Ledande frågor har svar, och något svar finns inte i min fråga om vad DU rent konkret skulle göra för att ge nazismen mindre utrymme.
      Men du har ju aldrig några svar.

      Radera
    16. Förvirringslobbyn. Bara för att du inte gillar/håller med om det svar jag gav betyder inte att jag inte skulle ha ett svar. Läs om!

      Radera
    17. Kommentaren ovan är alltså skriven av mig.

      Radera
  7. Kommentar till 10:18 och 10:20:

    Visst kan det vara svårt att förstå!

    Det fanns vid detta seminarium
    flera potentiella talare som kunde tänkas ha uttryckt sig på samma sätt som denne Collet.

    I seminariet fanns förmodligen både nationalister och nationalsocialister.

    Så vari bestod Collets mervärde som farlig för den allmänna ordningen?

    Internationellt samarbete sågs som ett hot?

    Polisen har ej motiverat på ett hållbart sätt, endast synnerligen diffust.

    Hans Ånäs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans, bara en sån sak att eventet hålls på en liten ort som Töreboda. Där har polisen sämre möjligheter att övervaka och förhindra våld (åt ena eller andra hållet). Att nån reser runt och förnekar förintelsen är skäl nog. Det är ju inte ett event där det ordnas öppna panelsamtal där nån får lyfta fram fakta. Avhoppare från nazirörelserna vittnar om att det är sekter de varit med i, inte några rörelser som demokratiska föreningar och liknande. Så vad vill dessa sekter? Jo de vill omstörta samhället genom tex terrordåd (jfr nyligt åtal mot försök för nåt år sen att skapa terrorceller för att attackera eurovisionen). Så nog finns det fog att hålla gaten stängd för dylika hitlers.

      Radera
    2. Det är väl Säpo eller Skyddspolisen som ska hålla sig ajour med dylika terrorceller.

      Förintelseförnekelse är väl
      från ganska nyligen kriminaliserad i Sverige.

      Kanske ej i England?

      Bakom kriminaliseringen av förintelseförnekelse i Sverige finns påtryckningar från EU kommissionen.

      Mer komprometterande för denne Collett kunde ju vara
      om han uppmanat till våld.
      Han har väl ändå ej tills vidare
      dömts för dylikt.

      Hur som helst hade han
      väl ej predikat förintelseförnekelse ännu på
      svensk mark när han stoppades av polisen.

      Straffad för ett brott som han kunde tänkas komma att begå?

      Förlorat pass och inreseförbud till EU- länder på hela 15 år.

      Det låter ej som ett rättssamhälle.

      Hans Ånäs




      Radera
    3. Bra där Hans från första mening och speciellt den sista sammanfattar bra:vi lever ej i något rättssamhälle! oberoende
      av "elitens" upprepande,även av denna klyscha,likt papegojor!

      Radera
  8. Jag prenumererar på DFS nyhetsbrev och har med några undantag när kunnat konstatera att deras verksamhet är rätt sund. Vad som fick dem att kalla Mark Collett är för mig en gåta, jag hade förstått det bättre om de hade kallat Tommy Robinson....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hitler tyckte också att hans verksamhet var sund.

      Radera
    2. Det tyckte han säkert, men nu gällde det DFS, bilda dig gärna en egen uppfattning genom att följa vad de håller på med och återkom efter det. Motsvarigheten för oss finländare kunde kanske vara "Suomalaisuuden Liitto ry" ? Det första jag hittar på sidan är "Lippu korkealle! - Johdanto" , där finns mycket jag kan hålla med om även om jag förbehåller mig rätten att utesluta sådana flaggdagar som "FN-dagen, Europa-dagen och Minna Canth... 20/11 kan man gärna flagga med "familjeflaggan" istället för Finlands-flagga !

      Radera
    3. PS. lite roligt att inte Google hittar ngn annan träff för familjeflaggan än en bildträff på ryska !

      Radera
    4. Jag besökte London våren 1986 och skulle gärna ännu en gång besöka, men som läget är idag är det tyvärr omöjligt...Minnena finns dock kvar från "https://www.google.com/maps/place/HMS+Belfast/@51.5088599,-0.1041548,3255m/data=!3m1!1e3!4m15!1m8!3m7!1s0x47d8a00baf21de75:0x52963a5addd52a99!2sLondon,+Storbritannien!3b1!8m2!3d51.5072178!4d-0.1275862!16zL20vMDRqcGw!3m5!1s0x4876034fcfd170e7:0xb5fcfd348020fae!8m2!3d51.506579!4d-0.081389!16zL20vMDFkc3dn?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgwNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D" , https://www.google.com/maps/place/Imperial+War+Museum/@51.4958399,-0.1112333,576m/data=!3m1!1e3!4m14!1m7!3m6!1s0x4876012c1f3ceed3:0xfed51d88d007b387!2sImperial+War+Museum!8m2!3d51.4958366!4d-0.1086584!16s%2Fm%2F0j2g8sh!3m5!1s0x4876012c1f3ceed3:0xfed51d88d007b387!8m2!3d51.4958366!4d-0.1086584!16s%2Fm%2F0j2g8sh?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgwNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D , https://www.google.com/maps/place/Madame+Tussauds+London/@51.5230207,-0.1569362,575m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x48761ace52b89d81:0x26fdced3c04033a4!8m2!3d51.5230174!4d-0.1543613!16s%2Fm%2F05f3pf0?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDgwNC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

      Radera