I morgon går vi in i den ena av kyrkoårets stora fastetider, alltså adventstiden. Fastetiderna är tänkta som tider när människan ges en möjlighet att lämna bort vissa saker som stjäl hennes tid och i stället satsa denna tid på viktigare saker som t.ex. att läsa Guds ord, be och besöka olika möten och gudstjänster (där det är möjligt för en kristen att göra detta).
Här på bloggen har det den senaste tiden pågått en ganska intensiv debatt om de nytestamentliga texternas tillförlitlighet. Detta, alltså det rent historiska, kan man till viss del diskutera också med sådana som saknar tron. Dock har det blivit mycket tydligt att det också i en sådan diskussion kan bli problem när de som förnekar tron så oerhört gärna vill att de bibliska texterna inte ska vara tillförlitliga. Detta gör att de inte klarar av att ta till sig de argument som talar för texternas tillförlitlighet utan blundar för dessa och i stället fokuserar på likatänkandes vilseförande tankekonstruktioner.
Dock har de bibliska texterna en helt annan – och i själva verket mycket viktigare – sida också. Då talar jag alltså om Bibeln som Guds ord. Den som vill lyssna kan nämligen genom bibelordet få höra Guds tilltal. Den som har låtit Ordet tala har insett det som Hebreerbrevets författare skriver, att "Guds ord är levande och verksamt [och att ] det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar".
Det att Guds ord är levande och verksamt syns i det att det skapar en hunger i människan efter mera när man brukar det. Och omvänt: När man inte brukar det blir det ofta så att man inte inser hur mycket man behöver det. En vis man beskrev detta som så att genom sitt bibelbruk "äter människan sig hungrig och svälter hon sig mätt". Den som har öron att höra med och ögon att se med förstår vad detta betyder.
Att läsa Guds ord handlar långt om goda vanor. Alltså så att man inrättar sin vardag så att man ger Guds ord en viss tid av dygnet – ofta samma tid varje dag. T.ex. en stund på morgonen, under lunchen eller i anslutning till kvällsandakten. När detta sker är mindre viktigt, men att det sker är oerhört viktigt.
En fastetid, som t.ex. adventstiden, ger människan möjlighet att skapa nya, goda vanor. Jag ska försöka göra detta denna adventstid, och om du (som jag) upplever att du skulle må bra av detta utmanar jag dig att göra det samma. För mig passar det bäst att läsa Guds ord på morgonen. För någon annan passar det bättre någon annan gång. Som sagt är tidpunkten oviktig. Det viktiga är att det sker och att vi får skapat en vana att läsa Bibeln och låta Gud tala till oss.
Med dessa ord vill jag önska dig en välsignad adventstid!
"Dock har det blivit mycket tydligt att det också i en sådan diskussion kan bli problem när de som förnekar tron så oerhört gärna vill att de bibliska texterna inte ska vara tillförlitliga. Detta gör att de inte klarar av att ta till sig de argument som talar för texternas tillförlitlighet utan blundar för dessa och i stället fokuserar på likatänkandes vilseförande tankekonstruktioner."
SvaraRaderaHalmgubbe delux! De kritiska argumenten som här härstammar ur forskningen handlar dels om vilka delar som forskningen kan uttala sig om direkt och vilka delar som är sannolika, mer/mindre trovärdiga, internt eller externt motsägelsefulla eller som det helt enkelt inte finns underlag för. Sådant måste kunna diskuteras. Även inom den "världsliga" forskningen (finns det någon annan?) förekommer många olika röster.
Du hänvisade tex glatt till en bok av Bauckham i teman om evangeliernas ursprung. Vi var sen inne på evangeliernas språk och att Matteus skulle ha varit skriven på hebreiska. Om det har Bauckham själv sagt (2016): "Well, I think Papias made a mistake when he thought it was written in Hebrew, certainly.". Duger inte Bauckham då och du gör en egen(?) isolerad(?) tolkning av vad Papias kan ha syftat på?
En välsignad adventstid även till dig! Må Guds goda vishet vägleda dig till god litteratur i tider av naturens mörker så att läslampans och skärmens(?) ljus för dig till kloka insikter.
Anonym 12:55. Du missar poängen med denna text. Men ok. Jag studerade teologi i Åbo på 90-talet och jag såg hur det speciellt inom exegetiken var legio att komma dragandes med den ena mer huvudlösa teorin efter den andra. Inte för att de var sannolika och inte för att föra vetenskapen framåt utan för att ju huvudlösare/mer uppseendeväckande en teori var desto större var chansen att teologen i fråga kunde göra sig ett namn och bli känd. Och nej, det handlade inte om teorier som diskuterade huruvida det Bibeln påstår är sant utan ju mer detta förnekades desto bättre. Så nej, inga halmgubbar utan det är så här det fungerar.
RaderaSedan finns det väl knappast någon lag som kräver att man måste hålla med om exakt allt en forskare/författare skriver för att få lyfta fram dennes huvudtes som betydelsefull?
Du har givetvis rätt i ditt påstående/fråga. De flesta kan hålla med om mycket av vad en forskare eller filosof skriver utan att hålla med om allt. Bauckhams huvudtes är att evangelierna är pålitliga historiska dokument, nära kopplade till ögonvittnen (lärjungar och deras kretsar) samt att Johannes är skrivet av en lärjunge. Det finns dock mycket som talar emot att så är fallet. Huvudströmmen av forskningen (finns såklart många röster där med) är mer i fållan av att evangelierna är en genre av grekisk-romerska biografier som har som syfte att argumentera för en viss teologi och rörelse. Och just Johannes anses allmänt stå längst ifrån ursprunget (Johannes kan dock anses ha vissa delar som är mer historiskt korrekta än de synoptiska). Texterna anses innehålla minnen av händelser pch det är svårt att utpeka vilka uttalanden eller händelser som går direkt tillbaka till Jesus. Detta baseras på hur de är skrivna, skillnader mellan evangelierna där de beskriver samma händelser osv. Tex att skillnaderna i många fall är bearbetade för olika syften och för att driva teologiska ändamål.
RaderaAnonym 14:18. Jag håller förstås inte med att det skulle finnas "mycket som talar för att så inte är fallet". Som jag tidigare har konstaterat är stil ett mycket trubbigt redskap. Det att evangelierna har betoningsskillnader och att de beskriver samma sak på lite olika sätt är inte alls något negativt när det gäller deras apostoliska ursprung. De är ögonvittnesskildringar, helt enkelt, och sådana tenderar att variera en aning beroende på vilket ögonvittne man frågar. Att Matteus har skrivit för judar och Lukas för hedningar gör givetvis att de kom att skriva lite olika. Inget alls konstigt med det.
RaderaKristian 15:34
Radera"Det att evangelierna har betoningsskillnader och att de beskriver samma sak på lite olika sätt är inte alls något negativt när det gäller deras apostoliska ursprung. De är ögonvittnesskildringar, helt enkelt, och sådana tenderar att variera en aning beroende på vilket ögonvittne man frågar."
Evangelierna/-isterna påstår inte att det är ögonvittnesskildringar. Evangelierna har okända författare och vi kan inte autentisera berättelserna. Detta är fnastorra fakta och gör texterna till hörsägen.
Om evangelierna skulle vara "intervjubaserade" så kunde evangelisterna, en eller flera av dom, ha skrivit det i ingressen eller gett livliga exempel på det. Tvärtom nämner Lukas att det är berättelser som förs vidare. Han skulle inte ha behövt sätta sig in grundligt (1:3) om han hade ögonvittnen till hands, bara att rada upp infon. Nej, istället tar han Markus och ändrar den i teologiskt syfte i detaljer som inte ter sig som ögonvittnesmissar.
Att teologin styr berättelserna syns på flera håll. I Matteus 13:34 står att Jesus enbart(!) talade i liknelser men i Johannes förekommer inga egentliga liknelser. I grekiskan i Johannes förekommer faktiskt inte ens ordet liknelse(!) parable/παραβολή utan istället paroimia/παροιμία. Detta är tyvärr rätt dolt i vissa översättningar (dvs man använder ordet liknelse trots att ursprungstexten inte ger fog för det!) men i 1917 års används iaf "förtäckta ord" men bäst beskrivs det kanske som ordspråk eller metaforer, men alltså inte liknelser. Andra exempel är även bergspredikan, som enbart är på ett berg i Matteus men i Lukas är dessa ord utströsslade. Kreativt, inte rapporterande karaktär.
Dvs det finns uttalanden och budskap från Jesus som pusslas med på ett kreativt sätt och där författarna verkar använda kreativ framställan för att framställa Jesus på utvalt sätt för sin åhörarskara (Jesus beskrivs som Moses i Matteus). Man skulle tycka att om de primära källpersonerna var på plats så skulle de väl ha opponerat o redigerat. Alla lärjungar var judar och borde ju ha sett moseskopplingen? Hörde en enbart liknelser medan en annan inte fick höra en endaste liknelse? Givetvis visar dessa olikheter på teologiska skillnader snarare än att första generationens vittnen sas råkade komma ihåg lite olika saker då det begav sig (jfr blessed are the cheese makers scenen i Monthy Pyton).
Det finns givetvis en massa detaljer att rabbla i. Tex textdelar där författaren inte varit på plats, tex då Jesus frestas (...Jesus berättade alltså senare om sin happening med djävulen men författaren skriver som han var på plats) och rättegången (där lärjungarna hade flytt, så nån av de på plats återkom efteråt med protokollen). Dessa återgivanden ger speciellt intryck av kreativ föreställningsförmåga.
Men ändå, de evangelier vi har är de bästa evangelier vi har, vi får vara glada att vi har dom. Det är fantastiska texter!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDu skriver: "Det att Guds ord är levande och verksamt syns i det att det skapar en hunger i människan efter mera när man brukar det."
SvaraRaderaDet är säkert riktigt men ett annat osvikligt kännetecken är att man vill dela med sig åt andra av det man funnit.
Och på den punkten står det illa till med Evangeliföreningen, där vi ju båda haft vårt hemvist. Missionsglöden har svalnat på ett oroväckande sätt.
När det gäller att föra ut Ordet till andra världsdelar och länder, finns det också mycket missionärsromantik med i spelet. Det är spännande, intressant och lärorikt. Kan man inte bli världsomseglare eller upptäcktsresande, kan man bli missionär i hednaland.
En bättre termometer utgör intresset för att bringa evangeliet till egna landsmän, till hemlandet. Här kommer dagens SLEF till korta. I stället för att utvidga bopålarna snävar man in dem, man säljer och gör sig av med missionsstationer - bönehus, folkhögskola, lägerområden. Inga präster och predikanter besöker de som lämnats ute i kylan - det är min erfarenhet. Vädjanden klingar ohörda, de ansvariga är oberörda.
Likgiltigheten är stor, kärleken har kallnat hos de flesta.
Det tyder på att förkunnelsen inte kan vara rätt. Om den vore det, skulle man som Paulus ha nöd för sina egna närmaste. Det står illa till med SLEF.
J L
Predikanterna var viktiga ända fram till början av 1900-talet. Vid det laget hade läskunnigheten redan ökat, förlagen producerade litteratur av varierande kvalitet som aldrig förr och bildningsnivån hos allmogen hade börjat öka, liksom självmedvetenheten.
SvaraRaderaI samma veva började verksamheten inom de olika kristna föreningarna förändras. Resepredikanternas led glesnade av ekonomiska skäl, bönehusen i obygden började förfalla, verksamheten sinade utom på rörelsernas centralorter där den kritiska massan ännu fanns.
Kanske man kunde ersätta predikantbesöken med pop-up-SELF-samlingar i egen regi, där hugade opinionsmakare kunde läsa ur någon postilla eller annan liknande litteratur. Eller så moderniserar man verksamheten och lyssnar på någon klok utläggning från det aldrig sinande internet, erforderlig portabel teknik finns ju att tillgå överallt? I bästa fall kunde lite enskild initiativkraft leda till uppkomsten av något nytt och kontinuerligt.
Traditioner är bra, men nytänk kan ibland faktiskt vara bättre!
Att läskunnigheten och "bildningsnivån" ökade är ju snarast ett argument för att intensifiera predikantverksamheten: "Förstår du vad du läser?"
SvaraRaderaOch resepredikanternas egid sträckte sig fram mot 2000-talet. Evangeliska predikanter försökte också inofficiellt med brev och besök förmedla evangelium till laestadianerna, till bedjarna i öster och väster och till pietisterna.
Föreningens predikanter fick gå först när SLEF:s ledning spelat bort pengarna på fastighetsaffärer (industrilokaler, inte bönehus) och betrodda förvaltares företag gick omkull.
Ja, SLEF:s samlingar är redan alltför "up-poppade" men kanske du avser något annat?
Nu är det inte fråga om en för SLEF specifik "tradition", utan det levande, muntligt framburna Ordet har funnits med den kristna kyrkan från begynnelsen. Också Paulus längtade efter personliga sammanträffanden för uppbyggelsens skull.
Enskilda initiativ kräver framför allt pengar - annars får ingen någonsin veta om den initiativrikes inititativ. (Det där med "nytänk" kanske var en fadäs och en lapsus, eller så förstår jag det bara fel, elak som jag är av naturen.)
J L
Har du inte fått något besök ännu? Då kan du solidarisera dig i anden med tex ryska eller kinesiska kristna med låt oss säga 15 el 20 år i isoleringscell. Det du då upplever kan och får inte beskrivas för den köttsliga världdn. Ta en promenad och tänk dessa tankar och du skall se att Gud inte sviker när människor sviker och hindrar dig från skökans och vilddjurets invanda. Om Anden Guds helige redan gett dig detta så var vid gott mod. JESUS KRISTUS HAR FÖRSONAT DINA SYNDER OCH ENLIGT BIBELN INTE BARA DINA UTAN HELA VÄRLDENS. BEHÅLL DOPETS NÅD I KRISTI BLOD OCH FÖRTVIVLA INTE! SÖK HERRENS ANLETE SÅ BEHÖVER DU INTE UPPFOSTRAS AV VALPAR SOM RECITERAR UTAN HELGELSE OCH INSIKT
RaderaNytänk kunde gälla de yttre formerna, säg en husförsamling i stället för en formell bönehusgemenskap. För det initiativet behövs det inget större kapital, det räcker med ett hem som öppnas om det än skulle vara torftigt. När det begav sig i tiderna var apostlarna församlade på okänd plats, bakom lyckta dörrar.
SvaraRaderaOch säg den predikant som har någonting att säga som inte läst den litteratur som är tillgänglig för alla eller den predikant av betydelse som inte satt sina tankar på pränt, antingen som bok eller nätpublikation och därvid eventuellt fått en räckvidd långt utöver sin egen fysiska närvaro.
Detta har möjliggjorts av gemene mans omsider utvecklade förmåga att ta del av det skrivna ordet, stundom även på andra språk än det högtidligen omsjungna älskade modersmålet.
Fortfarande, Anonym, hävdar jag att pengar är nödvändiga. Alla har inte ett hem att bjuda in till, alla har inte möbler tillräckligt. Och hur få ut budet? Det behövs någon form av kungörelse, annonsering eller affischer. Det har inte alla råd med och kanske inte heller krafter att vandra kring med dem.
SvaraRaderaDärför bildades en förening för ändamålet.
Vidare förutsätter du att predikanten skall ha råd med dator och telefon - och ändå ha det torftigt? Och ha pengar och förbindelser nog att kunna publicera sina alster?
Utan pengar kan man få ut mycket litet information och att hitta en plats att bjuda in till är närmast omöjligt.
Utanför huvudstaden finns det flest finlandssvenskar i Esbo och i Raseborg.
SvaraRaderaHur många bönehus eller möteslokaler har SLEF i Esbo? Hur många predikanter? ( .n-e-g-n-I .t-e-g-n-I )
I Raseborg är bönehuset i Ekenäs rivet, lägerområdet i Tenala har sålts och missionskretsen i Karis upphörde redan för länge sedan. Sjukvården för hela regionen centraliserades till Lojo. Finns där ens en lapp på anslagstavlan om hur man kan få besök av en riktig sjukhusteolog?
Nej, det finns det inte. Men föreningens anställda bor i panelade hus.
Det behövs inga pengar för det här. Alla har det inte bra ställt, men någon kanske har det, det brukar variera en del bland människor. Och utbudet? Det bibliska sättet är att säga till en vän: "Kom och se!"
SvaraRaderaDen som arrangerar en informell träff behöver varken dator eller telefon. Det finns säkert lämpliga böcker i det privata biblioteket, annars kan man anlita ortens bibliotek som gärna hjälper till med anskaffning av önskad litteratur.
Men men... om man har vänner brukar man respektera deras livsåskådningar, gör man inte det är man snart ensam. Västnyland är inte bibelbältet direkt, så det hjälper nog inte ens med mycket pengar för att nå ut med hög profil. Så vad du än skriver: det är inte SLEF det är fel på - de har bara tvingats till en taktisk reträtt till väckelsens hemtrakter. Bland likasinnade förstår man åtminstone den interna jargongen.
Anonym 2 december 2025 kl. 20:29, "det är inte SLEF det är fel på - de har bara tvingats till en taktisk reträtt till väckelsens hemtrakter." Jag undrar jag.... Har hört flera röster som säger att SLEF inte längre är vad det har varit ! Ta tex. deras "bokbord" ( https://slef.fi/butik/ ) där förekommer sådan litteratur som hade varit helt otänkbar ännu på 70-talet, Dvd-filmer som långt handlar om synergism mm.
RaderaSe skillnaden här, https://sanktjohannes.info/logos-forlag/ , vem erbjuder bättre litteratur ?
RaderaDet går säkert att få ett svar om man bedömer utbudet av böcker vid olika boklådor utifrån dagens perspektiv. Om man tar in ett tidsperspektiv på det hela, och frågar sig vilka böcker som köptes för låt oss säga femtio eller hundra år sedan och som köps fortfarande i annat än enstaka exemplar - då får man en fingervisning om vad som håller i långa loppet.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaAnonym 20:29, du utgår fortfarande från att vi främst rör oss bland mänskor som har det väl ställt ekonomiskt och socialt. Nu skiljer sig den kristna "socialiseringen", om vi till nöds benämner den så, från klubb- och föreningsväsendet i övrigt. Jesus visar en särskild omsorg om de små, om de fattiga och utstötta.
RaderaDe har inga hem! De har inga vänner! De ligger på sjukhus och på åldrings- och vård hem. De kanske bor på gatan och inkvarteras på olika platser för korta perioder.
Börja med sjukhussjälavården - den är nu närmast obefintlig, samtidigt som befolkningen blir äldre och sjukare. Gå till de stora hyreskasernerna och till stadsområden som töms på sin befolkning när barn och ungdomar skjutsas till sina hobbies och föräldrarna lyfter tyngder eller löper längs sina spånbanor.
Det är inte fråga om vad vi kan eller bör göra för dessa, utan vad vi måste göra om vi över huvud är kristna och skall äga rätt att kalla oss med det ärenamnet.
Det finns teknikentusiaster också i kyrkan som redan för länge sedan ville ersätta den levande kontakten med kassettband och grammofonskivor. Man kan inte samtala om sin nöd i salighetssaken med en tejpremsa eller en plastskiva.
Jesus skrev veterligen ingenting förutom det han tecknade i sanden för att påvisa fariséernas obeständighet. Vi behöver predikanter med nöd och hjärta för medmänskorna, inte traktatmänskor i första hand - de är bara teknisk hjälppersonal.
Om bokutbudet: SLEF bildades för att sprida kristen litteratur och i stadgarnas ändamålsparagraf nämns särskilt Luthers skrifter.
RaderaHur många av Luthers skrifter har tryckts på Evangeliföreningens förlag under innevarande årtusende, av vilket över ett kvartsekel förflutit?
Veterligen INGEN.
Om myndigheterna beslöt att upplösa SLEF med motiveringen att föreningen inte bedriver sådan verksamhet som dess stadgar förutsätter, skulle det alltså finnas saklig grund för beslutet.
"Hur många av Luthers skrifter har tryckts på Evangeliföreningens förlag under innevarande årtusende, av vilket över ett kvartsekel förflutit?"
RaderaDet är dyrt att trycka böcker. Alla förlag fungerar på företagsekonomisk grund, även SLEF:s förlagsverksamhet. För att man ska ta på sig en kostnad måste risken för en förlust vägas upp av sannolikheten för att varorna går åt och genererar kassaflöde som täcker kostnaderna. Det är ingen idé att plöja ner en förmögenhet i nyproduktion av böcker som ingen behöver eftersom skrifterna redan finns i de medvetnas bokhyllor, sannolikt i flera exemplar. Stående lager hos förlaget är en felbedömning som gör vilken som helst förläggare förlägen.
Anonym 8:22, med samma sätt att argumentera kunde en idrottsförening förklara att den inte har råd att arrangera tävlingar eller träning eller någon aktivitet över huvud - för folk kan ju springa på egen hand ute i naturen.
RaderaDet är överflödigt med organiserade aktiviteter, säger de anställda. Och vår lön och medlemsavgifterna flyter ju in ändå. Statsbidrag med.
När och vid vilket års- eller styrelsemöte beslöt man att Slefs verksamhet måste vara lönsam?
RaderaAnonym 8:22, förhoppningsvis har du inga uppgifter eller befattningar inom Slef eller någon möjlighet att påverka föreningens verksamhet - varken gällande förlaget eller annars.
RaderaDitt resonemang är skrämmande, verkligt skrämmande. Om man resonerade som du inom Slef, vinner pornografin allt mera terräng på bekostnad av kristen tro. Då avser jag alster om det slags skörlevnad som väljer bort Guds Ord för att i stället ge "tid för allt som tjusar sinnet och som söver själ och håg, tid att lyda världens furste som behärskar hög och låg."
Jag vet att man inom Slef redan gått långt, alltför långt i den riktningen. Men då har det långt berott på oförstånd och missriktad iver. Om det skulle röra sig om en programmatisk, medveten förnekelse i stil med Anonym 8:22:s visioner, vore det bättre att föreningen genast upplöstes.
Alla jordiska organisationer riskerar att hamna i en sådan situation när de första generationernas trosgnista slocknat och likgiltighet och rutin tar över.
"När och vid vilket års- eller styrelsemöte beslöt man att Slefs verksamhet måste vara lönsam?"
RaderaSvar: vid samma möte där det bestämdes att verksamheten ska bedrivas med pengar.
En sådan verksamhetsmodell betyder inte nödvändigtvis att (den huvudsakliga) verksamheten ska vara vinstgivande. Däremot måste den vara lönsam, dvs att kostnaderna täcks av intäkter.
Om verksamheten går med vinst kan den utvidgas, mera personal anställas, bönehus byggas, större evenemang anordnas.
Om verksamheten går på förlust innebär det att pengarna inte räcker till till kostnaderna, varför verksamheten måste minskas så att pengarna räcker till. Gör man inte det når man i något skede situationen då pengarna tar slut. Det i sin tur leder till att allt som kostar läggs ner.
Anonym 10:08 är både osaklig och smaklös i sina överdrifter, så den kommentaren lämnar jag därhän.
Anonym 3 december 2025 kl. 08:22,
Radera"Det är ingen idé att plöja ner en förmögenhet i nyproduktion av böcker som ingen behöver eftersom skrifterna redan finns i de medvetnas bokhyllor, sannolikt i flera exemplar". Kanhända är det så, men vi har många generationer "omedvetna" som aldrig fått ta del av de gamla goda skrifterna... ! Där har vi alla ett ansvar att berätta för efterkommande vad de betytt och ännu betyder, ge vidare i nytryck till nya generationer ( om de finns tillgängliga i nytryck ? ) ! "Som ingen behöver", det finns ett talesätt nuförtiden "Det du inte visste att du ville veta" , det passar egentligen ganska bra här !
Anonym 3 december 2025 kl. 19:40, När har detta beslut ( vid samma möte där det bestämdes att verksamheten ska bedrivas med pengar. ) tagits ? Då det begav sig ställde man upp utan en tanke på lönsamhet, tänker på "Lintula", Pjelax, Petalax/Nyby (https://www.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/321955 ) osv. Alla bidrog utan tanke på lönsamhet, det väsentliga var att man hade något ställe att samlas på och lyssna till Guds ord ! Kanhända läste jag samma artikel som i ÖT på annat ställe och tänkte då att här har nog tidigare generationer missat sitt uppdrag att förmedla vidare...
RaderaAnonym 19:40, jag avser förlagsverksamheten och frågan är naturligtvis om den skall vara vinstgivande? För sådan verksamhet finns det kommersiella förlag, det är inte meningen att ideella föreningar startar och bedriver bokproduktion med den baktanken. Det finns också donatorer som är villiga att satsa av egna medel för att få ut en enskild titel.
RaderaEn förening kan inte bara nonchalera sina grundparagrafer, de som i tiderna behandlats av myndigheterna vid avgörandet om huruvida tillstånd för föreningen beviljas eller inte. Om Slef har som syfte att utbreda och till livgivande bruk befordra evangelii ord och i denna verksamhet bedriver kolportörsverksamhet samt spridande av Bibeln ("alltid i främsta rummet") samt Luthers skrifter och renläriga böcker, då har den inte juridisk rätt att underlåta detta och att syssla med något helt annat.
För att inte tala om den moraliska rätten. Föreningar som bryter mot dessa sina egna paragrafer kan upplösas och även om detta inte skulle bli aktuellt kan man också i en kristen förening visa moral och ha ett samvete.
Det är helt enkelt en osanning att osålda böcker och lager skulle bringa förläggarna i förlägenhet. Man behöver inte, särskilt inte nuförtiden, trycka i större mängder än man kan uppbevara - och varför inte be medlemmar med hjärta för saken upplåta utrymmen för lagring av särskilt god och lödig luthersk litteratur?
Det pratet är bara undanflykter. Vi vet att de viktigaste verken inte ges ut av Slef som pocketböcker för masspridning utan det rör sig om ett litet antal titlar i små upplagor. Det som saknas är inte förmågan, utan viljan - och tron och tilliten till Guds Ords verkan och nytta.
Se exempelvis på Luther-Divari, Concordia och Missionsstiftet! Där vill man publicera goda böcker och då finns det också pengar och fysiskt lagerutrymme för sådana.
Vad är nu pudelns kärna i det här? Behovet av muntlig förkunnelsen av evangelium (2.12. kl 14.10), tillgången till böcker (3.12 kl 20:43), samlingslokaler, pengar? Eller handlar det nu bara om behovet att få misstänkliggöra kritisera utan att ta ansvar själv?
RaderaOch nej, jag är inte i någon som helst ansvarsposition vare sig i SLEF eller någon som helst annan organisation, men drar gärna en lans för rätt och rättvisa samt vett och etikett om skäl därtill föreligger.
Kritiken som framförts här mot SLEF och SLEF-Media är väldigt orättvis. Dessutom märker jag att vissa av kritikerna saknar insikter i hur ekonomin fungerar. Det går inte att driva ett förlag med röda siffror i längden. De titlar som efterfrågas i kommentarerna ovan går säkert att få fram om någon vill ha tag på dem. Mitt i allt finns de redan i lager, vem vet?
RaderaKristian, det är här inte fråga om att driva ett förlag utan om en kristlig förening som ger ut böcker. DÄRFÖR går det att göra det med "röda siffror" (om man på världens vis vill färga siffrorna enbart med resultatet av en jämförelse mellan kostnader för tryckningen och intäkter av försäljningen).
RaderaMen de ansvariga och medlemmarna måste vara beredda på att satsa mera på litteraturspridningen än på mycket annan efemär verksamhet av den enkla anledningen att detta är SLEF:s huvuduppgift.
Normal moral och anständighet förutsätter att en förening bedriver det slags verksamhet som dess ändamålsparagraf förutsätter.
Till detta, och ännu viktigare än detta krav på hederlighet, kommer att man med litteratur kan nå de ensamma, sjuka och isolerade landsmän som föreningen på ett så skamligt sätt försummat och åsidosatt. Vad skulle Jesus säga om den maktfullkomliga likgiltighet förment kristna bröder visar dessa de svagaste lammen i Hans hjord?
J L
Bröder, många av oss sörjer över det svalnande intresset för Luther och andra gamla goda kristna författare.
SvaraRaderaJag grubblade över den här problematiken någon gång på 1990-talet. En erfaren präst och missionär sade till mig (det handlade om situtionen på den finska sidan): "Luthers skrifter - de är något som Evangelieföreningen kan ge ut, när de råkar ha bra ekonomi".
Alltså: Luthers texter är inga bästäljare. Tyvärr. Folk (=gemene kristen) vill/orkar/kan inte längre läsa dem. Och ett förlag kan inte publicera sådant som inte går åt. Åtminstone ska man samtidigt ha någon bästsäljare som täcker kostnaderna och ger tillräcköigt mycket vinst. Samma problem gäller all kristen litteratur i Finland. Det som (tyvärr) går åt, är allt oftare lättläst och teologiskt mycket problematisk andlig litteratur. En klen tröst är, att modersmålslärare brottas med frågan hur man över huvud taget ska få ungdomarna att läsa vettiga böcker...
Vissa ljusglimtar finns. Ett antal år tillbaka läste man i finska radioandakter utvalda stycken ur Johan Arndts postilla. Det lär ha funnits en hel del frikyrkliga (!) som då hade frågat efter boken i en kristen bokhandel. Men postillan fanns ju inte att få, eftersom hela boken senast hade tryckts på 1800-talet.
Det finns visserligen kristna förlag som lyckas få sina böcker sålda. Ett bra exempel är det rikssvenska Artos. De tycks kunna ge ut vissa klassiker med hjälp av olika fonder.
Framgången kan också kräva en kombination av kunnande, produktutveckling och marknadsföring i stil med den teologiskt mycket flummiga Himlen TV7.
Jag har ingen insyn i SLEFs förlagspolicy, men jag kan önska framgång och be om nya insikter och lösningar.
Marko Sjöblom
Anonym 2.12 kl 20.29 SLEF har nog sitt ursprung i Åboland och Nyland men enligt en professor i Kyrkohistoria blev slitningarna i lärofrågor? I dessa trakter Så svåra att man öppet förbannade varandra och då är nog själarna obönhörligt svärtade och skingrade jämte avkomman om den påverkas.
SvaraRaderaÅterstår för människor idag att ta fasta på Jesu Namn och Blod i Ord och Sakrament; hålla sig till bibliska sanningar och avstå från lögnerna vare sig de är blåa, vita eller svarta som köttet som dränks i Kristi Försonings Ande ja Hans blod när man ärligen får nåd till syndabättring. Att sluta med uppenbar synd eller fariseism är en del av bättringen den dagliga som behövs när synd och värld och djävul vill snärja oss varje dag.
Åkalla Jesu Kristi Namn och vet att du är korsets människa när du gjort din Jesubekännelse och efter kunskapsgrad bibelbekännelse i världen.
Inte är " korset" annat än att bekänna Jesu Kristi Namn. Det övriga som vi ofta kallar kors av olika karaktär är bara detta Livets vedermödor. Som alla har, vet inte om i olika grad