Jag har flera gånger påtalat det faktum att vi i vår kyrka idag kan se tydliga tecken på att vi har två olika religioner som lever sida vid sida. I samband med förra hösten Kyrkhelg blev det mer än tydligt att Bo-Göran Åstrand (biskop i Borgå stift) står för något helt annat än det som kyrkan i alla tider har trott och bekänt när han mer eller mindre avskaffat synden syndafallet och menar att människan är skapad av Gud sådan hon är och därmed duger inför Gud som sådan. (Huruvida detta endast gäller representanter för sexuella minoriteter blir dock inte helt klart...)
För någon dag sedan råkade jag hitta ett annat tydligt exempel som tydligt visar att vi har två helt olika religioner i kyrkan. Denna gång kommer exempel från Sverige, och det sätter fokus på den kanske mest centrala punkten i denna soppa, nämligen sanningsfrågan.
Två präster, Hillevi Uddenfelt och Olle Liljefors, skriver i ett inlägg på Facebook som fått stor spridning att Svenska kyrkans "lågmälda och lite försiktiga framtoning nu har blivit en underbar lovsång till en levande och utforskande tro". Vidare att SveK står för en tro där "snabba svar och sanningsanspråk lyser med sin frånvaro". Denna tro, skriver de, är en tro som "vill låta de stora, olösliga existentiella frågorna förbli just sådana".
Här har vi med andra ord två präster som inte kan göra det som är en förkunnares viktigaste uppgift, nämligen att med frimodighet kunna säga "Så säger Herren!" – och som dessutom menar att detta är en mycket bra sak. Udden i FB-inlägget är riktad mot en "tvärsäker" form av kristendom som kan hittas på t.ex. sociala medier och som idag tilltalar speciellt unga människor.
---
Nu ska jag säga detta så tydligt jag bara kan: En präst som inte kan säga "Så säger Herren!" när det gäller de stora existentiella frågorna (eller gällande andra frågor också för den delen) ska inte vara präst! Han (eller hon) ska göra något annat. Sälja försäkringar, köra taxi eller vad som helst. Men inte stå framför en församling och låtsas ha något att ge.
Nu kanske någon tycker att detta inte passar sig att säga för någon som påstår sig ha ett (starkt) liberalt drag. Men då missar man helt det faktum att alla präster i sin vigning lovar att hålla sig till Guds ord och förkunna i enlighet med det ord som gör klara och tydliga sanningsanspråk. Den kristna tron är en uppenbarelsereligion, och det Gud har valt att uppenbara ska, och får, vi människor inte försnilla på det sätt som dessa två präster gör.
Det är verkligen inte attraktivt och sannerligen inte välsignelsebringande att förneka den sanning som Guds ord uppenbarar för oss. Det är, tvärt om, både förkastligt och förtappelsebringande.
Rätt så! En präst som måste sätta fingrarna i kors bakom ryggen när han läser trosbekännelsen, har fel yrke. - j.
SvaraRadera"Så säger Herren" (samt eventuellt: ...och tro inte på evolutionen eller andra moderna påfund, osv). Letade efter citatet av Jesus och Paulus men hittade inget, ännu åtminstone. Eller är det ett bud från herren Kristian Nyman? Jesus Herren sa dock: "Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra."
SvaraRaderaAnonym! Jesus sade också att den som älskar mig håller mina bud.
RaderaAnonym 11:58
RaderaGooglade på Jesus bud (commands) och hittar varierande listor. Denna med 38 men finns även en med 50 och en med 300.
https://www.jesusfilm.org/blog/commands-of-jesus/
Anonym 9:23, vad menar du? Finns det en motsättning mellan att älska människor och att tala sanning? Är det kärlek att ljuga, att förtiga Bibelns budskap till de delar där jag och mitt förnuft och min egen känsla inte genast instämmer? - j.
SvaraRaderaj 10:04.
RaderaRäkna upp så säger herren ställena ur NT. Inte så många, eller? Däremot finns annat av vikt. Och hur ska vi tillämpa Kristians så säger herren principen i vår värld och tid idag?
Så säger Herren: Du ska pumpa upp olja ur marken!
Så säger Herren: Du ska inte pumpa upp olja ur marken!
Så säger Herren: Kvinnan ska lyda mannen och inte predika!
Så säger Herren: Kvinnan är jämnlik mannen och har yttrandefrihet och får ha sociala medier där hon predikar...ursäkta ursäkta jag menar framför kloka ord!
Så säger Herren: Du ska vara snäll mot dina slavar!
Så säger Herren: Du ska inte ha några slavar utan vara en slav för andra!
Anonym 13:13. Visst kan jag räkna upp de ställen i Nya testamentet som du vill läsa. Beträffande just förbudet för kvinnan att predika säger Paulus att det är ett "HERRENS bud", 1 Kor. 14:37, dvs. "Så säger HERREN".
Radera(Det med oljan förstår jag inte vad du har för avsikt med.)
Beträffande den absoluta jämlikheten mellan kvinna och man har vi också ord av Paulus: "Här är icke jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus." (Gal. 3:28) En sådan radikal jämlikhet förkunnade ingen annan vid denna tid i historien.
Beträffande kvinnor i sociala medier och yttrandefrihet kan vi t.ex. hänvisa till Apg. 18 och Prisca (Priscilla), gift med Aquila. De tog sig an Apollos och "förklarade Guds väg grundligare för honom". Det finns många andra insiktsfulla kvinnor i Nya testamentet, t.ex. Lydia som var den första i Europa att öppna sitt hem för kristen predikan. Vi har kvinnorna som vittnade om uppståndelsen, vi har Hanna i templet, vi har kvinnan vid Sykars brunn och många flera som förkunnade "socialt" och talade mycket visa ord.
Men ingen av dem ledde gudstjänsten och predikade där. Det är mannens uppgift.
Och sist om slavarna: brevet till Filemon har ju en förrymd slav, Onesimus, som ämne. Han har blivit kristen och återvänder nu till sin jordiska herre med rekommendation från Paulus - nu "inte längre som en slav, utan som något mer: en älskad broder". (Filem. v. 17)
Slaveriet var satt i system i de samhällen dit kristendomen kom. Och där både slavarna och deras herrar blev kristna, upphörde det systemet. På samma sätt under senare tider: överallt där man predikat mot slaveriet, har kristna varit de främsta förkämparna för frigörelsen. Harriet Beecher Stowe, Livingstone och Stanley, Roger Casement och många fler.
Anonym 13:13. Slaveriet var satt i system i de samhällen dit kristendomen kom. Och där både slavarna och deras herrar blev kristna, upphörde det systemet. På samma sätt under senare tider: överallt där man predikat mot slaveriet, har kristna varit de främsta förkämparna för frigörelsen. Harriet Beecher Stowe, Livingstone och Stanley, Roger Casement och många fler.
RaderaDet du skriver är en halvsanning.
I det kristna Europa förslavade man endast icke kristna personer, och hade därför länge endast hämtat slavar från hedniska delar av Europa, som krympte allteftersom Europa kristnades under medeltiden. Under 1440-talet, när slavhandeln på Svarta havet och slavhandeln på Balkan först avtog och sedan slutligen stängdes för europeisk import och omdirigerades till Mellanöstern, började portugiserna istället att importera sina slavar från den transsahariska slavhandeln via Libyen och sedan direkt från Afrika, vilket efter Europas upptäckt av Amerika 1492 utvecklades till den transatlantiska slavhandeln.[2] Denna slavhandel legitimerades av Dum Diversas.
Slaveri i USA var en laglig institution för ägande av mänskliga slavar, främst afrikaner och afroamerikaner, som existerade i USA under 1700- och 1800-talet. Slaveri hade praktiserats i Brittiska Amerika från tidigt kolonialvälde och var lagligt i alla tretton kolonier vid USA:s självständighetsförklaring 1776. I vissa stater varade slaveriet ända fram till slutet av amerikanska inbördeskriget (1861–1865).
Slaveriet var vanligast förekommande i södern, där behovet av billig och outbildad arbetskraft i plantager där det odlades bomull och tobak var avsevärt större än i de nordliga delstaterna som var mer industrialiserade. Slaveriet som institution rättfärdigades, dels av den rasistiska uppfattningen att mörkhyade av afrikanskt ursprung inte var fullvärdiga människor, liksom förekomsten av slaveri i Bibeln.
Slaveriet förbjöds den 18 december 1865, genom att det 13:e tillägget till USA:s konstitution ratificerades.[1] Den följdes av Civil Rights Act (1866).
Det är klart att mitt referat kan kallas en "halvsanning", som du skriver, i den meningen att alla i ett samhälle vi kallar kristet inte är troende kristna. När vi rör oss över årtusenden i historien, måste vi använda generella sammanfattningar. Men i icke-kristna samhällen sådana som det kinesiska eller indiska ser vi att slaveriet som institution varade längre.
RaderaOch slaveri existerar ju fortfarande också i Finland, i många former, grövre eller finare, i det fördolda eller öppet. Alla beroendeförhållanden där någon tvingas lyda och följa en annans vilja utanför rättsliga normer, är en form av slaveri.
"Den som gör synd är syndens träl", säger Skriften. Och under lasterna har vi många trälar idag liksom många genom kristen tro också frigjorts från dem.
Slaveri-anonym:
RaderaThe Bible is clear: God endorses slavery. Av pastorn och författaren Michael Pahl.
https://michaelpahl.com/2017/01/27/the-bible-is-clear-god-endorses-slavery/
(Kristian, jag har hört dina argument o hänvisningar x antal gånger så spara på tangenterna o lägg krutet på nåt annat)
An. 20:19. Läser tyvärr inte engelska. Men även om den är romersk-katolsk, erbjuder följande sida en genomgång med vissa viktiga poänger, den är både kritisk och uppskattande visavi det kristna inflytandet i historien:
Raderahttps://www.katholisch.de/artikel/28368-die-kirche-und-die-slaverei-von-der-begruendung-zur-gegenwehr
Anonym 20.19. Så nu har du hittat någon som kallar sig kristen och som säger det du vill höra. Och Kristian får inte säga emot. Vidsynt så det förslår!
RaderaKlart han får, hans blogg han göra vad han villa! Var bara en bestämd gest att han för min del inte behöver upprepa en tidigare blogpost, som jag ändå inte tycker svarar på nåt.
RaderaAnonym 23:05. Du menar den här texten: https://kristiannyman.blogspot.com/2019/01/om-slaveriet.html
RaderaOm du påstår att den inte svarar på något sitter nog felet hos dig.
Motsättning? Ja kanske. Man kan ju älska och "älska". Ett modernt(?) talesätt lyder "There's no hate like christian love". Och detbrukar yppad mär folk öed förment kristna anspråk far fram och skadar andra. Men vi ska såklart älska utan "".
RaderaTvå????!
SvaraRaderaUlrik. Nää int två religioner, tusentals, men just din är den rätta 😉
Raderahttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations_by_number_of_members
Eflop
Eflop, Jag har en tro, på Jesus Kristus Guds Son som jag åkallade i nöden, kanske döden som ett förfört och misshandlat barn, och eftersom jag ändå var ganska tyst från fyra års ålder och framåt så har jag inte ändrat på Jesu Kristi Namn.
RaderaMen här i det kunskapsspäckade svenska språkområdet har jag fått också Bibelns äldre svenska översättningar och finska kär medan maskinvärlden och informationvärlden går rundgång och vi ständigt reviderar vår ' insikt' min insikt är att utan större rop och klagan gå här där jag gåroch röka en cigarett eller många ibland, ibland alla välfärdens snaror och jag följer på min lilla knapertv med vad avgudavärlden producerar medan de gör vårt land så modernt att jag bävar och ändå har jag gått i skola gymnasium yrkesskola( och i armen underofficersskolan) och universitet,( läs zÅbo Akademi) och varit präst i "samboland" på houtskäroch borde vara van med utvecklingen i lilla norden och svek på houtskär så jag sjunger på denna blogg, samboland än är jag här och efter änkedagarna i åbo har jag ännu större orsak att förtvivla när jag sent omsider fattar vad slugaste fallna sysslar med medan jag repar mig från överdriven tvångsmedicinering och de andra gifterna som rörs i tiden varav synden i världen blir allt skamlösare som jag kan läsa av andra kommentarer , i mig själv och nu senast avnåågra enstaka kvällar med tvtittande.
Men eflop jag har hopp och tro på syndernasförlåtelse( som är förutfattande), kroppens uppståndelse och ett evigt liv. Det var det sista jag tilläts säga på nytt efter att ha blivit ertappad som beredd att läsa trosbekännelsen när jag torterades på en supfest inte långt härifrån 1980. Men jag hadd gått ut att berusa mig den kvällen så jag glömde fort vad som hänt i närmare detalj. Och när jag tänker efter så hindrades jag länge att fritt tillägna mig syndernas förlåtelses visshet eftersom jag nästan genast efrer att ha fått nåd till bättring 1982 blev påsutten drogad i mitt eget barndomshem och då tänkte jag, ' hon går väl till prästen och biktar sig, och då är ' jag' UTE. Så jag är både ute och inne jag en liten finne som ännu inte prövat på flygreseor för på dem kan man aldrig veta im man överlever fast det vore tusenden och åter tusende som flugit i flygplan och säger inte var det så farligt men jag har sett flygbilder av vägar som jag aldrig skulle kunna och vilja ta mig fram på...