måndag 10 december 2012

Tro



I vårt av rationalismen långt präglade tänkande har begreppet ”tro” ofta blivit illa åtgånget. När vi säger att vi ”tror” på Jesus, eller på vad som helst, så uppfattar vi detta ofta (s.g.s. alltid) som att vi därmed menar att han (i Jesu fall) har funnits och att han är den han påstår att han är och att har gjort det han påstås ha gjort. Tro blir rätt och slätt ett försanthållande. Och visst ingår detta också i tron - att det vi tror på är sant och inte några slugt uttänkta sagor.

Men begreppet tro omfattar så mycket mera. Det handlar också, och kanske främst, om förtröstan. När vi säger att vi tror på Jesus menar vi som sagt nog också att vi tror att han finns, att han är den han är och att han har gjort det han påstås ha gjort. Men tron handlar också om att vi kan och får lita på honom och lägga våra liv och vår framtid i hans händer. När vi ser på begreppet tro på detta sätt blir mycket av det som ofta uppfattas som knepigt i NT:s budskap – bl.a. spänningen mellan tron och lydnaden – så mycket klarare och enklare. Bo Giertz säger detta på ett tydligt och bra sätt: ”Att tro är att vara helt i Guds hand så att vår vilja formas helt och hållet av Guds [vilja] och så att vi är helt beroende av honom.”

När vi ser på tron på detta sätt kan vi också bättre förstå vilken roll tron har inför och i domen. Den frälsande tron är inte (i första hand) tron som intellektualiserar, analyserar och bedömer allt som har med Jesus att göra. Inte heller behöver den ständigt syna sig själv och undra om den är stark nog och krampaktigt försöka stärka sig själv så att den räcker till och inte s.a.s. hamnar under ribban för vad som är att tro tillräckligt mycket. Nej, utan den frälsande tron är den tro som lever i Guds gemenskap. Som lever i och av Guds ord och där Herren genom denna gemenskap får vara delaktig av allt vi gör, är och tänker och där vi blir – och får vara – helt beroende av honom. I vardagen. Hela tiden.

Detta är att tro, och när vi förstår detta inser vi också hur Jesus kan använda det tempus han använder när han säger: ”Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet.” (Joh. 5:24) Detta är alltså något som har skett (perfekt), och som är fullbordat redan nu – inget som kommer att hända i någon avlägsen framtid. Den som tror HAR redan del av det eviga livet. Tänk vad härligt!   

12 kommentarer:

  1. Kort sagt, levande gemenskap med Gud i tron på Syndernas förlåtelse i Jesu Namn, i Ordet, Tron, Anden och Sakramenten enligt Blodskällan som varje fläck borttager allting omlott enligt Skriften i Fria NÅDEN som vi inte har rätt att förneka hos andra även om vi förmanar varandra till bättring och tro.Amen

    SvaraRadera
  2. Ja, jag talar svenska ganska ofta säger Ulrik Fagerholm som inte vet på vilket frågan syftar;Kristians inlägg eller min kommentar som i hastigheten blev helt anonym.
    Enklare kan jag säga saken så här om du menar att någon talar fikonspråk. Tro på Gud och Tro på Jesus som Bibeln lär och följ med de kristna och lyssna till predikningar och läs goda kristna böcker så är sådan här text inte alls svår. Varken min kommentar eller Kristians text. Man skall inte berömma sig av bildning och inte heller skryta med mindre bildning utan man skall tacka Gud Fadern i Jesu Namn för att man överhuvudtaget lever och ttill och med har dator. Vad en dator nu sen är värd när stormar ryter och strömmen flyr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars felguidade dåre. Du borde tacka dom som har gjort ditt liv lättare att leva.

      Radera
  3. modige anonym. jag tackar Gud för allt och alla och framförallt för syndernas förlåtelse. Äran tillhör Gud och Lammet!!!+ säger ulrik fagerholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äran hör till människorna tills du bevisar motsatsen.

      Radera
  4. Gnäähh, gnäääh säger gräsanden!!!+
    Hur mycket mera talar inte Herren Gud genom Skapelsen,Lagen och profeterna och framförallt Jesus och lärjungarna i Nya Testamenet och Gamla Testammentet; det är den Heliga Skrift jah, den Heliga Skrift som är Herrens Andes bokstäver.
    Anonyma fega maskiner borde wokas säger ulrik fagerholm, frälst i Jesu Namn och blod,i den Eviga Anden.... som inte vbinds till formulerinar eller bevis, den bara kommer och blir oss närmare än vår synd som vi ju sörjer så mycket över. Men Jesus har Djoort i och Han lever i evighet...

    SvaraRadera
  5. Mycket trolig bok om du frågar mej. Dom visste inte ens när jesus blev född före 350år efter.. Det säger nått om troligheten i bibeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den tiden, i den kulturen var man inte så noga med födelsedagar. Precis som det fortfarande är på många platser. Därför är det inte en så stor sak att vår tideräkning blev fel på några få år.

      Radera
    2. anledningen till att Jesu födelsedag är på 24 december är pga stjärnornas position, plus att många andra gudasöner före Jesus föddes på samma dag som honom. Plagiat, helt enkelt, som mycket annat i kristendomen är.

      Radera
    3. Anonym1: Man visste visst när Jesus föddes redan när evangelierna skrevs. Läs tidsangivelserna i t.ex. julevangeliet i Lk. 2. Det att vår tideräkning "haltar" beror på att en munk (Dionysius Exiigus) räknade fel på några år när han på 500-talet e.Kr. "uppfann" sättet att räkna år "efter Kristus".

      Radera
    4. Hanna. Orsaken till att vi firar Jesu födelse den 25 december (inte den 24., som du påstår!) är att det vid den tid när kristendomen tog över som huvudreligion redan fanns en fest vid den tiden på året som man helt enkelt bytte innehåll i. Nu är det ju inte alls så viktigt att vi firar på exakt rätt datum, det viktiga är VEM vi firar och att vi firar att Gud verkligen blev människa.

      Vad gäller plagiatbeskyllningen så kan man ju faktiskt se det ur en annan synvinkel också. Varför skulle t.ex. en världsvid översvämning (som får sin riktiga tolkning i Bibeln) inte ha satt avtryck också i andra religioners skrifter? Allt annat vore ju rent av konstigt. Och dessutom: Nåden är det mest centrala i den kristna tron, och den finns inte i någon annan religion.

      Radera