Jag publicerade för ett par dagar sedan SEKL:s och SLEY:s verksamhetsledares svar på professor emeritus Miikka Ruokanens öppna brev till väckelserörelserna om kyrkans enhet. Nu har samme Ruokanen också skrivit ett brev till våra biskopar i samma ärende, och eftersom brevet (vad jag förstår) endast kan hittas på finska väljer jag att igen översätta det och publicera det här på bloggen. För den som inte orkar läsa hans brev som jag klistrat in nedan, kan jag konstatera att du ska tänka om (brevet är viktigt!), men i korthet säger han att biskoparna har redskapen att bevara kyrkans enhet om de så vill. Jag kan också berätta att i skrivande stund har två biskopar, ärkebiskop Tapio Luoma och biskopen i St Michel Mari Parkkinen, besvarat hans öppna brev. Deras svar är ett klart och tydligt NEJ på Ruokanens uppmaning till att verka för enhet. I speciellt Luomas svar kan man se att det är rädslan för den allmänna opinionen som driver honom. Han är helt enkelt rädd för vad media skulle skriva ifall biskoparna och kyrkans ledning skulle visa tolerans och vilja till enhet där media och den allmänna opinionen inte vill ha någon sådan enhet.
Nå, nedan alltså professor emeritus Miikka Ruokanens öppna brev på svenska:
Vördade biskopar, kära systrar och bröder i Kristus! Jag känner var och en av er. Några
av er har också varit mina studenter vid Helsingfors universitet. Jag vågar
vända mig till er eftersom vår kyrka lever i en mycket farlig tid.
Evangeliföreningen
och Folkmissionen representerar evangeliska och pietistiska strömningar som är
inflytelserika världen över inom lutherdomen. Dessa har fungerat som väktare av
många lutherska kyrkors konfessionella identitet, de har varit reformatorer av
andligt liv, ansvarstagande bärare av församlingar, kristna pedagoger,
bibellärare, pionjärer inom diakonin och framför allt pionjärer inom kyrkans
missionsarbete.
Nu
hotas vår kyrka av en stor fara: Om de väckelsekristna lämnar vår kyrka kommer
det att vara en mycket stor förlust för vår kyrkas och dess församlingars
andliga liv och verksamhet. Kyrkan skulle förlora en del av sin bästa kärna:
tusentals av sina medlemmar som hängivet har burit ansvar i församlingarna. De
flesta av vår kyrkas missionärer skulle också gå förlorade.
På
lång sikt har vår egen kyrka varit mycket tolerant och tillåtit många olika
synsätt och övertygelser inom kyrkan. Bland fullvärdiga medlemmar i kyrkan har
funnits anhängare av både den politiska extrema vänstern och extrema högern.
Både liberala högkyrkliga män och schismatiska extrema pietister finner sina
hem i vår folkkyrka. Kyrkan har varit
klokt inkluderande och omfamnat motsatta åsikter. Detta har varit vår kyrkas
styrka. Vart har kyrkans inkluderande tolerans tagit vägen i vår tid?
Varför har nu ett likriktat stöd för
moderna värderingar lyfts fram som ett villkor för fullvärdigt medlemskap i vår
kyrka? Kyrkan är idag tolerant
i bara en riktning. Den ateistiska etiska diskursen som har blivit dominerande
i väst har blivit vår kyrkas nya dogm. Vart har vårt eget kritiska teologiska
tänkande tagit vägen?
Martin Luther
konstaterade att det är extremt farligt om människor blir utsatta för tvång i
frågor om tro och samvete. Det är just detta som är frågan i vår kyrka nu:
Kommer en väckelsekristen som håller fast vid kyrkans århundraden gamla
traditioner att ha hemortsrätt i en kyrka som befinner sig mitt i en
moderniseringsprocess? Är antagandet av samhällets och medias värderingar en
absolut förutsättning för fullvärdigt medlemskap i kyrkan?
I den tidiga
kyrkan kunde medlemskap i kyrkan bara förloras på grund av uppenbar kätteri.
Vår kyrkas "kättare" är inte kätterska – snarare tvärtom.
Vördade biskopar, vi befinner oss vid en historisk vändpunkt. Vill ni
skrivas in i kyrkohistorien som de som kunde möta den stora utmaning som
modernismen innebär för kyrkans enhet?
Mycket beror på
er hur kyrkans historia i Finland under de kommande åren kommer att skrivas.
Kommer vi att stå inför kollaps eller kyrkans expansion och förnyelse? Om vi vill
förbli en folkkyrka måste vi stärka den radikala toleransen i förhållande till
olika åsikter.
Kommer ni att
kunna skapa en så radikal toleransatmosfär i vår kyrka att även de som
upprätthåller traditionen, som inte alls tolereras av de ivriga anhängarna av
det moderna ethoset, kommer att få full hemortsrätt i våra fäders och mödrars
älskade, nästan tusenåriga folkkyrka?
Ni är experterna
på vad radikal tolerans skulle innebära i praktiken vad gäller kyrkopolitik,
kyrkolagstiftning och administration samt församlingsliv. Jag ska inte ens
försöka ge er råd om detta. Om det finns en vilja finns det en väg.
Diabolos, eller
"Kringkastaren", skiljer kristna från varandra. Istället är den
Helige Ande den treenige Gudens essens, eller den kärlek som förenar oss med
Gud och med varandra.
Våra ärade
biskopar, ert ämbete ger er möjlighet att förhindra en splittring av vår kyrka.
Må vår Herres Helige Ande ge er kärleken, visdomen, skickligheten och modet att
främja radikal tolerans och inkludering för att bevara vår kyrkas enhet!
”Stolthet
förstör, men ödmjukhet upphöjer biskopsämbetet.” (Augustinus, De pastoribus,
3:7)”
Miikka Ruokanen
Professor
emeritus i dogmatik (Helsingfors universitet)
Professor i
systematisk teologi (Nanjing Theological Seminary, Kina)