tisdag 18 augusti 2015

Teodicé


För en tid sedan blev jag och signaturen "Humanisten" invecklade i en diskussion rörande det s.k. "Teodicéproblemet". (Från grekiskans två ord för Gud och Rättvisa. Således alltså "Guds rättvisa".) Detta problem handlar om den skenbara motsägelsen mellan Guds allmakt och kärlek och det faktum att det finns lidande och ondska i världen. Detta med lidandet och Guds allmakt/kärlek är (på det teoretiska planet) en intressant sak, men något olösligt problem är det, trots att det fått ett namn, inte. (Olösliga problem tenderar att ges namn...) Kritikerna hävdar, med bakgrund i detta problem, att Gud inte kan vara både allsmäktig och kärleksfull eftersom människor drabbas av lidande. Om Gud skulle vara kärleksfull skulle han vilja avlägsna lidandet, och om han vore allsmäktig skulle han klara av att göra det han vill. I det följande tänkte jag att vi ska se lite på detta.

Jag tror att det hela blir enklare - eller åtminstone mera överskådligt - om vi delar upp frågeställningen i två delar. Vi kan då, förslagsvis, börja med allmakten. Då får vi slå fast den första tesen, alltså att: A. Gud är allsmäktig. Den andra tesen blir då: B. Det onda/lidandet existerar. Således blir naturligtvis syntesen att: Gud tillåter att det onda/lidandet existerar. (Om han inte skulle göra det skulle det onda/lidandet inte finnas.) Av detta kan vi sluta oss till att Gud har en avsikt med att låta det onda och lidandet finnas. Allmaktens "varför" är alltså inte varför det onda finns, utan det vi i detta skede behöver grubbla på är vilken Guds avsikt är med att låta det onda existera. Mera om detta om en stund.

När vi sedan granskar detta problem ur kärlekens synvinkel kan vi göra samma uppställning. A. Gud är kärleksfull. B. Det onda/lidandet existerar. Och det är nu det blir problem. Hur ser syntesen ut i detta fall? Problemet här, vill jag hävda, är att det finns ett fel i vår uppställning. Eller kanske inte så mycket i vår uppställning som i vår förståelse av de ord vi har använt oss av. Närmare bestämt då i den första tesen - "Gud är kärleksfull". Vad menar vi alltså med detta? Hur artar sig Guds kärlek? Vad vill Gud med sin kärlek? Om vi menar att kärlekens mål är ett bekymmersfritt liv utan lidande , ja, då blir teodicéproblemet olösligt. Men när vi läser Guds ord ser vi att Guds mål för oss människor INTE är ett bekymmersfritt liv utan lidanden, utan Guds mål med oss människor är EVIGHETEN. Jag brukar säga som så att om vi försöker hitta en inomvärldslig (immanent) lösning på teodicéproblemet så kommer vi inte att lyckas. Men om vi tar med evigheten i ekvationen blir det hela egentligen inte alls så svårt. Gud vill ha dig och mig till sin himmel. Det är målet för Guds kärlek. Inget mera, och inget mindre. Målet är det som betyder något, och detta mål kommer - sedan när vi står där och har nått det - på ett fullständigt ojämförligt sätt att få allt vi varit med om på vägen dit att förblekna. Med detta givetvis inte sagt att lidandet kan vara oerhört svårt när vi befinner oss mitt i det, men obegripligt är det inte.

Så tillbaka till allmaktens varför. Varför låter Gud det onda existera? Vilken är hans avsikt med det? Här kunde man givetvis säga att vi ska läsa Bibeln och se vad Gud säger i sitt ord, men det är ett ganska långt projekt och dagens människa tenderar att vara otålig av sig. (Likväl är det precis vad vi behöver göra!) Men, på grund av otåligheten, kan man också göra så att man ser vad visa män och kvinnor har sagt i detta ämne efter att ha läst Guds ord i ett helt liv. När jag gör så hittar jag inte något bättre (kort) svar än det som C.S.Lewis gav. (Långa svar finns det nog, men jag får, kanske, återkomma till dem i ett senare skede.) "Gud viskar till oss i våra njutningar, talar till oss i vårt samvete och ropar till oss i våra lidanden. Lidandet är Guds megafon för att väcka en sovande värld."

Teodicéproblemet är alltså löst. För den som vill se det. Givetvis finns det sådana som av olika orsaker inte vill se detta - kanske då framför allt för att de VILL att detta ska vara ett problem och innebära en inkonsekvens. Men det säger då faktiskt mera om dem än om Gud, Bibeln och om den kristna tron.    

8 kommentarer:

  1. Nu åsidosätter jag hela Teodice och tittar på detta istället, "Gud ropar till oss i våra lidanden".

    Jag tolkar detta som så att när en människa lider så är sannolikheten att man vänder sig till en gud större, att man som människa i sådana stunder har ett större behov av en gud, något allsmäktigt som är större än en själv, värför är det så?

    Kan en av orsakerna vara att man i sådana stunder helt enkelt bara vill hoppas på att det finns något där ute som kan minska ens lidande, man kan ju alltid hoppas, det kostar ingenting.

    Kan en annan orsak vara att människan helt enkelt bara fungerar så psykologiskt, man vill inte vara ensam i sådana stunder och det hjälper en psykiskt att på nåt sätt skuffa över ansvaret och möjligheten till "tillfrisknande" åt någon annan?

    Är det enklare att närma sig övernaturliga krafter när man mår dåligt? Någon kanske skulle vilja svänga på det och säga att Gud söker upp en när man mår dåligt?



    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Jag skulle kanske gå ännu längre och säga att Gud söker en människa GENOM det lidande han eller hon utsätts för.

      Radera
  2. Googlar runt lite och enligt dig är lidandet en varning, en väckarklocka för oss människor att vi gör något fel? Skulle inte en kärleksfull allsmäktig gud kunna hitta på lite trevligare sätt att varna oss istället för att hela tiden plåga (oskyldiga?) barn? Och ifall det nu skall dödas mm. så måste man göra det med så mycket onödigt lidande?

    Eller är det självaste Satan som orsakar allt detta eller är det vår "fria" vilja?

    I 1 Mos 1:26 står det "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss..." om Gud vill att vi skall vara hans avbild så har vi viljan att följa eller inte följa, är detta lidande då varningen på att människorna inte följer? Således är alla problem här i världen vårt eget fel eftersom vi valt fel? Hur kommer det sig att också människor som valt "rätt" får utstå samma lidande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Nu kommer vi in på knepiga(re) saker. Diskussionen om huruvida Gud använder lidandet eller om han (i sin kärlek som vill driva oss till omvändelse) sänder det är en verklig långkörare. Det kan ju hända att detta är egalt i slutändan, men det är intressant att fundera kring det.

      Det vi gör fel idag (i tiden efter Golgata) är att vi inte vänder om till Kristus. Det är nämligen här korset kommer in - vilket jag också var inne på i diskussionen med "humanisten". Frälsningen gäller ALLA människor, och alla får samma erbjudande. Den uppdelning i vi och de som "humanisten" klagade över är således inget som vi kristna eller Gud åstadkommer, utan denna uppdelning uppstår när vissa säger nej till Guds erbjudande.

      När det gäller frågan om det myckna (onödiga) lidandet torde du vara svarret på spåret i det du skriver. Det skulle säkert räcka med mindre, men när vi förkastar Guds kärlek och sanningen om vem han är, vi är och vad han vill med oss människor hamnar vi uppenbarligen i en malström av ondska och elände som bara blir värre ju lägre vi sjunker i den. Så ja, mycket av vårt lidande är självförvållat och en följd av att vi vägrar lyssna på Skaparens kallande röst. Eller så har jag förstått det.

      Vad sedan gäller det sista du skriver så finns det ju faktiskt en riktning inom kristenheten som menar att kristna inte blir sjuka, inte råkar ut för lidanden och annat elände. Jag talar då alltså om trosförkunnelsen/framgångsteologin. Denna går emellertid mot både vad Bibeln säger om dessa saker och mot vad verkligheten uppvisar. (I något skede blir det ju, av nödtvång, i en sådan förkunnelse frågan om varför det ÄNDÅ blir sjukdom och olika former av lidande, och då är blir vanligen den som råkar ut för dessa saker som blir skuldbelagd. Oftast för att hans eller hennes tro är för svag...) En mera biblisk hållning är då att Gud "låter det regna över både onda och goda". Tillämpat på detta, då.

      Du hade bra frågor, jag vet inte om svaren är lika bra...

      Radera
    2. Iom. detta så kommer jag att tänka på barnaga eller då mannen slår sin fru, "detta är mitt sätt att visa min kärlek, du skall veta pojk att pappa älskar dig ändå, jag gör detta bara för att jag älskar dig så mycket, det är inget straff, det sker utav ren kärlek, det är bara du som gjort fel därför måste du lida."

      Jag börjar förstå logiken, man rättfärdigar det utifrån sina egna preferenser eftersom man vill se det man vill se, men det blir för komplicerat, vi är alla syndare står det, så vi gör fel men rättfärdigar det oss att fela gång på gång, kan man tolka det så? Blir bara mer på sidospå men jag försöker förstå hur människor rättfärdigar andra människors lidande, att kan man missbruka dethär med Teodicé och på så sätt rättfärdiga sina egna onda handligar gentemot andra?

      Radera
    3. Man kan nog missbruka det. Men om man kommit till tro vill man undvika att synda för fullt. Gud förlåter under vägen mycket synder men han ser nog helst att vi undviker dem. Men i ljuset av vad som händer så vet vi att man ber om förbarmande för sig själv och så många som möjligt. Om man inte vet säkert vad man kan och inte kan göra så bidar man Guds tid.

      Radera
  3. Bra, Kristian. Detta är det mest lättförståeliga i frågan som jag nånsin sett presenterat md vårt språk. "Herren har gjort världen sådan här så att vi skall frukta Honom". Ungefär så säger Predikaren i Bibeln. Men så älskade Han ock världen att Han gav oss sin enfödde Son på det att var och en som tror på honom inte skulle förgås utan lära känna och Älska GUD Jesus och medmänniskan.
    hälsn. torsten nils ulrik P:S då håller man ut i lidandet när Han uppenbarat vart vi är på väg som troende. Om vi är på en olycksväg må vi vända om och söka andlig och all hjälp samt alltid åkalla i Jesu Namn.

    SvaraRadera
  4. Markus, Laestadius sade att vi skall försöka sätta så liten sparlåga som möjligt på den ondska som är kvar i oss så att den inte kommer till uttryck i otukt, superi med påföljande våld och fattigdom och fängsle vilka ju så småning blev och blir följderna om man inte slutar ta risken att vandra utan omvändelse och att söka försoning. Vad gäler barnaga så sade Luther att man skall ha en mycket mjuk vidj om man eventuellt måste tukta. Men du vet, inte skall du skylla på någon annan om du slår... Det blir ju fortfarande oftast rättegång om man slår någon eller fördärvar egendom och bra så men de är de "fina" synderna och den osynliga ondskan som Jesu Blod renar ifrån. Vem är så rättfärdig att den inte någon gång faller i synd frågar Skriften. Soldater uppmanas att inte utöva "övervåld" (tortyr?) och Domstolar får inte misshandla under utfrågning av misstänkta. Allt sådant sätter den ogudaktga världen och vanesyndaren åt sidan och gör vad de vill. Tale a walk on the hell side och akta å deras ände som syndar i otro och genom att förändraGuds Stadgar och Bud. Jag tor att ångrande ännu får förlåtelse men de ssom offentlig lärt fel skall nog offentligt återta sin falska frihetslära. Den lockar ju mäniskor på fall.. äger torsten nils ulrk

    SvaraRadera