fredag 5 september 2025

Ett långt genmäle till Erik Vikström

Erik Vikström går i en lång insändare hårt ut mot LFF (och särskilt SLEF) i frågan om kyrkans enhet. Stig-Erik Enkvist, LFF:s verksamhetsledare, har ett mycket gott genmäle till Vikströms text i dagens ÖT, och jag rekommenderar alla varmt att läsa hans text som motgift till den brygd Vikström har kokat ihop. Jag kommer i det följande, som SLEF-medlem och teolog, att lyfta fram en del av Vikströms påståenden och försöka visa hur galet han resonerar. Rubriken på insändaren är "Vägen till enhet i kyrkan", och rent allmänt kan jag konstatera att den väg Vikström talar för går ut på att överge Guds ord. Vikström har rätt när han konstaterar att det "är bibliskt att stå enade i Kristus", men problemet med hans påstående är att det inte går att särskilja Kristus från hans bud lika lite som det går att ställa Anden mot ordet. En enhet där man trampar Guds ord under fötterna är således inte någon enhet i Kristus. Det är något helt annat, och en sådan enhet varnar oss Guds ord för att ta del i om den går under namnet kristen enhet. Vägen till enhet heter nämligen inte avfall utan omvändelse – och där får vi alla pröva oss själva och omvända oss till Guds vilja om och när vi finner att det brister för oss.  

När Vikström inledningsvis resonerar kring Guds ord ställer han på ett synnerligen problematiskt sätt Paulus mot Paulus när han hävdar att Paulus skulle mena att endast "Det befriande evangeliet om Jesus Kristus" är Guds ord. Det Vikström då helt missar är att Paulus i sina brev tydligt gör klart att också t.ex. etiska regler och anvisningar helt tydligt är givna av Herren. Gällande kvinnan och hennes roll i församlingen säger Paulus så klart det bara går att (också detta) är "Herrens bud". Att på detta sätt ställa Paulus mot Paulus fungerar givetvis inte, och jag tror nog att också Erik Vikström begriper det. Ändå försöker han göra det. Varför är för mig obegripligt.

Sedan öppnar Vikström, genom ett märkligt resonemang om "Andens specialdirektiv gällande församlingslivet", för vad som knappast kan ses som något annat än svärmeri när han hävdar att vi behöver ge akt på "tidens tecken och Andens ledning" och att detta på något märkligt sätt öppnar upp för kvinnan som präst. Men nej. Om vi flummar till det på detta sätt finns det inte något som inte kan komma att ses som tillåtet. Det Vikström gör här är att han försöker skapa en väg för människans villfarelser och denna världens galenskaper att bli regel och norm för kyrkans tänkande och hennes beslut. Så får det inte vara i en kristen kyrka, ja så kan det inte vara i en kristen kyrka. I en kristen kyrka är det Guds vilja och hans ord som gäller. Inte hela tiden varierande människomeningar. Anden och Guds ord kan aldrig hamna på kollisionskurs. När Vikström hävdar att det var "Andens ledning" som gjorde att kyrkan öppnade upp för kvinnor i prästämbetet bär han helt enkelt falskt vittnesbörd. Dels för att Anden aldrig går emot ett klart och tydligt Guds ord, dels för att det är fullkomligt tydligt (och historiskt fastslaget) att det var det omgivande samhällets påtryckningar (och de kyrkliga beslutsfattarnas undfallenhet) som gjorde att prästämbetet öppnades för kvinnan. Detta var speciellt tydligt i den motsvarande processen i Svenska kyrkan, men samma sak skedde också här i Finland, om än inte på ett lika brutalt tydligt sätt.

Ännu värre blir det när Vikström sedan hävdar att sedan Anden öppnat för kvinnor i prästämbetet har Anden "helt tydligt bekänt sig till det hela och har allt sedan dess välsignat troende och motiverade kvinnliga prästers tjänst av evangeliet."

Hur blind kan man vara? Nyordningen med kvinnliga präster har INTE varit välsignad. Den har skapat en massa splittring i kyrkan, den har förlett och förvirrat också från början trogna präster och teologer (Vikström är här själv ett fullgott exempel), för att inte tala om kyrkomedlemmar. Och allra värst: Den nya ordnigen har varit instrumental i nedmonteringen av förtroendet för Guds ord i kyrkan och bland dess medlemmar. Dessutom finns det forskning som visar att kvinnorna i prästämbetet har varit tongivande när det gäller kyrkans avfall från Guds ord, alldeles särskilt i äktenskapsfrågan. Så nej. Denna nyordning har INTE varit till välsignelse för vår kyrka. Bara den totalt blinde kan påstå något sådant.

Vikström fortsätter sitt resonemang genom att spåra ur ytterligare. "Att se detta uppenbara faktum med öppna ögon [alltså att Anden bekänner sig till nyordningen] och sedan blunda och förklara det som kyrkosplittrande villfarelse skulle nog enligt min mening innebära att ställa sig i vägen för evangeliets och Andens väg till en förlorad värld."

Men kära nån! Se på frukterna! Hur många och stora väckelser där människor har kommit till tro på Kristus och övergett sin väg mot fördärvet har nyordningen gett upphov till? Sanningen är den rakt motsatta. Kvinnliga präster (och manliga dito) som inte vill, vågar och kan predika ett klart evangelium möjliggör inte "evangeliets och Andens väg till en förlorad värld". De är i själva verket hinder för detta när de relativiserar den kristna läran och avskaffar synden (Bo-Göran Åstrand får här tjäna som exempel) och därmed avskaffar behovet av Frälsaren och evangeliet.

Så kommer Vikström till sin poäng: SLEF bör annullera sina "Råd och anvisningar". Det är, enligt Vikström, inte längre nödvändigt att uppmana medlemmarna (och andra också) att pröva vad som sägs från predikstolarna och inte heller att hålla sig till rätta predikstolar. Och varför skulle det vara det? Om allt numera går an – vilket Vikström helt klart öppnar för – så finns det givetvis inte längre något behov att undvika villolärare och deras undervisning eftersom sådana, per definition, inte längre kan finnas om och när allt går an.

Problemet är bara det att Guds ord säger oss något helt annat. Guds ord säger oss att vi bör pröva det som förkunnas och att vi bör akta oss för och överge falska lärare. Varför? Orsaken är klar och tydlig: För att vi inte ska skada vår själ. Notera att Erik Vikström säger det rakt motsatta – och det med samma motivering! För att inte skada vår själ behöver vi hålla oss till kyrkans predikstolar och nattvardsbord uttryckligen utan att pröva vad som lärs ut där.

Så talar inte en rätt lärare.

Sedan kommer Vikström in på äktenskapsfrågan där han, givet hans vacklande i frågan om Guds ord faktiskt gäller, försöker att både äta kakan och ha den kvar. Av utrymmesskäl går jag inte desto mera in på hans funderingar, men jag noterar att han avlutar sin text med att säga: "Hur som helst får vi säkert med CA 16 tro att vår Gud och Skapare så länge världen står har våra familjers kärleksfulla välbefinnande som en särskild hjärteangelägenhet."

Här har Vikström rätt. Men min följdfråga blir då: Om det är så, varför ska vi då inte ha det också? Om "våra familjers kärleksfulla välbefinnande" är Guds särskilda hjärteangelägenhet, hur kan vi då motarbeta det samma? Jag begriper verkligen inte hur Vikström resonerar här.

---

Hela Vikströms text är ett försök att motivera varför vår kyrkan inte längre behöver hålla sig till Guds ord. Jag kommer förstås inte ifrån att han på samma gång, mot bättre vetande, försöker försvara sitt agerande i ämbetsfrågan där han först, som så många andra när det begav sig, började vackla och sedan föll till föga för världens påtryckningar och sedan försökt/försöker motivera sitt avfall med allt mer märkliga förhållningssätt till Guds ord. Jag hoppas verkligen att han misslyckas i sitt försök att, med hjälp av det förtroendekapital han ännu besitter, lura bort människorna (främst inom kyrkans konservativa väckelserörelser) från en tro på, ett förtroende för och en lydnad för Guds ord.

Det är en fördärvets väg Erik Vikström stakar ut. Den som inte tror mig kan fundera på vilka styggelser som förevisades när Borgå stift firade sina 100 år för en tid sedan. Det börjar med ett till synes litet avsteg från Guds ord men det slutar aldrig med det.  

Jag tror kanske att det skulle vara läge att ge ut en ny upplaga av "Råd och anvisningar i en svår tid". Det kunde eventuellt vara ett väl avvägt svar på Vikströms insändare.    

 

21 kommentarer:

  1. När man läser det här inlägget slås man åter av att centrum, det centrala ordet, både i detta inlägg och i bloggen i övrigt är "lydnad". Det enda som ändrats jämfört med judisk lagiskhet är att jämförelsepunkten flyttats från Toran, alltså den judiska lagen, till det som här kallas "Guds ord".

    Det finns inget evangelium, ingen befrielse, bara underkastelse och fördömande. Evangelium har degraderats från trons kärna till en vacker etikett eller pärmbild. Innehållet är något helt annat. "Sorgligt" är bara första bokstaven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Tron och lydnaden går hand i hand. Hur menar du att evangeliet fungerar? Gäller det också för sådana som i öppet trots vänder sig mot och motarbetar Gud och hans vilja? Här (på bloggen) blir det tydligt att nåden gäller för alla som vill ha del av den, men Gud tvingar sig förstås inte på sådana som inte vill.

      Radera
    2. Så som det står skrivet kan man med ljus och lykta söka efter nåden (som nog annars är ett honnörsord på sina håll), men utan att finna. Vad behövdes försoningsdöden till? Vad det verkar är det sträng lydnad som gäller och frälsning efter förtjänst!

      Radera
    3. Läs hela Nya Testamentet och lyssna och läs Jesu profetior och domsutsagor och se på ditt ' nådig' hjärta i den spegeln. Kom sedan och berätta dina skrönor och vantro: förhoppningsvis upplyst och renad

      Radera
    4. Anonym. I kyrkoorganisationens förhållande till Gud och hans ord är nåden inte det som ska betonas. Där handlar det om att lyda och att hålla sig till Guds ord. Nådens plats är mellan Gud och människa. Denna text handlar om det förra. Du ska inte blanda ihop äpplen och päron.

      Radera
    5. @ 20:15

      Evangeliernas Jesus umgicks med syndare, utan att först utsätta dem lydnadsprov och offentlig kvalitativ granskning. Hans närvaro var nåd och barmhärtighet, han gav människorna ett sammanhang, kärlek och hopp. Man skulle kunna föreställa sig att Kristi kyrka av idag skulle följa hans exempel, men det finns de som förefaller föredra att lägga sten på börda.

      Till och med en Paulus kunde i sina ljusa stunder skriva: "Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det." Ef 2:8

      Radera
    6. Anonym. Du vill inte förstå det här, eller hur?

      Radera
    7. Anonym 22:32. Givetvis vill han inte det. När någon har låst sig vid en sak är det oerhört svårt att dels medge att man har fel, dels att ändra uppfattning. Men du har helt rätt i det du skriver.

      Radera
    8. @ 22:32 och Kristian. Jag vill naturligtvis förstå, men ni gör det bara så enkelt för er själva och svårt för alla andra då ni formulerar era självklarheter med intern jargong och därmed stänger alla andra utanför.

      "Nådens plats är mellan Gud och människa" är just precis intern jargong. Men ska man ta orden på allvar blir följden den, att kyrkan/församlingen med sina stränga krav är både inkapabel att förmedla nåd och dessutom totalt överflödig: relationen människa-Gud kan skötas utan den där förmedlingen.

      Men så tror jag inte att ni menar. Och då är ert språk inkonsekvent och fullt av motstridigheter. Men då är det ert problem, inte mitt.

      Radera
    9. Anonym 14:43. Du fortsätter att blanda ihop två helt olika saker. Men låt mig försöka förklara igen. Det vi diskuterar nu är kyrkans ordning och kyrkans ämbete. Kyrkan har att förhålla sig till det som Gud har talat. Antingen håller hon sig till det eller så gör hon det inte när det fattas beslut i kyrkans olika beslutsorgan. När det sedan gäller människans förhållande till Gud definieras detta alltid av nåden. Det är förstås så att också vi har att förhålla oss till, Guds bud och vilja, men vår lydnad handlar inte på samma sätt om protokollförda beslut utan om livet. Och i livet sker det både det ena och det andra, som vi alla vet. Vår lydnad handlar därför inte om att alltid klara av att göra det som är rätt utan om att alltid ge Gud rätt. Också när det brister. Den som inte ger Gud rätt kommer nämligen inte att fråga efter nåden utan i stället hävda sin rätt i förhållandet till Gud.

      Radera
  2. Men om en förälder, som älskar sitt barn, säger att barnet inte skall sätta sig bakom ratten och köra en bil - är det då inte bäst för barnet att visa lydnad? Är det säkert att barnet mår bättre av att ge sig ut på motorvägen?
    Att lyda Guds ord är att välja att tro att hans ordning är den bästa för oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är vad exakt Gud förbjudit? Eller är det predikantens tolkning av vad han råkar tolka en viss skrift till med hänvisning till 2000-3000 år gamla texter där vi ofta inte vet exakt översättning eller kontext. Är all bilkörning förbjuden eller bara på söndagar? Vad definierar en bil? Mopedbil, moped, motorcykel. Flygplan är inte bil.

      Radera
    2. Anonym 11:27. Du ska inte tänka i termer av förbud och inte förbud. Tänk i stället kärlek och omsorg. Då blir det rättare.

      Radera
    3. Kristian=hyckalre

      Radera
    4. Ja tack, jag tänker i termer av kärlek och omsorg.

      Radera
  3. Man bör inte ta Erik Vikström på allvar. Han har från början av sin karriär varit inne på ESP (extra-sensorisk perception, t.ex. i Boken om Gurli) och har själv praktiserat olika former av sådan med andra personers hjälp och förmedling, även för unga präster under sin tid som biskop. (Sin vana trogen förbjöd han visserligen de utsatta att nämna om saken för någon.)

    Det Erik Vikström skriver om Anden och Andens verk är därför en blandning av kristet lutherska element och spiritism. Han har alltid visat en tendens att inför kritik eller svåra frågor gällande misstag i hans egen ämbetsutövning välja att skuldbelägga kritikerna genom att retirera till egen fariseisk fromhet och andlighet. Allvarliga problem han orsakade inom stiftet bemötte han genom att hänvisa till de drabbade prästernas ondska och till att han minsann själv regelbundet ber för dem i kristlig ödmjukhet.

    Samtidigt bedrev han grov och systematisk mobbning av präster och andra anställda utan stöd "uppifrån" i form av namnkunniga auktoriteter i stiftet. Det var en mycket grym hantering han bedrev under sitt långa episkopat och den åstadkom djupa sår hos många av hans offer.

    I massmedia blev han naturligtvis utsatt för grov drift och ansedd som ett enda stort skämt. Deras analys är riktig: han var fullkomligt inkompetent för biskopsämbetet. Men för de församlingsanställda och förtroendevalda som tvingades visa något slag av solidaritet, blev han en katastrof och upphovet till mycket sorg och plåga hos de anställda.

    Det är omöjligt att tillrättavisa Erik Vikström eller att föra en saklig diskussion med honom, han hugger genast motståndaren i ryggen med sin omvittnade, hycklande "fromhet". Och gärna tar han då ord om "Anden" i sin mun, som om han hade monopol på Hans ledning.

    Kristian, låt alltså hellre bli försöken!

    Johan Lumme

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johan. Jag tar förstås inte Erik Vikström på allvar. Han har visat många gånger, senast nu, att han inte förtjänar det. Men det finns många som tar honom på allvar, och därför ville jag skriva denna text.

      Radera
  4. Kristians önskan i slutet har redan besannats, nya upplagor av "Råd och anvisningar" har spridits i min församling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 20:42. Det var en nyhet för mig. Men gott så!

      Radera
  5. https://minkristnasamhllsblogg.blogspot.com/2014/08/lutherlasaren-granskar-biskopens.html

    SvaraRadera