I fråga om kärleken gäller igen samma sak som i fallet med heligheten och rättfärdigheten. Gud inte bara definierar vad sann kärlek är, utan han är själv kärleken. Kärleken handlar inte i första hand om vad Gud gör, utan om vad Gud är. Kärleken sitter så att säga i hans natur. Dessutom är Guds kärlek en kärlek som sätter objektet för kärleken, alltså människan, främst. Guds kärlek är en fullständigt osjälvisk kärlek, en kärlek som inte är beräknande och inte väger in och räknar med den egna fördelen. Gud älskar oberoende av vad det kostar honom, och oberoende av vad han kan tänkas få igen för denna kärlek han ger oss människor.
Denna fullkomligt osjälviska kärlek ser vi förverkligad
framför allt i Jesus och i hur långt han var villig att gå i sin kärlek för att
vinna oss människor för Gud och för Guds rike. Han gav upp himlens härlighet
när han lät sig födas som ett litet barn in i denna grymma värld, och sedan
gick han, den ende som lyckats leva ett fullkomligt liv och därmed den ende som
förtjänat himlen, in under vår syndaskuld och bar den i sin egen kropp upp till
korset. Han tog vårt syndastraff på sig och dog i syndares ställe. Detta är
själva urbilden av vad sann och äkta kärlek är och hur den handlar. Allt Guds
handlande med oss människor sker av och i kärlek. I detta sammanhang får vi
tillägga: Även det som omnämns i gamla testamentet och som i våra ögon kan te
sig både grymt och våldsamt. Mera om detta i övermorgon.
Kärleken sitter alltså i själva Guds natur. Den är vad han
är, helt enkelt. Vi människor vill så gärna tro att vi vet vad sann kärlek är
och hur den fungerar, men faktum är att när det gäller mänsklig kärlek så finns
alltid själviskheten med på åtminstone ett hörn. Vår kärlek frågar inte endast
vad vi kan ge utan också vad vi kan få. Dessutom, när vi försöker definiera vad
som är kärlek och kärleksfullt, kommer alltid den blindhet vi nämnde under de
två tidigare punkterna att ställa till bekymmer för oss. När vi inte vet vad
som är bäst för människan, vad som är rätt och vad som är sant, ja, då kommer
vi också - i kärlekens namn och i tron att vi gör det rätta, det sanna och det
som är bäst för våra medmänniskor - att handla kärlekslöst. Bilden av föräldern,
som i en missriktad och fullständigt befängd ”kärlek”, tillåter sitt barn att
sätta handen på den heta kokplattan för att det är vad barnet vill göra är
mycket talande.
Nu vet jag inte om du hanterar saker på samma sätt som jag, antagligen inte eftersom du utgår från att det du tror är det enda sanna men jag gillar alltid att få in olika synvinklar gällande det ämne som är aktuellt, på så sätt får man ifrågasätta sina egna tankar, hur kom jag fram till detta, kan jag ha fel osv.
SvaraRaderaJag rekommenderar i detta fall Frankfurt, Harry G - Kärlekens skäl, den är ganska kort.
Vi gör ju vad vi tror är bäst för våra barn, sådan är kärleken, som tur kan den ha fel.
Markus. En liten korrigering. Jag utgår inte ifrån att det jag tror är det enda sanna. Jag tror på det eftersom det är sanning. Från din horisont kan det te sig som samma sak, men i verkligheten är det en oerhört stor skillnad.
RaderaTack för boktipset. Jag försöker läsa så mycket jag hinner, men i min livssituation just nu blir det mindre av den varan...