tisdag 29 april 2014

Om offer, Jom Kippur och försoningen för synder


Bland det, i mitt tycke, mest intressanta i Gamla Testamentet är de profetior och förutsägelser som syftar fram på Messias första ankomst och hans verksamhet. Bland alla dessa – som märkligt nog alla passar in på Jesus från Nasaret – finns också de föreskrifter och stadganden om olika offer och högtidsdagar som Gud ålade sitt folk att fira. Påsken var den viktigaste av dessa. Då åt man påskalammet och firade den härliga befrielsen från slaveriet ur Egypten. För den som inte kommer ihåg storyn: Folket fick i uppdrag att slakta ett lamm och stryka lammets blod på sina dörrposter, och när mordängeln under Israels folks sista natt i Egypten drog genom hela landet och dödade allt förstfött skonade han de hus där påskalammets blod fanns på dörrposterna. Jesu försoningsblod när han på den första kristna påsken, som Guds offerlamm, gav sitt liv fungerar på samma sätt som en evig räddning från Guds vrede över synden. I och med detta blir Jesus och hans död den ultimata uppfyllelsen av detta bud folket fick om att slakta ett påskalamm och stryka blodet på dörrposterna. I den meningen var det som skedde i Egypten en profetia, eller kanske hellre en förebild, för det offer som Jesus skulle komma att utföra drygt 1000 år senare.

Den nästa i ordningen av judiska högtider är den stora försoningsdagen, Jom Kippur. Denna högtid handlade, som namnet anger, om hur folkets synder skulle försonas. Stadgandena om hur offrandet skulle ske finns i 3 Mos. 16. En dag varje år skulle översteprästen träda fram inför Guds ansikte i det allra heligaste i uppenbarelsetältet/templet, och med sig skulle han ha en tjur som han skulle offra för sin egen och sin familjs synder. Därutöver skulle han ha med sig två bockar som han skulle föra fram inför Guds ansikte. Genom lottdragning skulle den ena utväljas åt Herren, medan den andra skulle utväljas för att skaffa bort synderna från folket. Den som utvaldes åt Herren offrades för folkets synder, och den andra ”ställdes levande inför Herrens ansikte, för att försoning skall bringas genom honom. Och Aron skall lägga båda händerna på den levande bockens huvud och bekänna över honom Israels barns alla missgärningar och överträdelser, ja, alla deras synder. Han skall lägga dem på bockens huvud och sedan sända i väg honom ut i öknen genom en man som hålls redo för detta. Bocken skall bära alla deras missgärningar på sig ut i ödemarken, och man skall släppa bocken ute i öknen.”

Detta upprepades en gång varje år på den stora försoningsdagen, och i och med detta offer för synden fick folket förlåtelse för de synder som hade begåtts under året. Synderna bokstavligen lades på bocken och bars ut ur landet/folket.

När vi läser texterna i Nya Testamentet som talar om Jesu offer för våra synder finns det många saker som alldeles tydligt är paralleller till det som skedde på den stora försoningsdagen. Jesus går, i Getsemane, in under hela världens synder och bär ut allas vår syndaskuld ut ur folket, ut ur staden, och på korset bringar han försoning för alla synder. Jesu försoning är dock annorlunda än den försoning som åstadkoms med blodet från bockarna som offrades på den stora försoningsdagen. Här var det Guds eget blod som offrades och Gud själv som bar ut synderna från folket en gång för alla. I Jesus vanns en evigt gällande försoning för alla synder. En försoning för alla synder som någonsin hade begåtts och som någonsin skulle komma att begås.

Denna evigt gällande försoning innebar givetvis då att judarnas offer på den stora försoningsdagen inte längre behövdes. Likväl fortsatte offrandet i enlighet med de instruktioner som hade getts i 3 Mos 16 även åren efter Jesu korsdöd och uppståndelse. Detta förstås för att judarna inte ansåg/Insåg att Jesus var Messias och det fullkomliga offer som en gång för alla skulle ges och som sedan skulle vara det enda offer som Gud till fullo kunde ha behag i. Därför fortsatte alltså offrandet så länge som templet fanns kvar, alltså fram till och med år 70. Men, och nu blir det oerhört intressant, de judiska rabbinerna insåg ändå att något hade ändrat. Att något var allvarligt på tok.

Under århundradena hade rabbinerna och prästerna utvecklat ett system som indikerade huruvida Gud hade behag till och accepterade de offer som folket genom översteprästen bar fram. Detta system bestod av flera delar – det handlade bl.a. om lottdragningen och vilken hand som drog vilken lott (en svart eller en vit sten) och om ett blodfärgat tygstycke bundet på templets dörr som skulle bli vitt ifall Gud accepterade offret. Under århundradena förekom det några gånger att systemet visade att Gud inte hade behag till offret, och under de åren skämdes folket extra mycket över sin synd. Detta var dock undantag, och för det mesta indikerade Gud, genom dessa tecken, att han hade behag till och accepterade offret för folkets synd.       

Men nu hade alltså något hänt. Den judiska Talmud säger, i Yoma 39b, att ”Our Rabbis taught: During the last forty years before the destruction of the Temple the lot [‘For the Lord’] did not come up in the right hand; nor did the crimson-coloured strap become white; nor did the westernmost light shine; and the doors of the Hekal would open by themselves.” Alltså: ”Under de sista 40 åren innan templet förstördes kom lotten för Herren(s bock) inte i lottdragarens högra hand, och inte heller blev det blodfärgade tygstycket vitt. Inte heller hölls Menorahns viktigaste ljus brinnande och templets dörrar hölls inte stängda.”

Det system man hade utvecklat för att få visshet om att Gud hade behag till deras offer visade alltså att så inte var fallet. Detta var, ur de rabbiners synvinkel vars undervisning finns bevarad i Talmud, något oerhört bekymmersamt och störande. Gud visade, klart och tydligt, att han inte ett enda år under de sista 40 åren av templets existens hade behag till de offer som frambars på den stora försoningsdagen. Som kristna är givetvis detta inte alls svårt att förstå. Den som kan ens lite matematik klarar av att dra bort 40 från 70 (alltså det år templet förstördes) och kommer fram till att denna period, när Gud inte hade behag till offren, började år 30. Alltså samtidigt som Guds eget offerlamm led döden på korset och bringade en evigt gällande försoning för alla människors synder.

Sedan berättas det också att Menorahns ljus slocknade oberoende av vilka mått och steg man än vidtog för att hålla det brinnande. Templets dörrar öppnades av sig själva varje natt och vissa gånger också under dagtid – detta också hur man än försökte stänga dem. Detta sista tecken togs, av vissa rabbiner, som förebud att templet skulle komma att förstöras, vilket alltså skedde år 70. Här har vi, som kristna, givetvis en annan tolkning på dessa fenomen. Ljusstaken som inte brann kunde tänkas visa på att Herren nu hade flyttat sitt fokus från det gamla förbundets folk till det nya förbundets folk, och tempeldörrarna som inte kunde stängas kunde sägas visa på att vägen till det allra heligaste, till Guds närhet och gemenskap, nu var öppen för alla människor. Tidigare hade endast översteprästen haft tillträde hit, och han också endast en gång i året – alltså på den stora försoningsdagen.  

Nå, nu bör man komma ihåg att detta nedtecknades först några hundra år efter att det skedde. Därför kan man kanske anta att det åtminstone finns en risk att det till berättelserna har tillkommit en del legendartat material, även om judarnas förmåga att bevara historiskt material i berättelsens form är synnerligen väldokumenterad. Oberoende av hur det är med den saken i detta fall är rabbinernas tolkning av det som skedde klar och tydlig: Under de sista 40 åren som templet stod hade Gud inte behag till det offer som frambars för folkets synder, och detta är det centrala i det hela. Märk nu mycket väl att detta inte är någon kristen tolkning eller något material som den kristna kyrkan har kunnat påverka emedan detta (Talmud innehållande både de historiska berättelserna och rabbinernas tolkningar av de samma) är något som har traderats och bevarats i en strikt judisk kontext.

Intressant, eller hur?

24 kommentarer:

  1. Intressant? Att guds mordängel drar genom Egyptens land för att mörda varje förstfött barn i hela landet hittar jag nog andra benämningar på. På vilket sätt hade dessa oskyldiga barn retat upp den kärleksfulle guden så de var tvungna att plikta med sina liv? Dessa historier går bara inte att köpa om man tittar på dem med nyktra ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:32. Om du läser historien en gång till kanske du märker att det var Faraos (läs: makthavarnas) girighet, halsstarrighet, maktlystnad och gudlöshet som ledde till denna katastrof. Guds plan var att Israels folk skulle bort från Egypten, och om Farao skulle ha låtit dem gå skulle inget av det hemska som sedan hände ha inträffat. Men så här blir det allt som oftast när människor låter sina egna intressen styra. Om du vill kan du läsa texterna som jag publicerade i stilla veckan - de går närmare och djupare in på detta med hemskheterna i GT.

      Radera
    2. Så då Farao var så girig så straffar den gode guden... ja, en hel drös oskyldiga barn! Barnen hade den dåliga smaken att låta sig födas under en girig härskare, eller hur menar du? Bästa terroriststil. Ändamålet helgar medlen. Jag har läst alla dina stilla veckan texter och inget gör att hemskheterna i gt skulle gå att rättfärdiga. Det går inte ihop om man verkligen tänker efter. Gudar som avrättar spädbarn väcker inte min respekt. Om en plan innehåller sådana moment så är det en jäkligt dålig plan.

      Radera
    3. Anonym 01:12. Visst går det ihop. Ditt problem tycks vara att du inte VILL att det ska gå ihop. Begrunda gärna Jes. 29:16! Det är dig det talas om i den sista meningen...

      Radera
    4. Så kan man se det om man vill. Jag ser det helt annorlunda. Jag försvarar gud från de hemskheter du tillskriver honom. Finns inte en chans att gud skulle vara mindre empatisk och kärleksfull än lilla jag - alltså tror jag inte på kristendomens tolkning av gud. Alltså måste ni ha missuppfattat något väldigt väsentligt. För om gud finns, är han godare än så.

      Radera
    5. Ett minst sagt knepigt ämne. Vill bara berätta att jag själv som kristen har brottats och fortfarande brottas en hel del med de våldsamma porträtten som uppmålas av Gud i GT. Jag kan inte på något vettigt sätt harmonisera dessa med bilden av Gud som är uppenbarad i Jesus, även om jag har läst en god del av de teologiska teorier som försöker att göra just detta. Många gånger verkar det som om Gud har genomgått en terapikurs i vredeshantering mellan GT och NT.

      Min ståndpunkt för tillfället är att jag tror att vi inte skall ge profeterna i GT samma auktoritet som Jesus. Jesus säger att Johannes döparen är den största av profeter (Lukas 7:28), medan han själv säger att hans egna vittnesbörd väger mer än Johannes (Johannes 5).

      Och eftersom Jesus är den fulla uppenbarelsen av Guds karaktär (Heb. 1:3), bör vi därför inte få vår bild av Gud från någon annanstans än från Jesus. Jesus säger; "den som sett mig har sett Fadern". Så även om vi kanske inte vet hur vi skall tolka vissa texter i GT, är det vad vi kan veta som är viktigast, nämligen att Gud ser ut som Jesus, alltid.

      Joakim.

      Radera
    6. Anonym 10:06. Det är intressant att du säger dig "försvara gud från de hemskheter" jag tillskriver honom. Detta samtidigt som du uppenbarligen tar avstånd från Hans eget ord. Inser du inte problemet här?

      Sedan angående godheten, Guds och vår. Har du tänkt tanken att det kanske är så att du (och vi människor överlag) har missuppfattat detta med godheten och kärleken? Att det vi menar vara godhet (och kärlek) sist och slutligen inte alls är så alldeles gott och kärleksfullt? Som jag ser det är detta t.o.m. mycket möjligt...

      Radera
    7. Joakim. Ingen terapikurs (intressant ordval! :)), utan ett Golgata! Gud är faktiskt den samme som han alltid har varit, och hans vrede över synden är den samma nu som då, det är "bara" det att Gud har ställt sitt eget offer för synden mellan oss och sig själv - och med detta har människans situation i allt förändrats. Utanför nåden är vi människor, dock, i precis samma situation idag som människorna var under GT:s tid. Orsaken till att vi ändå inte ser domen drabba de gudlösa idag är faktiskt det att vi kristna finns, tro det eller ej! (Se liknelsen om ogräset, speciellt vers 29 i Matt. 13.)

      Det du skriver i sista stycket gäller och stämmer givetvis, men observera att detta endast gäller för den som står (eller ligger!) i Guds nåd. Utanför Kristus, utanför nåden, gäller Guds vrede fullt ut. Men tack och lov står dörren ännu öppen till Kristus för alla som vill!

      Radera
    8. Jag anser att diskussionen runt vad som är godhet och kärlek får ett abrupt slut i den stund man står i beråd att döda en oskyldig människa. Där, om inte förr, så går en gräns som man inte kan tolka bort med flummerier om lösenoffer och gudomlig plan. Jag tar bara avstånd från den tolkning av guds ord som gör gud till en blodtörstig tyrann. En gud som urskillningslöst mördar barn väcker inte mer respekt än en förälder som slår sitt barn eller vilken världslig diktators agerande som helst. Ändamålet helgar inte medlen för andra än för terrorister eller religiösa fanatiker.

      Radera
    9. Anonym 15:48. "Jag anser att diskussionen runt vad som är godhet och kärlek får ett abrupt slut i den stund man står i beråd att döda en oskyldig människa."

      Detta är givetvis helt sant - när vi talar om människor och vad vi gör. Men det gör vi ju nu inte här, eller hur? När vi ser på bibeln berättelser, som vissa gånger ÄR grymma (det kan inte förnekas), så måste vi komma ihåg att alltid läsa/se på dem med golgatahändelserna för ögonen. Om vi inte gör det, ja, då kommer vi alltid att missförstå/misstolka det vi läser. Ja, och inte bara det, vi behöver också komma ihåg varför all ondska finns, vad som ligger bakom allt dödande och alla hemskheter. Om du sätter dig ner och försöker se nyktert på detta så tror jag nog också att du inser att det är människan och hennes ondska, i olika former, som alltid ligger bakom. Så skyll inte det onda på Gud när det är vi människor som är orsaken! Att Gud sedan, för att reda upp det elände vi har ställt till med, någon gång tvingas ta i med hårdhandskarna är väl kanske inte så konstigt? När jag skriver det bara måste jag upprepa mig själv: Se också VAR och NÄR Gud använder de "hårdaste handskarna" och mot vem... (Jes. 53:5-6: " Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
      slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid,
      och genom hans sår är vi helade.
      Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg,
      men all vår skuld lade HERREN på honom.")

      Radera
    10. Nej. En del människors ondska rättfärdigar inte att gud mördar oskyldiga. Han behöver inte ta i med hårdhandskarna mot små barn som bara haft den dåliga smaken att födas av en förälder bosatt i en "hednanation". Golgata några tusen år senare hjälper inte som argument. Nyktert är just vad jag ser på det här. Hur är det med dig?

      Radera
    11. Anonym 11:22. Jag hoppas att du skulle inse och förstår att det det är din egen oförmåga att begripa dessa saker som du attackerar här. Du ser på dessa saker med glasögon så färgade (läs: svärtade) av dina förutfattade meningar att du helt enkelt inte kan eller vill begripa vad jag försöker förklara för dig. Jag tror inte att vi kommer längre i denna diskussion, så för min del får den härmed vara avslutad förutsatt att det inte framkommer några nya, intressanta saker.

      Radera
    12. Hej. Jag har full respekt för de som väljer att se våldet i GT som en kärleksfull handling där Gud behandlar mänskligheten som ett kollektiv istället för var individ separat. Något vi har mycket svårt att se i vårt samhälle där individualismen är hårt förankrad. I en sådan tillnärmning av GT texterna kan man säga att Gud var tvungen att genomgå en "hjärttransplantation" för att hålla mänskligheten vid liv p.g.a. den utbredda synden. Samtidigt som denna "dom" (eller transplantation) inte nödvändigtvis var en själslig död (1 Kor 5:5).

      Hur som helst håller jag med Anonym att det är svårt att harmonisera bilden av Gud som uppenbaras på golgata där Jesus ber för de som just har korsfäst honom och bilden av en Gud som gläds över småbarn som slås mot klippor (Ps 137:8-9). Ena sidan en Gud som lär oss att älska och välsigna våra fiender mot en Gud som krossar föräldrar och barn mot varandra (Jer 13:14).

      Ifall man tror att hela bibeln är inspirerad av Gud, vilket jag tror, och man samtidigt ger GT och NT samma nivå av auktoritet för att avslöja Guds karaktär, förstår jag fullt ut att man har svårt att tro på en helt kärleksfull Gud (som Kristian skrev, vi begriper det helt enkelt inte). Men, som jag nämnde tidigare så bör vår tro vara centrerad kring Jesus och hur den fullständiga bilden av Gud uppenbaras på Golgata, något som tidigare var dolt, möjligen även för GT:s författare.

      Hursomhelst bör vi ge varandra utrymme att vara oense i det här ämnet och inte tro att "min" syn är den absoluta sanningen (även om det är intressant att debattera!), eftersom kristna genom historien har haft meningsskiljaktigheter angående detta. Själv väntar jag på en ny avhandling om våldet i GT som tar sig an problemet genom en "korscentrisk" tolkning av texterna (förväntas att publiceras i slutet av året). För den som har lust att fördjupa sig i den teorin kan läsa mera här:

      http://reknew.org/tag/crucifixion-of-the-warrior-god/

      Allt gott,

      Joakim.


      P.S. Kristian, i ditt svar till min förra kommentar så nämner du Guds vrede, ett annat ämne som hör ihop med våldet i GT beroende på hur man tolkar det, men som kanske inte utgör kärnan. Det kan hända att våra tolkningar om vad Guds vrede möjligen gå lite isär, men för mig är Guds vrede inte mera än Guds beslut att ge var och en vad de önskar även om detta betyder att han måste återkalla sitt beskydd, men alltid med ett sörjande hjärta (Luk 19:41). Eftersom synden till naturen är självdestruktiv, tror jag, i enighet med CS Lewis, att helvetet är låst från insidan. D.v.s. att "synden straffar sig själv". Sätt på det från den synvinkeln är lidandet som "Guds vrede" orsakar inget som Gud själv är upphovsman till, förutom att han låter var och en välja fritt, något som är nödvändigt för att kärleken skall kunna existera.

      Radera
    13. Joakim. Tack för din kommentar! Du har intressanta funderingar, och jag ska begrunda dem ytterligare. Det kan jag säga i detta skede att jag långt håller med dig när du skriver att vi i denna sak bör ge varandra ett visst utrymme att vara oeniga. Med den reservationen, som du uppenbarligen också skriver under, att vi inte får gå utanför eller utöver bibelordet.

      Jag kollade upp Ps. 137, och jag måste säga att jag inte uppfattar detta ord som om Gud på något sätt skulle glädja sig över småbarn som "krossas mot klipporna". Hela psalmen är en bön, från människa till Gud, och den innehåller, på slutet, en begäran om att Gud ska hämnas det orätta som har begåtts mot Israel. Lite i likhet med bönen i Upp. 6: "När Lammet bröt det femte sigillet, såg jag under altaret deras själar som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörd som de hade. De ropade med hög röst: "Herre, du som är helig och sannfärdig, hur länge skall det dröja innan du dömer jordens invånare och utkräver hämnd för vårt blod?""

      Vad sedan gäller Jer. 13 torde det här vara frågan om att Gud berättar, delvis i varnande syfte, om vilka följderna blir när hans eget folk vänder sig bort från honom. Detta onda skedde sedan också, inte så att Gud sände det, men det skedde med hans tillåtelse när landet erövrades. Gud använde sig av människornas ondska i detta, vilket jag förstår, av det du skriver i slutet av din kommentar, att du också är öppen för.

      Detta nu i all korthet.

      Allt gott!

      Radera
  2. Finns det inte risk för tillkommelse av legendartat material gällande hela bibeln? Viss dokumentation kan stämma, medan annan är kryddad för att göra det hela lite mer intressant ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:54. Rent teoretiskt sett, ja. Det finns en sådan risk. Men därför är det också så oerhört tryggt att veta dels att tiden mellan det som skedde och när det nedtecknades (när det gäller NT:s historiska händelser) är så kort att det inte hann utvecklas något legendartat material. När man läser NT:s apokryfer (som vissa idag, nota bene!, tar till sig helt okritiskt) ser man däremot något helt annat. Där har vi en mycket längre tid mellan det som (påstås ha) skett och när de nedtecknades, och materialet är helt klart legandartat i många avseenden. Dels har vi sedan också en massiv forskning kring de nytestamentliga texterna (både seriös och mindre seriös!) som långt har visat att de är tillförlitliga.

      För min del, om jag får tillägga det, är speciellt Petrus intressant i detta sammanhang. Tänk dig den unga kyrkans första ledare, vilket han ju kom att bli, som alla såg upp till och säkert också beundrade. Och så texterna om Jesu lidande och död där denne samme ledare utmålas som den värsta svikaren och pultronen! Om det här skulle ha funnits någon ansats att försköna, lägga till och "göra det hela mera intressant", ja, då skulle nog Petrus ha fått en mycket mera smickrande roll i hela historien! Den enda tänkbara orsaken att återge Petrus blamager och tillkortakommanden är att man ansåg att det var av yttersta vikt att ALLT återgavs så som det hade skett. Även det som kastade långa och mörka skuggor över den unga kyrkans högste ledare.

      Radera
    2. Här är några exempel på legendartat material från nutid.Inte är det så "
      oerhört tryggt att veta dels att tiden mellan det som skedde och när det nedtecknades är så kort att det inte hann utvecklas något legendartat material."
      Detta hanlar om Kim Jong-Il i Nordkorea
      En dubbel regnbåge och en stjärna dök upp på himlen när han föddes.
      Brittiska BBC rapporterar att det påstås att det direkt efter Kim Jong-Ils födelse i februari 1942 dök upp en klart lysande stjärna på himlavalvet. Det ska dessutom ha framträtt en dubbel regnbåge.

      Han uppfann hamburgaren.
      2004 ska en artikel i Nordkoreanska medier gett Kim Jong-Il äran för att ha uppfunnit hamburgaren, som kallades för "dubbelt bröd med köttfärs". Men frågan är om den upptäckten inte senare avfärdades.

      Han klarade av en runda golf på rekordlåga 38 under par och gjorde 11 hole-in-one.
      Enligt bland andra CNN berättas historier i Nordkorea om hur Kim Jong-Il gjorde en riktig rekordrunda när landets första golfbana öppnades 1994. Kim hade aldrig spelat golf innan, men gjorde tydligen väldigt bra ifrån sig. Totalt 11 hole-in-one blev det under en runda.

      Under många år har myter om det isolerade landet och dess ledare spritts i västerländsk media. Några exempel är att Kim Il Sung, som 70-åring, under ett statsbesök i Kina skulle ha simmat över Yangtzefloden på lite drygt en timme. Och i samband med att Nordkoreas första golfbana öppnades i början av 1990-talet gått runt den på imponerade 70 slag utan att någonsin tidigare ha hållit i en golfklubba. Den senare myten har även påståtts gälla hans son.
      Har även hört att träden blommade och fåglarna grät när Kim Il Sung dog.
      "Enligt sovjetiska källor föddes Kim Jong Il som Jurij Irsenovitj Kim vid ett hemligt arméläger vid byn Vjatskoje, sju mil nordöst om Chabarovsk i dåvarande Sovjetunionen. Nordkoreanerna å sin sida hävdar att han föddes på det heliga berget Paektu och att vid hans födsel tändes en ny stjärna och dubbla regnbågar syntes på himmelen."

      Kim Jong Il beskrivs bland annat som världens främste poet, världens främste regissör och världens främste kompositör.






      Radera
    3. Anonym 13:37. Jag måste säga att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med det du klippt och klistrat in i din kommentar... Uppenbarligen menar du att detta är legendartat material som har uppstått på bara några tiotals år.

      Det jag ändå kan säga, och som du nog bör tänka på här i detta sammanhang, är att det INTE går att jämföra biblisk tid med vår tid. Informations- (och desinformations-) spridningen i våra dagar är ju på en helt annan nivå, och olika former av nyheter sprider sig runt jorden på i princip nolltid. Dessutom går det inte att jämföra den kommunistiska diktaturen i Nordkorea och dess historier med den kristna kyrkan under de första årtiondena - den ena är en maktfullkomlig diktatur som i princip kan tvinga människorna att tro vad som helst, medan den andra var en (mänskligt sett) fullkomligt maktlös rörelse som spreds av i huvudsak f.d. fiskare enbart med hjälp av ordets predikan. I det förra fallet var det i maktens intresse att sprida dessa berättelser, i det senare fallet var det i maktens intresse att avslöja och stoppa allt som hade med denna rörelse att göra.

      Radera
    4. Anonym 13:37. Legender utvecklas över tid. Det du skriver om har fabricerats i ett nu av sådana som ville få "den store ledaren" att framstå som något märkligt. Se där skillnaden på legender och rena lögner...

      Radera
  3. Kände inte till de judiska texterna. Intressant!

    Här kommer ett afrikanskt bidrag: bland samburufolket, som vi arbetar bland, finns det enligt traditionell uppfattning fyra synder, varav en är att döda en annan samburu. Om man begår en sådan synd bär man på blodsskuld och andra har rätt att hämnas på en. Men mördaren kan skydda sig från hämnd genom att slakta ett lamm och stryka blodet på sitt hem. Synden är visserligen inte sonad i bemärkelsen att den är "borttagen" eller "glömd", men mördaren är åtminstone skyddad.

    Sen samburuernas grannar i norr, rendillestammen: en gång om året genomför de en ritual där de slaktar ett lamm för att sona synder. De stryker blodet från offerlammet på sina hus. Detta sker under en bestämd dag alla år, dvs. den dag som i judisk kalender är 14 nisan, judarnas påsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Anna! Det var intressant. Vet du om detta är något som på något sätt har historiskt samband med de Israels offer, eller är det något i stil med det som omnämns i "Fredsbarnet"? Rent teoretiskt skulle man ju kunna anta att detta skulle ha kunnat snappas upp från judar i diasporan. Visst menar man att någon av de tolv stammarna (eller delar av dem) också kom sig till Afrika?

      Allt gott, och hälsa familjen!

      Radera
    2. Det lär finnas någon legend som säger att samburu skulle vara en av Israels förlorade stammar, men jag känner inte till mer om det. Har också hört att rendille skulle påstå att de är en av de förlorade israelitiska stammarna. Antropologerna däremot menar att sambanden mellan judendom och dessa ritualer är överdrivna och att man underskattar muntliga kulturers förmåga att ta intryck av omkringliggande kulturer. Själv tror jag mera på att det är fråga om Fredsbarnet-analogier. Och jo, man menar att somliga judar hamnade i Afrika och jag tror att en hel grupp sudaneser erkänts som judar och fått immigrera till Israel, om jag minns rätt. Typ på 90-talet, tror jag.

      Hälsa med dig du också!

      Radera
  4. Verkligen intressant med er allsmäktiga, kärleksfulla mördargud som bestialgiskt massmördar småbarn. Och sånt tillber ni, vilket årtusende lever ni i? vansinnigt dravel...

    Nedan länkar till olika religioners evolution. Där kan ni välja och vraka nån annan religion som har en vettig gud i stället för massmördaren...

    http://funki.com.ua/ru/portfolio/lab/world-religions-tree/

    http://media-cache-ec0.pinimg.com/originals/d8/ec/c0/d8ecc07e906127bf0fd4623504b7eca8.jpg

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Vad annat kan jag säga än att din aversion mot den kristna tron förblindar dig... Vad sedan gäller dravlet om religionernas evolution har jag varit inne på det tidigare, så jag ids inte dra samma vers om och om igen. Men så mycket kan jag väl säga att det finns en massa religioner i världen, och alla som har ett mänskligt ursprung talar om vad människan ska göra för att behaga den gud hon har skapat åt sig. Inom dessa religioner finns det säkert någon form av utveckling som går hand i hand med hur människans tänkande har förändrats. Men sedan finns det ett (1) undantag. Du kan försöka gissa vilket...

      Radera