”Kristus är uppstånden!” ”Ja, han är sannerligen uppstånden!”
Så hälsar idag kristna världen över på varandra. Påskdagen,
och dess morgon, är kristenhetens största och gladaste fest. I centrum av
påskfirandet står den tomma graven, alltså det faktum att Jesus verkligen är
uppstånden. ”Sannerligen uppstånden”. En sanning. Ett faktum. Ett historiskt
sådant, dessutom. Uppståndelsen är det absolut centrala i den kristna tron, och
med denna står eller faller hela kristendomen. Faller i fall att den inte
skulle vara ett historiskt faktum, alltså.
I motsats till alla andra religioner är den kristna trons
grunddokument, alltså Bibeln, väldigt noga med att ge såväl tids- som platsangivelser
för de centrala händelserna. Detta gäller då i synnerhet allt som har med Guds
Messias, Jesus Kristus, att göra. Det reds noggrant ut vem som regerade när han
föddes (det var ju det enda tillförlitliga sättet att ange tidsramar för
historiska händelser vid denna tid), likaså vem som var ”in office” när han
dömdes och avrättades. Dessa händelser, som är så oerhört avgörande för den
kristna tron, knyts till det historiska skeendet, till historieflödet, på ett
sätt som visar att de som bar vittnesbörd om det skedda inte var rädda för att
de som hörde deras vittnesbörd skulle granska deras uppgifter. Tvärtom var just
detta avsikten med dessa tidsangivelser. Den som tvivlade på vittnesbördet
kunde höra sig för, ta kontakt med de som hade varit där just då.
Detta gäller på ett alldeles speciellt sätt det som Paulus
skriver och säger. När han skriver om uppståndelsen ger han klara och tydliga
uppgifter om vem som hade sett den uppståndne – detta för att de som tvivlade
på hans ord själva skulle kunna höra sig för och få hans uppgifter bekräftade. När
Paulus står anklagad inför kung Agrippa i Caesarea säger han de oerhört
intressanta orden ”Vad jag säger är sant och förnuftigt. Konungen känner ju
till allt detta, och därför talar jag också öppet och fritt till honom. Jag kan
inte tro att något av detta är obekant för honom. Det har ju inte hänt i någon
avkrok.” (Apg 26:25-26)
Paulus låter här förstå att alla som ens lite har följt med
vad som har hänt under de senaste åren – Jerusalem var, ska vi minnas, centrum
för judarnas religiösa liv, och på påsken var staden full av judar från alla
hörn av världen – var bekanta med vad som hade hänt och det som är grund och startskott
för den kristna tron. Det som skedde, alltså Jesu död och uppståndelse, skedde
inte i någon okänd avkrok på någon odefinierad tid, utan i centrum av judarnas
värld, på den största av högtider. På en namngiven plats, vid en speciell
tidpunkt.
Den som vill ha mera bevis för Jesu uppståndelse hittar
också dessa i Bibeln. Det har höjts röster som påstår att evangeliernas, och
brevens, skillnader i redogörelserna för dessa händelser skulle vara ett bevis
för att det hela är ett påhitt. Faktum är att det är precis tvärtom! Det som
hände var något oerhört och budskapet om det skedda spred sig i den dåtida
judiska världen. Kunskapen om det skedda vara allmängods, och den bevarades på
olika håll och i lite olika form. Observera dock att de centrala uppgifterna är
likadana i alla olika källor som finns bevarade! Detta, att detaljerna skiljer
sig en aning – eller rättare sagt: Olika källor har bevarat lite olika detaljer
av händelserna för eftervärlden – ger vittnesbördet större tyng och
trovärdighet. En stor konformitet, däremot, skulle tala mot sanningsanspråken.
Sedan har vi uppgifterna i evangelierna om att det var
kvinnorna som först upptäckte den tomma graven. Detta är en detalj som idag
ofta förbises - eller ännu hellre görs till ett problem emedan Paulus i sin
uppräkning av uppståndelsens vittnen inte nämner dessa kvinnor. Det vi bör
notera här är att ifall evangelisterna skulle ha fantiserat ihop detta med
uppståndelsen och velat göra sin historia så trovärdig som möjligt, ja, då
skulle de INTE ha satt kvinnor som de första vittnena till den tomma graven.
Detta helt enkelt för att kvinnors vittnesbörd vid denna tid inte var juridiskt
giltiga. (Detta är också orsaken till att Paulus inte har med kvinnorna i sin
uppräkning.)
Så har vi också apostlarnas vittnesbörd. De som var med
under hela denna fruktansvärda påskhelg och på nära håll såg det som skedde. De
som garanterat visste vad som hade hänt och som, om några, skulle ha kunnat veta
om uppståndelsen var en lögn. Av de tolv dog elva martyrdöden. Ingen av dem
förnekade att Jesus skulle ha uppstått – inte ens inför hotet om en plågsam
död. Avsaknaden av uppgifter i historiska källor är inget bra bevis för
någonting, men i detta fall kan man faktiskt också anföra detta som ett bevis:
Om de som bekämpade den kristna tron skulle ha fått ens en av apostlarna att
erkänna att uppståndelsen var ett påhitt, ja att ens lite sväva på målet när
det gäller uppståndelsens historicitet, så skulle denna uppgift garanterat ha
använts i kampen mot den växande kristna kyrkan. Men något sådant finns
ingenstans i det historiska materialet.
Hur vet vi att påsken närmar sig, frågade Timo Soini på sin
blogg för ett par dagar sedan. Han svarar själv på sin fråga: Det vet vi när de
stora tidningarna tar in artiklar där hedningar på sätt eller annat ondgör sig
och ifrågasätter den kristna trons grunder och bärande uppgifter. (Min
översättning) Så är det. Alltid kring jul och påsk tar varje tidning med ens
lite självaktning in åtminstone en artikel som på något sätt försöker slå undan
benen på de historiska uppgifterna som ligger till grund för den kristna tron.
Oftast med gamla och redan många gånger motbevisade uppgifter, men dock.
Min fråga idag blir att varför ska det vara så svårt att tro
på uppståndelsen? Eller med Paulus ord i hans tal inför kung Agrippa i Apg 26: ”Varför
anses det otroligt bland er att Gud uppväcker döda?” Tvivlet och skepticismen här bygger, har jag
för mig, oftast på det felgrepp som applicerar den empiriska vetenskapens förnämsta
grundlag, alltså det att en sak som en gång har hänt ska kunna upprepas i
laboratiorieförhållanden, på dessa händelser. Lite karikerat kunde man säga att
denna vetenskapliga grundlag säger att det som bara har hänt en gång inte alls
har hänt. Men då missar man det faktum att detta ÄR något som bara ska ha hänt
en gång. Att Jesu person, hans liv, död och uppståndelse är något fullkomligt
unikt som bara ska hända en gång. Något som bara behöver hända en gång.
Ja, eller så handlar
det kanske om att man helt enkelt VILL att detta aldrig ska ha hänt. För om
detta verkligen har hänt, ja, då tvingas man ompröva både det ena och det
andra. Så därför vill man förneka det, därför är det bekvämast att förneka det.
Även om det innebär att man kanske inte riktigt våga syna bevisen. Detta kunde
ju leda till att man tvingas börja ompröva sin ståndpunkt – och i förlängningen
hela grunden för sitt liv, sitt tänkande och sina livsval. Detta blir helt
enkelt för jobbigt! Därför är det bäst om Jesus stannade i sin grav.
Men nu har Kristus uppstått från de döda! Det finns många
stora men (uttalas ”män”)i denna världen, men detta är det största av dem alla.
MEN nu har Kristus uppstått. Detta förändrar allt. Detta får historien att
vända. Detta löser och friköper alla syndens trälar som lever sina liv i
fruktan för den obevekliga och oundvikliga döden. I och med denna Kristi
uppståndelse bryts dödens makt. I och med Kristi uppståndelse, som den förste,
öppnas också för oss en väg ut ur vår grav.
För Kristus är sannerligen uppstånden!
Kristian,
SvaraRaderaJa, Han är sannerligen uppstånden! Tack för de uppbyggliga och trosstärkande texterna under påskveckan.Särskilt för påskdagens!