fredag 1 juli 2016

Om medias åsiktsdiktatur i väst


Jag blev för en tid sedan uppmärksamgjord på en bloggtext skriven av journalisten Egor Putilov. Putilov, som är född i Ryssland, har jobbat på migrationsverket i Sverige och även som frilansande journalist. I bloggtexten ("Hur opartiskt är public service") skriver han om hur han som inhoppsvikarie på Sveriges Radio i december 2015 blev inkallad till sin chef på grund av ett antal debattartiklar han skrivit före denna anställning. I artiklarna hade Putilov inte uttalat sig vare sig positivt eller negativt om invandringen, men påtalat vissa brister i handläggningen av asylärenden.

I samtalet med Putlivs chef Luise Steinberger framkom att det är helt ok för en journalist på SR att bryta mot reglerna (om att ta ställning i kontroversiella frågor) om den anställda gör detta utifrån ett vänsterperspektiv. I annat fall är personen i fråga "inte särskilt användbar för oss" och får genast cheferna på sig. Efter detta tog Putilov kontakt med Steinbergers chef Ingemar Löfgren för att reda ut detta och höra sig för varför inte han, som var mest insatt i asylfrågor, inte längre fick skriva om dessa frågor. Löfgren pratade om förtroende, och fyra dagar efter detta samtal blev Putilov uppsagd från SR.Han konstaterar själv att förtroendet tydligen var slut.

Det är intressant att höra och läsa om detta. Vi vet alla att det är så här det går till inom mainstreammedia idag, men det är, vilket kan upprepas, hälsosamt att få direkta och otvetydiga vittnesbörd om detta av sådana som varit inne i systemet.

Det som Putilov säger om klimatet i media (i detta fall SR) är oerhört avslöjande och att han drar paralleller till situationen i Ryssland är ytterst skrämmande. "Ibland känns det som jag aldrig lämnat Ryssland", säger han i bloggtexten.

I vår västliga mainstreammedia kritiseras idag Ryssland och Putin i ytterst hårda ordalag, speciellt för inskränkningar i yttrandefriheten. Denna kritik har drivits så långt att man nästan kan tala om en demonisering. Sedan visar det sig att situationen här i väst inte är stort bättre. Ja, kanske t.o.m. ännu sämre. Förtecknen är motsatta, och här är det inte en ledare och hans administration som förtrycker yttrandefriheten och därmed sanningen, utan här handlar det om ett värderingskluster som helt har tagit över media och som agerar förtryckare och undertryckare av yttrandefriheten.

Men ännu sämre än i Ryssland? Vad menar du, kanske någon vill fråga. Ja. Jag hävdar att situationen här faktiskt kan beskrivas som ännu sämre än situationen i Ryssland. I Ryssland finns det en högljudd, men åtklämd, opposition som ifrågasätter landets ledning och den censur som bedrivs. En ledare/ledning kan emellertid bytas ut. Här i väst är det media själv som har infört censuren och media får bedriva sin propaganda mer eller mindre utan opposition. Därmed blir alla mer eller mindre duperade och någon opposition att tala om finns inte. Dessutom kan man inte byta ut hela media. I Polen gjordes vissa försök, men då reagerade västmedia och ropade VARG! och fick hela EU med sig mot den nya polska ledningen.

Vi sitter med andra ord i rävsaxen och det finns inga möjligheter att komma loss.  


13 kommentarer:

  1. Vad sjutton gör nu det Kristian, ifall Herren räknar oss bland de sina och ger oss de heligas tro och tålamod?
    Det är ju blott en av de många värdsliga sakerna här i jämmerdalen.
    Du kan vara glad du som int behööv na kaff. Jag var ett dygn utan och var som i dvala. Int ens frisk luft pigga upp mig. För säkerhets skull lade jag mitt armbandsur på lägenhetsägarens säng mitt i kaffedrickandet sedan jag imorse köpt.
    He kändes sedan i går förmiddag som om jag fått kryptonit men ännu lever Anden och tron hos mig. Erfarit samma trötthet i Österbotten 1993 el 1995.
    Jag vänder mig till Herren ja som en galen man, ty fjärran är de vänner som går emot Guds stad (mel. Jag lyfter mina ände upp till Guds berg och Hus... Ulrik Nils Torsten salt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik. Föga, får jag väl säga. Men ändå är detta något som jag menar behöver påtalas.

      Vissa gånger skulle det nog sitta bra med lite koffein... Men det går ju att få det på andra sätt än genom att dricka kaffe!

      Radera
  2. "Händer" skall det stå i sista strofen.
    Bokstavstjuven kan gott vända sinom "ände" att skrumpna var han vill.
    En kristen kan bara dö, inte bli övervunnen... DS

    SvaraRadera
  3. Putin demoniseras? Lever vi på samma planet? Putin sade att ryska trupper dragits bort 1500 km från finska gränsen. Detta är ju inte sant. Yle bortförklarar detta med att skylla på tolken, för att rädda ansiktet på gästen. Det allvarliga är inte att Putin ljuger. Det ingår i hans politik. Det allvarliga är att finska medier hjälper till. Tack och lov finns medier (t ex ÖT) som kan avslöja medlöperiet.
    Bror D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bror D. Putin är ingen söndagsskolgosse. Han är allt annat. (Vilket jag också har konstaterat tidigare.) Han kan också mycket väl, ur finländsk synvinkel, komma att vara en "Nebukadnessar" med allt vad det innebär. Men ja, han demoniseras i västmedia. Liksom Donald Trump. Situationen i Östukraina och på Krim framställs som varande Putins fel när den i själva verket är oerhört mycket mer komplicerad än så. Västs skuld till blodbadet (i Ukraina) kan och får inte förminskas (vilket konsekvent görs i västmedia).

      Putin ljuger? Det gör han säkert. Vad gäller trupperna och 1500-kilometersuppgiften kan varken du eller jag veta vad som är sant, men att alla trupper skulle ha flyttats bort från finländska gränsen stämmer säkert inte. Inte ens en idiot skulle lämna gränsen helt obevakad och befäst i dagens säkerhetspolitiska läge. Men kanske några trupper har flyttats?

      Radera
    2. OBEFÄST ska det givetvis vara...

      Radera
  4. Det finns flygfoton som visar rysk militär upprustning i bl a Alakurtti, när finska gränsen. Detta är klarlagt av sakkuniga vid krigshögskolan. Om detta ljuger Putin och statliga Yle sopar det under mattan. Tidningar som Iltasanomat, Hbl och Öt har bättre omdöme. Din konspirationsteori om västliga mainstreetmedia håller inte. Det går inte med så svepande formuleringar.
    Bror D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bror D. "Din konspirationsteori om västliga mainstreetmedia håller inte." Vad menar du nu riktigt? Säger du att eftersom Putin ljuger så är allt jag hävdar angående media i väst fel? I så fall vill jag nog hävda att det kanske inte är i första hand jag som rör mig med de svepande formuleringarna... :)

      Radera
    2. Jag tycker Bror D skrev väldigt tydligt att eftersom västmedia - i det här fallet IS, Hbl och Öt - rapporterar sanningsenligt om Putin så är det ingen konspiration på gång. Gick det verkligen att missförstå?

      Radera
    3. Anonym 17:02. Varifrån kommer detta med en konspiration? Något sådant har jag aldrig antytt. Det jag hävdar är att den syn på Putin och Ryssland som media idag serverar oss är alldeles för endimensionell och behöver kompliceras, och det ordentligt. Det är helt enkelt inte så att Putin är (ensam) buse medan väst är "the good guys". Media går idag i spetsen för skapandet av onödiga motsättningar, motsättningar som kan komma att få bedrövliga följder. Hela denna situation, och det som har lett fram till den (börjandes från Ukraina-krisen) måste kompliceras. Så enkelt som det framställs idag (i media) är det helt enkelt inte.

      Radera
  5. Jag tycker jag sveper lite mindre än du. I bloggen finns på många ställen ett indirekt försvar, eller en förståelse för Putin, sannfinländare, andra nationalister, sverigedemokrater m fl med pekpinnen mot medierna. Medierna skall vara demokratins vakthund, och det fungerar hyfsat. Utan dessa så skulle vi ha en korrumperad nomenklatura som i Ryssland. Jag är inte helt negativ till den konsensus som PK medierna bedriver. Det fungerar som ett kitt som håller samman samhället någorlunda mot extremismen, både från höger och vänster.
    Bror D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bror D. Medierna ska vara maktens vakthund, det är sant. Liksom att det fungerar hyfsat. Kanske t.o.m. bättre än bara hyfsat. Men problemet vi har är att media inte klarar av att vara vakthund när det gäller värderingar. I dagens västerland har en speciell typ av värderingar helt tagit över i det offentliga rummet, och media är så fast i detta värderingskluster att man inte klarar av att ens se det, för att sedan inte tala om att distansera sig från det så mycket att man skulle klara av att fungera som vakthund.

      Vad gäller det "indirekta försvaret eller förståelsen" så handlar detta endast om att jag försöker komplicera. För det vi ser hända idag är inte så enklet som vissa försöker framställa det. Det försök att skapa motsättningar som vissa idag ägnar sig åt (vår västerländska media först och främst) är rent ut sagt katastrofalt destruktivt och kan mycket väl leda till ett (onödigt) storkrig.

      Radera
  6. Jag skulle tillägga att jag till en del kan hålla med dig om att Pride bevakningen är överdimesionerad i synnerhet på finlandssvenskt håll. Det är så enkelt att vara på den rätta sidan om man inte behöver beakta religiösa aspekter.
    Tycker att finlandsvenskt mediefolk inte riktigt håller måttet för att göra bra och intressanta samhällanalyser. Undantag finns givetvis.
    Bror D

    SvaraRadera