tisdag 23 juni 2026

Bedrövligt!

Ibland blir jag bara närmast chockad när jag läser ÖT:s ledare. Den senaste gången i raden var när jag läste Sofie Staras ledare i gårdagens tidning. Hennes ledare har rubriken "Finland behöver ett regnbågsprogram nu", och i texten vinglar hon på mellan olika företeelser och fenomen och landar i att "varken kristen tro eller regnbågspersoner ska behöva osynliggöras". På vägen dit går hon via en förvirrad kommentar på Svenska Yle av signaturen "Pandisen" som bl.a. ger uttryck för irrationella fobier för kristna uttryck i gatubilden. Stara låter så släggan falla genom att vidare citera samma kommentar där "Pandisen" skriver att hon ändå vet att "alla kristna inte vill queera människor illa". (Underförstått: Men att många av oss nog vill det.) Detta är inte ok. "Maalittaminen" heter det visst på finska. När detta sker på ledarplats i tidningen är avsikten inget mindre än att svärta ner en hel befolkningsgrupp.   

Det jag ändå reagerar mest på i Staras ledare är det att hon ställer offentlig prideflaggning bredvid olika tryck på tröjor eller smycken som kristna människor bär som om dessa saker skulle vara jämförbara. Som sagt, jag blir chockad av dylikt dravel. Jag ser det gång på gång här på bloggen att vurmen för sexuella minoriteter ofta kan göra att - och i realitieten också gör just det - människor förblindas och fullständigt tappar bort logik och sunt förnuft. Men att så sker på ledarplats i lokaltidningen är oursäktligt. 

Kunde inte ÖT:s redaktion ha någon att läsa igenom Staras texter innan de publiceras så att vi som läsare inte behöver utsättas för dylika dumheter i framtiden?  

---

Och nej. Finland behöver inget "regnbågsprogram". Helt enkelt för att vi inte behöver flera verktyg för nedmontering av yttrande- och åsiktsfriheten. De vi har är redan för många. 

13 kommentarer:

  1. Stulna flaggor har man ju hört om. Och mobbning. Men riktiga kristna varken stjäl eller mobbar, så he så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 08.10. Vem har påstått det?

      Radera
    2. 08:10 definiera "riktiga kristna" vilken av de 4000 olika kristna sekterna menar du?

      Radera
    3. 10.10. Säkert de 3999 som tror på Jesus som sann Gud och sann människa.

      Radera
  2. Kristian, jag har alltid fascinerats av att vissa kristna betraktar ett kors i offentligheten som ett uttryck för frihet, men en regnbågsflagga som ett uttryck för förtryck.

    Det är en imponerande princip:

    "Mina symboler är yttrandefrihet. Dina symboler är ideologi."

    Och jämförelsen mellan offentlig prideflaggning och olika tryck på tröjor eller smycken som kristna människor bär är särskilt avslöjande. Ett kors runt halsen är en personlig trosmarkör; en prideflagga i det offentliga rummet är inte ett angrepp på någon, utan bara ett sätt att säga att även andra människor får synas. Om ett tygstycke med regnbågsfärger upplevs som ett hot mot kristendomen, då är problemet knappast tyget.

    Tyvärr fungerar inte ett fritt samhälle så. Andras frihet är nämligen inte ett angrepp på din.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alldeles rätt i vad du skriver Kristian. Din förhoppning om att någon på bonniers skulle stoppa virrpannans skriverier är önsketänkande. Mediehus ss. bonniers är sådana som drivit på den utveckling vi ser idag med bl.a.regnbågstyrrannin med även större tyranniserande mål i slutändan. Vilken månne är den gemensamma etniciteten för de dominerande mediehusen i västvärlden?

      Radera
    2. 10:09 fascinerande 😁 diskussionen började med Pride, yttrandefrihet och lokaljournalistik, men efter ett par kommentarer är vi framme vid den urgamla konspirationsteorin om att en viss etnisk grupp i hemlighet styr världens medier.

      Det är märkligt hur ofta argumenten tar slut precis där antydningarna börjar.

      Om Bonniers har fel, visa det med fakta. Om ÖT:s ledarskribent resonerar dåligt, bemöt resonemanget. Att börja granska människors etnicitet är inte ett argument, det är ett sätt att slippa argumentera.

      När någon frågar "vilken etnicitet har de som äger medierna?" är det ett tecken på att personen har lämnat diskussionen och gått över till syndabockstänkande.

      Eflop

      Radera
    3. Hjälper inte att diskutera vilken av regnbågsfärgerna roddbåten är målad i styrkt av någon argumentation när man sjunker till sjöbotten pga syndabocken hålet i båtens botten, Eflop

      Radera
    4. Sofie Stara är liksom ledarskribent på ÖT. Det betyder att hon har som jobb att formulera tidningens opinion i olika frågor. Man får hennes texter på köpet när man prenumererar på tidningen. De flesta prenumeranter gillar förmodligen det som sätts på pränt.

      Radera
  3. Nåja. 🥱Sommaren har kommit och vissa bekanta diskussionsämnen med den: regnbågsfrågorna, hemvårdsstödets framtid, abort och eutanasi. Samt Prometheus-lägren. Kryddat nu som då med bilder av lyckliga regnbågsfamiljer med småbarn.

    Till all lycka gäller att "Sommaren är kort och hösten kommer snart". Även om hösten denna gång kan vara ovanligt lång pga det stundande riksdagsvalet.

    Egentligen skulle det verkligen vettiga samtalsämnet enligt min mening vara just frågan om hemvårdsstödets framtid. Kommer vi att i framtiden ha ett samhälle, där mödrarna kan stanna hemma med sina små barn om de så vill?
    MSj



    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen på det MSj.

      Varför rasar hednafolken, varför tänker folken fåfängliga tankar?

      Han som bor i himlen ler, Herren gör narr av dem.

      🥱

      ADj

      Radera
  4. "Kunde inte ÖT:s redaktion ha någon att läsa igenom Staras texter innan de publiceras så att vi som läsare inte behöver utsättas för dylika dumheter i framtiden? "

    Nu funderar jag om det är åsiktsfriheten du vill begränsa, eller om det är regelrätt censur du vill införa. För andra än kristna förstås.

    SvaraRadera