tisdag 31 oktober 2017

500

Idag firar vi märkesdagen av reformationens 500-årsjubileum. (Det finska ordet "uskonpuhdistus" säger bättre vad det egentligen handlar om.) Betydelsen av reformationen går knappast att överdriva. Jag nöjer mig i  detta skede med att säga att detta torde vara det viktigaste jubileet jag får uppleva under min livstid. Med undantag, givetvis, för den 3. och 6. april år 2033 - om jag får leva så länge. Men de datumen är inte på samma sätt historiskt säkerställda. Vi vet att det var exakt den 31/10 1517 som munken Martin Luther offentliggjorde sina 95 teser mot avlatshandeln som kom att helt revolutionera det kyrkliga landskapet i Europa och återföra den världsvida kristna tron till sina rötter och som ledde till en återupptäckt av det rena Evangeliet. Bland mycket annat.

Idag är det en festdag. På riktigt. Och behöver det sägas: En fest som i betydelse och tyngd VIDA övergår det vi i Finland kommer att fira om en dryg månad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar