tisdag 24 januari 2023

Ingen gräns för biskopens oginhet

 Det finns uppenbarligen ingen gräns för biskopen Bo-Göran Åstrands oginhet mot Pedersöre församling. De senaste åren har varit mycket turbulenta i Pedersöre (sammanslagning, Corona-restriktioner, ett mycket uppslitande kyrkoherdeval samt en sällan skådad prästbrist som domkapitlet och biskopen varken tycks ha kunnat eller velat göra något åt), och när kyrkoherdetjänsten nu igen ska lediganslås var så gott som alla överens om att Pedersöre församling behöver få lite arbetsro och förskonas från ytterligare en potentiellt upprivande valprocess. Församlingsrådets vice ordförande Krister Mård uttrycker detta som att "Vi önskar ett konstruktivt, värdigt och ärligt val av herde denna gång". 

Denna utsaga har tyvärr misstolkats å det grövsta, speciellt på sociala medier men igår även av ÖT:s ledarsida och tolkats som att Mård skulle anse att bara de "rättrogna" och församlingsaktiva borde få göra sin röst hörd i kyrkoherdevalet. Igen visar det sig hur lätt det blir fel - speciellt när det finns en vilja att misstolka. Det Mård sade om "värdigt och ärligt val" behöver givetvis sättas i relation till det andra han sade i samma intervju om det förra kyrkoherdevalet. Där konstaterade han att "Det var inte ett val vi av tradition är vana vid i Pedersöre. Det blev ett val av politisk art som levde sitt liv mest via sociala medier."

Mård har helt rätt i det han säger. Senaste kyrkoherdevalet blev, främst tack vare sociala medier och den kraftiga polarisering som valet gav upphov till, synnerligen upprivande för den nya församlingen. Det var verkligen inte konstruktivt, det var inte värdigt och knappast heller ärligt i den meningen att många väljare inte röstade för en av kandidaterna utan framför allt mot den andra. (Så blir det ofta när debatten blir hätsk och kandidaterna står mycket långt ifrån varandra.) 

Valet kan också - och detta är min tolkning, inte Mårds - anses ha varit oärligt i den meningen att många som annars inte har några kontakter till församlingen, och inte heller vill ha det, valde att rösta på den kandidat som fungerade splittrande bland de som är aktiva i församlingen. Kanske just för att orsaka splittring, eller åtminstone för att Pedersöre skulle få en kvinnlig kyrkoherde och därmed, som det brukar heta, "gå i takt med tiden". 

Nu valde så alltså domkapitlet, tvärt emot församlingsrådets (och de anställdas) vilja, ändå att igen gå in för ett direkt val av kyrkoherde. Trots det myckna arbete detta medför, och trots att församlingen nu skulle behöva få arbetsro och förskonas från ytterligare en uppslitande valprocess. Den enda motiveringen Åstrand lyckas prestera för detta är att "Förra kyrkoherdevalet hade ett valdeltagande på 55 procent vilket är osedvanligt mycket för Borgå stift och för hela vår kyrka. Här har vi tydligt en församling som vill engagera sig och då vill vi ge utrymme för det."

Åstrand vet givetvis mycket väl att det att avge en röst i ett kyrkligt val INTE är att engagera sig i församlingen. Men det bortser han från. Från min synvinkel kan jag inte komma ifrån tanken att det viktiga tycks vara att ställa till det för församlingen och skapa ytterligare splittring samt att lägga ytterligare bördor på en redan hårt prövad arbetsskara. 

Behöver jag säga att detta INTE är vad man borde kunna förvänta sig av en biskop? 

Det är givetvis ingen vågad gissning att det fortfarande är de tre dåvarande Pedersöreförsamlingarnas ovilja att slå sig samman med Jakobstads församling (där Åstrand var kyrkoherde) som spökar här. Åstrand gick, när det begav sig, in för att Jakobstad också skulle ingå i den sammanslagna församlingen, och när Pedersöre, Esse och Purmo församlingar avvisade detta blev han helt tydligt besviken. Den oginhet som ännu kan ses gentemot Pedersöre församling från hans sida kan troligtvis härledas till detta.  

39 kommentarer:

  1. Varför ändrade du i texten? Beredningen i domkapitlet var att det skulle vara indirekt val, och beslutet blev att det ska vara direkt val. Åstrand fick dem att ändra sig, och motivet är inget annat än hämnd för att Jakobstad blev lämnad utanför församlingssammanslagningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:25. Jag ändrade i texten för att jag inte hade någon källa på det jag först skrev. Men har du det? Och kan du säkert säga att det var fråga om "hämnd"? Det är ganska starkt sagt, och jag föredrar att röra mig med lite rundare formuleringar.

      Radera
  2. Förra valet var demokratiskt, och nu vill man inte ha demokrati. Annars mycket Trump-retorik här, man har väl funnit det fungerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvirringslobbyn. Nu försöker du igen förvirra. Denna gång kanske för att du inte har läst på? Kyrkolagen ger två möjligheter när det gäller kyrkoherdeval, och båda är demokratiska. Direkt folkval och indirekt val som församlingsrådet gör. Den senare modellen används t.ex. i val av biskopar och av kommundirektörer.

      Radera
    2. Vet inte om jag uppfattat detta rätt, men Pedersöre står inför ett kyrkoherdeval och biskop Åstrand anser att församlingsmedlemmarna inklusive Nyman borde få uttrycka sin åsikt men en gosse vid namn Mård tycker detta är onödigt.
      Nyman anser att Mård har rätt att han själv inte är kompetent att vara med och välja en kyrkoherde. Är besviken på Nyman han försöker smita undan sitt ansvar.

      Radera
    3. 123. Hoppsan vad man kan svänga saker på huvudet! :) Nej du. Som sagt ger kyrkolagen två (likvärdiga) möjligheter här. Direkt val och indirekt val. Problemet med förra valet (direkt) var att det blottlade, och även skapade, stora klyftor i församlingen och ledde till en utskrivningsvåg och att många helt tappade förtroendet för församlingen. För att inte tala om den oerhörda arbetsbörda ett val är för de anställda som tvingas hålla på med detta i stället för att göra det som på riktigt är deras arbete.

      Mård har helt rätt när han säger att Pedersöre församling nu skulle behöva lite arbetsro. Men i stället pådyvlar biskopen och domkapitlet församlingen ytterligare ett uppslitande och troligtvis ytterligare splittrande kyrkoherdeval. Biskopen ska verka för ENHET i kyrkan. Nu blir det helt tvärtom.

      Radera
    4. Vill du leka besservisser borde du kanske veta vad du talar om , församlingsrådet väljer ingenting de bara föreslår, i både kommun och kyrka är det fullmäktige som är högsta organ och står för väljandet. Men i kyrkoherdevalet undrar jag om inte domkapitlet har rätt att välja en annan kandidat än församlingen , men jag kan ha fel.

      Radera
    5. 123. Nu blev det fel på flera plan. Kyrkofullmäktige är ett organ som finns där flera församlingar hör till samma samfällighet, och detta organ behandlar framför allt ekonomiska frågor. När det gäller personval är det faktiskt församlingsrådet som väljer. Inte fullmäktige. Men jag kan förstå att det är lite förvirrande för någon som inte är insatt eftersom det i kommunala sammanhang är fullmäktige som fattar dessa beslut.

      Och nej. Domkapitlet kan på förhand besluta vilka av kandidaterna som är valbar, men de kan inte övertrumfa församlingens val.

      Till sist skulle jag kunna kommentera det du skriver om att leka besserwisser, men jag väljer att avstå...

      Radera
    6. Stort tack för ditt tillrättavisande, har personligen suttit i både kommun respektive kyrkofullmäktige men i en församling där fullmäktige väljs av församlingsmedlemmarna och sedan utser kyrkoråd. Skulle personligen inte ställa upp i ett val där man väljs till flera olika organ, förstår att det skapar splittring. Där behöver man skapa en yttre fiende, i ditt fall har det blivit biskopen trots att problemet är ert lucifierska valsystem.

      Radera
    7. 123. Biskopen har, genom att befrämja villolära och bekämpa biblisk kristendom, själv positionerat sig. Till det behövdes inte jag. Vad du avser med "luciferska valsystem" är höljt i dunkel.

      På vilket sätt menar du att det att församlingen genom direkta val utser två olika organ (som har klart definierade ansvarsområden) skulle skapa splittring? Däremot kan jag tänka mig att se många problem med att församlingsrådet utses genom ett indirekt val. Om det var den modellen du beskrev. Det blev kanske lite oklart.

      Radera
    8. Inget valsystem är väl fullständigt, men jag anser nog att det system vi har i Finland är det bästa. Man väljer ett organ som bestämmer över de andra som man utser. I Sverige hade man ju tidigare tvåkammar riksdag men man ansåg att den var för tungrodd. Vi har ju snart riksdagsval, skulle i och för sig vara intressant om vi också skulle utse regering i direkta val, tyvärr tror skulle leda till mer käbbel. Då är risken stor att man hittar en tredje part att skälla på.










      Radera
    9. 123. "Inget valsystem är väl fullständigt, men jag anser nog att det system vi har i Finland är det bästa. Man väljer ett organ som bestämmer över de andra som man utser."

      Så då anser du alltså att indirekta val är bra?

      Radera
  3. Ingen gräns för biskopens oginhet
    I kyrkoherdevalet senast röstade 55 % av pedersöreborna.
    Vem som skulle väljas till kyrkoherde var klart - nu fick man välja mellan 2 personer - en ung kvinna och en man i pensionsåldern, som inte längre hör till ev.luth.
    Rösträtten är inte endast för de personer som är aktiva i församlingen utan för alla. Alla som är medlemmar har olika situationer i livet då det är viktigt att den person som är kyrkoherde är det för hela församlingen och inte en liten klick konservativa bibeltrogna och församlingsanställda.
    Församlingsborna betalar kyrkoskatt också de personer som inte går i kyrkan. Den som betalar kyrkoskatt får också rösta.
    I detta fall gjorde biskopen rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 13:15. Det finns ingen följdriktighet i ditt resonemang. Dessutom: Anser du då också att alla som betalar kommunalskatt ska få rösta i val av kommundirektör? Om du skulle vara konsekvent borde du anse det - och klaga när så inte sker.

      Radera
    2. Läs nu in dig på kommunallagen innan du igen skriver strunt.
      Men när presidenten väljs så har även du rösträtt liksom övriga myndiga medborgare.

      Radera
    3. Anonym 15:37. Vad menar du är "strunt" i det jag skriver? Jag har varit med och valt kommundirektör, så jag vet att detta sker i ett indirekt val i kommunfullmäktige. Men som sagt, förklara gärna dig!

      Radera
    4. vad menar du med indirekt val? Varför går du in på något sidospår och tjatar om stadsdirektörsval och svarar att du minsann valt kommundirektör - vad är parallellen till att en kyrkoherde väljs.
      De bibeltrogna är rädda för att en kvinna söker tjänsten och då blir det ev. som i senaste val att en kvinna kanske väljs och där är det din sko klämmer.
      I förra valet ville de bibeltrogna ha en gammal, konservativ typ som på äldre skolat om sig till präst från att ha varit en försäljare? Personen i fråga var frånskild!! och därmed mera lämplig än en kvinna - varför är en man mera lämplig??
      Dina sanningar är som igår då en man plötsligt blev XX-kromosom och du blev upplyst om hur det är. Den andra skribenten svamlade om att ngt. halkade och han tog miste på bokstäver, vilket trams X skriver du med vänster hand och y med höger. Men de kristna har alltid rätt.

      Radera
    5. Anonym 18:21. Frågan gäller om det ska vara direkt eller indirekt val. Om du inte vet vad diskussionen handlar om, varför deltar du i den?

      Radera
    6. frågan handlar om att församlingsborna väljer kyrkoherde!
      Är det svårt för dig att förstå?
      Egentligen borde inte ngn. kommentera ngt, på din enfaldiga blogg. Det är samma visa - du har inte läst - Gud har sagt det och det. Man kan inte ha kvinnliga präster etc. Biskopen skall du hacka på i det oändliga. Skäms.

      Radera
    7. Anonym 21:11. Viss handlar det om att församlingen ska välja ny kyrkoherde. Enligt kyrkolagen kan detta göras på ett av två sätt. Antingen genom direkt val eller genom indirekt. I båda fallen väljer församlingen kyrkoherde. Så det är nog du som har svårt att förstå.

      Radera
    8. Anonym24 januari 2023 kl. 13:15. Att blanda in kyrkoskatten i det här resonemanget är väldigt konstigt. Alla medlemmar är likvärdiga, oberoende om man betalar skatt eller ej (har man riktigt låga inkomster så blir ju skatten 0). I över hundra år har principen varit att inkomster inte har någon betydelse då det gäller demokratiska val. Jag kan inte förstå varför man blandar in skatten då det gäller kyrkliga val, ingen skulle väl komma på den tanken då det gäller andra val i vårt samhälle. Ändå är skatten ett ständigt återkommande argument då det gäller kyrkan, den nämndes även i ÖT:s ledare.

      Radera
    9. 10.59
      Du har så rätt! Rösta får man trots att man har så låg inkomst att man inte betalar skatt.
      Att höra till kyrkan är frivilligt.
      I senaste val ansåg en del av de bibeltrogna att valresultatet var fel eftersom församlingsbor icke aktiva medlemmar gick och röstade i kyrkoherdevalet.
      I övriga val röstar de röstberättigade, men till skillnad för val i kyrkan kan man välja att skriva ut sig och betala 0 skatt och det är väl det ni villl att skall hända. Så visst har kyrkoskatten betydelse - den är för medlemmar i kyrkan - det är inte så liten summa som betalas årligen.
      Skatt som dessa betalar vill ni nog ha - men inte deras närvaro.

      Radera
    10. Anonym 13:13. Oj, oj så fel man kan ha! "Skatt som dessa betalar vill ni nog ha - men inte deras närvaro."

      Alla är välkomna till kyrkan. I kyrkan får vi bekänna våra synder och vårt uppror mot Gud och hans goda vilja. Vi får lyssna till avlösningen och sedan prisa Gud för hans goda gåvor. Sedan får vi lyssna till, Guds ords predikan och innan vi går därifrån får vi del av Guds välsignelse. Detta är något som alla behöver!

      Radera
    11. 15.01
      Varför var kyrkoherdevalet senast fel enligt dig?

      Radera
    12. Anonym 15:08. Så där svårt kan det inte vara att läsa rätt! Felet handlar om det jag sedan citerar från din kommentar.

      Radera
    13. Det förstår tom jag som inte kan läsa att alla är välkomna till kyrkan.
      Varför detta nojs om att den nya kyrkoherden skall väljas av en klick bibeltrogna och inte av alla församlingsbor?
      Det är demokrati om alla får rösta, men där klämmer din sko - personer som inte är aktiva - varför skall de rösta enligt din mening?
      Förr i världen valde man ju också president på de grunder som du nu förespråkar, men det är väl demokrati i dina ögon också om du kan rösta på den person du vill se som president, samma är det med val av kyrkoherde - ett ombud - vet du verkligen hur denna person röstar för din räkning

      Radera
    14. Anonym 16:43. Nu läser du inte vad jag skriver. Eller så klarar du inte av att förstå det. Nå, det går på ett ut.

      Men låt mig ställa en fråga som kanske får dig på rätt spår: Menar du att det är fel också när kommunfullmäktige, genom indirekt val, väljer kommundirektör?

      Radera
    15. Det är väsentlig skillnad. Ingen kommun kan välja stadsdirektör eller kommundirektör med direkt val. Det står i kommunallagen, men det har du ingen kunskap om.
      T.ex. i en stad som Jakobstad som finns i ditt bibelbälte finns det 43 förtroendevalda och i din hemkommun 27 förtroendevalda , allt enligt hur många bosatta det finns i kommunen.
      Nu läser du inte vad jag skriver eller så klarar du inte av att förstå det. Nåja - sak samma jag citerar från det du skriver.
      Kristian, om du skulle svara när ngn. ställer en fråga till dig men det kan du inte göra - utan svaret är du förvillar, du kan inte läsa, hur svårt kan det vara etc.... i det oändliga.
      Fattar du hur löjlig du är.
      Jag har ställt flera frågor till dig, men inget svar!
      Du glider in på dina sidospår som inte är relevanta i denna diskussion.
      Bl.a. frågades det Varför en person i 65-66 års åldern skulle ha varit det bästa alternativet då senaste kyrkoherde valdes.
      Ditt svar kom inte.

      Radera
    16. Anonym 18:49. Gör dig inte löjlig nu. Givetvis känner jag till vad kommunallagen stipulerar angående val av kommundirektör.

      Du däremot visar att du inte är riktigt med. Pedersöre har inte 27 fullmäktigeledamöter utan 35. Detta har givetvis inge relevans för själva frågan, men det visar att du, som tillviter mig bristande kunskaper, själv demonstrerar just det.

      Kyrkolagen ger en församling möjlighet att välja kyrkoherde på ett av två sätt. Båda är fullt legitima, och sett till Pedersöre församlings nuvarande situation (som du uppenbarligen inte heller vet något om) skulle ett indirekt val absolut ha varit att föredra.

      Jag ids inte svara på oseriösa eller fel ställda frågor. Det leder bara diskussion på villovägar.

      "Bl.a. frågades det Varför en person i 65-66 års åldern skulle ha varit det bästa alternativet då senaste kyrkoherde valdes."

      Harry var 64 när han sökte tjänsten i Pedersöre, inte "65-66". Han kunde ha stannat på posten i fyra år, och det är fullt tillräckligt för att motivera varför han kunde anses lämplig också vad gäller åldern. Vad sedan gäller varför han var den bättre av de två kandidaterna har jag skrivit det så många gånger att jag inte ids dra upp det igen. Om du är intresserad får du gå tillbaka och kolla texterna från valtiderna.

      Radera
  4. Hon satt då inte länge Mia A- L; den "folkvalda":
    De initierade känner väl till orsaken....
    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bör inte sprida konspirationsteorier.

      /IllVminati

      Radera
    2. Anonym 25 januari 2023 kl. 20:27, Vad menar du med det ?

      Radera
    3. 13,18
      Hon satt inte länge M A-L den folkvalda. Skriver du anonym 1.
      Det är nog inte svårt att förstå - det hat som de bibeltrogna visade henne och den cirkus som uppstod efter att hon blivit vald framom en pensionär får väl vem som helst att söka sig bort. De bibeltrogna i Pedersöre församling må tänka över hur de uppförde sig. Samma visa kommer att upprepas när nästa kyrkoherde skall utses. Synd att kanditat 2 i förra valet inte är tillgänglig eftersom han inte är medlem i ev.luth. kyrkan. Så snabbt gick det för den snubben att vända kappan.

      Radera
    4. Anonym 19:20. Du sprider falska uppgifter. Harry var inte pensionär när han sökte tjänsten i Pedersöre. Sedan ser du hat där inget hat finns. Upprördhet, ja, men den var helt på sin plats. Av flera orsaker.

      M A-L sökte sig bort av helt andra orsaker. Precis som Anonym 1 skriver känner vi insatta till orsaken, men det är bäst att inte skriva ut det.

      Radera
    5. Orsaken...mobbning??

      Radera
    6. 9.15
      Nej du har så rätt, han hade inte ansökt om pension. Han hade ju fyllt 64 år när tjänsten var ledig.
      Harry S. hade haft möjlighet att vara kyrkoherde 3 år och 6 månader.
      De flesta personer som är 64-65 år går i pension.

      Radera
  5. Tanken slår mig om att det i bakgrunden kunde vara frågan om att försöka hindra att församlingen "går bakåt" igen genom välja en präst med mer traditionellt synsätt allmänt, eller iallafall en manlig präst. Kanske man hoppas på att en kvinna ställer upp och församlingsmedlemmarna engagerar sig på samma sätt som i senaste valet så att liberaliseringen inte stoppas. Men detta är ju förstås spekulationer.

    SvaraRadera