onsdag 21 december 2022

Prästbrist

Igår gick ÖT ut med nyheten att Jani Koivusalo valts till ny kaplan i Karleby svenska församling. Det var ingen större överraskning eftersom han, igen en gång, var den ende som hade sökt tjänsten. Det som däremot kvalar in som en nyhet, och en stor sådan dessutom, är det som sägs i slutet av artikeln: Det råder allvarlig prästbrist i Borgå stift. Givetvis är detta inte heller någon riktig nyhet - i ordets rätta bemärkelse - eftersom alla som är ens lite insatta i det kyrkliga har vetat om detta en tid redan. T.ex. har den nya, stora, Pedersöre församling med fyra prästtjänster haft bara en (1) ordinarie präst i tjänst under hösten. Och lika illa är det på flera andra håll i stiftet.

Men en nyhet är det, det oaktat. Och en mycket allvarlig sådan dessutom. Skulle det inte vara för de svårigheter domkapitlet och biskopen genom denna prästbrist delegerar till de församlingsanställda och församlingarna skulle jag skratta högt åt eländet. För här ska ingen missta sig: Detta elände är biskopens och domkapitlets fel. Uteslutande, skulle jag vilja tillägga. 

Det finns nämligen unga män som skulle vara, eller åtminstone skulle ha varit, beredda att gå in i prästämbetet. Ja, det finns t.o.m. unga män som GÅTT in i prästämbetet och som biskopen och domkapitlet har avlägsnat från aktiv tjänst. Orsak: De vill hålla sig till Guds ord. I dag är det viktigare för biskopen och domkapitlet att hålla sig väl med världen och förvägra av Gud kallade män som vill vara trogna Kyrkans Herre tillträde till prästämbetet än att se till att det finns arbetare i församlingarna.  Och då blir det så här. 

I själva verket är situationen dessutom mycket sämre än den ser ut. Allt sedan Borgå stift skapades i början av 1920-talet har de österbottniska prosterierna - och de väckelserörelser som är aktiva främst här -  varit drivbänk för de präster som tjänat i stiftets församlingar. Under 100 års tid, alltså. Om jag är rätt underrättad uppgår antalet österbottniska studerande på första året vid TF i Åbo idag till noll (0). 

Detta är inte överraskande. Jag var bland de första (kanske den första) som visades på dörren för drygt 20 år sedan eftersom jag gjorde klart för biskopen att jag inte kommer att kompromissa med Guds ord i ämbetsfrågan. Då fanns det alternativ, så det att jag inte blev präst var ingen större förlust för stiftet. Men fler har följt. Många fler. Och när det blev klart att vägen till prästämbetet var stängd för sådana som vi försvann förstås intresset att studera teologi. Varför sätta fem-sex år på att studera något som man sedan inte kan arbeta med? 

Det är, med bakgrund i detta, därför troligt att vi redan har passerat "the point of no return" när det gäller prästsituationen. Och då har jag inte alls berört det faktum att många av de som sedan blir prästvigda inte borde släppas nära en predikstol eftersom de inte har något som helst intresse av att hålla sig till Guds ord. 

Detta är förstås sorgligt med tanke på de som kämpar vidare ute i församlingarna, och framför allt för församlingarna som inte kan få präster. Och i all synnerhet inte kan få bra präster. Men som sagt ska alla pekande finger riktas mot biskopen och domkapitlet. Det är de, och ingen annan, som bär all skuld för den uppkomna situationen. 

Jag hoppas att de förstår att våndas och svettas ordentligt. Det är de värda. 

33 kommentarer:

  1. Nej, Kristian. Folkväldet laodicea alltså kyrk- och landsdemokratin och folkets otro har fått vad de är värda ty folkvilja skrämmer biskopar till eftergifter och själv ser du hur man här på bloggen blandar sig i psykiatrin och kräver att vi skall medicineras fast vi redan går på tvångsmedicinering. Ulrik som tog sig ut ur ev.luth kyrkan 2010 sedan jag sett vart röstandet leder. P. S. Jag rekommenderar min pamflett BETRAKTANDE P.S. -ALTARE OCH MISSA INTE MÅLET ELLER VORE JAG FÖRTAPPAD.
    FÖRNEKELSEN AV JESU NAMN FÖR ATT SÄKERT FÅ UT DESTILLAT112 FRÅN 1990 GÖR ATT JAG INTE REKOMMENDERAR DEN SPECIELLT . ULRIK F FD PRÄST ENL EV LUTH SED OCH FD FÖRFATTARE SJUKPENSIONÄR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på eldebatten som rasat tidigare på bloggen så är väl de flesta Kristna i världen medvetna att utan ELU( VÅR GUD) är ingen mänsklig eller omänsklig funktion möjlig. Många modiga kristna ber ännu för frälsning på det att allt kommer att vara sig likt den Stund Jesus kommer tillbaka men vi må veta att mot Fördärvsmakterna hjälper endast Guds Goda vilja i kraft av Kristi Namn och blod för allt levande av Gud skapat som han tar sig an. Materien kommer vid världens ände att sammansmälta av hetta meda Gud och Jesus med Församlingen har ett himmelkt bröllop som inte slutar med samlag i sexuell mening; o nej vi är då som änglarna i Himmelen och på den nya Jorden. Skriver Ulrik F

      Radera
  2. Kristian. Ingen brist på falska profeter alltså. Men, de kan ju bli hatbloggare och sprida sin ångest och ilska på nätet. Eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger du det? Voffor säger du på detta viset? Ulrik

      Radera
  3. Det gör så gott för självkänslan att lasta allt ansvar för den uppkomna situationen på biskop och domkapitel, eller hur? En hederligare hållning hade varit att inse, att det var samhällets rättvisetänkande som via vissa domslut på sitt sätt befriade kyrkan från en ändlös konfrontation mellan kvinnoprästförespråkare och -motståndare. Biskop och domkapitel kan ju inte annat än följa lagen, om man utesluter den högst teoretiska möjligheten att förvandlas till en underjordisk organisation med alla dess konsekvenser.

    Den nuvarande prästbristen är naturligtvis en följd av en lång och mångfacetterad utveckling. Det hör till saken att man kan närma sig komplexa frågeställningar i likhet med denna, på ett enögt, pamflettartat sätt. Den heliga vreden värmer, det ska alla veta. Men bara den rasande. Ingen annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under undantagstillstånd kan kvinnor som håller Bibeln helig och är ANDLIGA predika och då är det ju inte annat än en förföljd kyrka under jorden. Martyrkyrkans vänner har många exempel på kvinnor ute i världen som tagit församlingsansvar för en tid när deras make mördats. Ulrik P. S. Köp päls om ni fryser vi klarar oss med fårull vi ännu. Ulrik

      Radera
    2. Och bomull som vindtätt lager utanpå. Ulrik

      Radera
    3. Småfåglar kvittrar
      Kajan hittar nattlogi
      I skränarskaran

      Ulrik

      Radera
    4. Anonym 10:58. Visst spelar vissa domslut i tiderna också in. Men snarast som skrämselmedel i biskoparnas maktutövning. Saken är den att om det skulle finnas, och ha funnits, en vilja att lösa problemet skulle det ha gått att lösa. Men den viljan har helt saknats och fruktan för människorna har varit så mycket större än viljan att hålla sig till Guds ord.

      Givetvis är prästbristen en mångfacetterad fråga. Men när man närmar sig denna fråga går det inte an att negligera den överlägset viktigaste aspekten.

      Radera
    5. "snarast som skrämselmedel i biskoparnas maktutövning."

      Berätta gärna mera! Är det alltså så att rättsväsendet enligt din uppfattning springer otrogna biskopars och domkapitels ärenden, att domslut och straffpåföljd inte är av politiken oberoende funktioner i samhället?

      "Saken är den att om det skulle finnas, och ha funnits, en vilja att lösa problemet skulle det ha gått att lösa." Visst, men tror du verkligen en annan lösning hade lett till en fredlig samexistens mellan de konservativa och förändringsorienterade i ämbetsfrågan?

      "fruktan för människorna har varit så mycket större än viljan att hålla sig till Guds ord." Människorna har i allmänhet en väldigt klar uppfattning om rättvisa, och den bottnar i kunskaper och insikter som makteliten i regel inte vill erkänna folket, för vilket det finns en uppsjö förklenande benämningar. Det är därför som samhället är statt i en ständig förändring.

      Samhället styrs antingen med diktatur, där makten tillförskansas och upprätthålls med våld, eller demokrati, där folket har makten och delegerar den till myndigheterna.

      Den myndighet som inte förmår ta till diktaturens metoder men inte heller vill följa folket slutar i sinom tid som en självmedveten sammanslutning. Ett ghetto.

      Radera
    6. Anonym 08:12. "Berätta gärna mera!"

      Visst kan jag det! Det finns alltid en reell risk att någon som, på Bibelordet grund, vägrar samarbeta med en kvinnlig präst blir åtalad. Men det har visat sig att det oftast har fungerat helt bra om det finns ömsesidig respekt och en vilja att få det att fungera. Men det går alltid att använda detta som skrämselmedel på så sätt att man håller fram risken och därmed menar sig behöva ingripa innan det går så långt. Trots att det alltså mycket sällan har gått så långt. Jag kan faktiskt bara påminna mig ett fall i detta nu.

      "Visst, men tror du verkligen en annan lösning hade lett till en fredlig samexistens mellan de konservativa och förändringsorienterade i ämbetsfrågan?"

      Säkert skulle det ha gnisslat lite här och där, men det gör det alltid när människor är inblandade. Men på det stora hela så ja, det tror jag att skulle ha kunnat vara möjligt. Om alltså viljan skulle ha funnits.

      "Samhället styrs antingen med diktatur, där makten tillförskansas och upprätthålls med våld, eller demokrati, där folket har makten och delegerar den till myndigheterna."

      Så sant. Men i en kristen kyrka är det Guds ord som gäller, och människor av god vilja underordnar sig det. Tyvärr finns det idag så många som inte har denna goda vilja.

      Radera
    7. Intressant. Så du anser att om någonting konstaterats lagstridigt så kan en laglydig medborgare, biskop eller bonde, uppvigla folk att trotsa lagen och låta myndigheterna sköta sitt, enligt devisen "allt är tillåtet bara man inte åker fast". Den attityden kan beskrivas som pubertalt trots mot auktoriteter.

      Det går bra att ropa efter välvilja. Det verkar som om den välviljan helst skulle ha fått komma bara från det andra lägret. Jag har svårt att tro på någon välvilja från dem som motsätter sig systemet med kvinnliga präster. Då hade det viftats med "Guds ord" och det ena dokumentet efter det andra.

      I alla kristna kyrkor jag känner till är det människor som har makten. Den goda viljan finns utan tvekan där, men motparten likaså. Och "Guds ord" följs nog generellt sett i alla kyrkor, så långt vägledning finns att få, men det gäller ändå mestadels endast förkunnelsen. I frågor om organisation och förvaltning samt praktiskt liv och leverne verkar det som om "Guds ord" skulle välja att ducka och låta folk sköta sitt bäst de kan, med den kunskap de har.

      Radera
    8. Anonym 16:32. Notera nu mycket noggrant att det INTE är lagstridigt att motsätta sig kvinnliga präster. I så fall skulle hela den ortodoxa kyrkan vara lagstridig. Så där faller hela första stycket i din kommentar.

      Sedan spekulerar du om vem som har välvilja och vem som inte har det. Det enda vi kan säga om de saken är de facto att makthavarna i kyrkan INTE har någon sådan välvilja. Skulle de ha det skulle vi ju inte vara i den återvändsgränd vi nu är i.

      Radera
    9. Ja, vill man inte förstå så blir diskussionen därefter. Jag tog för givet att vi utifrån den här tråden diskuterade, ja, den lutherska kyrkan. Varför måste man ta alla diskussioner från "redan den gamla romarna"? Då glömde du katolska kyrkan och de lutherska frikyrkorna och mitt i allt har man trådnystanet i fläkten och då faller inte bara första stycket i någon kommentar utan hela diskussionen.

      Och aggressionen i ditt inlägg jämte kommentarer får en vulkan att te sig som en tändsticka i jämförelse, så det om den välviljan. Det är sällan nån mening med att diskutera i affekt, när känslorna svallar försvinner logiken i strömvirvlarna. Varför inte skylta dina känsligaste utläggningar med nån lämplig skylt a la långtradartrafiken: EXPLOSIVT - RÄJÄHDYSVAARA?

      Av idel nyfikenhet kan jag trots allt inte låta bli att undra vad du syftar på med formuleringen om återvändsgränd. Vem har hamnat i en sådan och vilken skulle den rationella metoden vara att komma ur den?

      Radera
    10. Anonym 17:57. "Jag tog för givet att vi utifrån den här tråden diskuterade, ja, den lutherska kyrkan."

      Det gör vi. Men det var du som började tala om samhällets lagar. Och den ortodoxa kyrkan finns, som bekant, också i detta samma samhälle. Och är underställd samma lagar. Så du kan gärna sluta försöka slingra dig ur det hörn du målat in dig i.

      "Och aggressionen i ditt inlägg"

      Aggressionen finns i din tolkning, inte i mitt inlägg. Jag analyserar och letar orsaker.

      "Vem har hamnat i en sådan och vilken skulle den rationella metoden vara att komma ur den?"

      Du har uppenbarligen inte läst min text ovan. Den handlar om den återvändsgränd vår kyrka har hamnat i med prästbrist och ingen väg ut ur rävsaxen. Skulle du ha läst texten skulle du också ha sett att jag inte ser någon väg ut. Som jag skriver: Det är, med bakgrund i detta, därför troligt att vi redan har passerat "the point of no return" när det gäller prästsituationen.

      Däremot skulle det vara intressant att veta hur den väg du förespråkar slutar och hur man på den kan ta sig vidare och ur denna situation. För eftersom du skjuter ner det jag skriver antar jag att du har en lösning. Eller?

      Radera
    11. Jo, samhällets lagar gäller den lutherska kyrkan. Hela kyrkans organisation baserar sig på samhällets lagar. Den dagen kyrkan, i enlighet med samhällets lagar - både skrivna och oskrivna - öppnade för kvinnliga präster gällde även samhällets jämställdhetslagar kyrkan.

      Den ortodoxa kyrkan står även den under samhällelig lag. De har inte öppnat för kvinnliga präster. De skulle ha rätt att göra det, men som liten myskyrka med inga alls ambitioner att vara modern utsätts de inte heller för samma tryck från samhället som den lutherska.

      "Aggressionen finns i din tolkning, inte i mitt inlägg. Jag analyserar och letar orsaker."

      Jag ser det:

      "Det är de, och ingen annan, som bär all skuld för den uppkomna situationen. Jag hoppas att de förstår att våndas och svettas ordentligt. Det är de värda."

      "Analyserar" var ordet!

      Prästbristen är utan tvekan ett problem för kyrkan. Den kan kanske i sin tur förklaras med att prästerna och eventuella tänkbara prästämnen själva för en ojämn kamp mellan ska vi säga kyrkans lära och ideal å den ena sidan och den världsbild som den vetenskapliga kunskapen, och i den kampen är man utlämnad åt sig själv, eftersom ingen annan i grunden kan fatta hur brottningen mellan tradition och nutid, mellan ideal och verklighet i själva verket ser ut.

      Det finns berättelser om hur enskilda människor gått igenom kriser och hittat vägen till både tro och prästtjänst, men ofta i en tappning som inte gillas av alla.

      Mera sällsynt förefaller det bli med inomkyrkliga rörelser med hög och trovärdig profil som formar människor till ansvarstagande i församlingarna. Kanske här är en förklaring till att så få österbottningar numera letar sig till de teologiska fakulteterna.

      Pendeln har sedan 1800-talet gått från enhetskultur till individkultur. Med individualismen följde ensamheten och utsattheten. Nu kanske pendeln håller på att vända, gå från ensamhet mot gemenskap, mot en tro som bärs av hopp och barmhärtighet snarare än ett ständigt nedbrytande i syndamedvetenhetens stoft och aska.

      Jag tror kanske inte det själv, men jag kanske hoppas.

      Radera
  4. Hur kan det komma sig, att många präster i likhet med Åstrand (homoproblematiken, kvinnoprästeriet mm.) och andra får jollra i predikstolen hur trolöst, hädiskt och obibliskt som helst utan att någonsin ens teoretiskt kunna anfäktas med något avsättningshot (som Svenfelt vs. kvinnoprästeriet och prästen i Sydösterbotten som på fejsbok kallade pridetågen Sodom och Gomorra, fick konfronteras med), men om någon begår någonting "odemokratiskt", något som "tidsålderns tillfälliga självklarhet" avvisar trots att Gud påbjuder det, så kan han manas att till och med av domkapitlet uttryckligen att "söka annat jobb!" Utan att ens biskopatet själv vet vare sig lagligt eller evangeliskt skäl för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 16:51. Det blir så när tidsandan och människogunsten blivit viktigare än Bibeln och gudsfruktan.

      Radera
  5. "problemet" är naturligtvis när människorna inte längre tycker religion är viktigt och därför behövs inga präster och kyrkor på sikt. Bättre att studera till nåt yrke som har en framtid. Religiösa fantasiernas tid är ute och mänskligheten går vidare mera "nykter" och litar på vetenskapen istället på nån gud som man borde frukta.

    Eflop (som bakar Yule pepparkakor)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Svara mig på en fråga. Hur tar en räv sig ur rävsaxen? Ulrik

      Radera
    2. Hen ber och blir frigjord om nån gud svarar på bön? eller biter av benet?

      Eflop

      Radera
    3. Fällan löses upp av sig själv ty räven var egentligen en varg. Alltså det var en selektiv rävsax... ulrik

      Radera
    4. eller så var fällan bara en illusion som alla religioner, endast en påhittad saga?

      Eflop

      Radera
    5. Nej, det var ingen varg heller. Det var en fjällräv och rävsaxen var lagen lydig. Den kunde inte hålla ett fredat djur. Sådant här skriver jag eflop för att visa hur " allt flyter" när man inte förstår eller mera vill tro att Bibeln är Guds Ord och Fakta.. Bokstavlig tolkning ja. Symbolisk tolkning ja. Allegorisk tolkning ja. Matematisk tolkning osv jah Jesus är uppstånden och när han föddes av fattiga föräldrar fick de gåvor av de vise männen från österns land. Gud välsigne dig ännu, Eflop. Häls Ulrik

      Radera
  6. På Borgå stifts rekryteringssida finns för tillfället tre lediga prästtjänster. Någon med mer insikt i hur kyrkan fungerar kanske kunde upplysa mig varför det inte finns flera då det nu råder prästbrist? Pedersöre hankar sig fram med pensionerade inhoppare, det verkar nästan som om man inte ens skulle försöka hitta någon ny.
    Och missförstå mig inte, jag är medveten om att bristen på präster fortgått länge och det finns ingen lång kö av behöriga som kunde söka tjänsterna. Men en större öppenhet över det verkliga behovet skulle väl inte skada?

    SvaraRadera
  7. Jag kompromissar inte heller med Guds ord och spar inte på riset då jag fostrar min son.

    SvaraRadera
  8. Jag är för dödstraff för de som arbetar på söndagar. De ska stenas enligt bibelns lagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man säga när man sövt in sig i att lura riktiga evangeliebärare som förstår att när världen är så stor så stor och runt hela klotet håller man på med sådana arbeten som du inte ens anar för att hålla dig fräcka anonym mätt och glad och fast vid internet ty luther säger så som också Jesus säger Han som är Herren över sabbaten eller vilodagen. Det viktigaste är Predikan och Guds Ord. Man håller igång sin verksamhet och hjälper både djur och människor även på söndagen för prästerna arbetar ju på helgdagarna. Du kan ju fundera vad man säger om din glossa om du går ut offentligt på det där sättet. Luther sade annars att om man tuktar med en vidja skall den vara mjuk alltså så ock om du tuktar din son med ris istället för att stilla fråga varför vad och hur ge dem förlåtelse när de förstått att de gjort fel. Tuktar du din son för att han är dig ett dåligt samvete har du int rätt att tukta.ulrik

      Radera
    2. det tycker du. Fint att sjukvårdspersonalen skall stenas. Är du riktigt klok? Knappast.

      Radera
    3. Luther ville döda alla judar och var en inspirationskälla för Hitlers utrotning av judar.

      Radera
    4. Anonym 00:11. Anonym 08:36 tror att han är rolig. Han har helt missat vem Jesus är och vad hans frälsningsverk innebär för de civila lagarna i det gamla Israel. Så i stället för att sätta sig ner och läsa på - och förhoppningsvis bli lite mer insatt - väljer han att håna.

      Radera
    5. Anonym 07:38. Saken är nog mycket mer komplex än så. Men om man vill köra rakt i kurvorna kan man förstås göra som du gör här. Tyvärr brukar man inte komma fram till sitt mål när man gör så.

      Radera
    6. 26 december 2022 kl. 08:53 den är så komplex man gör den. Det gör det inte mindre sant att Hitler brände 6 miljoner judar, barn, gamlingar i ugnar inspirerad av Luther.
      https://www.hbl.fi/artikel/c59c2c58-0e01-4699-8aa6-4917fd41cabe

      Radera