Domkapitlen i vår kyrka har börjat slå ner med hård hand mot de nattvardsgemenskaper inom vår kyrka som står i väckelserörelsernas regi. Förra veckan skrev jag om hur domkapitlet i Åbo ärkestift gick emot församlingsrådets beslut och förbjöd väckelserörelsens (SLEY) folk att fira nattvard i Björneborg. Nu har det samma skett i Seinäjoki. Också denna gång handlar det om en nattvardsgemenskap i SLEY:s regi.
Man behöver inte vara någon desto mer framstående analytiker för att klara av att se sambandet mellan Kyrkomötets beslut i äktenskapsfrågan och denna nya giv från vår kyrkas olika domkapitel. Det var främst väckelsens folk som gjorde att biskoparnas (obibliska) förslag om två parallella äktenskapssyner förkastades, och nu utkrävs hämnden för detta på detta sätt.
SLEY har gjort klart att mässorna ändå kommer att fortsätta, och det är inte svårt att se vad följderna av detta kommer att bli. De präster som deltar i mässorna kommer att varnas/bli avstängda från sina tjänster (samtidigt som de präster som viger samkönade tvärt emot kyrkomötets beslut och vår kyrkas ordning inte får något straff för detta) och kyrkan kommer att dra in det ekonomiska stödet till de rörelser som inte följer domkapitlens beslut. Något som troligtvis skulle ha skett snarare förr än senare ändå.
Problemet med detta handlande är att kyrkan genom sitt agerande slår mot sina egna medlemmar. Ja, och inte bara det. Kyrkan slår genom detta mot sin egen grunduppgift. Nattvarden - där syndernas förlåtelse ges - attackeras och största delen av det understöd (kollektmedel mm) SLEY och de andra väckelserörelserna får kanaliseras till missionen. Observera mycket noggrant att vår kyrka inte har någon egen missionsverksamhet utan att denna har ordnats genom åtta olika missionsorganisationer av vilka en klar majoritet sorterar under våra väckelserörelser.
Juhana Tarvainen, SLEY:s hemlandsledare, konstaterar i texten jag länkar till ovan helt riktigt att nattvarden genom domkapitlens agerande har blivit ett instrument för kyrkligt maktutövande. Det kyrkan gör här är att den utövar andligt våld, och detta våld riktas mot kyrkans egna medlemmar.
Tarvainen avslutar sin text med att konstatera att församlingen inte byggs på lov från domkapitlet utan att den föds utifrån Guds ord. Det är inte genom någon byråkrats stämpel nattvarden får firas utan den firas på grund av de löften Kristus har gett oss. Ett normalt kristet liv, dit nattvarden hör som en naturlig del, kan och får inte avslutas bara för att kyrkliga ämbetsmän anser att dessa nattvardsmässor inte behövs .
---
Det vi ser nu är början på en nattvardsstrid inom vår kyrka. Denna strid kommer, om domkapitlen och biskoparna inte backar från sin ohållbara ståndpunkt, att leda till att kyrkan splittras. Kanske, eller kanske inte, också rent organisatoriskt. Biskoparna kommer hur som helst genom denna strid att slutgiltigt förlora det sista av sin auktoritet. Det är förstås beklagligt, men det var förstås bara en tidsfråga innan det skulle ske. Biskoparna och domkapitlen tror att de kan skrämma väckelsens folk genom maktspråk, men den tiden är nog över. Min gissning är att vi, som en följd av detta, också kommer att se "olagliga" prästvigningar inom en inte alltför avlägsen framtid.
Den som lever får se.
Det kan ännu tilläggas att det verkligen inte är någon slump att det är SLEY som är först ut här. SLEY är den av de gammaltroende väckelserörelserna som är hårdast knuten till kyrkan. Detta t.o.m. så att det står i föreningens stadgar att verksamheten ska bedrivas i samarbete med församlingen (på orten). Därav följer förstås att biskoparna och domkapitlen räknar med att SLEY är den aktör här som det är lättast att skrämma tillbaka i ledet och att de därför börjar med dem och därmed kunna splittra kyrkfolket-leden. Nu när detta misslyckas är det säkert en stor missräkning.
SvaraRaderaHör Seinäjoki under Lappo-stift ? Har hört några bra predikningar därifrån (Lappo). Nästa steg är väl ( INTE "VÄLL" ! ) att B-G i Borgå-stift förbjuder Gloriah Dei-mässor av SLEF... ? Mig gör det ingen skillnad för dessa mässor tangerar ändå gränsen för vad man kan tänkas deltaga i...
SvaraRaderaAnonym 22:38. Seinäjoki hör under Lappo stift, ja. Sedan skulle det vara intressant att veta vilka kriterier "man" har när det gäller att avgöra vad "man" kan delta i... :)
RaderaAnonym 20:39. Tack för förtydligandet! Gällande Gloria Dei-mässorna kan jag berätta att dessa har uppstått i en kontext där många deltagare inte har svenska som modersmål, varför det finns (och behöver finnas) även finsk- och engelskspråkiga avsnitt i dem. Detta dock så att det samma antingen sägs eller syns i text på svenska. Vad gäller sångerna så har jag förstås ingen statistik, men min uppfattning är nog att en majoritet av sångerna som sjungs är på svenska. Eller så att de sjungs på flera språk. De flesta kan idag engelska/finska och det att delar av mässan (på det ovan nämnda sättet) är på annat språk än svenska är inget problem för dem. De som inte kan engelska kan, förhoppningsvis, vara så generösa att de accepterar att det hörs också andra språk än svenska i mässan. Som sagt görs detta också på ett sådant sätt att man inte missar något trots att man inte behärskar engelskan.
RaderaDet är nog ingen likgiltig sak att SLEF börjat blanda in engelska ord och termer i förkunnelse och gudstjänster. Det är ett tecken på att man försöker vinna popularitet med förkastliga medel. Dels försöker man ställa in sig hos ungdomar och då särskilt de ungdomar som är tillräckligt naiva för att låta sig fångas av sådant, dels stöter man medvetet bort sådana medlemmar som frågar efter ett gediget evangelium på sitt modersmål - ett av den lutherska reformationens kännetecken.
RaderaNär gav SLEF senast ut en skrift av Luther, vilket enligt föreningens stadgar är ändamålet med föreningen? Hur många sådana har utkommit under 2000-talet?
Anonym 13:36. "Det är ett tecken på att man försöker vinna popularitet med förkastliga medel."
RaderaDet handlar nog inte om det när det gäller Gloria Dei, utan här handlar det om att välkomna också främlingen. Guds ord är för alla.
"dels stöter man medvetet bort sådana medlemmar som frågar efter ett gediget evangelium på sitt modersmål"
Predikan på Gloria Dei är alltid på svenska.
"När gav SLEF senast ut en skrift av Luther, vilket enligt föreningens stadgar är ändamålet med föreningen?"
Det där var inte riktigt hela sanningen. Föreningens målsättning innehåller en passus om att sprida Luthers skrifter, men målsättningen är att ... (Jag klipper och klistrar.)
§ 2
Föreningens målsättning är att i förtröstan på Guds
nåd och bistånd utbreda och till livgivande bruk
allmännare befordra Kristi evangelium.
§ 3
Sin målsättning söker föreningen vinna genom att
sprida Bibeln, vilken föreningen alltid ställer i
främsta rummet, samt Luthers skrifter och andra
med kyrkoläran noggrant överensstämmande böcker
och övriga tryckalster samt genom förkunnelse och
evangelisationsarbete, framburet av kristligt sinnade,
för saken motiverade och lämpliga personer"
Nej, det är ju inte hela ändamålet att sprida Luthers skrifter. Men min fråga förblev obesvarad: hur många skrifter av Luther har Slef gett ut under 2000-talet, dvs. de senaste tjugofem åren - under en generation?
RaderaFöreningslagen, 43 §:
RaderaUnderrätten på en förenings hemort kan på talan av åklagaren, Polisstyrelsen eller en föreningsmedlem förklara föreningen upplöst, om den utövar verksamhet
- - -
2) som väsentligt strider mot dess syfte enligt stadgarna
- - -
Detta torde innebära att SLEF:s verksamhet är olaglig ifall det är så att man inte längre ger ut Luthers skrifter, eller om det kan påvisas att sådana skrifter utgör en endast minimal och försumbar del av utbudet.
Anonym 11:53. Vad jag vet har det inte kommit ut några nya skrifter av Luther de senaste 25 åren... Nåja, skämt åsido. Om någon vill köpa en skrift av Luthers hand torde det nog gå att fråga efter den från SLEF-Media. Sannolikheten att det går att få tag på den via nämnda förlag torde också vara hyfsat god.
RaderaAnonym 13:59. "strider mot" betyder väl snarast att detta skulle uppfyllas om SLEF-Media skulle börja ge ut böcker som går emot Luthers undervisning.
RaderaDet går nog inte att komma ifrån: SLEF följer inte sina egna stadgar som en förening är skyldig att göra. Skrifter av Luther publiceras inte och sprids inte i den utsträckning som paragrafen förutsätter. Absoluta tal kan ju inte ges men en domstol skulle med säkerhet finna att paragrafen är vilseledande. En kristen förening med samvete skulle göra något åt saken men jag vet av erfarenhet att SLEF är mycket vidsynt när det gäller föreningens egna brott mot lag och ordning. Det var vid samma tid som intresset för Luther och lutherska skrifter tog slut som föreningens ledning medvetet begick många andra brott mot världsliga lagar och jag tror att sakerna har ett samband. Nedgången i och uttunningen av föreningens förkunnelse tog sin början när det världsliga blev viktigare.
RaderaEn enkel sökning på " https://slef.fi/butik/ " ger en träff för Luther -Katekesen, och en träff för Hedberg - Guldkorn ..... Här finns nog all orsak att gå tillbaka till "rötterna" !
RaderaLutherläsarna är inte heller bekväma med att öppet gå ut med vad man kan tänkas ha av Luthersk litteratur.... för att inte nämna att man inte gett ut någon Lutherläsare sedan mars 2024.... ( Lutherläsaren 105 ) https://lutherlasaren.org/#bokladan
RaderaRättelse, hittade några till i Slef-butiken, "Ord för dagen", "Om koncilierna och kyrkan" samt "Gläd dig du kristen". Lite oroväckande att man rear bort "Guldkorn", är det för att bereda plats för något annat och isf vad ?
RaderaAlltid något, men har något av dessa verk tryckts på 2000-talet? Hedbergs Guldkorn i samband med Hedbergjubiléet 2011, "Ord för dagen" har kommit i många upplagor, den senaste har fått nya bibelcitat från 2015 års översättning. "Gläd dig du kristen" utkom på Artos & Norma förlag. Om koncilierna och kyrkan härstammar från 90-talet.
RaderaAlltså: ingen (!) egen utgivning av Luther i Slef under 2000-talet, under ett kvartsekel då en ny generation växt upp. Har jag missat något?
Jag råkade stöta på en kvällsgudstjänst på nätet från en församling i österbotten. Istället för att uttala anathema över" ER " kyrkas biskopar bad liturgen om förbarmande för dem. Så skulle paulus inte ha gjort. Han skriver ju i helig Ande . Den som inte har Herren ( Jesus) kär. Han vare förbannad.
SvaraRaderaOch aposteln Johannes om de som man inte skall ta emot och hälsa ( eller välsigna) för att inte göra sig delaktig i deras gärningar.
Och nu står ordet också Skrivet: ni mitt folk dragen ut ifrån henne " den stora skökan" ty hennes missgärningar räcker ända upp i himmelen.
Jag måste säga att bedrövlig är situationen för alla som står kvar i kyrkan och ständigt ' dividerar' om situationen. Men om ni vill stå kvar och inbilla er att er "inre"kyrka väckelsen skall segra så tror jag att det är bara fraser för att ni inte kundd enas t ex tillsammans med missionsprovinsen som inte fruktade mamons tvång utan ordnade för de utstötta och frivilligt utgångna i tid. O land o kyrka bered dig att möta Herren Gud
--> Ulrik, säger inte Guds ord att vi också skall be för våra fiender och dem som förföljer oss ? Du har annars rätt i vad du skriver men vilket bud är nu det största ?
RaderaMissionsprovinsen var en god idé men den är toppstyrd och använder tyvärr jesuitiska metoder. Man är inom ledningen mindre noggrann med sanningen och ett sådant samfund kan inte bestå i längden.
RaderaDet är tråkigt att det skulle gå så.