måndag 12 september 2011

Nära mitt hjärta

Jag har en längre tid övervägt att starta upp en ny blogg eftersom jag har haft på känn att bloggen på kyrkpressen.fi förr eller senare kommer att läggas ner. När så nu sker är det dags. När man ska starta upp en ny blogg blir ju första frågan VAR. För min del blev det alltså blogger, detta närmast för att det visade sig att jag redan hade ett aktivt blogger-konto. Adressen till min nya blogg är "kristiannyman.blogspot.com". Den andra frågan man måste lösa är vilket NAMN den nya bloggen ska ha. Jag har bollat med flera namnförslag - allt från det föga originella "Kristians blogg" till det oerhört pretentiösa "För den som har öron". Även om det senare skulle ha varit ett väldigt intressant namn på en blogg, så föll mitt val på det mera försiktiga "Nära mitt hjärta". Helt enkelt för att jag kommer att skriva om saker som ligger nära mitt hjärta. Det kommer säkert att bli mycket teologi och kyrkofrågor, men också en del ekonomi och politik och försök till samtidsanalys. Helt enkelt sådana saker som ligger nära mitt hjärta.

Layouten är ännu i sin linda, liksom allt det övriga kring bloggens innehåll - men det kommer! Förhoppningsvis... Jag är ju ingen datanisse, och detta ser mycket mera invecklat ut än kp-bloggen, men det man inte själv behärskar får man ta hjälp med.

Mitt bloggande ser jag närmast som en behövlig ventil där jag får "tänka offentligt", men med en växande familj (tre barn under skolåldern, varav två ännu bär blöjor) samt ett växande företag så har jag inte alltid den tid för skrivandet som jag skulle önska. Men nu som då kommer det säkert att dyka upp texter här. Vissa tider oftare, och andra tider mera sällan. Inledningsvis publicerar jag texterna parallellt här och på kp-bloggen. Kommentera gärna! Jag ska försöka besvara alla kommentarer, men det kan förstås ta lite tid innan svaret kommer.

1 kommentar:

  1. Kommer att följa med dina tankar här.
    Jag har också tänkt i liknande banor. Att börja blogga, men tiden att skiva är tyvärr vädigt begränsad.

    Har i alla fall gjort en bloggstart. Kopierade in mitt inlägg om myggan för att få en start.

    Hittas på:
    http://thomaslillemorbjorkman.blogspot.com

    SvaraRadera