måndag 5 maj 2025

Fullständigt snömos

Idag inleds kyrkomötets vårsession, och den största (åtminstone ur mediebevakningens perspektiv) frågan som ska behandlas är biskoparnas förslag till en ny hållning i äktenskapsfrågan. ÖT slår upp detta stort i och med en artikel där biskopen i Borgå Bo-Göran Åstrand och kyrkomötesdelegaten Göran Stenlund får komma till tals. 

Stenlund konstaterar förtjänstfullt och helt korrekt att detta är en fråga där Bibeln och bekännelseskrifterna är tydligt avvisande och att Bibeln står över oss och våra uppfattningar. Äktenskapet är och förblir ett förbund mellan en man och en kvinna. Åstrand däremot levererar kvalificerat snömos (för att säga det oerhört snällt) när han hävdar att teologin och juridiken "hålls ihop" och att båda öppnar för den nya syn(d) han förespråkar. 

Detta är fullständig galenskap och ett kvalificerat försök att bedra alla som hör (och läser) vad han säger. Exegetikprofessorn Antti Laato konstaterade redan när biskoparna presenterade sin första genomgång av de teologiska grunderna för samkönade äktenskap att deras teologiska arbete gick ut på att tugga frågan tillräckligt länge för att Bibelns klara nej skulle kunna fås att bli ett ja. 

Det är inte så här vi gör det i en luthersk kyrka. Eller rättare sagt: Så här kan vi inte göra i en luthersk kyrka. Teologin är och måste alltid vara bibelfokuserad, inte samtidsfokuserad, och om Bibeln säger ett tydligt nej har vi ingen rätt att strunta i detta eller, ännu värre, låta förstå att detta nej egentligen ska förstås som ett ja. Jag har igen orsak att klippa och klistra ur vår kyrkas kyrkoordnings "kungsparagraf", alltså paragraf 1 som anger grunden för kyrkans teologi och hennes liv: "... Kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord."   

Detta är klart och tydligt och lämnar inte rum för några sådana "irtiottoja" (jag hittar inget bra ord på svenska som lika tydligt skulle säga vad det handlar om) som biskoparna har gjort sig skyldiga till i denna fråga. Juridiken må vara en sak, även om det också där skulle finnas möjligheter att få kyrkans präster att hålla sig till det som är rätt om viljan skulle finnas (vilket helt tydligt inte är fallet), men teologin ger inte - vilket Åstrand lögnaktigt påstår - rum för några samkönade äktenskap i en luthersk kyrka. 

Nå, biskoparnas närmast desperata försök till trots kommer deras förslag inte att gå igenom. Detta står fullständigt klart redan nu. Det lyser också igenom i artikeln att Åstrand har insett detta faktum. Men han öppnar dock för fortsatt trixande med och obstruerande mot Guds ord i denna fråga när han avslutningsvis hävdar att  "ett status quo är inte ett alternativ".

Det Åstrand här gör kan svårligen ses som något annat än en öppning för att köra över kyrkomötet och införa samkönade äktenskap i kyrkan på andra vägar. Ja, du läste rätt. Detta är givetvis något alldeles oerhört, men t.ex. åbobiskopen Mari Leppänen har redan öppnat för att köra över kyrkomötet och driva frågan via domkapitlen ifall kyrkomötet inte kan förmås ta "rätt" beslut.

Demokratin är alltså en bra sak, men bara så länge den tjänar den progressiva agendan. Om den inte gör det är det bara att strunta i den. Samkönade äktenskap tycks vara så viktiga att allt annat kan och får sättas på undantag för att kunna följa världen i denna fråga. 

23 kommentarer:

  1. Förr (fortfarande på vissa håll) var äktenskapet en affär mellan brudens far och friaren/friarens familj. Ägandeskapet övergick från fadern till mannen. Vi har ändå kommit en bit från den bibliska tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blandar du inte ihop kristendom och islam nu?

      Radera
    2. Nej. Det gör han (eller hon) inte. 🙂I Finland gällde ännu på 1800-talet, att en ogift kvinna var under sin fars förmyndarskap och hustrun befriades stegvis från mannens förmyndarskap först under 1900-talets första hälft. Också drängar och pigor var skyldiga att ha anställning för att inte häktas för l. ösdriveriDet var främst borgar- och adelsståndets änkor som hade de största friheterna och rättigheterna. Men det här handlade nog inte direkt om "bibliska tider" utan om ståndssamhället och dess värderingar. Man ska inte skylla på kristendomen för allt som var fel i tiderna (åtminstone från vårt nutida perspektiv).
      Marko Sjöblom

      Radera
    3. Anonym 18:24. Om du menar att det du skriver är ett argument för samkönade äktenskap måste jag säga att det nog måste var något av den sämsta argumentering jag någonsin sett. Menar du, på fullt allvar, att goda förändringar i sättet att se på mannen och kvinnan som i sin tur får återverkningar på äktenskapet (och som, bör tilläggas, långt kan skrivas på kristendomens konto) kan ses som ett argument för en skadlig förändring i själva grunden i vad ett äktenskap är?

      Jag baxnar.

      Radera
    4. Baxna på. Men baxnar du även för att äktenskap på biblisk grund omfattar att fadern/mannen äger kvinnan? Baxnar du även för att bibeln är för månggifte? Nej det gör du såklart inte. Du projicerar en egen bild av vad att bibliskt äktenskap är för din/vår tid. Så gör även Åstrand.

      Radera
    5. Anonym 15:08 argumenterar medvetet lögnaktigt. När han svepande säger "bibeln är för månggifte" är det lika falskt som att säga att Finlands (Sveriges) lag tillåter något som gällde på medeltiden. Jesus förklarar också för lärjungarna att skilsmässa tilläts "av Mose" uttryckligen för folkets hårda hjärtans skull men Han ger nya och strängare föreskrifter - som lärjungarna finner alltför stränga.

      Paulus skriver: "För att undvika sexuella synder ska varje man ha sin hustru och varje hustru sin man. Mannen ska ge sin hustru vad han är skyldig henne, och på samma sätt hustrun sin man. Hustrun bestämmer inte över sin kropp, det gör mannen. På samma sätt bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun." (1 Kor. 7:4f)

      Trots dessa och andra lika klara ord envisas Anonym med att försöka hamra in tanken att kristen tro skulle förutsätta ett mannens ägoförhållande till hustrun.

      Bibeln beskriver förhållanden - även missförhållanden - i Israels historia. Den säger också, ända från skapelsen, att man och kvinna skall "vara ett". Och där detta förverkligas enligt Guds vilja, gäller det som Paulus skriver ovan.

      Att mannen rättsligt haft förmyndarställningen i det judiska folkets historia, är ett historiskt faktum och detta förhållande har blivit ett annat i den kristna församlingen idag. Kristna församlingar kan leva under andra världsliga lagar och förordningar så länge de inte strider mot evangeliet. Men om dessa exempelvis i ett muslimskt land säger att mannen äger kvinnans kropp men inte tvärtom, då måste de kristna protestera.

      Radera
    6. Anonym 15:08. Du borde sluta sprida lögner. Det du påstår stämmer inte. Vänligen ta ett djupt andetag, lugna ner dig och få tag på ett nya testamente och läs så kanske du kommer till insikt.

      Radera
    7. Kristian 16:34. Jag är lugn nu och jag var lugn då jag skrev mitt inlägg. Det är ingen lögn. Samhället förändrades under den tid bibeln skrevs men det judiska samhället frångick gradvis från månggifte, vilket såklart reflekteras i bibeln. Något explicit bibliskt förbud mot månggifte förekommer inte. Samhället kring år noll såg helt enkelt annorlunda ut än tex 800 f.kr., delvis beroende på urbanisering, delvis pga influencer från den hellenistiska kulturen, osv. Bibliskt äktenskap kan vara månggifte, det kan även vara att du köper loss din fru (fruar) och äger henne juridiskt. Men det kan även vara en nutida tolkning av ett förhållande mellan två personer där ingen äger den andre. På Paulus tid ansågs man nog väldigt gammalmodig och konstig om man hade flera fruar, men det var inte av direkt biblisk anledning.

      Radera
    8. Anonym 20.49. Du klarade alltså inte av att ta till dig det jag skrev. Ok. Men försök då I stället läsa vad anonym 16.04 skriver ovan. Kanske det kan hjälpa dig förstå.

      Radera
    9. Jag tror du och nämnda anonym behöver läsa på mer. Tex Marriage in the Bible: What Do the Texts Say? av Jennifer Bird.

      Radera
    10. Anonym 13.27. Jennifer Bird. Nej du! Så grumliga brunnar kommer jag inte att ösa ur, och jag rekommenderar dig att inte göra det heller. I stället kan jag t.ex. rekommendera Päivi Räsänens skrift "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi". Om du alltså verkligen vill veta vad Bibeln säger. Om du vill bli vilseleda kan du ju läsa Bird...

      Radera
    11. Tack för tipset, Anonym 13:27. Men eftersom det inte finns några oklarheter i Bibelns syn på saken - och denna okända Bird knappast tar upp Borgå stifts krumbukter i sin skrift - ser jag ingen orsak att leta upp och läsa en text på ett främmande språk. - Nämnda anonym

      Radera
    12. Anonym 7 maj 2025 kl. 13:27 ,såg början av Jennifer Bird men det gick ju fel alldeles i början då hon påstod att det i Bibeln bara talas om män som ligger med män ! Ingenting alls om att kvinnor utbytte det naturliga umgänget med män !

      Radera
    13. KN samt anonym 18:27

      Päivi Räsänen är bibliskt och teologiskt okunnig jämfört med nån påläst som Jennifer Bird. Om det inte finns några oklarheter i bibeln så är det ju fantastiskt att det ännu efter två årtusenden produceras hyllmetrar om tolkning av ords betydelse, den historiska kontexten osv. Men för vissa verkar texten alltid vara kristallklar... Det finns inget nytt att lära sig, för er iaf. Rätt märkligt faktiskt.

      Är bibeltexterna i temat så klara? Verkligen inte! Vers för vers, ospecifika saker, historiska gåtor, antik syn på saker och ting. "...eftersom det inte finns några oklarheter i Bibelns syn på saken..." Jo, det finns många oklarheter!
      https://outreach.faith/2022/09/amy-jill-levine-how-to-read-the-bibles-clobber-passages-on-homosexuality/

      Radera
    14. Anonym 14:48. Visst finns det saker som är svåra att förstå. Det medger t.o.m. Petrus när han kommenterar Paulus brev. "och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna." (2Petr. 3:16)

      Men notera vad Petrus skriver sedan! Det är något kritiker (som du) gärna kunde ta till sig. Dessutom, och detta är viktigt, är det inte de mer svårförståeliga bibelorden som är problemet. T.ex. när det gäller äktenskapet är bibelorden inte alls svåra att förstå. Nej, problemet är att vi inte lyder de ord vi förstår - och det är ofta därför det blir mångordiga kontroverser.

      Radera
    15. ...men så har forskningen kommit så långt att man allmänt anser att Petrus inte skrev (eller dikterade) 2 Petrusbrevet, även Bauckham hör till dessa forskare. Pseudoepigrafi var en väl använd form på den tiden. Anhängare lät sin mästare tala igen genom brev och skrifter. Så brevet säger mer om vilka debatter och dilemman förekom i den tidiga kyrkan och vilka åsikter som fördes vidare.

      Radera
    16. Anonym 12:32. Ja, jag är medveten om den diskussionen. Kyrkan har dock alltid ansett att Petrus har skrivit också 2 Petr., och det räcker för mig.

      Radera
    17. "Kyrkan", ja det kan man kanske boxa in det som. Men vet "kyrkan" faktiskt mer än ett stort antal forskare? Redan de gamla kyrkofäderna hade olika åsikter om författarskap på epistlar.

      Radera
    18. Anonym 17:59. Kyrkan har varit med från början, så ja, absolut. Visst har det funnits olika åsikter bland kyrkofäderna, men att 2 Petr. av kyrkan har bedömts vara av Petri hand (eller av någon av hans nära medarbetare) smäller nog högre än vad någon modern forskare har kommit fram till.

      Radera
    19. Kyrkan har aldrig varit enhetlig. Varken på 40-talet (läs tex om matfajten i Galaterbrevet). Tål ju att sägas att kyrkan inte ens var en kyrka till en början utan det var judar som var jesusanhängare, samt ökande antal hedningar. Det fanns ingen exakt teologi, dock stor iver. Ur evangelierna kan flera försoningslinjer avläsas. Om Markus är korrekt, varför ändrade och tillade Matteus och Lukas(evangelierna) till den? Lukas tom korrigerar ("...i rätt ordning..."). Så att den tidoga kyrkan som antingen lös anhängarskara eller senare som central organisation(er) skulle ha suttit på några exakta dokumenterade fakta om brevs skribenter är som bäst anekdotiskt. Det är ju välkänt att tom de viktigaste skrifterna, evangelierna, är anonyma. Paulus 7 autentiska brev är de man med någorlunda säkerhet kan tillskriva Paulus. Sen tre brev som med stor sannolikhet inte är av Paulus och ytterligare tre som är omdiskuterade. Och rimligen ansåg kyrkan, eller några inom kyrkan, att även de tre osannolika breven var skrivna av Paulus, och hade alltså fel. Så kyrkan har inte suttit på någon ofelbar information. Samma lika om författaren till Uppenbarelseboken. Nån kyrkofar tillskrev den till Johannes lärjungen medan nån annan sa att den inte var det (vilket också är det mest sannolika). Så grubbel, dispyter och omfamnande av felaktiga slutsatser om författarskap. Det om kyrkans kunskap. Säg som det är, det handlar om anekdotisk kunskap och traditioner. Dessa går tillbaka till de första/tidiga kristna men är inte dokument med författarskap som vi idag tillskriver en författare av tex en tentamen. Men givetvis, har Ilkka Remes faktiskt helt själv skrivit sina böcker? Det vet vi inte. Och skulle han sålt en endaste bok om han använt sitt riktiga namn, Petri Pykälä? Vem är Ilkka R och vem är Petri P?? Värna och vårda traditionen, men kom ihåg att det är en tradition.

      Radera
  2. Jo en välkramad snöboll blir ju till snömos i en LukeWorm kyrkas smutsiga vatten....

    SvaraRadera
  3. Vi har nu nått den punkten då omdömet "biskopen är vansinnig" inte som förr är en förolämpning, utan snarare ett slags försök att förklara det som sker och ursäkta honom.

    SvaraRadera
  4. Jämförelsen med snömos orättvis och diskriminerande mot moset. Efterrätten ifråga har dock en viss, om ock lös, konsistens och ett bestämt näringsvärde.

    Det har inte biskopens uttalanden.

    SvaraRadera