lördag 25 januari 2014

Om vår frihet att välja



Jag hör till den lilla minoritet som INTE finns på facebook. Det är en principsak, tror jag, men också en bekvämlighetssak. Jag skulle helt enkelt inte riktigt orka börja engagera mig i att ”samla vänner”. Dessutom misstänker jag att facebook är en tidstjuv. Men visst inser jag också att det skulle finnas goda sidor med att vara med på ansiktsboken. Det finns grupper som delar information jag gärna skulle få del av, och dessutom blossar det nu som då, har jag förstått, upp intressanta diskussioner där.

Min hustru är emellertid med på facebook, och allt som oftast har jag tillfälle att ”tjuvläsa” olika intressanta saker och få intressanta länktips. Som sedan blir till en bloggtext. Eller en intressant fundering bara så där annars. Idag hittade jag en länk till en ledare på Aftonbladet där skribenten, uppenbarligen på fullt allvar, hävdar att det var rätt av Höglandssjukhuset att sparka barnmorskan Ellinor Grimmark när sjukhusledningen blev på det klara med att hon vägrar utföra aborter. Aftonbladet, som nog annars gärna vill framstå som en liberal tidning, anser alltså att det är rätt och riktigt att diskriminera sådana som har ”fel” åsikter. Åsiktsfriheten gäller tydligen bara i en riktning.

Men det blir inte med det. I ledaren får läsaren sig också serverat den fullkomligt horribla (i detta sammanhang) synpunkten att ”kvinnan har rätt till sin egen kropp”. Ledarskribenten späder dessutom på med ord som ”patientens behov” (av en abort, alltså), ”rätten till sina egna livmödrar” och ”kvinnors rätt till sina egna liv”.

Nu hoppas jag att alla inser att detta handlar om språkets makt över tanken. Det som sägs låter bestickande och bra, men det är inget annat än en schimär. Det ledarskribenten (medvetet) bortser ifrån är att det – när det går så långt att en ”patient har behov av en abort” - inte längre bara handlar om ett liv, utan att det nu är frågan om två liv. Därför kan man helt enkelt inte använda sig av dessa argument som hon, och andra, gör. Men jag är faktiskt också pro-choise. Jag anser också att kvinnan HAR rätten att välja. Kvinnan HAR rätten till sin egen kropp – och jag anser att denna rätt är absolut. En kvinna har alltid rätten att vägra ha sex. MEN. Om och när hon väljer att ha sex, då KAN resultatet bli att ett nytt liv uppstår inne i hennes livmoder. Och när så sker har hon passerat den punkt där hon längre har rätten att välja. Så enkelt är det.

Låt inte någon, vem det än vara må – om det så skulle vara en ledarskribent på Aftonbladet – inbilla dig något annat: Vi människor har frihet att välja. Detta gäller både kvinnor och män. Men våra val får konsekvenser, och dessa konsekvenser får vi lov att leva med. Därför kan det vara bra att tänka efter före.

Med dagens abortlagstiftning har vi försökt komma undan detta, men även det är en schimär. Den som begår en abort och därigenom låter mörda sitt eget barn kan kanske försöka inbilla sig att det bara handlar om ”kvinnans rätt till sin egen kropp och till sitt eget liv”, men faktum är som sagt att det här handlar om två liv. Ett liv som avslutas och ett liv som får fortsätta. Propagandisterna låter gärna förstå att det sedan, för den som får fortsätta sitt liv, bara är att gå vidare som om inget hänt, men det är inget annat än en ren och skär lögn. Våra val får konsekvenser. Alltid. Och den som väljer att göra illa värre genom en abort blir nog förr eller senare upphunnen av verkligheten.

Tycker du att detta låter hårt? Visst gör det. Men det är så här det fungerar - om du inte tror mig kan du ju alltid försöka fråga någon som har begått en abort om skulden och skuldkänslorna och om hur verkligheten bakom  - och efter - en abort ser ut. I ljuset av den verkligheten framstår det som sägs i ledaren jag länkade till ovan som det skitprat det i sanning är.

16 kommentarer:

  1. Hur ser du då på abort på grund av våldtäkt? Då är det väl inte fråga ett val av kvinnan att ha sex, utan snarare ett tvång som hon inte kan undvika...

    SvaraRadera
  2. Anonym. Tro det eller ej, men den frågan är i detta sammanhang fullständigt irrelevant. Dels för att jag inte efterlyser någon lagändring i abortfrågan (annat än då det att vårdpersonal ska ha rätt att med hänvisning till samvetet vägra utföra en abort), dels för att det på årsbasis i Finland (eller Sverige) handlar om bara några enstaka fall där modern vill ha abort p.g.a. våldtäkt.

    Sedan, om man vill filosofera kring frågan, så kan man ju alltid ställa en motfråga: Hur kan man motivera att det, även i fall av att barnet har kommit till som ett resultat av en våldtäkt, att man avlivar det? Varför ska man straffa barnet med det värsta av straff för något som det inte har någon skuld i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säkert ha olika åsikter om huruvida frågan är irrivelevant i sammanhanget eller inte. För min del var det en naturlig reflektion över innehållet i bloggen. Med andra ord skall kvinnan straffas dubbelt: dels genom att påtvingas sex utan valmöjlighet, dels genom att tvingas med resultatet av det påtvingade...

      Radera
    2. Anonym. Våldtäktsgraviditeter och abort är förstås en väldigt knepig fråga i sig. Men som sagt är dessa en så försvinnande liten del av alla aborter som görs idag att man inte kan använda dessa som något argument i abortdiskussionen. Irrelevant var alltså ordet.

      Radera
  3. 20-30% av alla graviditeter avslutar Gud själv p.g.a missfall, ca 15000 fall i året i Sverige. Gud mördar ganska friskt fast vi inte hjälper till... fast då kan vi ju hänvisa till att det är Guds vilja (de e ju så bekvämt)... Varför ska man (gud i detta fall) straffa barnet och föräldrarna med det värsta av straff för något som det inte har någon skuld i?

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Av de människor som levde år 1890 har 100% dött. Döden är något som hör till det mänskliga livet efter syndafallet, och en dag kommer både du och jag att dö om inte Herren hinner komma tillbaka före den dagen kommer. När döden kommer är inget vi människor ska eller får påverka. Om vi gör så är det mord. När "Herren över liv och död" gör det är det alltid rätt tid - om det sedan sker i livmodern eller på ålderdomshemmet efter ett långt liv.

      Radera
  4. Abort, homosexualititet, kvinnopräster, är det något jag har glömt eller är det den "heliga" eller kanske i detta fall oheliga treenigheten?

    Nu har jag ingen som helst statistik men jag känner på mig att de som som mest är emot detta är konservativa vita medelålders män, alltså kort sagt just dom som domhär tre sakerna egentligen berör minst, varav denna paradox?

    SvaraRadera
  5. Vad du egentligen skriver om är Sartres ångest, ångesten som kommer av dom möjligtvis dåliga valen vi gör, vi kan också knyta ihop detta med inlägget om att fördriva tiden med tv tittande, verklighetsflykt, man klarar inte av ångesten och måste såldes fly ifrån den istället för att behandla den.

    När du skriver om abortmotstånd så kan jag inte låta bli att tänka på just abortmotsånd och religion, vilken religion de må nu vara men får mig att tänka på två saker, sharialag och patriarkatet, här kan vi också knyta ihop detta med inlägget om kvinnliga präster, männen styr men det håller på att rasera, sakta men säkert.

    I dagens samhälle är det inte konstigt alls att folk tar avstånd från sådana saker som jag nämner där eftersom iaf. jag personligen får en besk smak i munnen av dem.

    Man vill ju ha sin personliga integritet, om någon säger åt mig vad jag får eller inte får göra med min kropp så känns det ofta fel, om det dessutom baseras på tro så då känns det än mer fel. Att göra en moralisk bedömning baserat på tro och inte förnuft är främmande för den moderna människan.

    Att barn är en gåva det håller jag med om eftersom jag själv har tre små barn precis som du och jag kan inte ens tänka den tanken hur det skulle kännas att inte vilja ha nåt av dom men det är ändå kvinnan som bär på fostret och det är sist och slutligen kvinnans val, valet skall inte göras av någon som tolkar skriften på ett eller annat sätt utan av kvinnan själv, om kvinnan sen tolkar skriften så att hon inte kan göra abort så då är det hennes val men man kan inte låta det styra andra.

    På tal om aborter så är preventivmedel också synd och borde avskaffas?

    Fortplantningen är en biologisk process som kan avslutas om så önskas, ingen skall behöva ha dåligt samvete för den saken, på samma sätt som döden överlag är en biologisk process oberoende var eller hur den händer, att det lämnar sår i psyket är helt normalt men det kan behandlas på samma sätt som alla andra trauman människan upplever, jag ser inget gudomligt i det.

    Friheten vi har är tung att bära, det är ju en av orsakerna värför människor använder religioner, man tror att man inte skall behöva bära dethär tunga lasset själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Nej, jag talar inte om Sartres ångest, utan om Skulden. Den skuld som kommer av att vi har brutit mot Skaparens vilja. För det fungerar så att vi kan ta bort Skaparen ur vårt livs ekvation, vi kan radera hans uppenbarade vilja ur vårt medvetande, men för den skulle försvinner vare sig Skaparen och hans goda vilja. På ett undermedvetet plan vet vi därför alltid om skulden som kommer av att vi går emot Skaparen och hans vilja. Nu känner jag inte så där alldeles bra till Sartre, men jag antar att hans ångest bottnar i denna samma skuldkänslan.

      Dina ihopknytningar får du sedan nog stå för själv. Säkert är det så som många människor idag tänker, men det bottnar då tyvärr i okunskap om Skaparen och hans vilja snarare än i verkligheten. Sedan har du också fallit i samma fälla som gillras också i den ledare i Aftonbladet som jag inledde med ovan - "min kropp" och "integriteten". Visst handlar det OCKSÅ om kvinnas kropp, men det är inte ett liv utan två. Det störta ingreppet görs INTE på kvinnans kropp, utan på det lilla barnets.

      Angående det du skriver i det näst sista stycket så får jag bara konstatera att du också har gjort det kardinalmisstag som så många andra har gjort i det att du har tagit bort Skaparen och hans vilja ur ekvationen. Det går an att säga att "ingen ska behöva ha dåligt samvete för det eller det", men faktum är att när människan bryter mot Skaparens goda vilja så skadar hon sig själv och andra. I detta fall ett litet barn som aldrig får födas. Även om vi kan låtsas som om detta är ok så är det inte det, och det känner vi nog av. Som en skuld vi inte kan definiera och därför inte heller hantera. Vi kan kanske kalla den för "ångest" eller vad som helst och få terapi för den, men det enda som biter på den på djupet är Skaparen själv och den förlåtelse han erbjuder oss i Kristus. Fullkomligt helande får vi knappast uppleva här i tiden, men tänk vilken tröst den tanken kan ge en mor, som har låtit mörda sitt ofödda barn och som plågas av sin skuld över detta, att veta att hon en dag kommer att få träffa detta sitt mördade barn i en tillvaro helt utan skuld, sorg och ångest! Detta är evangeliet i abortfrågan - att det finns fullkomlig förlåtelse här i tiden och sedan en glädjefylld återförening på andra sidan graven. Detta kan ingen terapi verka, hur bra den än är. Men Skaparen har en lösning för alla som vill. Problemet är bara det att vi har lurat oss själva så långt bort från honom att vi idag inte längre känner till hans lösning på vår skuldproblematik.

      Vad gäller det du skriver om i din första kommentar ber jag att få återkomma till i en separat blogg - det för lite utanför här och så blir tråden så spretig.

      Radera
  6. Menar du den Skulden som består av att en orm övertalade ett revben att äta från ett magiskt träd, och förlåtelsen består av att Jesus som var född av en jungfru, gick på vatten som han gjorde till vin, uppstod efter 3 dagar och flög till himmelen (utan raket) för att rädda oss?? de e ju ingen rim och reson i dessa fantasier.
    Undraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Undraren". Du verkar inte undra så mycket som din pseudonym låter förstå... Du raljerar med och om saker du inte tycks vilja förstå, tyvärr. Men vad gäller skulden så är den verklig, oberoende av om man tror på det som sägs i Bibeln eller inte. Det vet nog alla som har försökt leva. Visst. De flesta försöker på något hemvävt sätt eller annat inbilla sig att den inte finns, men ingen kommer undan den med mindre än att den blir förlåten av den ende som har makt att göra det.

      Radera
  7. Jag antar att jag inte kan förändra din syn på abort, men jag vill i alla fall försöka vidga din syn på att "kvinnan alltid har rätt att vägra sex, och så enkelt är det". Någon nämnde redan våldtäkt som är ett tydligt exempel. Håller dock med om att det är ganska irrelevant med tanke på att största andelen aborter inte beror på våldtäkt.
    Det finns dock väldigt stora gråzoner när det gäller att samtycka till sex. Det är inte bara så att man vill ha sex och så har man det, eller så vill man inte och har inte det. Som kvinna i ett heterosexuellt förhållande känner man ofta press på sig att ha sex. En orsak är att man "ska" ha sex ett visst antal gånger i veckan/månaden, för annars är det "något fel på förhållandet". En annan är att mannen tjatar till sig sex, eller bara antar att det är okej att han "börjar på" (en del av en lång socialiseringsprocess som får män att tro att de har rätt till kvinnors kroppar). Det finns också väldigt många kvinnor som inte riktigt vågar säga nej till sex, därför att de är rädda att detta "nej" inte ska respekteras. Man vill inte bli våldtagen. Dessutom ser våra normer kring sex idag ut så att omslutande (eller penetrerande) sex är det "riktiga" sexet. Det finns så oändligt många varianter av sex (som i många fall skulle göra det betydligt lättare för kvinnor att njuta av sex, de flesta har trots allt svårt att få orgasm av enbart vaginal stimulering), men nej, självklart är det kuk i fitta-varianten (som dessutom är den barnalstrande varianten) som man "ska" ha.
    Jag tycker inte om att du lägger det här ansvaret på kvinnorna, när ansvaret minst lika mycket borde ligga på männen. Trots allt är det väl männen som är mest bekväma med omslutande sex. Som ogillar att ha kondomen på ("det blir ju inte lika skönt"). Som tjatar och tar sig friheter, och i de flesta fall är större och starkare och skulle kunna våldta ifall situationen krävde. Jag tycker alltså snarare att det är männen som i det här fallet borde ta sitt ansvar. Det är männen som har rätt att välja.

    SvaraRadera
  8. Chiaki. Du sätter här faktiskt fingret på det som borde vara själva kärnan i all abortdiskussion - och i all diskussion som har med sex och samlevnad överhuvudtaget att göra. Jag märker att jag har varit lite otydlig här på denna tråd, och det ber jag om ursäkt för. När jag skrev att "men faktum är som sagt att det här handlar om två liv. Ett liv som avslutas och ett liv som får fortsätta" borde jag i stället ha skrivit att det handlar om tre liv och om "två liv som får fortsätta". Orsaken till min blunder torde ha varit att jag var så fokuserad på den infallsvinkel som ledaren i Aftonbladet hade tagit. Men tack för att du påpekade detta!

    När du avslutningsvis skriver att "Jag tycker alltså snarare att det är männen som i det här fallet borde ta sitt ansvar. Det är männen som har rätt att välja" håller jag med dig helt och fullt. (Givetvis har kvinnan också ett ansvar, men det att mannen undflyr sitt ansvar är det större onda.) Jag skrev faktiskt något liknande i en insändare i ÖT i samband med mediadrevet mot Päivi Räsänen i somras, och jag klipper här in ett stycke från den insändaren - helt enkelt för att rätta till den snedvridning som denna tråd hittills har haft.

    "Det har i biskoparnas fördömanden av Räsänens tal också hörts de i detta sammanhang så vanligt förekommande orden om kvinnans rätt till sin egen kropp, och kvinnans rätt att välja. Men jag frågar mig, alltid när detta argument flyter upp i denna diskussion, varför man inte talar om denna samma "rätt att välja" i samband med själva sexakten. För vi vet ju alla att ett barn i regel inte blir till utan denna del av hela processen. Jag menar att det är DÄR valet görs. Om man har sex, ja då har man redan gjort sitt val. För i dagens värld borde det ju verkligen inte komma som någon överraskning för någon hur ett barn blir till. Sedan borde också mannens roll - och mannens ansvar - lyftas fram i denna diskussion. Det skulle vara intressant att veta hur stor procent av dagens aborter som beror på att mannen inte tar sitt ansvar. Jag fruktar att den procenten nog är väldigt hög."

    SvaraRadera
  9. Har förstått att du inte sätter tid på tv tittande, pga. allt våld och våldtäkter som visas, bra så. Jag rekommenderar dej att titta på TV4 tisdag kväll 22.00. Ikvällens avsnitt besökte man ett ställe som kallas 'baby factory' i Manila. På detta ställe föds upp emot 100 barn per dygn, i många fall av 11, 12 åriga barn! Vad man kan anta är de flesta av dessa flickor våldtagna. Allt ansvar sätts på kvinnan/barnet, hennes fel att hon inte kände till när ägglossningen är, behöver knappast sägas men preventivmedel är förbjudna pga religionen. Du säger att vi gör val som får konsekvenser, vad hade denna flicka för val, undrar jag?? Man besöker även ett barnhem som sköts av kyrkan, barnen ligger fastspända i sina sängar, ingen kärlek, ingenting. Bra exempel på vad religionen ställer till med runt om i världen, dessa barn har inga val, frågan gällande våldtäkt och aborter som inte är relevant enligt dej, är väldigt relevant i Manila. Jag grubblar över frågan, vad händer när nåns 11 åriga flicka blir våldtagen och med barn, här i vår närhet, är det också ett val som ger konsekvenser? Mvh Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas. Det som togs upp i programmet är fruktansvärda saker. Det tror jag nog att vi alla är överens om. Men det du skriver är nog en aning förvirrande. Klargör gärna så att jag också förstår! Du säger att de flesta av dessa flickor var våldtagna, men att felet att de blev gravida är deras eftersom de inte hade koll på sin ägglossning? Elva till tolv år gamla flickor som blivit gravida p.g.a. att preventivmedel är förbjudna? Vilken religion handlar detta om? Jag menar, vilken religion förbjuder användningen av preventivmedel samtidigt som den godkänner giftermål för så unga flickor?

      Nå, inget av detta gör förstås om intet det att det du beskriver är fruktansvärda saker. Men likväl har detta faktiskt inget med det vi har diskuterat här att göra. Här handlar det uttryckligen om situationen i Sverige och Finland. Inte i Manila. Och då är våldtäktsaborterna faktiskt fullständigt irrelevanta.

      Radera