fredag 16 februari 2024

Ett grovt övertramp

Kenneth Myntti går på ledarplats i ÖT till häftigt angrepp på "väckelserörelsen", i detta fall synonymt med Laestadianismen. Bakgrunden är att väljarna i Bosund gav sina röster till Alexander Stubb i presidentvalets andra omgång (93,4%) och att många motiverade sitt val med att de inte vill att landets president ska leva i ett homosexuellt förhållande. Det Myntti betraktar som problematiskt i detta är att hela nejden/landskapet får stämpeln "trångsynt" i riksmedia.

Myntti har givetvis rätt till sin åsikt, men han gör ett grovt övertramp i sin text, och ett par grova fel.

Övertrampet består i att han öppnar för möjligheten att "lagens väktare borde kopplas in på eventuella brott mot diskrimineringslagen". Myntti förklarar i slutet av sin ledare vad han avser: "Eftersom lagen om förbud mot diskriminering även inbegriper instruktioner och befallningar om att diskriminera kan väckelseledarnas politiska valdirektiv som baserar sig på sexuell läggning till och med tolkas som lagstridiga. I den mån de förekommer, alltså."

Detta är som sagt ett grovt övertramp. Det att en väljare, eller i detta fall en grupp av väljare, väljer att basera sitt valbeteende på en fråga som de anser vara viktig är inget som kan vara ett lagbrott. Finlands lag känner nämligen inte till något sådant som åsiktsbrott. Myntti, och andra värdeliberaler, kan ogilla detta, men det förändrar inte faktum. Finlands lag reglerar inte heller vad som får eller inte får sägas i en predikan baserad på Guds ord, och sannerligen inte vad som får eller inte får sägas i ett privat samtal mellan två personer. Inte ens om den ene av dessa råkar vara predikant. Om någon t.ex. frågar mig, som är predikant (inom SLEF, inte inom LFF) hur jag ser på frågan om en ledare som lever i ett homosexuellt parförhållande (eller som har gått i ett Pride-tåg) har lagen inget att säga om vad jag får svara eller inte svara på denna fråga. Att i ett sådant läge börja vifta med lagboken och hota med polisen är och måste vara främmande för ett demokratiskt samhälle och således att gå långt över gränsen för vad som är tillbörligt.

Sedan gör sig Myntti som sagt också skyldig till ett par grova fel. Han skriver för det första att: "Så länge ingen öppet ställer dessa frågor och väckelserörelserna heller inte vill föra debatten kan det vara svårt för Österbotten att utvecklas. Vidsynta landskap utvecklas, trångsynta landskap förtvinar. Med vidsynthet avses här fördomsfrihet visavi kön, ursprung och sexuell läggning. Hur ska det lyckas för Österbotten att få tag i den arbetskraft som behövs i den gröna omställningen om vi accepterar att Larsmotänkandet representerar Österbotten ..."

Att använda orden "förtvinar" och "Larsmo" i samma stycke är bara dumt, och det vet nog också  Myntti om han tänker efter ens lite. Speciellt inte när huvudfokus i hans resonemang tycks vara på näringslivet och arbetskraften. Larsmo är, i detta sammanhang, så långt ifrån att "förtvina" som bara möjligt. Och det handlar inte om "vidsynthet" kontra "trångsynthet". Men det handlar i allra högsta grad om väckelsen och om en positiv människosyn. Men, som sagt, det här vet nog Myntti om han tänker efter ens lite. Tyvärr tycks det som om ideologin här skymde eftertanken.

Det kanske värsta felet gör sig Myntti ändå skyldig till när han kommer in på bibeltolkning och teologi, något som kanske inte är hans starka sida. Myntti skriver angående detta: "Ju mer man försöker diskutera, desto mer sluter sig motparten i sitt skal. Rationell argumentering har ingen effekt, snarare är det så att all argumentering bara fördjupar skyttegravarna ... Förutom Gustav Björkstrand har även många andra biskopar fastslagit att en helhetstolkning av Bibeln ger en annan och mer kärleksfull människosyn än den homofobiska och mer fundamentalistiska tolkning som bygger på lösryckta utdrag ur Bibeln. Men vad göra då vare sig en rationell eller en teologisk argumentering biter?"

Här följer tankefel på tankefel. För det första baserar sig en progressiv hållning i denna fråga inte på "rationell argumentering" utan mycket långt på känsloargument. För det andra tillåts inte någon rationell argumentering i det offentliga samtalet i denna fråga idag, och detta dessutom också med Mynttis goda minne. Om man idag t.ex. försöker skriva en insändare till ÖT och argumentera rationellt mot utlevd homosexualitet och samkönade äktenskap blir denna insändare inte publicerad. Rationell argumentering är m.a.o. fullständigt bannlyst i denna fråga. I stället tillåts känsloargument och propaganda forma opinionen.

För det tredje, och det är här vi kommer in på bibeltolkning och teologi (om än det sunda förnuftet också kan leda oss rätt): Ingen "helhetstolkning" kan gå emot enskilda bibelord (som inte är så "enskilda" som vissa teologer vill låta oss förstå) utan att göra våld på den samma "helhet" som man säger sig vilja presentera. Helheten består nämligen av alla detaljer sammantaget. Således, om de enskilda bibelorden samstämmigt säger en sak kan "helhetsbilden" inte bli någon annan med mindre än att man gör allvarligt våld på bibeltexten - och på sund logik. Detta oberoende av hur många biskopar som helst som talar för motsatsen.  

Slutligen baserar sig den traditionella synen på äktenskap och kön inte alls på några "lösryckta utdrag ur Bibeln", utan denna bygger på Bibelns samstämmiga vittnesbörd. Detta samstämmiga vittnesbörd som Myntti här försöker avvisa med hjälp av en mystisk och fördold (!) "helhetstolkning".

---

Jag förstår att det kan vara svårt att svälja för en värdeliberal ledarskribent att kyrkans väckelserörelser inte går i samma takt eller ens i samma riktning som han, och mycket av det övriga samhället, gör. Men detta våldsamma angrepp var fullständigt onödigt och slår helt fel. Särskilt som de argument som framförs inte håller för en kritisk granskning.  

39 kommentarer:

  1. Kom just In på bloggen. Bra skrivet Kristian. Du gör själ och skäl för ditt namn ty den helige Ande leder dig i denna fråga.

    SvaraRadera
  2. Det är uppenbart att Myntti gör sig skyldig inte bara till avsteg från journalisternas etiska spelregler utan han står själv och balanserar på gränsen till hets och hotelser. Hur kan en sådan anförtros uppdraget att skriva ledare? Förr skulle en anmälan till pressens opinionsnämnd ha varit på sin plats.

    I vilket fall som helst utgör mynttianerna en fara för sådana omistliga rättigheter som grundlagen tillförsäkrar oss. I förlängningen ser vi de inskränkningar i yttrande- och åsiktsfriheten dessa mörkmän redan förbereder genom att kringskära meningsmotståndares andliga rörelsefrihet med krav på anslutning till deras agenda på olika områden i samhällslivet.

    Mynttianerna har redan genomdrivit krav på skriftlig anslutning till sina principer eller brist på sådana för anställda och frilansare inom den s.k. kulturen. Inga stipendier, stöd eller bidrag till troende kristna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:37. Jag blev faktiskt väldigt besviken på Myntti när jag läste hans text. Jag skulle ha kunnat förvänta mig en dylik text av en rad andra ledarskribenter på ÖT/Vbl, men inte av honom. Det tycks som om han skrivit i affektion. Förhoppningsvis kommer han till sans igen när han lugnar ner sig.

      Radera
  3. Tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
  4. Tack för inlägget! Själv som aktiv inom väckelsen har jag inte blivit uppmanad att rösta på ngn specifik person i presidentvalet! Han kunde ju ha ringt ngn. bosundbo för att fråga,men nej! Så min känsla efter att ha läst hans skrivelse:

    Larsmo skämmer ut hela Österbotten!

    Larsmo kommer att tyna bort eftersom man inte vill anamma hbtq rörelsen ideal!

    Ifall ngn. frågar om ens åsikt idag så löper du en risk att ha fel åsikt! Detta borde i fortsättningen vara en Polissak,för alla måste ha samma åsikt!
    (Så kan man även tolka tongången i hans skrivelse)

    Jag har aldrig blivit såhär arg efter att ha läst en skrivelse. På tal om hatprat så......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 14:46. Exakt så uppfattade jag också Mynttis text. Jag kan meddela att jag har redigerat min text ovan och att jag för några minuter sedan sände in den till redaktionen som en insändare.

      Radera
    2. Jag vänder mig nu till Pressens opinionsnämnd i saken.

      Mynttis hotelser och hans angrepp på grundlagsskyddade rättigheter är en så grov förseelse att den inte får passera utan åtgärder.

      Johan Lumme

      Radera
    3. Bra Johan. Det Är ett sätt att för svara landets lagliga ordning med ordning. Önska att jag själv gör rätt ty jag har bara inför sjukvårdsmyndigheter och polis i ordningsuppdrag varnat för att Krig är syndens följder. Och jag skulle vilja hålla mina löften som jag vet att jag gjort inför levande Gud... Bra. Lycka till. Ulrik

      Radera
    4. Får se om kvällstidningarna också får tag i saken? Jag kan föreställa mig hur de sammanfattar på löpsedlarna: "Byborna röstade på fel kandidat - lokaltidningen hotar med polis".

      Som gammal journalist kan jag inte dra mig till minnes något liknande fall i Svenskfinland - det är sådant man trodde hörde gångna tider till.

      Men friheterna och rättigheterna i grundlagen är alltid utsatta för angrepp.

      J.L.

      J.L.

      Radera
    5. Och För att återgå till det Glada budskapets orsak. Allas våår skuld inför GUDS OFöränderliga Lag, Gud, Herren, Herren som sände sin enfödde Son för att försona oss med Gud och som nu är Herren Allsmäktig. .
      Och som har varnat alla som haft med rätt predikan och Nya Testamentets ord att göra. Om ni ännu ljuger på grund av er svelkfullhet och förnekar eller döljer enskilda brott som ni gjorde förrän ni började vittna eller predika medan offrena går under så är ni de vargar i fårakläder som plötsligt kräver att ingen får tala om illa om en' kristen', eller nämna dens brott och synder. Ni vet att ni redan hört från Jesus: Om ni inte gör bättring i detta har ni ingen del i Guds Rike.

      Radera
    6. Martin Byggmästar17 februari 2024 kl. 17:23

      Tack Johan Lumme och Kristian för ert engagemang!

      Radera
  5. Bra skrivet! Kändes som en nästan hotfull och påtryckande artikel.
    Larsmobo

    SvaraRadera
  6. Myntti har alldeles rätt i sin bedömning. De"rättstrogna" tror sig vara bättre än andra". Då de dessutom blir en majoritet i beslutande organ styr de riktningen mot en farlig rikning " diktatur" där ingen eller få vågar säga emot med risk för att bli utfryst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15.59. Detta är alltid en risk när människor är inblandade. Vi ser det idag på många håll i det så kallat liberala samhället också.

      Radera
  7. Tack Kristian. Vi får be att den också publiceras på ÖT. Fanns så mycket osanning i Mynttis inlägg som jag inte alls känner igen. Hälsn en bosundbo.

    SvaraRadera
  8. Undrar om det här är Mynttis sämsta ledare nånsin? Full av fel och överdrifter! Och dessutom ett ganska direkt hot mot oss som är kristna och vill lyda Bibeln.

    SvaraRadera
  9. Tack Kristian för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
  10. Eftersom lagen om förbud mot diskriminering även inbegriper instruktioner och befallningar om att diskriminera kan mynttianernas och andra vänsterpopulisters politiska valdirektiv som baserar sig på religiös tillhörighet till och med tolkas som lagstridiga. I den mån de förekommer, alltså."

    SvaraRadera
  11. Tack för ditt sakliga inlägg i debatten Kristian. Det var en otroligt konstig insändare av Myntti. Vad vinner han på att nedvärdera Larsmo på det där sättet? Nog har ju olika mindre byar i Österbotten alltid genom tiderna präglats av ett likriktat röstande i val. Många har oftast bara röstat SFP i svenskspråkiga bygder. Inte har någon hotat med polisanmälan för det. Kanske Myntti borde försöka ändra på Bibelordet ifall det är det han förargar sig över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I datavärlden är det tyvärr kanske inte så svårt att förvanska Bibelordet då t o m ärligt menade direktsändningar och eftersändningar feldaterade kan förvanska uppfattningen hos de sömnaktiga som redan satt sin tro till upoenbara renegater. Information som ingen egentligen kan kontrolleraochdärmed nå resultat snabbare än dåå man på papperstid kanske sände ut falska bibelöversättningar för att bana väg för nutidens splittrande ' vetenskapligt underbyggda' infoflöde där jag ändå dag för dag ser att västmedia försöker med en massa splittrande desinformation om världsläget hemma och tex i förhållande till t ex ryssland ryssland helt enkelt för att man dragit över sig ett inbördeskrig av hybridslag parat med dekadens i ett luftslott av demokratins rikedom med en frihet som inte var Kristi lagbundna frihet. Men likadant har man gjort i alla länder så det smäller till överallt förrän vi hinner säga så myki mera. Men den som tro har eller får uppmanas att hålla fast vid syndernas fförlåtelse och vara beredd att plikta för egna brottboch synder ty nu i fastan vet vi att falska anklagelser haglar alltid när någon går In mot världens furstes revir med bekännelse till bibeln både saklig eller galenartad. Ulrik

      Radera
    2. Min anmälan har skickats till Opinionsnämnden för massmedier:

      Jag finner att Kenneth Myntti och Österbottens Tidning med hotelser försöker hindra den fria opinionsbildningen och styra valresultatet med våld och skrämsel - många läsare och bybor har känt sig hotade (jag hänvisar här bara till kommentarer till blogginlägget "Ett grovt övertramp" samma dag, den 16 februari https://kristiannyman.blogspot.com/).

      Vidare vill ÖT och Myntti att religionsfriheten inskränks och beskärs genom att myndigheter övervakar och bestraffar laglig undervisning och rådgivning i frågor om tro och kristen moral.

      Eftersom medlemmarna i den laestadianska rörelsen som kritiseras tillhör Finlands evangelisk-lutherska kyrka, är angreppet riktat mot ett av de samfund som särskilt åtnjuter laga skydd. Myntti hänvisar inte heller till några påstådda specificerade överträdelser utan han menar att trosutövningen i allmänhet bör övervakas och den fria åsiktsbildningen beskäras. Han säger sig vilja ha en "fredlig samhällsdialog" men han vill framtvinga samtalet och dess resultat med polishot.

      Det är också uppenbart att Myntti vill använda valstatistiken som underlag för att mäta den brottslighet han menar sig finna i bybornas religionsutövning. På annat sätt kan man ju i efterhand inte avläsa om byns invånare tagit intryck av hans hotelser och och röstat "rätt". Indirekt sätts därmed också valhemligheten i fara.

      Österbottens Tidning och Kenneth Myntti har angripit flera i grundlagen tryggade friheter och rättigheter. När lokaltidningen publicerar hans artikel på ledarplats ger man därmed särskilt eftertryck åt hotelserna om sanktioner mot de läsare, bybor och medlemmar i Finlands evangelisk-lutherska kyrka som inte röstat på det sätt tidningen önskade.

      Johan Lumme

      Radera
    3. Man kan ju undra vem det är som är ute och cyklar i den här frågan.

      Hur kan man vända sig till Opinionsnämnden för massmedier med en klagan som bygger på en i sammanhanget irrelevant bloggtext? En saklig klagan skulle förutsätta direkt hänvisning till den text som avses, med vederbörliga citat, där man uttryckligen påpekar vad som betraktas som lagstridigt eller oetiskt.

      "styra valresultatet med våld och skrämsel". På basen av den text som finns tillgänglig på den här bloggen, som ju alltså utgör grund för klagan, är det omöjligt att finna belägg för påståendet i fråga. Bloggens tredje stycke utgör ett led i en diskussion, och formuleringen "öppnar för möjligheten att 'lagens väktare borde kopplas in på eventuella brott mot diskrimineringslagen" är i sak inget hot, utan ett hypotetiskt resonemang.

      I diskrimineringslagen 1325/2014 § 2 mom 2 heter det så här: "Lagen ska dock inte tillämpas på verksamhet som hör till privatlivet eller familjelivet och inte heller på religionsutövning." Rätten att rösta i val hör till privatlivet, där individens valhemligheten bevaras med alla tillgängliga medel. Rätten att skapa opinion i politiska frågor hör även det till privatlivet.

      Så: den som ringer polisen för att anmäla politisk opinionsbildning som brott måste kunna påvisa vem som gjort sig skyldig till lagstridigt förfarande och dessutom redogöra för vari det lagstridiga består. Annars blir ärendet bokfört som en anmälan som inte leder till några åtgärder.

      Det är alltså inget brott att rösta på en uppställd kandidat i vilket val som helst.

      Det är inte heller ett brott, inte ens oetiskt förfarande, att diskutera möjligheten att polisanmäla folk för olämpliga politiska åsikter. Det är varken oetiskt eller brottsligt att vara politiskt liberal och uttrycka sina åsikter i en tidning.

      Och ingenting av det som citeras kan anföras som grund för påståendet att "angreppet" skulle vara " riktat mot ett av de samfund som särskilt åtnjuter laga skydd". Vadå "särskilt laga skydd"? Religionsfriheten är skyddas generellt; alla religiösa samfund som har sin tro formulerad i skrift åtnjuter laga skydd, så länge inte tron med våld eller på annat olämpligt inkräktar på samhällsfreden.

      Helt uppenbart finns här indignation över att företrädare för en viss politisk åskådning på synlig plats kritiserar andra i delvis förklenande ordalag. Detta ryms inom ramen för yttrandefriheten. Än så länge har ingen kunnat påvisa att ledarskribenten skulle ha gjort sig skyldig till något lagstridigt.

      Hur skulle det vara att tänka lite nyktert på saker och ting, i stället för att låta känslorna svalla fritt?

      Spectator

      Radera
    4. Höödu spectator. Du har en bloggidentitet som göder ditt förbannade styggelsedemokratiska ego säger torsten Nils ulrik i SITT känslosvall.... Fram med ditt eget namn fdghund

      Radera
    5. Feghund spectator skulle det stå. Voff Voff Voff Voff säger ulrik som vet att stumma hundar skall hängas ifall de är ämnade att skälla med ord och inte visor på ogudaktighetens försvarare dvs irrande vildfår och inte gör det.

      Radera
    6. Spectator, har du nu missförstått? Min anmälan, som är längre än det ovan anförda utdraget, hänvisar till artikeln i ÖT.

      Reaktionerna på denna blogg visar endast hur tidningens läsare uppfattat Mynttis och ÖT:s skrivelse.

      Jag har aldrig varit i Bosund eller bevistat en laestadiansk sammankomst. Men jag har varit journalist och kan inte minnas något lika grovt övertramp på finlandssvenskt håll.

      Mynttis och ÖT:s syn på utövandet av mänskliga rättigheter leder tankarna till Sovjetunionen eller Kina. - J.L.

      Radera
    7. Spectator. "Det är inte heller ett brott, inte ens oetiskt förfarande, att diskutera möjligheten att polisanmäla folk för olämpliga politiska åsikter."

      Givetvis är det inte något brott. Men det är inte heller det detta är fråga om. När en ledarskribent i den ledande dagstidningen på detta sätt hoppar på en betydande befolkningsgrupp och ifrågasätter deras röstningsbeteende och deras rätt att själva välja hur de röstar i ett allmänt val har en gräns passerats. Inte en laglig gräns, nej, men väl en moralisk dito.

      Radera
    8. "den ledande dagstidningen"? Allt är tydligen relativt...

      "hoppar på en betydande befolkningsgrupp". Även här är det en bedömningsfråga.

      "ifrågasätter deras röstningsbeteende" etc. Är det här inte allmänt förekommande i all politisk debatt? Liberala klandrar de konservativa, men det omvända gäller på enahanda grunder.

      Moralisk gräns? Det beror på vem som definierar moralen. Det finns de som betraktar det som en moralisk skyldighet att bevaka berörda parters rätt att leva i samkönat parförhållande och i andra änden av spektret de som fördömer den rätten, inbegripet rätten att propagera för sin syn och polemiskt diskutera andra åsikter.

      Den enda gräns som i detta sammanhang uppenbarligen har överskridits är den förmenta rätten att inte bli kritiserad för sin åsikt. I grupp är den uttryck för subjektiv, självförstärkande och polariserande ghettomentalitet. Motsatsen till ghettot är det multikulturella samhället. Till multikulturaliteten hör dialogen mellan olika fraktioner, och denna förs stundom, som bekant, med uttryck för varierande respekt för motpartens åsikter - på ömse sidor.

      Spectator

      Radera
    9. Spectator. ÖT är den ledande dagstidningen i Jakobstadsnejden, och laestadianerna är en betydande befolkningsgrupp i samma område. Inget relativt där.

      "Den enda gräns som i detta sammanhang uppenbarligen har överskridits är den förmenta rätten att inte bli kritiserad för sin åsikt"

      Icke. Det Myntti gör är så mycket mer än att kritisera en åsikt. Han gör ett grovt övertramp i det att han försöker skapa motsättningar och animositet mot väckelsens folk och dessutom marknadsför han flera lögner som om de vore sanning.

      Radera
    10. "han försöker skapa motsättningar och animositet mot väckelsens folk"

      Citatet skulle kunna tolkas som en antydan om hets mot folkgrupp, ett straffbart fenomen i sig. Hur kan man annars förstå formuleringar om "motsättningar och animositet"?

      Ledaren förefaller utgöra ett led i en politisk debatt med synen på samkönade relationer i fokus. Till den politiska debatten hör argument för en viss ståndpunkt och kritik mot andra inklusive kritisk granskning av motiven bakom den opinion man uppfattar som felaktig.

      Kritik i allmänhet, inklusive polemik mot motståndet mot samkönade äktenskap kan i sig inte utgöra hets mot folkgrupp.

      Företrädare för en viss politisk opinion kan inte betraktas som ett folk i etnisk mening; termen "väckelsens folk" är emotionell snarare än analytiskt deskriptiv.

      Företrädare för en viss opinion kan inte betrakta sig som höjd över kritik, inte heller motsätta sig kritisk analys av en eventuell värdegrund. Det finns många olika syner på Bibeln, enskilda uppfattningar kan inte beskrivas som allenarådande sanning.

      Kritik kan upplevas som smärtsam för den som blir föremål för den, men kritik är inte vare sig ont eller fel för det. Den som blir utsatt för kritik kan uppleva sig som offer för orättvis jakt, men en sådan mentalitet kan ibland skapas avsiktligt för att undvika saklig debatt.

      Vad påståendet om lögner beträffar: det är karaktäristiskt för eldfängda debatter av politisk eller religiös karaktär att parterna beskriver varandra på sätt som vederbörande inte uppfattar som rättvisande.

      När känslorna tar över i dispyter finns det de som gärna agiterar genom att ge enskilda detaljer oproportionerligt stor betydelse. Så verkar det gå även i den här frågan.

      Spectator

      Radera
    11. Att hota med ordningsmakten går långt utöver vad som sägas vara "kritik" mot en viss ståndpunkt.

      Radera
    12. Den som "hotar" med ordningsmakten utan att ens antydningsvis kunna påvisa att brott begåtts pratar helt enkelt i nattmössan.

      Det är inte fel att göra polisanmälan. Polisen ska ju försvara lag och ordning, och då har ju den som röstat i val ingenting att oroa sig för, eller hur? Inte ens om man tagit avstånd från samkönade äktenskap.

      Spectator

      Radera
    13. Spectator, när lokaltidningen nämner möjligheten av polisingripanden mot medlemmar av kyrkan för deras tros skull, då bör man ta hotet på största allvar.

      Naturligtvis skulle polisen inte att finna att något brott begåtts och det är lika självklart att ingen av de som skulle komma att anmälas har skäl till oro.

      Men det allvarliga ligger i att en tidning kan yttra sådana hot.

      Jämför med de tider när åsikts- och trosfrihet genomdrevs i vår rättsordning. Föreställ dig gendarmerna ta plats i socialisternas möteslokaler för att med våld förhindra att någon av talarna ger minsta vink om hur arbetarna bör utnyttja sin nyvunna, allmänna rösträtt.

      ÖT har verkligen tagit ett mycket långt kliv bakåt - och det vi har skäl att vara rädda för är att deras handlingssätt antyder en framtid när våra dyrköpta rättigheter återtas.

      Våra rättigheter är inte givna en gång för alla. Överallt och alltid i historien uppstår mynttianer som avskyr friheten, vantrivs med den och inte kan tåla tanken den. Likaså uppträder de alltid i förklädnad: de säger sig vara de som är de mest toleranta och framstegsvänliga.

      Radera
    14. Ibland sägs det att historien återupprepar sig. Och att man ska lära sig av historien. Frågan är bara vad det är som upprepar sig och vilka de tänkta lärdomarna är.

      Strävandena mot åsikts- och religionsfrihet är två olika rörelser, där den förra ledde till allmän och lika rösträtt på det statliga planet 1906, kommunalt 1917 och den senare till religionsfrihetslagen 1923.

      Båda ledde mot ökad individuell frihet. Till detta kom under 1900-talet en allt större möjlighet för kvinnor att frigöra sig och väljas yrke efter egna intressen och möjligheter.

      Naturligtvis stötte den här processen hela vägen på motstånd från förändringskritiska element i samhället, men idag finns det inga tecken på att några som helst krafter generellt skulle vilja vrida klockan tillbaka, så länge det multikulturella demokratiska samhällsskicket består. Revolutionsskräcken utgör en anakronism i vår tid.

      Det hindrar ändå inte tendenser till majoritetens diktatur: den som har makten vill gärna sätta gränser för undersåtarnas göranden och låtanden, såsom på statligt håll så också regionalt eller i intressegruppen. Med lock och pock manipuleras den svagare att foga sig efter den starkares vilja, med gängse begränsningar vid valet av metoder. En metod är använda föraktfulla epitet som "mynttianer" (som om en viss person skulle vara centralgestalt för det man tar avstånd från), beskriva dem som frihetsföraktande och antydningsvis skriva om framtida förföljelse.

      Med ökad kunskap och erfarenhet följer ökad individualism och ett större spektrum beträffande åsikter, vilket i sin tur får följder för samhällsutvecklingen, vilket stundom skapar smärtsam friktion mellan olika grupperingar. Sånt är livet. Även lokalt.

      Spectator



      Radera
    15. Spectator! När jag skrev om 'mynttianer' var det för att slippa använda ännu mera sårande invektiv.

      De tolerantas tolerans blir allt mera hotfull och militant. Du skriver att det inte finns några tecken på att någon skulle vilja vrida klockan tillbaka. Jag tror inte på en sådan utvecklingsoptimism. Mänskligheten skrider inte fram mot fulländning.

      Ett exempel må vara nog: de sociala medierna som skulle garantera att mångas eller allas röster blir hörda. Den friheten inskränks nu på allt flera sätt, både legislativt och genom självcensur av upprätthållarna. Det har blivit en frihet i bojor.

      Så när jag använder ordet 'mynttianer' som beteckning vill jag inte bara visa min goda vilja att avstå från mera betecknande namn på dessa mörkmän utan också betona att jag instämmer i att det trots allt - ännu - rör sig om ett enskilt, isolerat fenomen. (Jag såg att också Kristian här i bloggen ville ursäkta övertrampet med att det var tillfälligt och skedde i affekt.)

      Jag, som inte känner ortens förhållanden, skribenten i fråga eller den rörelse som kritiserades, läste däremot hotelserna så som man läser en obekant tidning. Den har en betalmur och jag tog därför del av artikeln på biblioteket efter att ha sett citaten i Kristians oroväckande referat.

      Och min bestörta tanke vid läsandet var: hur är det möjligt att något sådant kan skrivas och publiceras i Svenskfinland idag, år 2024, som ledartext?

      Ledande texter diskuteras vanligen inom redaktionen och de hotelser Myntti framför finns där inte bara som misstag och förbiseende, utan slutklämmen lyfts också fram i underrubriken. Avsikten blir mycket klar: vi vill skrämma till lydnad och efterrättelse!

      Om jag skulle analysera texten med litteraturanalytiska medel, skulle jag förmoda att hr Myntti först kommit på tanken att det kan vara möjligt att skrämma läsarna till "rätt" röstningsbeteende genom lösa och till intet förpliktande hotelser. Därefter lindar han in resonemanget i en låtsad omsorg om bygdens väl, ringer sedan upp en pålitlig gammal politiker och biskop som aldrig tagit ställning för trohet till Skriften eller över huvud för någon rörelse som befinner sig i minoritet. Hr Myntti kryddar sedan framställningen med löjliga och enfaldiga teologiska reflexioner (den världsvida kyrkans tvåtusenåriga konsensus avfärdar hr Myntti som "lösryckta citat" i strid med Bibelns Verkliga Innebörd, vilken han och de upplysta känner i motsats till de kärleks- och insiktslösa, vilseförda och felröstande).

      Högfärdigt, motbjudande, enfaldigt - javisst. Men sådant kan man låta passera. ÖT är inte känd som kvalitetstidning.

      Det farliga är hotfullheten. Spectator med sin tro på det framtida lyckoriket kan avfärda det som myggsurr men jag är inte lika optimistisk och hör därför mera skrämmande stämmor blanda sig i de tolerantas hotfulla kör.

      J.L.

      Radera
  12. Tack Kristian! När man blir förföljd och nertrampad på detta sätt känns det tröstande att få känna ditt stöd!

    SvaraRadera
  13. Jag undrar om "rationell diskussion" betyder: vi dikterar vad ni ska tycka och om ni inte är övertygade av det heter det att ni gräver ni ner er i era skyttegravar. Kanske man då borde se över sina argument.

    M

    SvaraRadera
  14. Du formulerar det så bra. Din analys är helt korrekt och ger en tydlig bild av problematiken.
    "Det är omöjligt att förklara för den som inte vill förstå"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thomas. Så är det. Tack för kommentaren, och hälsa familjen!

      Radera
  15. Jag har sänt några mail till Myntti ved frågor som liknar de som Nyman skriver om. Det första mailet svarade han på men det andra svarade han inte. Mynttis analys borde utan tvekan underställas polisutredning eftersom han hotar med polis åt dem som inte röstade på Haavisto. Låter lite som det man gör i Ryssland.

    SvaraRadera