fredag 26 juni 2026

Om Bibeln, kyrkan och dagens villoläror

Jag hittade för en tid sedan en kolumn som publicerades i Helsingin Sanomat i april i år, skriven av biskop Mari Leppänen. Kolumnen skrevs efter domen mot Päivi Räsänen och Juhana Pohjola, och i sin text resonerar Leppänen kring frågor om yttrandefrihet och religionsfrihet. Mot slutet av kolumnen kommer hon in på frågan om Bibeln och där skriver hon en del saker som visar hur dagens kyrkliga ledare resonerar och hur långt bort de har kommit från biblisk kristendom.

Leppänens kolumn har rubriken "Med Bibeln kan vi skada eller tjäna livet", och redan här låter hon förstå att vi människor kan och ska bedöma vad som är rätt och tjänligt och vad som är skadligt för livet/människorna. Det hon i praktiken gör i sin text är att hon ställer sig själv i Guds ställe och tar sig friheten att döma Gud och hans heliga ord på basen av dagens "bättre förståelse" av människan och hennes sexualitet. Hon skriver: "Bibelns texter har på sin tid riktats till människor som hade sin tids kunskap, värderingar och världsbild. Som bibeltolkare idag behöver vi inse det tidsmässiga och kulturella avståndet [till bibeltexterna]".

Behöver jag säga att detta INTE är Bibelns självbild och inte heller är det vår kyrkas fastslagna syn på Bibeln? Kyrkoordningens första paragraf gör klart att Bibeln är tidlös och det den säger gäller oberoende av och över vad vi menar oss veta och förstå. Detta uttrycks på följande sätt: 

Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland bekänner sig till den kristna tro som grundar sig på Guds heliga ord, det Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, och som är uttalad i den gamla kyrkans tre bekännelser samt i den oförändrade Augsburgska bekännelsen och i de övriga bekännelseskrifter för den lutherska kyrkan som intagits i Konkordieboken. Kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord. 

---

Det Mari Leppänen ger uttryck för i sin kolumn är inte kristendom så som vi i vår kyrka förstår den. Det hon ger uttryck för är förvisso vad många - också inom kyrkans ledning - menar och anser, men det gör inte att det är rätt för det. Leppänen ställer i och med denna text sig utanför den kristna tro som hon förbundit sig att försvara och bryter därmed sina prästlöften. Framför allt öppnar hon för att låta tidsandan avgöra vad som är rätt och fel och jag tror att alla kan förstå vilken Pandoras ask detta öppnar.

---

Huvudtesten i Leppänens resonemang är att Bibeln och läsningen av Bibelns texter bör tjäna livet/människan. Det hon inte säger, men som finns där som en outsagd tanke, är att alla uttryck för den mänskliga sexualiteten bör accepteras (vanligen med tillägget: Så länge allt sker av fri vilja och det inte skadar någon utomstående.) Den bärande tanken bakom detta är att vi idag vet mera och bättre vad som är rätt och gott än vad Bibelns författare visste. 

Men detta resonemang faller på att Bibeln inte är människors tankar om Gud, människan och världen. Nej, utan Bibeln är GUDS ORD. Något som alltså KO §1 gör klart och tydligt att också vår kyrka anser och bekänner sig till. 

Leppänen menar, helt seriöst, att det kan skada livet/människan om och när vi läser och håller fast vid Guds eviga ord. Och visst! Det tar sjukt när Gud talar och vi människor får höra att vi har syndat och gått emot Guds goda vilja och bud. Men detta att det tar sjukt får inte förväxlas med att skada livet! Det är nämligen aldrig skadligt att bli tillrättavisad och att få höra att den väg jag befinner mig på kommer att sluta i förskräckelse. Det som är skadligt för livet är att låta förstå att det är ok att fortsätta på en felaktig väg och att synden inte kommer att leda till död. Det kanske kan upplevas som om vore det trösterikt för stunden, men vad hjälper det om vi i slutändan går miste om själva Livet? 

---

Det Leppänen skriver låter säkert bra för många som saknar förstånd i andliga frågor. På samma sätt som en varg utklädd till ett får kan se nog så gosig och trevlig ut. Men det ändrar inte det faktum att det ändå är en varg och att den har vassa tänder och ett vargahjärta.  


26 kommentarer:

  1. Får stinker. Dom ser varken gosiga eller trevliga ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 09.07. Din åsikt. Men det heter "de", inte "dom".

      Radera
  2. Bibeln har ingen "självbild". Då bibeltexterna skrevs var de inte per automatik kanoniska eller magiska på nåt vis.

    Och oberoende av ovan så måste varje text tolkas. Och därtill är varje översättning en tolkning.

    Att tolkning av skrifterna behövs visar Jesus med all tydlighet i Matteus 22:36-40
    "Mästare, vilket är det största budet i lagen?« Han svarade honom: »Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12.48. När tolkning behövs finns den i texten precis som i ditt exempel. Och du har fel, Bibeln har visst en självbild.

      Radera
    2. Tolkningen finns inte per automatik i texten. Då kunde vi stänga varje bibelseminarium och institution och bara dela ut en liten handout. Ditt påstående visar på grov och grundläggande okunskap om bibeln.

      Bibeln har inte en självbild, den beskriver inte sig själv som verk eller hur en sådan bibliceringsprocess gått till. De processerna, tex kanoniseringen pågick parallell med att nya texter tillkom. Och det förekom olika åsikter om vilka texter som skulle ingå. Och alla ingående böcker värderas inte lika. Tex kyrkofader Tertullius ansåg att Enoks bok skulle ingå, detta eftersom Judas brev hänvisar till den. Andra ansåg att Didakén skulle ingå eftersom den innehöll de apostoliska instruktionerna som går tillbaka till Jesus (ansåg förespråkarna, och de kan faktiskt delvis ha haft rätt). Och Uppenbarelseboken halkade med på ett bananskal. Och vilka böcker som är med varierar mellan kyrkorna. En högst mänsklig process hela historien.

      Radera
    3. Anonym 14:02. Om du citerar en text skulle jag rekommendera att du läser den innan du använder den! Det är Jesus som ger tolkningen i citatet i fråga, och således finns tolkningen i texten. Låt mig kontra: Ditt påstående visar på grundläggande svårigheter att läsa skriven text.

      Bibeln har givetvis en självbild. Guds ord är levande och verksamt, den är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Vidare är det sanning och evigt.

      Så Bibeln har absolut en självbild. Och processen är inte "högst mänsklig". Den är faktiskt allt annat.

      Radera
    4. Kriatian 16:24
      Givetvis är det Jesus som citeras. Det borde kanske få dig till eftertanke om hur Jesus tolkade den judiska bibeln. Dvs det finns viktigare och mindre vikta passager, och här lyfter han ett nyckelperspektiv för tolkning av lagen och profeterna. För givetvis fanns det många sätt att tolka och praktiskt tillämpa dessa. Precis som vi tolkar och tillämpar vår bibel idag. Jesus tolkning säger ändå inte exakt hur det praktiskt går till, det är en praktik som görs undan för undan i livet.

      Du citerar Hebreerbrevet 4. Dock sydtar inte Guds ord här, eller annanstans i bibeln, på en skriven text (bibeln). Utan på Guds ord i en vidare bemärkelse. I NT åsyftar tex Guds ord Jesus (Joh). Och även om citatet på nåt sätt skulle avse delar eller hela bibeln så är det blott ett påstående av en eller flera författare. Bibeln har inte större auktoritet än vi i var stund väljer att ge det.

      Radera
    5. Anonym 17:30. "Jesus tolkning säger ändå inte exakt hur det praktiskt går till, det är en praktik som görs undan för undan i livet."

      Du ger nog dig själv stora friheter, du! Men nej. Vi har att hålla oss till Guds ord. Vi ska givetvis bedriva exeges, men det du skriver öppnar för eiseges. Sådant är inte tillrådigt, ja, än värre. Det är rent skadligt.

      "Bibeln har inte större auktoritet än vi i var stund väljer att ge det."

      Tack för den meningen - den avslöjar dig fullständigt. Efter detta är det fullkomligt onödigt att försöka fortsätta denna diskussion eftersom någon samsyn inte är möjlig. Därför kanske vi kunde sluta diskutera denna bisats och gå in på själva saken? Jag skrev: "Behöver jag säga att detta INTE är Bibelns självbild och inte heller är det vår kyrkas fastslagna syn på Bibeln? Kyrkoordningens första paragraf gör klart att Bibeln är tidlös och det den säger gäller oberoende av och över vad vi menar oss veta och förstå."

      Vad anser du? Är det rätt av Leppänen och de andra biskoparna att gå tvärt emot KO §1?

      Radera
    6. Det är helt ok att tolka bibeln. För inte så länge sen snsågs det att mannen skulle bestämma över kvinnan och detta var väldigt bibliskt. Då har man sas behövet gå emot nämnda paragraf (och bibeln) för att frigöra kvinnan. Men det handlar inte om att gå emot bibeln utan om hur den tolkas och vilken betydelse den dels ska ha för den enskilde läsaren, för församlingen, kyrkan och samhället. Bibeln kan och bör läsas på olika sätt och alla tidigare tolkningar var inte bra och livgivande.

      Radera
  3. Kristian, det ironiska är att du anklagar Mari Leppänen för att döma Bibeln med moderna värderingar, samtidigt som du själv gör exakt samma sak, bara på andra ställen.

    Du äter inte kosher. Du kräver inte dödsstraff för sabbatsbrott. Du försvarar inte slaveriets regler i Mose lag. Du stenar inte olydiga barn. Du skiljer mellan vilka bud som fortfarande gäller och vilka som inte gör det.

    Det kallas också tolkning.

    Skillnaden mellan dig och Leppänen är alltså inte att hon tolkar och du inte gör det. Skillnaden är bara att ni kommer fram till olika slutsatser.

    Det är därför uttryck som "Bibeln säger tydligt" är så missvisande. Om Bibeln verkligen vore så entydig hade inte kristna i två tusen år grälat om slaveri, kvinnans ställning, skilsmässa, dödsstraff, krig, samkönade relationer och hundratals andra frågor.

    Det verkligt märkliga är dock detta: du säger att Leppänen sätter sig över Gud därför att hon använder kunskap om människan och sexualiteten.

    Men naturligtvis gör hon det. Det gör även du.

    Du accepterar antibiotika, narkos, vaccinationer och modern psykologi trots att Bibeln inte känner till något av detta. Du lever inte som en människa från järnåldern därför att du vet mer än människorna då gjorde.

    Varför skulle just kunskap om människans sexualitet vara det enda område där all ny kunskap måste förbjudas?

    Det är inte Leppänen som öppnar Pandoras ask.

    Pandoras ask öppnades redan när kristna började inse att människans kunskap faktiskt utvecklas. Sedan dess har kyrkan, ofta motvilligt, tvingats ompröva sin syn på astronomi, geologi, slaveri, demokrati och kvinnors rättigheter.

    Det är knappast första gången den behöver ompröva något mer.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Nej, det är inte tolkning. Det är läsa Bibeln som den är skriven. De här sakerna kommer upp gång på gång, och gång på gång förklarar vi tålmodigt hur det hänger ihop. Men kritikerna vill inte lyssna eftersom dessa vill att det ska vara så som de påstår. Men igen: Verkligheten låter sig inte formas efter vår vilja.

      Orsaken till att det grälas om olika frågor är inte att Bibeln är otydlig utan oftast är orsaken att en del inte vill läsa som det står skrivet utan vill lyda världen i stället för Guds ord.

      "Du accepterar antibiotika, narkos, vaccinationer och modern psykologi trots att Bibeln inte känner till något av detta"

      Lyssna på dig själv! Nu är du bara dum. Varför skulle jag inte acceptera dessa saker? Om Bibeln skulle förbjuda dem skulle det vara en annan sak, men nu försöker du bara föra in sådant i diskussionen som inte hör hemma i den.

      "Varför skulle just kunskap om människans sexualitet vara det enda område där all ny kunskap måste förbjudas?"

      Svaret är enkelt: För att Gud har talat. Visa mig gärna i Guds ord var vacciner förbjuds så ska jag gladeligen avstå från dessa. Eller narkos. Eller antibiotika. Men se, det kan du givetvis inte göra.

      "Sedan dess har kyrkan, ofta motvilligt, tvingats ompröva sin syn på astronomi, geologi, slaveri, demokrati och kvinnors rättigheter."

      Nu visar du ara hur dålig historiekunskap du har. Det var den kristna kyrkan/tron som i grund förändrade kvinnas ställning. Det var kristna som, drivna av Bibelns budskap, fick slaveriet avskaffat. Bibeln gör klart att joden är rund (om än du säkert inte har insett det). Det är faktiskt dina trossyskon som motvilligt har kommit att acceptera detta.

      Radera
    2. Kristian 16:07

      "Är någon av er sjuk skall han kalla till sig de äldste i församlingen, och de skall smörja honom med olja i Herrens namn och be böner över honom. Deras bön i tro skall rädda den sjuke, och Herren skall göra honom frisk."

      Där föreskrivs bön, och inget annat! Men får du cancer så söker du nog specialiserad vård (också). Och du är knappast intresserad av ett personligt experiment med bön enbart. Visst, åtminstone här förbjuds inte läkarvård, men rätt så tydlig text om vad man faktisk SKA göra som sjuk.

      Nej nu ska jag ta en räksmörgås.

      Radera
    3. Anonym 17:38. "Där föreskrivs bön, och inget annat!"

      Du antar alldeles för mycket. Säg hellre: Där föreskrivs bön! Vet du annars vad Paulus följeslagare Lukas hade för yrke?

      Radera
    4. "För att Gud har talat. Visa mig gärna i Guds ord var vacciner förbjuds så ska jag gladeligen avstå från dessa. Eller narkos. Eller antibiotika. Men se, det kan du givetvis inte göra."

      Här ser man en del av den avgrund som håller på att växa fram för alla tänkande människor, avgrunden mellan antiken och nutiden: det som är förbjudet i det man kallar "Guds ord" anses binda dagens människor, men allt annat är öppet för människans eget omdöme.

      Är Gud verkligen evig och därmed oberoende av tiden? Då borde han, om han har något verkligt regelverk för sina laglydiga barn, ha kunnat se in i framtiden och ge hållbara regler för framtidens, nutidens människor.

      Ju mer tiden går, dess mer antikviteras regelverket. Gud verkar intresserad av sex, åtminstone om man läser den här bloggen.

      Annat är mindre intressant. Vacciner utgör ingrepp i naturens gång, operationer likaså, för att inte tala om organtransplantationer eller cancervård som görs på cellnivå. Den teknologiska utvecklingen koncentrerar rikedom och välfärd till en liten bråkdel av mänskligheten men förslavar och gör livet både på kort och medellång sikt hopplöst för alla andra.

      Allt det här håller "Guds ord" tyst om. Någon kan tycka att det är besynnerligt. Andra kan blunda och tycka att de för sin del har allting klart, åtminstone om de lever i ett heterosexuellt äktenskap.

      Tiden går vidare och för varje sekund växer den där klyftan.

      Radera
    5. Kristian 06:48
      Det kanske var så att Lukas var läkare. Men så spinner vissa på detta som om det handlade om bäste moderna läkaren idag. Att han kunde göra nogranna analyser och korrekta observationer etc. Rätt parodiska extrapoleringar! Tyvärr: den tidens djupare medicinsk kunskap var som bäst avancerad kvacksalveri jämfört dagens.
      https://www.historyskills.com/classroom/ancient-history/roman-medicine/

      Radera
  4. Kristian, det intressanta är att du säger att du “bara läser Bibeln som den är skriven”. Men redan nästa stycke visar att det inte stämmer.

    Du säger att vacciner, antibiotika och narkos är tillåtna därför att Bibeln inte förbjuder dem. Samtidigt säger du att modern kunskap om sexualitet måste avvisas därför att “Gud har talat”.

    Det är alltså inte fråga om att bara läsa texten. Det är fråga om att avgöra vilka moderna kunskaper som får påverka din förståelse och vilka som inte får göra det.

    Det är just det som kallas tolkning.

    Sedan skriver du att orsaken till oenighet inte är att Bibeln är otydlig utan att människor inte vill lyda.

    Men den förklaringen fungerar bara om du redan har bestämt att just din tolkning är den enda rätta. Katoliker, ortodoxa, lutheraner, reformerta, baptister och pingstvänner säger alla att de försöker följa Bibeln. De kommer ändå fram till olika slutsatser i centrala frågor.

    Att avfärda dem med att de “inte vill läsa som det står” är inte ett argument. Det är ett cirkelresonemang.

    Och slutligen historien.

    Ja, många kristna kämpade mot slaveriet. Men många kristna försvarade också slaveriet med Bibeln i handen. Samma Bibel användes på båda sidor.

    Det är just därför frågan inte är så enkel som du vill göra den.

    Historien visar inte att Bibeln alltid ger ett entydigt svar. Den visar att människor ständigt måste tolka den, eller hur?

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Vad är problemet? Det ena är inte förbjudet i Guds ord, det andra är det. Svårare än så är det inte. Så ja, det är bara att läsa texten.

      "De kommer ändå fram till olika slutsatser i centrala frågor.
      "

      Nej, det gör de faktiskt inte.

      "Ja, många kristna kämpade mot slaveriet. Men många kristna försvarade också slaveriet med Bibeln i handen. Samma Bibel användes på båda sidor."

      Bibeln har alltid missbrukats. Du gör det nu också. Inget nytt under solen där inte!

      Radera
    2. Kristian, där säger du faktiskt två saker som inte riktigt går ihop.

      Först säger du att "det är bara att läsa texten". Sedan säger du att Bibeln "alltid har missbrukats".

      Om texten verkligen vore så självklar, hur kunde då uppriktigt troende kristna i århundraden försvara slaveri, förfölja kättare, motsätta sig religionsfrihet och förbjuda kvinnor att undervisa – allt med samma Bibel i handen?

      Var de alla bara ohederliga? Eller är den rimligare slutsatsen att texter faktiskt måste tolkas?

      Du avfärdar Leppänens tolkning som ett avfall, medan slavägarnas tolkning kallas missbruk. Men det är just det som är kärnfrågan:

      Vem avgör när någon "bara läser texten" och när någon "missbrukar" den?

      Och låt oss vara ärliga, det verkar som att svaret i ditt fall är att den rätta tolkningen råkar vara just din egen 😉

      Att svara "jag" löser inte problemet. Det flyttar bara auktoriteten från Bibeln till bibelläsaren.

      Eflop

      Radera
  5. Kristian, en påminnelse: slavägarna använde så sent som på 1800-talet faktiskt bibelord som argument för sin sak. Det använde abolitionisterna med, dock hade de inte tillgång till en endaste vers som var mot slaveri och slavägande. Inte en vers! Men de gjorde en VIDARE läsning om vad bibeln FAKTISKT kunde betyda i en ny tid. De kunde prata om att se medmänniskan och att alka var Guds avbild. Mycket bra och livgivande (dvs theopneustos) läsning av bibeln. Detta hindrade dock inte Hitler mfl ca 100 år senare. Detta visar att en livgivande och ansvarsfull läsning är oerhört viktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:45. Du kommer in på en intressant men svår sak. Det är sant att vi ibland får lov att läsa hela Guds ord för att förstå en sak som det inte finns enskilda och tydliga verser på. När vi gör så behöver vi vara mycket insatta i Guds ord och vara noggranna med att inte gå mot klara och tydliga ord. Något som ofta sker när någon har en agenda som de försöker driva igenom med hjälp av "vidare läsning om vad Bibeln egentligen kunde tänkas säga".

      Radera
    2. Intressant ändå att det behövs en vidare (bredare) läsning av bibeln för att komma åt nåt så fundamentalt som en människas/persons frihet och integritet. Det väcker många frågor.

      Radera
  6. För några år tillbaka utgavs en bok "Sisäänkäyntejä Raamattuun". Den användes bland anna i inträdesförhöret till teologiska fakulteten i Helsingfors. Emeritusbiskopen Juha Pihkala, sjlv docenti dogmatik, skrev där en väldigt intressant analys av Kyrkolagens s.k. bekännelseparagraf. Han konstaterade att den inte är så entydig som man ofta menar.

    Huvudproblemet är, att Mari Leppänen och Kristian Nyman har mycket olika infallsvinklar i frågan om Bibeln och Guds ord. Samt att man saknar enighet i de mest elementära tolkningsprinciperna. (Ja, vi alla tolkar Bibeln, det handlar bara om att alla möjliga tolkningsförslag inte är likvärdiga med varandra. I själva verket har de gamla kyrkorna lyckats mycket bättre på denna punkt då man har den lärotukt kvar som vi saknar.

    Marko Sj

    SvaraRadera
  7. Vi kan ännu notera, att både Mari och Kristian tycks räkna med, att kunskapen som påverkar bibeltolkningen, ökar med tiden. Mycket riktigt, ingen av oss tolkar Bibeln helt på samma sätt som man gjorde till exempel 500 år tillbaka. Det som avgör är dock det sättet hur denna tolkning sker och vad vi fokuserar på när vi tillämpar Bibelordet. Samtidigt är det inte allting som bara flyter. Trosbekännelserna, de etiska reglerna och frälsningsläran kommer mycket tydligare fram i Skriften än Mari L och andra likasinnade vill medge.
    MSj

    SvaraRadera
    Svar
    1. När, var och hur har "Mari L och andra likasinnade" ifrågasatt trosbekännelserna eller deras relation till Skriften?

      Radera
    2. Anonym 27 juni 2026 kl. 18:34 , har du alls följt med hur de uttalar sig ?

      Radera
    3. 20:40 Svar: nej. Det finns viktigare saker att göra. Men jag fick inget svar på min fråga...

      Radera