Det är märkligt hur en människa kan bli blind för och sedan både svälja och också försvara lögnen om man har en sak man så oerhört gärna vill anse och föra fram. Jag läste intervjun med John Vikström i senaste veckas nummer av Kyrkpressen, och det går knappast att bli annat än bedrövad när man läser det han säger. Det handlar givetvis om kyrkans äktenskapssyn, och i en sak har han helt rätt. "Situationen inom kyrkan är inte hållbar, då inte alla präster – inte ens alla domkapitel – längre anser sig fullt ut iaktta gällande ordning för kyrklig vigsel."
Vikströms lösning på detta problem är att skapa ett vigselformulär som tillåter två olika syner på vigsel av samkönade inom kyrkan. Både ja och nej, alltså. Detta är givetvis bara snömos för att lura sådana som har otur när de tänker. Man kan inte ha två olika syner i en fråga när dessa två är diametralt motsatta och går ut på antingen ja eller nej. Säger man nej är det nej och då är det inte ja. Och säger man ja så är det ja och är inte nej. Den "kompromisslösning" Vikström föreslår är att kyrkan, lite genom en bakdörr men dock, säger ja till samkönade vigslar. Dessutom avslöjar han sig å det grövsta i en intervju i samma ämne i ÖT nyligen. Där säger han att "De som vill ha kvar den gamla synen må behålla den. Så här kan vi ge rum åt varandra." Är det någon som tycker att detta låter bekant? Så här lät det också när nyordningen med kvinnliga präster infördes. Alla skulle få rum på det här sättet. Det tog ungefär tio år så fanns det mitt i allt inte längre rum för alla.
Ironiskt nog talar Vikström sedan om detta med ja och nej och hävdar, givetvis helt galet, att kyrkan länge har sagt både ja och nej åt de homosexuella. "Ja till homosexuell inriktning, nej till homosexuellt beteende", som Vikström uttrycker saken. Och så kan vi ju inte ha det eftersom "kyrkans trovärdighet och självrespekt inte klarar det." Just så. Men kyrkans trovärdighet och självrespekt klarar nog av att säga både ja och nej till samkönade vigslar? Är det någon annan som ser hyckleriet?
Vikström menar att ett ja till den homosexuelle och ett nej till homosexuellt beteende är "en ohållbar teologisk kompromiss". Här visar nu sig det jag inledde denna text med allra tydligast. Alltså blindheten och försvaret av lögnen. Faktum är nämligen att detta med ja till syndaren och nej till synden är något som går igen i all kyrkans undervisning och lära – och det är inte fråga om någon teologisk kompromiss utan om NÅD. "Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus." (Rom 6:23) Som kristen kyrka säger vi JA till syndaren eftersom Kristus har sonat hela världens syndaskuld. Men det betyder inte att vi kan, eller får, säga ja till synden utan vi säger alltid NEJ till synden. Alltså ja till syndaren men nej till synden. Alltid och i alla frågor.
Så kan jag inte komma ifrån frågan om hur det kunnat gå så här illa med John Vikströms tänkande. Hur en teolog som John Vikström kan missa målet så här grundligt är egentligen fullständigt obegripligt. Men förklaringen torde stå att finna i orden i första meningen i denna text. Samt i det som ges mycket rum i både artikeln i KP och i artikeln i ÖT. Vikström har lyssnat på människorna, inte på Guds ord. Förstås ska vi också lyssna på och samtala med människor, men vi ska inte bygga vår teologi och vår inställning i moraliska frågor på vad människor säger och anser. Då blir det galet.
Målet med Vikströms ohållbara teologiska kompromiss (för ja, det är här det ohållbara i detta kommer till synes) är att bevara kyrkans enhet. "På det här sättet kunde vi gå framåt på en gemensam väg i äktenskapsfrågan. En väg har som bekant två kanter. Om den ena gruppen går längs den ena kanten och den andra längs den andra är vägen ändå gemensam."
Detta är väldigt vackra ord, det måste medges. Men problemet är bara det att vägen inte är gemensam. Det är två olika vägar. På detta sätt kan man INTE bygga enhet. Vissa kommer säkert att låta lura sig av Vikströms fagra ord, men de som ännu läser Guds ord och vill gå på den vägen – och som verkligen bryr sig om de homosexuella – kommer inte att låta lura sig.
Vikströms kompromiss innebär att en liten skara högljudda nejsägare ännu i framtiden skulle få fortsätta att avböja att viga homosexuella. Detta trots den stora skada dessa har åsamkat kyrkan med sina oresonliga fördömanden. Vikström visar alltså stor ödmjukhet gentemot nejsägarna. Men nejsägarna vill förstås inte förstå detta. Dom vill bestämma kyrkans linje. Och därmed skada kyrkan ännu mera.
SvaraRaderaAnonym 8 februari 2021 23:30, Anser du att Guds eget ord åsamkat kyrkan stor skada ??? "nejsägarna" FÖRSTÅR detta, att Guds ord ska vara rättesnöret och det enda som ska bestämma kyrkans linje ! Övriga, likt Vikström, ska vid Jesu återkomst förpassas till den "vänstra sidan" (de som aldrig har känt sin Jesus och som inte heller Han ska känna igen som sina egna får !) Om det är något som skadar kyrkan så är det falsk lära !
RaderaAnonym 23:30. Vilken kyrka hör du till? Hur lyder första paragrafen i kyrkoordningen i den kyrka du tillhör? I den kyrka jag, och John Vikström, hör till lyder kyrkoordningens första paragraf så här: "Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland bekänner sig till den kristna tro som grundar sig på Guds heliga ord, det Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, och som är uttalad i den gamla kyrkans tre bekännelser samt i den oförändrade Augsburgska bekännelsen och i de övriga bekännelseskrifter för den lutherska kyrkan som intagits i Konkordieboken. Kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord."
RaderaOm man vill ändra kyrkans lära till att gå emot Guds ord på denna, eller någon annan punkt, måste man först ändra denna paragraf. Om man gör så, DÅ skadar man kyrkan. Och mycket, och många människor också, med det.
Är det nu så viktigt, det där med trohet mot läran? Varför då i så fall? Är renlärighet ens möjligt för den lutherska kyrkan? Är det inte i själva verket så att det multikulturella civilsamhället tagit initiativet i alla samhällsfrågor och fört kyrkan så långt att renlärighet i egentlig mening skulle innebära tankemässig retardation till 1500-talet förverkligat i kloster?
SvaraRaderaDagens lutherska kyrkor i Norden har öppnat dörrarna för impulser från såväl frikyrklighet och östlig ortodoxa och närmast blivit en sorts takorganisationer för allmänkyrklig kristenhet, där kontakten med det omgivande samhället är såväl en möjlighet som en risk. Mot den bakgrunden är Vikströms tankegångar väl avvägda.
Anonym 18:02. Tyvärr har du rätt i mycket av din analys (i andra stycket). Men din slutsats om Vikströms tankegångar blir bara fel. För det ÄR viktigt med trohet i läran. För om läran är falsk blir vår bild av Gud falsk, liksom vår syn på verkligheten och på oss människor. Och då är vi verkligen illa ute.
RaderaOm jag som förälder säger till dig att du som barn inte skall sätta din hand på den heta spisplattan och du ändå gör det och bränner din hand, vem är då ansvarig ? Visst, du är alltid mitt barn men du får själv leva med följderna av ditt val !!!
Raderaforts. Tills du ger mig rätt igenom ånger och bön om förbarmande.. Vem är den som inte ger sin son förbarmande efter att han bett om förlåtelse för sin skuld ?
RaderaAnonym 01:17 Jag är inte ditt barn, så behandla mig inte på detta puerila sätt. Bättre kan du, hoppas jag!
RaderaHur skulle det sitta med ett intelligent samtal i stället?
Och VAD är "puerila sätt." ? "intelligent samtal "... Intelligenta samtal förs då vi båda underställer oss Guds ord ! Ingen är förmer än den andre, båda kommer vi till korta vad gäller Guds bud !
RaderaIntelligens och blind tro får inte plats i samma huvud.
RaderaTack för din kommentar om det jag skrev i det andra stycket. Hur svarar du på frågorna i det första stycket? Svara gärna helt konkret om du kan.
SvaraRaderaAnonym 19:46. Svaret på dina frågor i första stycket (förutom de jag besvarade) är väl närmast beroende av hur vi definierar renlärighet. Men visst är renlärighet möjlig också för den lutherska kyrkan. Det enda som krävs i egentlig mening är att kyrkan skulle hålla fast vid sin bekännelse och inte som nu lyssna på världen för sina avgöranden. (Eller civilsamhället, som du kallar det.) Något klosterliv behövs verkligen inte för den saken.
RaderaAntingen vill du inte eller kan du inte svara på mina frågor. Den renlärighet du efterlyser finns säkert på något plan i bekännelsekyrkorna, men om de stora noninellt lutherska kyrkorna skulle förverkliga det idealet skulle det innebära demontering av dem till samma storleksklass som bekännelsekyrkorna i praktiken. Då glömmer man bara, att lutherdomen är en ynka liten spillra på kristenhetens hav och verkligen inte den enda sanna formen av kristen tro.
SvaraRaderaAnonym 10:22. "men om de stora noninellt lutherska kyrkorna skulle förverkliga det idealet skulle det innebära demontering av dem till samma storleksklass som bekännelsekyrkorna i praktiken"
RaderaDet vet vi ju inte eftersom det inte har gjorts några försök i den riktningen. Men om så skulle ske, vilket förvisso inte skulle vara någon större överraskning eftersom vårt folk redan en längre tid har undanhållits den rena läran och därmed blivit mer eller mindre förvildat, skulle det vara någon stor katastrof? Jag menar, hellre en liten båt som går i rätt riktning än en stor båt som går i fel riktning.
Fortsättning. Sedan ser jag inte vilka av dina frågor jag inte skulle ha svarat på.
RaderaDet är förbluffande att se hur du hela tiden förefaller argumentera ur en förmodad styrkeposition, precis som om kyrkan fortfarande, som på 1500-talet, skulle ha makt att kontrollera och styra folkets tro. Någonting annat kan jag inte förstå av ditt resonemang om hur folket undanhållits den rena läran. Hallå! Välkommen till det 21 århundradet!
SvaraRaderaMen också i det påstått förvildade tillståndet finns en ibland svag och kanske flämtande tro. Men du tycks anse att det är bättre med renodlad ateism i stället?
Anonym 11:39. Om inte kyrkan predikar den rena läran, vem tror du gör det? Detta handlar inte om någon förmodad styrkeposition utan om tillgång på ett rent förkunnat Guds ord. Ett sådant kan göra underverk. Där detta inte erbjuds uteblir dessa underverk. Om inte Herren väljer att gå en annan väg, men det är i så fall hans beslut och val. Som kyrka, präster och predikanter är vi ålagda att förkunna Guds ord rent och klart. Lika litet handlar det om att kontrollera och styra folkets tro. Verkligen inte. Men det handlar om att tron kommer av predikan och predikan i kraft av Kristi ord.
Radera"Men också i det påstått förvildade tillståndet finns en ibland svag och kanske flämtande tro. Men du tycks anse att det är bättre med renodlad ateism i stället?"
Nej, det gör jag givetvis inte. Men jag anser att det är bättre med en situation där den förkunnelse som ges är god och renlärig så att den flämtande tron kan växa till och mogna. Om så inte sker kommer den, åtminstone rent mänskligt sett, att dö förr eller senare. Och då är det lika vitt som brett om det som åstadkom detta var "renodlad ateism" eller en försummelse att predika Gud ord.
Det där med under är ett kinkigt argument, liksom begreppet välsignelse. Vad menar du med underverk i det här sammanhanget? Framgång? Stor tillväxt? Finns det en påvisbar signifikant korrelation mellan detta och undervisning enligt bekännelseskrifterna? Och finns det en påvisbar signifikant brist på denna följdverkning i sammanhang där förkunnelsen följer andra normer? Eller är hela frågeställningen världslig och irrelevant?
SvaraRaderaJag är inte så säker på att det går så väldigt mycket bättre för de små bekännelseförsamlingarna än för de övriga kristna kyrkosamfunden med annan värdegrund världen över. Men jag kan ha fel.
Anonym 14:16. Med underverk menar jag givetvis det jag skrev, alltså att en flämtande och svag tro växer till.
Radera"Finns det en påvisbar signifikant korrelation mellan detta och undervisning enligt bekännelseskrifterna?"
Hur påvisar man en sådan korrelation? Men jag menar att det är ganska lätt att påvisa en korrelation mellan skrifttrogen undervisning och en vilja att hålla fast vid Guds ord. Liksom det motsatta som svar på din nästa fråga.
"Jag är inte så säker på att det går så väldigt mycket bättre för de små bekännelseförsamlingarna än för de övriga kristna kyrkosamfunden med annan värdegrund världen över."
Sett till det ovannämnda så kan man nog se att det går bättre för dem. Kanske inte alltid i antalet medlemmar, men nog i viljan att lyda och följa Guds ord och vilja.
Kvalitetsbedömningar är tyvärr väldigt subjektiva och bedömare tenderar att hålla sig med begränsat perspektiv. Därför är det minst sagt vanskligt att bedöma huruvida Ordet har framgång eller inte i olika sammanhang.
SvaraRaderaJag har för mig att de lutherska kyrkorna i Luthers hemland drivit rätt långt från bekännelseskrifterna speciellt i frågor där tro och samhälle möts, med inte endast kvinnliga präster utan även biskopar. 1500-talslutherdom finns numera mest i vissa amerikanska synoder och på sina håll här och där runtom i världen. Om Gud belönar trohet med välsignelser talar nog kvantitet inte för kvalitet, för att uttrycka det försiktigt.
Och tanken på växande tro i korrelation med ökande konservatism i samhälleliga frågor finner jag närmast grotesk. Kristen tro och i förekommande fall även i dess lutherska tappning får olika uttryck i USA, Europa, Ryssland och Kina och då både kan och får troheten fokusera på annat än samhälleliga normer.
Anonym 02:10. "Och tanken på växande tro i korrelation med ökande konservatism i samhälleliga frågor finner jag närmast grotesk."
RaderaDet står dig givetvis fritt att anse detta. Men de som vet vad de pratar om, t.ex. Johan Candelin, har många gånger påtalat den korrelation som finns mellan dels utdöende kyrkor och liberal hållning i förhållande till Bibeln, dels mellan levande kyrkor och ett fasthållande vid Bibeln som Guds ord.
Sedan vet jag inte vad som ligger bakom din vilja att stämpla renlärig lutherdom som 1500-talslutherdom", men jag antar att du försöker antyda att den på utlevad och gammnaldags. Så är givetvis inte fallet.
Du missade poängen, än en gång. Jag skrev ingenting om trohet mot Bibeln eller det genuina i kristen tro, utan om ökande konservatism i *samhälleliga* frågor.
SvaraRaderaOm tankearbetet stannade på 1500-talet så är det väl ändå gammaldags?
Gud är den samma,igår, idag och imorgon ! Detsamma gäller oss människor ! Okej, du skrev om ökande konservatism, ingalunda behöver väl det betyda att "tankearbetet" skulle ha avstannat på 1500-talet ? Vad säger att "gammaldags" skulle vara fel eller negativt ? Vi ska väl ändå inte förakta äldre generationers visdom och erfarenheter ?
RaderaAnonym 12:03. "Jag skrev ingenting om trohet mot Bibeln eller det genuina i kristen tro, utan om ökande konservatism i *samhälleliga* frågor."
RaderaOk. I så fall får du bortse från min kommentar ovan. Jag trodde vi diskuterade tron och kyrkan. Men om du vill diskutera samhälleliga frågor står det givetvis dig fritt att göra det. Men det är nog off topic i detta sammanhang, så jag föredrar att inte blanda ihop dessa saker här och nu.
Anonym 22:54. Anonym 12:03 gör sig skyldig till historiechauvinism. Men det är ju ganska vanligt idag. Så vanligt att de flesta inte ens reagerar. Fint att du gjorde det!
RaderaVem är det som rör till saker och ting här? Äktenskapet är en samhällelig institution som kyrkan med våld införlivat i sin intressesfär och maktapparat. Äktenskapet finns i samhällen där kyrkan och kristenheten aldrig funnits så låt folk tänka fritt!
RaderaAnonym 14:38 Med våld? Förklara gärna! När, var och hur många döda?
RaderaÄr inte du historiker? Då har du säkert en viss insikt i den maktapparat som kyrkan i tiderna disponerat över, när den blivit en maktfaktor i samhället. Som du visst själv kommenterat nån gång: makt korrumperar.
SvaraRaderaVåld finns det olika slag av. Ett av slagen är mentalt våld, där folk manipuleras med diverse hotelser. Mobbning är ofta mentalt våld, oavsett antalet döda. Begreppet mobbning påminner om ett annat ord, mobb, som syftar på mobbning i en annan storleksklass.
Och äktenskapet finns i alla kulturer, även där kristen tro aldrig funnits. Formerna är olika, men institutionen är densamma. Utformningen av samlivet är en angelägenhet för förnuftet, inte tron.
Anonym 19:13. Ja, jag är historiker. Det var därför jag reagerade på ditt ordval.
Radera"Och äktenskapet finns i alla kulturer, även där kristen tro aldrig funnits. Formerna är olika, men institutionen är densamma. Utformningen av samlivet är en angelägenhet för förnuftet, inte tron."
Sant. Men problemet är att förnuftet är förmörkat. Det syns just nu speciellt i frågor om kön och sexualitet. Tanken att två män eller två kvinnor ska kunna gifta sig är så galen att det inte går att beskriva. Men som sagt: Nu var frågan om kyrkans hållning i äktenskapsfråga, så detta blir off topic.