tisdag 18 november 2025

Stå fasta!

Det är många kristna i vår kyrka idag som funderar på framtiden och på kyrkan. Finns det rum för oss? Kan vi vara med i en kyrka som allt mer avfaller från Kristus och från Guds bud och vilja? Vad ska vi göra? 

Det finns knappast något svar på dessa frågor som skulle gälla för alla. Detta alltså så länge inte Herren gör det fullkomligt klart och tydligt att det nu är tid att gå. För någon kan det vara rätt tid att gå nu (eller redan för länge sedan), medan det för andra kanske ännu inte är tid för ett exodus. Det handlar, som jag ser det, om den plats där vi befinner oss. Om vi inte har några möjligheter att verka och alla dörrar är stängda samtidigt som pressen från biskop och kyrkoherden blir allt svårare, då kanske det är rätt att gå och söka bygga något nytt eller att söka sig till en annan gemenskap. Men om det ännu finns möjligheter att verka och den egna församlingen är sådan att man utan samvetsbetänkligheter kan delta i dess verksamhet kanske det går att vara kvar, även om kyrkan i stort har vikit av från den rätta vägen och åtminstone ser ut att vara bortom all räddning. 

Frågar någon mig så kan jag inte ge ett klart och tydligt svar. Men en sak vet jag utan tvivel om vår kallelse i denna tid. Den är sådan som Paulus förmedlar den i några få ord i inledningen av Filipperbrevets fjärde kapitel: "Stå därför fasta i Herren".

Detta är vår kallelse idag. Att stå fasta i Herren, att stå på Guds ords grund och inte backa från Guds ord och hans vilja och bud. När vi gör så kommer det att skava. Vi kommer att bli obekväma för de präster, biskopar och kyrkliga ledare som vill kompromissa med världen och som tror att det rätta sättet att göra kyrkan tilltalande är att forma den till världens avbild. 

Men samtidigt, tror och hoppas jag, kommer det vi säger och gör att verka tilltalande för människor som söker sanningen. Ja, och så ska vi förstås fortsätta att be om ledning, om andlig klarsyn och kraft till omvändelse från allt som är fel i våra liv och för våra kyrkliga ledare och framför allt om att Herren skulle sända en väckelse ännu i denna sena tid.

Där har vi, menar jag, en kallelse som ger oss att göra.  

  

12 kommentarer:

  1. Kristian, du glömmer solidariteten. Om jag tar Slef som exempel, har man allt mera dragit sig tillbaka från södra Finland, helt enkelt nonchalerat de andliga behoven här och koncentrerat sin verksamhet i norr. Personligen har jag i tre års tid vädjat om ett evangeliskt möte i församlingen eller besök av en pastor eller predikant - förgäves. - JL

    SvaraRadera
    Svar
    1. JL. Det stämmer faktiskt inte att SLEF "dragit sig tillbaka" från södra Finland. Så sent som i tisdags grundades faktiskt en ny lokalavdelning i Borgå. SLEF har också satsat genom att anställa en distriktspräst på (nästan) heltid i Nyland. Du kunde försöka ta kontakt med honom när det gäller det du efterlyser. https://slef.fi/ta-kontakt/

      Radera
  2. Jag betalar kyrkoskatt pga diakonin. Många skulle svälta ihjäl i väntan på fpa om inte diakonin fanns. Jag har flera gånger sett desperata personer fråga på forum vad de ska göra då de är utan mat och pengar. Endast diakonin hjälper då. Det sekulära samhället gör det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diakonin är selektiv. Nödställda med traditionell luthersk syn får inte hjälp.

      Radera
    2. 20:34

      Det du presenterar är en lögn. Diakonin är hjälpverksamhet. De frågar inte ens klienterna om de hör till kyrkan eller något annat. Hjälpbehovet och möjligheterna att hjälpa är det avgörande.

      Radera
    3. 20:34, vid behov kan jag presentera bevis men det kan ju inte ske på detta forum. De har tillställts kyrkliga myndigheter.

      Radera
    4. 06:49

      Det vore nog på plats med bevis. Diakonin nekar inte hjälp åt en som är utan mat och pengar om inte deras resurser är temporärt slut.

      Radera
    5. Patrik, det finns naturligtvis församlingar och diakoniarbetare som följer lagen. Det finns också variation inom enskilda församlingar. Men om du finner ut ett sätt för mig att anonymt översända beviset, så är jag beredd till det.

      I detta fall var resurserna inte "temporärt slut", vilket inte heller händer i praktiken eftersom medel kan överföras från och "lånas" av andra poster inom församlingen och på det sättet utjämnas flödet.

      Radera
    6. Alla (alltså alla) landets församlingar lider av ansträngd ekonomi, vilket syns överallt, även inom diakonin. Fysiska förråd av mat och kläder kan variera och stundom ta slut på grund av stor efterfrågan. Reda pengar delas inte ut någonstans.

      Om hyllorna gapar tomma drabbar det alla likvärdigt, oavsett om man är medlem i kyrkan eller inte.

      En del församlingar har säkert årliga diakonianslag som fördelas efter särskild prövning. När de sinar kan man faktiskt inte "låna" från andra anslag. Hjälpen bara begränsas, för alla. Och om pengarna tar slut så tar de slut. Inte ens diakonianslagen växer på träd, tyvärr.

      Radera
    7. Stämmer inte, anonym, 19:56. Med långvarig erfarenhet av kyrklig diakoni råkar jag veta hur det förhåller sig.

      Och om du inte tror på det jag var beredd att bevisa, då får det vara. Men utge dig inte för att ha kunskap om det du inte känner till. Diakonin är mångsidig och kreativ och dina påståenden är avskrifter av paragrafer. Nu gäller det människor!

      Radera
    8. F.ö. är det bara någon timme sedan ditt påstående: "Reda pengar delas inte ut någonstans" motbevisades. Men var och hur och åt vem, det berättar jag inte.

      Radera
  3. Församlingarnas diakoniverksamhet varierar från församling till församling beroende på församlingens storlek, omgivningen (stad eller land), de lokala traditionerna och behoven. En hel del diakoniarbetare berättar, att de egentligen sköter uppgifter som skulle höra till välfärdsområdet eller FPA fast med sämre lön än socialarbetarna :) .

    Diakonin i dag handlar mycket om att oganisera och administrera. Ett koncept att göra diakoniarbete är att få människorna på eget initiativ hjälpa dem som behöver något. Samt att lappa till med sådant där välfärdsområdet eller FPA enligt sina regler inte kan hjälpa fast det minsann skulle vara vettigt och på sin plats. Enligt mottot: "Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon". Inom diakonin ordnas allt möjligt från samtalsgrupper till matutdelning. Eftersom vi har tystnadsplikt skryter vi inte till om allt som görs. Pengarna mm. kommer delvis från församlingens budgetmedel men till stor del av donatörer, såväl av privatpersoner som av organiatipner eller företag.

    Och: vi frågar ALDRIG av klienterna huruvida de är medlemmar av den evangelisk-lugherska kyrkan eller inte. Däremot behöver vi ibland ta reda på olika saker och ha olika principer, eftersom det också kan finnas försök till missbruk av diakonin samtidigt som behoven kan vara större än resurserna.

    Marko Sjöblom (ansvarig präst för diakonin i Larsmo förs sedan 2004).



    SvaraRadera