När Leif Nummelas anförande i kyrkomötets diskussion kring det samkönade äktenskapet avbröts av ärkebiskopen med motiveringen att det som sades kunde tänkas såra någon av de närvarande avslöjades en grundläggande funktion i avfallets anatomi. Denna kunde formuleras som följande: I en av folket styrd folkkyrka är det alltid de som har gått längst i avfallet från Gud och hans ord som anger agendan.
Så här har det alltid varit i vår kyrka. Eller åtminstone så
långt tillbaka som mitt perspektiv sträcker sig, och detta perspektiv går inte
längre tillbaka än till ämbetsfrågan. Tanken om kvinnas rätt till prästämbetet
har väl alltid funnits. Den radikala pietismen i Finland (under 1700-talets
första hälft) hävdade denna rätt, och säkert var de inte först med detta. Men
när tanken hade spridit sig i bredare befolkningsskikt och det blivit möjligt
att skriva ut sig ur kyrkan (och därmed sluta betala kyrkoskatt) blev det
viktigt att ta hänsyn till denna växande grupp. De som hade avfallit från Guds
ord i denna fråga blev de som angav både takt och ton. Den minoritet som ville
hålla sig till Guds ord också i denna fråga fick först en samvetsklausul, men
tiden avskaffade denna så småningom. (Det är annars oerhört intressant att se
hur detta gick till! Först skedde en omtolkning som bäddade för att man kunde
strunta i klausulen och sedan har samexistensen blivit ett klart uttalat förbud
mot den bibliska hållningen.) De som gått först och längst i avfallet från Guds
ord har således varit de som har angett agendan och dragit upp gränserna.
På 1980-talet började det skapas opinion för att
homosexualiteten skulle ses som något normalt. Det började med några böcker som
först kanske inte mottogs så bra hos allmänheten, men så småningom, framför
allt genom att media kom med i kampanjen, fick denna sak framgång. Först i
samhället och samhällsdebatten, men så småningom också i kyrkan. Åsikterna
vände(s), opinionen svängde(s) och allt flera anammade det nya. Strörösterna i
kyrkan blev också allt flera. Idag är dessa så många att det inte längre går
att nonchalera dem – speciellt om man alltså tillämpar principen om att se till
att inte riskera att såra någon som har avfallit från Guds ord och vilja.
Debatten i kyrkomötet för en dryg vecka sedan visade med all
önskvärd tydlighet just detta. I kyrkomötet fanns det, av allt att döma, alltså
några sådana medlemmar som antingen de själva eller deras familjemedlemmar
lever i synd i denna fråga. Dessa medlemmar behövde skyddas från fakta, eller
så ansåg alltså ärkebiskopen. Således angav alltså de som gått längst i
avfallet agendan för diskussionen och deras avfall drog upp ramarna vad som
fick sägas i debatten. Det är inte alls långsökt att anta att det samma kommer
att gälla för många av kyrkomötesmedlemmarna också när det blir dags för
omröstning i denna fråga. Alltså att hänsynen till dem som gått längst i
avfallet får styra röstningsbeteendet. Eller så den stora massan – som lurats
att anamma detta nya – och deras kyrkoskattepengar. Detta är också ett hänsyn
som man inte kan bortse ifrån i denna fråga. Heller.
När man låter det vara på detta sätt kommer vår kyrka alltid
att vara gisslan hos de radikala krafter som nästlat, och nästlar, sig in i
kyrkan. Oberoende av vilken fråga det gäller kommer alltid omhuldandet av de
avfallna och deras samveten (och kyrkoskattepengar) att tillåtas styra diskussionen
och ange agendan och riktningen för utvecklingen. De som har gått längst i
avfallet från Gud och hans ord får ange agendan. Och de politiskt korrekta i
kyrkans ledning ser till att detta vidmakthålls. För att inte såra dessa som
gått bort från Guds vilja och ord. Och/eller för att kyrkan inte förlorar de
stora, vilseledda, massornas skattepengar. Se där den grundläggande funktionen
i avfallets anatomi!
Vilket skulle då alltså alternativet vara? Alternativet är
att våga vara kyrka. Uttryckligen en luthersk kyrka. En kyrka som låter Guds
ord ange agendan, riktningen och färdhastigheten. Utan att i sitt
beslutsfattande ta hänsyn till dessa som avfallit och avfaller från Guds ord.
En kyrka som, i kärlek till syndaren, inte låter synden bestämma agendan utan
som uppmanar syndaren till omvändelse. Det är alternativet. Obekvämt? Visst!
Politiskt inkorrekt? Givetvis! Dyrt med avseende på förlorade medlemmar och skatteintäkter?
Säkert. Välsignat? Helt säkert.
Är nog rädd att det vi ser nu är en era som närmar sig sitt slut med stormsteg! Man har nästan in sig i så invecklade funderingar kring bl.a kärleksbudet,och har totalt glömt bort att gud verkligen är sträng och rättfärdig ,och att människan inte har ngn slags rätt att ändra det budskapet.to.m människor som inte bekänner sig som kristna ser detta klarare än kyrkan tycks göra idag.
SvaraRaderaDaniel