När man läser vad reformatorerna säger om bönen är det speciellt en sak som förvånar den kristne av idag. Eller åtminstone mig. Det första som Luther lyfter fram i sin stora katekes angående bönen är nämligen att den kristne är skyldig att be. Bön är alltså något som vi som kristna bör ägna oss åt. Det är vår plikt att be. Jag tänkte först skriva "måste", och det ordet borde jag kanske faktiskt också ha använt. Som kristna måste vi be. Luther utgår från buden (när det gäller bönen det andra budet) och hävdar att detta är lika strängt påbjudet som det att vi inte ska dräpa eller stjäla.
Idag tenderar vi att betona det frivilliga. Alltså det att
bönen är en gåva och något som vi som kristna får ägna oss åt. Om vi
vill, hinner och orkar, vill säga. Därför blir också Luthers betoning av bönen
som den kristnes plikt något främmande för oss. Men tyvärr har, kanske som ett
resultat av att detta med plikten inte har betonats, också bönen i sig blivit
främmande för oss kristna av idag. Om vi vill, hinner och orkar, skrev jag
ovan. När bönen blir frivillig för den kristtrogne blir den allt för ofta
försummad. Jag läste för en tid sedan om en undersökning – som redan då hade en
del år på nacken – som avslöjade att kristna i väst (undersökningen var, om jag
kommer rätt ihåg, gjord i England) ber i genomsnitt mindre än en minut per dag.
Mindre än en minut! Och så frågar vi oss varför Europa sekulariseras och den
kristna tron går bakåt i våra länder!
Den här undersökningen är alltså inte så alldeles färsk
längre, och vi kan på goda grunder anta att situationen inte har förbättrats
sedan undersökningen gjordes. Snarare då tvärtom. Det var någon som konstaterade,
helt riktigt får man frukta, att den generationen som har upplevt våra krig och
som idag håller på att flytta hem till Herren är den sista generationen
finländare som har fått (läs: tvingats) lära sig att be. Stora kriser, och
kanske framför allt ett krig, är den effektivaste böneskolan. De senare
generationerna, som inte har upplevt liknande kriser, har inte gått i någon
sådan böneskola.
Det är ingen slump att både kyrkan och samhället avkristnas
och avfaller från Herren idag. Ett steg åt gången. Här finns en inbyggd
funktion som reformatorerna också talar om i bekännelseskrifterna, nämligen det
att Gud straffar en furste (och därmed det sammanhang han är satt att styra)
för hans synder genom att ytterligare förhärda och förstocka honom, vilket i
sin tur leder till att han går allt längre i sitt avfall. (SKB 1985, s. 672)
Synden leder alltså till mera och grövre synder. Avfallet från Herren leder
till ett större avfall. Finns det då något som kan hindra denna avfallets
eskalering? Ja, det finns det. Det som kan vända trenden är de kristtrognas
böner. Men om dessa kristtrogna inte ber, ja, då finns det inte längre något
försvar mot avfallet, då finns det inte längre någon barriär som håller
orenheten borta.
Se vad som har hänt i vårt samhälle under de senaste drygt fyrtio
åren! Abortlagstiftningen. Hela frågekomplexet med synen på sexualiteten och nu
äktenskapet. Synen på man och kvinna. Partnerskapslagstiftningen och nu det
samkönade äktenskapet. Nästa sak som kommer är en lag om eutanasi. Allt detta (och
säkert finns det saker man ännu kunde lägga till i denna lista) visar hur rätt
reformatorerna hade. Synd mot Guds vilja leder till förstockelse och mera synd,
och folkkyrkan följer sedan efter samhället i denna utveckling, och allt detta,
vågar jag hävda, långt för att de kristtrogna inte längre ber.
Bön är arbete. Många gånger tungt arbete. Det är bekvämare
att göra något annat. Men avsaknaden av bön får följder. Vågar, vill och orkar
vi som är satta att leva i denna sena tid ta upp den mantel (eller kanske
böneschal?) som de som redan är hemma hos Herren har lämnat över åt oss? Vågar,
vill och orkar vi ta upp kampen för vårt folk, vårt samhälle och vår kyrka? Eller
är det redan för sent? Har utvecklingen redan gått för långt för att den ska gå
att svänga genom bön? Egentligen är detta sista en ickefråga i detta
sammanhang. Herren vet. Vår uppgift är att be. Det är vår plikt.
Må Gud vare oss nådig och väcka oss i nådens tid så att vi inte sover med de fåvitska och missar Lammets bröllop!
SvaraRadera