fredag 7 november 2025

Korrigering men ingen förbättring

 ÖT/Vbl har under dagens lopp korrigerat och lagt till en hel del text i den artikel jag skrev om i min senaste text. Tyvärr blev det inte bättre, snarare nästan värre i och med att det nu blir tydligt hur krafter inom kyrkan (med biskopen i spetsen) försöker kringgå kyrkomötets beslut som går ut på att vår kyrkas äktenskapssyn fortfarande är att äktenskapet är ett förbund mellan en man och en kvinna. 

Eventuellt som ett resultat av min kontakt har tidningen ställt följdfrågor till Rune Lindblom, och han framhärdar i sina lögner om vad som gäller:

"Om ett samkönat par önskar en kyrklig vigsel, är det bara att ta kontakt med hemförsamlingens kyrkoherde.

– Då är det kyrkoherdens uppgift att fixa det. Kyrkolagen säger att församlingarna ska sköta gudstjänster och förrättningar. Det är kyrkoherdens uppgift att se till att kyrkolagen följs i det här fallet. Vigsel och välsignelse av par är kyrkliga handlingar som inte kräver ett separat beslut om deras lämplighet, enligt biskopsmötets pastorala anvisningar, säger Lindblom. Ingen präst kan tvingas till att viga ett samkönat par. Även om kyrkoherden själv inte vill viga paret, hör det till tjänsten att söka fram en präst som ställer upp ... Biskopens anvisningar är att vigselpar inte ska behandlas olika, oavsett om de är samkönade eller inte."

---

Märkte du vad som händer här? Lindblom hänvisar till "biskopens anvisning" och hävdar att detta handlar om en förrättning som församlingen ska sköta - utan att undersöka om handlingen i sig är lämplig eller inte. Noteras kan också att biskoparnas pastorala anvisning i denna sak inte alls säger det som Lindblom påstår att den säger. Att "bemöta med respekt och kärlek" (i biskoparnas pastorala anvisning) blir här att "inte behandla olika", m.a.o. så att de inte förvägras vigsel. 

Det här är inget annat än införande av total anarki - och ett brutalt sätt att försöka förändra kyrkans lära genom att först förändra praxisen och slå in denna förändrade praxis med hjälp av medias rundhänta bistånd. 

---

Jag noterar också att BG Åstrand har beretts rum att kommentera detta, och han berömmer Korsholms svenska församling för att ha handlat klokt. Dock avslöjar han, säkerligen omedvetet, Lindbloms lögn när han klart och tydligt säger att "det i biskoparnas anvisningar framkommer att varje enskild människa och varje par har rätt att bli bemötta med kärlek, respekt och förståelse" och att det är kyrkoherdens ansvar att så sker. Dock har kyrkoherdarna "inte något juridiskt ansvar att hitta en präst som kan viga samkönade par". 

Ändå öppnar också Åstrand för att på samma listiga och lögnaktiga sätt förändra kyrkans lära (förbi kyrkomötets beslut)  genom förändrad praxis när han hävdar att "det [är] en stark vägledning och riktlinje att se till att ingen blir utan en vigsel och därmed får ett jämlikt bemötande".

Men hallå! Varför "glömmer" Åstrand hurudan vår kyrkas äktenskapssyn är?  

---

Jag mår illa när jag läser hur lögnaktigt Åstrand och Lindblom beter sig. Det var visste jesuiterna som påstås ha menat att "ändamålen helgar medlen". Åstrand och Lindblom tycks vara på samma linje.  

 

41 kommentarer:

  1. Det är tråkigt att se och höra hur de ljuger.

    Båda är säkert mycket väl medvetna om att en tjänsteman i stat, kommun eller kyrka aldrig får utföra handlingar ("fixa" är det typiska uttrycket som används, en 'fixare' är ju en person i den undre världen som tar hand om illegala önskemål) som strider mot lagen.

    Mycket riktigt är det romerskt-katolskt inflytande i tänkesättet. I församlingarna har man börjat praktisera "ignatiansk meditation". Upphovsmannen är jesuiten Ignatius Loyola, bibelstudiet ersätts med tystnad så att all mänskans inre ondska får fritt utlopp.

    Det var han som menade att målet helgar medlen. Även om han aldrig uttryckt det med just de orden, är det andemeningen i hans tankar.

    En biskop eller präst kan ljuga sig blå i ansiktet om han får beröm och medhåll av utomstående. Teorin är att något av denna glans sedan faller på Kyrkan och Kyrkans Herre. Men det är naturligtvis hatet till rättfärdiggörelsen genom tron allena som är den yttersta drivkraften när biskoparna prostituerar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "som är den yttersta drivkraften när biskoparna prostituerar sig." Det var väldigt bra uttryckt ( utan ironi ! ) !

      Radera
    2. Kl. 18:41.Nu är du på rätt spår:Du har romersk katolska kyrkan=vatikanen.Du har jesuiterna=jesuitorden.Fattas bara 1pusselbit till förbundet som ingicks 1776 och det är rotschild,khazaar-jude-bankiren med bedrägeriet kring penningen och sedermera bedrägeriet kring staten israel och vilseledandet av de flesta kristna.

      Radera
    3. Anonym 18:41, det internationella kapitalet är en növänig och ofrånkomlig ingrediens i alla djävulens bländverk, och där spelar ju Rothschildarna en central roll. Hur central den är, vet jag inte, och kapitalet är ju mycket blygsamt och tillbakadraget när det gäller offentligheten. Det lierar sig alltid med makten och vän- och släktskapsbandens betydelse är väl särskilt framhävda i det husets affärer.

      Vi ska titta saken, säger finnen, det är intressant att frilägga dessa beroenden - så långt det nu låter sig göras.

      Radera
  2. Kommer osökt att tänka på Matt. 4:8-10: ”Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet, och han sade till honom: "Allt detta ska jag ge dig, om du faller ner och tillber mig."


    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem tillämpar du detta på, Åstrand eller Kristian?

      Radera
    2. Anonym 20:20. Som kristna i denna tid följer vi hebreerbrevets författares ord i 13:7ff

      Radera
    3. Är det på grund av lutande planets teori som du börjar först från 7 versen. Jag läste hela kapitlet och petri 1 brev därtill. För Allt Guds ORD ÄR NYTTIGT

      Radera
    4. Kanske du brukade uttrycka det som det sluttande planet där de som håller fel gudstjänst glider allt snabbare mot AVGRUNDENS RAND.
      P.S. SÄNGKLÄDERNA I MIN ÄNKEMANNABÄDD VILL ALLTID GLIDA UT TILL HÖGER SETT FRÅN NÄR JAG LIGGER OCH TAR RIKTNING FRÅN RYGGLÄGE. VAD KAN DET BERO PÅ...

      Radera
  3. Bra skrivet Kristian ! En sak som jag funderat över är om det "andliga förfallet" var lika stort inför vinterkriget och fortsättningskriget ? Om inte, hur mycket större prövningar kommer vi inte att ännu få erfara än då det begav sig ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det andliga förfallet tog fart när koivisto blev president och finlands verkliga självständighet började försvinna bit för bit.

      Radera
    2. 08:45
      Allt var bättre under Kekkonen, bring back UKK!

      Radera
    3. Anonym 8 november 2025 kl. 08:45, och vad exakt gjorde Koivisto för fel ?, han var medlem av "Törnin jääkärit" under våra krig varför han torde ha känt till ryssen "utan och innan" och kunde säkert förhålla sig på ett riktigt sätt gentemot grannen i öster ! Anonym 8 november 2025 kl. 13:24, under Kekkonens tid, ca. 1973, blev det lagligt med fosterfördrivning... Nu var ju varken Koivisto eller Kekkonen de som verkligen styrde eller hade någon som helst makt att påverka, även om vi vill tro annat !

      Radera
    4. Jag har i tidigare kommentar sagt vad Koivisto gjorde för fel. Scrolla anonyma tolla

      Radera
  4. "Varför "glömmer" Åstrand hurudan vår kyrkas äktenskapssyn är? "

    Man kan ju för diskussionens skull fråga sig hurudan den faktiskt är. Alla lutherska kyrkor, oavsett teologisk schattering, är släkt med den katolska och har historiskt sett lyft fram äktenskapet som ett sakrament, någonting heligt, av Gud instiftat, vad Gud har fogat samman ska inte människan skilja åt och allt det där.

    Det gick ju ganska bra förr i världen, under den stenhårda kontrollens tid, när man ingick äktenskap ibland av fri vilja och ibland efter att ha halkat på den smala vägen. Skilsmässor sågs inte med blida ögon och omgifte kom inte på fråga.

    Numera gifter och skiljer man sig när det passar eller flyttar ihop utan bröllop och bildar familj. Det är ingen idé för kyrkan att höja rösten, för ingen bryr sig ändå.

    Lära mig hit och lära mig dit, men samhället har förändrats i grunden, och i praktiken har alla kyrkor vandrat långt ifrån sina moraliska ideal. Till och med den formellt stränga, toppstyrda katolska kyrkan har fått lov att anpassa sig.

    Av den här diskussionen framgår det med all önskvärd tydlighet att somliga inte förstått att tiden gått vidare och att kyrkan inte längre är en maktfaktor utan en strykpojke - trots att det delas ut hugg och slag till höger och vänster även här.

    Ingen religion kan ha lösningen på alla de problem som hör ihop med det som kallas för äktenskapet, så som människans mentala och sociala utveckling, utkomstmöjligheter och ekonomiska ställning och annat därtill.

    Antingen låter man människorna lösa de här problemen själva efter bästa förmåga eller så påtvingar man dem förenklade och föråldrade former för deras samliv och lägger sten på börda, som kanske ytterligare alienerar folk från en kyrka som kanske, möjligen, kunde ha någonting viktigare att komma med än samlevnadsregler som ändå inte fungerar.

    I ett dynamiskt och i ständig omvandling varande samhälle finns det bara en sorts platser där konservatismen konsekvent genomförs. De kallas för muséer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du beskriver är en människornas och samhällenas omvandling till Laglöshet och avfällighet i Förhållandet till Guds Ord så som det är givet. Det är bra att du öppet beskriver och dåligt att du antagligen gillar en sådan utveckling som gör att över kyrkor samhällen och andra som gör orättfärdighet har Guds vrede uppenbarat sig från himmelen. Det ser vi av tidens tecken. Och värre kommer det att bli...
      Otron som regerar på grund av att flera generationer inte vårdat förhållandet som Gud knöt i och genom det heliga Dopet har ställt till med detta.
      Men för dem som tror och håller Guds Ord jah Jesus kär så är Han en förvandlande ' dynamis' =kraft som kan förvandla livet och Allt även om vi kristna är strykpojkar och strykflickor oxå under egen synd och uslighet och inte bara under de onda ,djävulen och antikristi terror genom en syndastormning likt brainstorming och framförandet av människans köttslighets alla varianter under namnet kultur och [ underhållning]. På gott och ont på ont och gott är Livet.
      Gören bättring och Tro synderna förlåtna i Jesus. Bekänn brotten och vänta på Herren ty den dagen kan för enskilda komma snabbt genom döden. Det tillstånd man är i då inför Gud och Jesus blir bestående. Fast vi inte vet i detalj hur Han ser på var och en av oss onda,-goda

      Radera
    2. Kommentarer som 22:27 är märkliga. Det är långt och skribenten försöker bemöda sig om argumenten - för vad då?

      För ingenting.

      Inte är "kyrkans äktenskapssyn" något förhandlingsbart. Och när skribenten samlar sig till en säkert i hans eller kanske hennes tycke dräpande slutreplik, att kyrkorna kan kallas muséer - så, än sedan då?

      Jaså. Jaha.


      Radera
    3. Det finns säkert en och annan som sett "Spelman på taket". Pjäsen är ytlig och kritiseras som sådan inom judiska kretsar, men är rolig, underhållande och ger en del värdefulla insikter.

      Ett drag i berättelsen handlar om hur livet kör förbi traditionen, som ändå är viktig för den i pjäsen beskrivna isolerade judiska gemenskapen, som i bästa konservativa anda värnar om den etniska och religiösa identiteten.

      Föräldrarna Tevje och Golde har fem döttrar, som de vill uppfostra i traditionens anda. När det blir dags för ungdomarna att lämna hemmet blir det "talumannen" Yente som börjar lägga ihop ett lämpligt pussel. Det kommer inte på fråga att ungdomarna själva ska välja partner!

      Den äldsta dottern, Tzeitel, blir inte ens tillfrågad. Hon blir informerad om att hon ska gifta sig med den redan till ålder komne änklingen Lazar Wolf. Tzeitel följer nya vindar och vill själv gifta sig med sin barndomsvän, skräddaren Motel Kamzoil. Han hör ändå till folket och tron, så Tevje förundrar sig över nytänkandet, men finner sig i nymodigheterna.

      Den andra dottern Hodel går ett stycke längre. Hon hittar på egen hand den radikale studenten Perchik innan någon taluman hinner göra någonting. Perchik ber inte Tevje om hans dotters hand, utan Hodel och Perchik ber endast om pappans välsignelse. Pappan förklarar för sin hustru att "kärlek är den nya tidens idéer" - och för första gången, efter säkert 20 års äktenskap, frågar han sin hustru: älskar du mig? Den frågan var inte viktig i deras äktenskap. Vispade till tårar följer publiken med hur Hodel till slut blir tvungen att välja mellan kärleken till hemmet och till sin man - och inför sin pappas åsyn stiger på tåget som för henne bort hemifrån, till mannen som hamnat i Sibirien.

      Den tredje dottern Hava går ännu längre. Hon hittar en man, Fjedka, som inte delar hennes tro eller tradition. Tevje hamnar inför sitt livs svåraste problem som pappa. Han grubblar, väger för och emot, men säger "nej". Han godkänner inte äktenskapet, men känner med sin dotter. När Hava lämnar hemmet kan han ändå säga till henne "Må Gud vara med dig!"

      Det hör konservatismen till att slå vakt om det man har. Man vet vad man har, men vet inte vad man får. Men livet går alltid vidare, människor utvecklas, traditioner bryts och samhället får nya former. Det vet alla som kan se historien i ett större perspektiv. Varför skulle inte familjeförhållandena ändras, de med, det har de redan gjort upprepade gånger sedan biblisk tid?

      Radera
    4. Anonym 14:05. Naturligtvis ändras familjeförhållanden. Det jag menade var att Bibeln inte ändras.

      I politiken betecknar jag mig som liberal och vänsterinriktad.

      Radera
    5. Anonym 9 november 2025 kl. 14:05, och vart exakt vill du komma med din långa kommentar ? Guds ord står fast och ändras inte "över tid" !

      Radera
    6. Anonym 22:27. Du (om du är den samme som babblat på om t.ex. saduceernas syn på evigheten) har en tendens att lyfta fram i och för sig intressanta saker men som är helt irrelevanta för det som diskuteras. Den lutherska äktenskapssynen räknar inte äktenskapet som ett sakrament. Det är instiftat av Gud med de ramar han gett det, och som sådant inget vi kan förändra. Men något sakrament är det inte.

      "Numera gifter och skiljer man sig när det passar eller flyttar ihop utan bröllop och bildar familj. Det är ingen idé för kyrkan att höja rösten, för ingen bryr sig ändå."

      Nå, hur cynisk du än är tror du nog inte på det där själv. Om kyrkan skulle ta i från tårna med samboförhållanden och samkönade dito skulle nog människor bry sig, tro mig! Kanske inte så många skulle förändra sitt beteende, men bry sig skulle de garanterat göra. Om inte annat skulle nog media se till det.

      "och i praktiken har alla kyrkor vandrat långt ifrån sina moraliska ideal. Till och med den formellt stränga, toppstyrda katolska kyrkan har fått lov att anpassa sig."

      Det skulle vara intressant att veta vad du menar här. Den katolska kyrkan ser fortfarande äktenskapet som ett livslångt förbund mellan en man och en kvinna. Skilsmässor accepteras inte ( enligt läran, kanske är praxisen på sina håll vacklande, men det innebär inte att kyrkan skulle ha ändrat sig) och präster kan fortfarande inte ingå äktenskap. Så jag vet faktiskt inte vad du syftar på.

      "Av den här diskussionen framgår det med all önskvärd tydlighet att somliga inte förstått att tiden gått vidare och att kyrkan inte längre är en maktfaktor utan en strykpojke"

      Det må så vara. Men kyrkans Herre står fast vid sina bud och det har kyrkan att rätta sig efter. Oavsett på vilka villovägar världen än går. Tänk om saltet skulle mista sin sälta? Då skulle förruttnelsen kunna sprida sig helt obehindrat!

      "Ingen religion kan ha lösningen på alla de problem som hör ihop med det som kallas för äktenskapet"

      Din cynism är hemsk, måste jag säga. Givetvis kan den. Gud har talat genom sitt ord, och då finns svaren där.

      "så som människans mentala och sociala utveckling, utkomstmöjligheter och ekonomiska ställning och annat därtill"

      Det där är bisaker. Att leva i Guds vilja och ha frid med honom är huvudsaken. Oavsett om det sker i slott eller koja.

      "Antingen låter man människorna lösa de här problemen själva efter bästa förmåga eller så påtvingar man dem förenklade och föråldrade former för deras samliv och lägger sten på börda"

      Här visar du med all önskvärd tydlighet att du inte begriper ett dyft. Det är när människan försöker "lösa sina problem själva efter bästa förmåga" som hon drar på sig stenar och bördor. Gud har gett sina skapade verk en bruksanvisning, och om vi håller oss till den tar vi minst skada av allt vi möter.

      "I ett dynamiskt och i ständig omvandling varande samhälle finns det bara en sorts platser där konservatismen konsekvent genomförs. De kallas för muséer. "

      Får jag ge dig ett tips? Det är helt gratis. Besök en av kyrkfolkets mässor. Och sedan en av folkkyrkan mässor. (Gärna en sådan där en kvinnlig präst leder mässan - jag antar att du inte har några problem med det.) Och se sedan vilken som påminner mest om ett museum!

      Radera
    7. Nu börjar jag minnas frågan om det var ' rättslig' förföljelse så länge det gällde äktenskapet. Alla som följt med i sambostriden vet att media och deras hyndor och hyndar Inte gick rättegångsvägar. Ty det berömda finska laglighetsväsendet hade inte lyckats med annat än aatt följa med händelseförloppen. Men det var många präster som pinades offentligt i och genom media. Men som kristna lämnade de Domen åt Gud. Så gjorde och jag och avsvor mig medlemsskapet i rätt tid.

      Radera
  5. Det blir bara värre... "Amandas andliga sökande är över" på Yle.... Hoppas ingen har fallit för frestelsen att läsa artikeln, sådant klarar vi oss bra utan !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hemska tid att läsa om vad som händer i världen. Varför inte istället bara vara ovetande om vad som händer?

      Radera
  6. Tyvärr verkar det nog finnas väldigt många som tolkar biskoparnas "pastorala anvisningar" såsom en välkommen och nödvändig omtolkning av kyrkans äktenskapssyn. Visserligen inte "de iure" men "de facto". Jag följde lite den fortsatta diskussionen i kyrkomötet. 1) Det fanns de som uttryckligen tackade biskoparna. 2) Kaisamari Hintikka, Esbopbiskopen lät förstå, att just inga frågor har kommit och att det alltid är rätt att välsigna kärleken. 3) En dwlegat frågade, hur ser biskoparna på de församlingar som förbjudit användningen av sina utrymmen. Ärkebiskopens svar var, att en kyrklig förrättning alltid passar in i kyrkokorummet. Sedan medgav han att församlingarna nog kan fatta beslut. Han hänvisade till, att vi sannolikt kommer att få rättsprocesser när församlingsbor inte mäts med lika villkor. 4) Luoma påstod också, att kyrkoordningen kan tolkas så att det inte finns förhinder till samkönade vigslar.
    Laglösheten råder?

    Marko Sjöblom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marko 9 november 2025 kl. 19:49, utan att desto mera svara på dina frågor är jag nog böjd för att svara ; "Laglösheten råder" ! Kanske är det så vår Herre vill ha det ? Vi ber dagligen om att Hans vilja ska ske och på något vis måste det ske att denna vår jord ska gå under ! Saliga de som fått löftet om en ny himmel och en ny jord !

      Radera
    2. Marko. Jag noterade samma saker du noterat. Min slutsats är att vi långt kommit därhän att laglösheten råder. Den stora frågan är vad vi ska/kan göra åt det. Svaret jag har fått är att vi för vår del ska stå fasta i Herren, tro på Guds ord och hans löften och fortsätta predika lag och evangelium och fira mässor. Trohet mot Herren och hans vilja är det bästa motgiftet mot laglösheten. Att detta sedan kan leda till både utfrysning och förföljelse är väl närmast självklart.

      Radera
    3. Det är nog lite överspänt att orda om utfrysning och förföljelse i det här sammanhanget. Det vi ser är en del i den politiska dialogen, som tiderna igenom har omformat samhället, och som förts och förs mellan reforminriktade och konservativa. Naturligtvis finns det stora känslor på båda hållen; ju mera känsla, desto mera agitation och upplevelse av förtryck - fenomen som kan iakttas på BÅDA sidor i processen.

      Radera
    4. Ja? Vad vill du att jag ska se? Jag ser en politisk konflikt, där man kan anse att den liberala falangen fryser ut de konservativa och att de konservativa behandlar de liberala likadant. Finns det något mer att se?

      Radera
    5. Anonym 07:52 m.fl.? Att tala om en politisk "dialog" är att blunda för verkligheten. Nu är det inget lågmält samtal som förs med argument från båda sidor och ömsesidig vilja att förstå. Det är fråga om ett uppror mot Guds skapelseordning, mot grundvalarna för kristen tro och lära.

      Det är visserligen sant att detta uppror tar sig olika uttryck under olika epoker men det våld som brukas och det lidande som förorsakas är sannerligen inte bara en "upplevelse" av förtryck. Som Skriften lär oss, är Antikrist verksam i kyrkan och inte utanför dem, och hans mål är att förvilla så många som möjligt av de utvalda. Och då använder han kristna honnörsord, sådana som kärlek och förlåtelse och fördragsamhet för att med dem som förklädnad smuggla in - motsatsen.

      Radera
    6. I själva verket är tillståndet av laglöshet inget som är positivt enligt Bibeln. Det förknippas med sammanbrott, den yttersta tidens plågor och kärlekslösheten, något som Gud inte vill och som är en följd av synden.

      Marko Sj

      Radera
    7. Kristian. När åsikter bryts mot varandra i samhällsdebatten kallas det politisk dialog. En sådan dialog utgör en nödvändig följd av det finns olika kulturer, även inom religiösa samfund, och att de möts nu och då. Det här är ingenting nytt, ens i Finland: även om landet sedan Gustav Vasas tid haft sin statskyrka som en del av maktapparaten och därmed utgjort det officiella ansiktet utåt har enheten alltid varit skenbar, för ju längre ut i periferin man kommit, desto mer har den faktiska underdånigheten vacklat.

      Lösandet av meningsmotsättningar skulle förutsätta ödmjukhet, förståelse och dialog från båda parter. Ditt sätt att ens antydningsvis demonisera meningsmotståndare är farlig, för därmed dömer du princip dem till döden, och från den ståndpunkten behöver man inte skruva upp stämningsläget med många varv innan man är färdig att lyncha folk. Det här sker ju redan nu på annat håll i världen, till och med i det förment så civiliserade USA.

      Och vad skapelseordningen beträffar: det sägs inte ett ord om hormoner och genetiska variationer i Bibeln, men de är likafullt iakttagbara för den som ser på världen med öppna ögon. Den som viftar bort de iakttagelserna som irrelevanta med hänvisning till Bibeln och läror som bygger på primitiva föreställningar begår ett allvarligt och hänsynslöst misstag. En lära finns alltid på idénivå, men verkligheten är, just det, verklighet.

      Radera
    8. Anonym 11.45. Läste du alls min text? Det var Laajasalo som rakt av demoniserade. Inte jag. Men du anser kanske att det inte är så noga med att få sådant rätt?

      Radera
    9. Kristian, var du lugn för att jag både läser och förstår (det som kan förstås).

      " Det var Laajasalo som rakt av demoniserade. Inte jag."

      Du menar det? Din ståndpunkt i vissa tvistefrågor är nog väldigt tydlig. Jag blir bara så fundersam när du skriver så här:

      "Som Skriften lär oss, är Antikrist verksam i kyrkan och inte utanför dem, och hans mål är att förvilla så många som möjligt av de utvalda. Och då använder han kristna honnörsord, sådana som kärlek och förlåtelse och fördragsamhet för att med dem som förklädnad smuggla in - motsatsen."

      Så nog läser jag vad du skriver.

      Radera
    10. Anonym 14:10, jag heter inte Kristian. - 11:19

      Radera
    11. @ 14:17 / 11:19 (& Kristian),

      Ursäkta, du har rätt och jag har fel, när det gäller vem som skrivit vad, så på den punkten får jag leta upp en skamvrå att ställa mig i för ett tag.

      Men det ändrar inte på argumentationen. Den som hävdar gudomlig auktoritet som stöd för sin åsikt (så förhåller det sig i den här frågan) behandlar, ibland uttryckligen, motståndarsidan på samma sätt som Laajasalo, som borde ha räknat till tio innan han kläckte ur sig de citerade dumheterna. Det är kanske ett uttryck för stor tro, men inte ett tecken på något omdöme att räkna med.

      [Nu ska jag se om jag hittar en skamvrå någonstans...]

      Radera
    12. 18:12, låt bli skamvrån. Det är mänskligt att fela. (Och gudomligt att förlåta.) Men mig intresserar vad det var du hakade upp dig på i det jag skrev?

      Hur det nu kom sig, landade jag för en liten stund sedan på Aleksej Jurtjak och hans bok "Everything was for ever, until it was no more." Det handlar om ord- och språkmanipulationerna innan sovjetväldet föll men det kan tillämpas också på vår statskyrka. En hel generation uppfostrades i Sovjet att tala nyspråk, att blint och tanklöst ta till sig en terminologi där benämningarna förlorat kontakten med verkligheten. Och så, plötsligt, föll fjällen från deras ögon.

      Som i en saga av H C Andersen. Men pappa, de där biskoparna är ju inte lutherska kristna!

      Radera
    13. Och då är man glad att man lämnat ifrågavarande samfund...eller hur? Hc Anderssen kanske inte hade någon sådan strof i sina texter men Ordet är fritt och Suveränt. Han Jesus Kristus Allsmäktige Gud och Fadernn

      Radera
  7. Här har vi ytterligare en frihet som i och med reformationen skulle vara varje kristens roll; ett konungsligt prästerskap som kommit till tro genom Apostlarnas och Profeternas Ord och Ande genom Dopet Tron och de övriga heliga handlingarna framsprungna ur den heliga Skriftens Guds vilja och ledning;Guds Ordets,evige helige Andes verksamhet genom utbildning av var och en bland de frälsta som vore de de enda älskade av Gud under andakts och verksamhetsstunder i Jesu Namn...men alltid flockar vi oss och ropar kyrkan kyrkan då vi borde tala om Bättring och Syndernas förlåtelse i Jesu Namn och blod vetande att missbruk av nåden förekommer och folkyrkans väckta brukar allt slappare sina gemensamma termer och gör felet som de tidigare sade att andra gjorde. Kom till Oss, säger de utan att motivera varför andra Bibeltroende Jesusgrupperingar inte gör detssamma på rätt sätt. Det är följden av skökans dvaladryck och gemenskapslevernet under en tid när Jesu Ord om utlämnandet till människooffrare står allt klarare

    SvaraRadera