”Ty evangeliet har predikats för oss liksom för dem. Men för
dem blev ordet som de hörde inte till någon nytta, eftersom det inte genom tron
hade smält samman med dem som hörde det.” (Hebr. 4:2)
”Oss och de andra/dem”. Här gör hebreerbrevets författare
sig skylig till en av de värsta synderna i den moderna syndakatalogen. Han gör
skillnad på oss och på de andra. Han säger att alla inte är likadana. Och
faktiskt, om det någon gång finns orsak att göra denna uppdelning i ”oss” och i
”de andra”, så gör det det här. Här handlar det om hur människan förhåller sig
till Guds ord. Till Evangeliet om syndernas förlåtelse. Detta olika
förhållningssätt konstituerar två grupper av människor som egentligen i allt
kommer att vara olika varandra. Det handlar om värderingar, om vad som ses som
viktigast i livet, om de stora livsvalen, hur man ser på livet överhuvudtaget, om
människovärdet, om hur man ser på pengar (den saken hör faktiskt hit!) och till
sist, om än absolut inte minst, om var dessa två grupper kommer att tillbringa
evigheten. Alla har hört evangeliet – det kan vi nog utan förbehåll säga om oss
finländare idag – men alla tog inte emot det. Vissa valde att strunta i den
bästa nyheten de någonsin fick höra. Och så kom de att höra till ”de andra”.
Detta ord om att det predikade ordet ”smälter samman med dem
som hör det” är oerhört intressant. (Här har vi det i negativ form, men det
innebär ju att själva saken måste finnas, som ett positivt fenomen...) Har du,
som har lyssnat på hundratals predikningar, tänkt på hur lite du egentligen
minns av det du har hört? Det har åtminstone jag gjort, och det har besvärat
mig. Ända tills jag fick upp ögonen för denna vers i hebreerbrevet. Det som
predikas, det vi har hört, det är inte förgäves även om vi inte (direkt) minns
det som förkunnades. Det vi hör, och tar emot och bejakar, det ”smälter samman”
med oss som tror det vi hör. Det formar om oss, lite åt gången, och blir till
ett med vad vi är. Detta är en mycket befriande tanke – både för den som
förkunnar och för den som sitter i bänken och lyssnar!
Samtidigt behöver man dock, just i detta sammanhang, varna
för den falska förkunnelsen. Tänk vad hemskt om vi låter det som är falskt, och
mot Guds ord, ”smälta samman” med oss och forma vad vi är! Detta är så oerhört
skadligt! När det fungerar på detta sätt inser vi (förhoppningsvis) hur
allvarligt det är att låta falsk förkunnelse hållas i kyrkan utan att varna för
den. Vi behöver därför uppsöka rätta predikstolar och fly bort från de
predikstolar där förkunnelsen är falsk. Även om kostnaden för detta kan bli
hög. Men det handlar om stora saker, i förlängningen inte om mindre än att
hållas i den grupp av människor som hebreerbrevets författare kallar för ”oss”.
Hör till dem som hört 100 tals predikningar,också tänkt på hur lite jag minns av dem.Detta är en mycket befriande tanke,"smälta samman", aha upplevelse!
SvaraRaderaEn gammal kristen som numera är död brukade vid samtal om detta ämne fråga,
"hur mycket minns du tex.vad du ätit igår",hans svar var,"du har fått näringen från maten oberoende om du minns vad du ätit eller ej"!
Ole. Det blev en aha-upplevelse för mig också när jag hittade detta ord. Din vän sade ju i princip samma sak men med andra ord. Tack för att du delade citatet!
Radera