ÖT skriver i en nyhet som publicerades igår att det trots allt kommer att bli en regnbågsgudstjänst i samband med Jeppis Pride i sommar. Ingen församling har, vist nog, tagit på sig att ordna denna gudstjänst, men tre präster (Bo-Göran Åstrand, Tuija Storbacka och Thomas Ray) ställer upp och ordnar gudstjänsten vid Rosenlund.
Jag skrev en smått sarkastisk kommentar under denna nyhet: ”Det
är synnerligen modigt av dessa tre präster att medverka i en dylik gudstjänst
och klart och tydligt förkunna Guds ord och vilja angående sexualiteten och
homosexualitet i synnerhet. För det är väl det de kommer att göra?”
Sarkasmen består i det att detta givetvis inte kommer att
ske.
Nu ska jag vara så tydlig jag bara kan. Vi är alla syndare.
Svenskspråkiga, finskspråkiga, österbottningar, nylänningar, män kvinnor,
heterosexuella och homosexuella. Alla syndare, och alla i lika stor
utsträckning beroende av Guds nåd och förlåtelse. Här finns helt enkelt ingen
gräns mellan syndare och icke-syndare. Gränsen/skillnaden uppkommer med och i
hur vi går vidare när Guds ord och den Helige Ande överbevisar oss om denna vår
synd. Här finns det två olika sätt vi kan förfara. A. Vi kan låta Guds ord döma
oss som de syndare vi är, bekänna vår synd och be om förlåtelse och sedan om
kraft och en ny vilja att göra det rätta. Varje dag. B. Vi kan sätta oss ner
och mixtra med måttstocken och helt enkelt skriva ner/avskriva vår synd. Intala
oss själva att det inte är så farligt, att vi ju inte är sämre än andra. (Vilket
i och för sig säkert är sant, men det var ju inte det som var frågan här, eller
hur?) Vi kan strunta i vad Guds ord säger om synden och försöka tysta den
Helige Andes tilltal.
Gudstjänsten, och framför allt högmässan (=gudstjänst med
nattvard), är den plats framom alla andra dit vi som väljer alternativ A kan gå
för att bekänna vår synd, be om förlåtelse och få höra avlösningens ord. I
nattvarden får vi del av denna förlåtelse på ett väldigt konkret sätt, och i
nattvarden får vi också kraft att kämpa mot synden och dess makt att bedra oss
som vi i vår vardag tvingas kämpa med hela tiden.
Min kommentar på ÖT:s webbplats blir alltså sarkastisk i och
med att det jag efterlyste inte kommer att ske. Dessa tre präster får en bra
möjlighet att förkunna Guds ord och Guds vilja inför (säkert) en stor skara människor
som, liksom alla vi andra, är syndare. Här ges dessa präster möjlighet att
förkunna Guds dom över (bl.a.) utlevd homosexualitet, men också att förkunna
Guds kärlek till syndaren och kalla dessa människor till omvändelse och till en
ny start, ett nytt liv i renhet och helgelse. Helt i enlighet med alternativ A
ovan. Men detta kommer alltså inte att ske. Det som i stället kommer att ske är
att deltagarna i denna regnbågsmässa i ord och handling kommer att förledas
till att begå alternativ B. Förkunnelsen kommer att vara att det är ok att leva
ut sin homosexualitet, och så kommer prästerna att inbjuda dessa människor, som
har vilseletts att tro att Gud accepterar synden, till nattvardsbordet. Där,
vid den heligaste plats som finns på denna jord, kommer Guds ord att trampas
under fötterna, den Helige Andes tilltal att förnekas och människorna att förledas
till förhärdelse.
Här, om någonsin, gäller Jesu ord om att den som förleder en
av dessa mina minsta (som tror på mig), för honom vore det bättre att få en
kvarnsten om sin hals och sänkas i havets djup. Observera nu att denna förförelse
inte begränsar sig till de homosexuella, inte till de som deltar i denna parodi
på högmässa, utan här drabbas alla som inte står stadigt på Guds ords grund.
Och inte ens vi går, av allt att döma, säkra.
Den präst som lånar sig själv till detta borde ha förstånd
att avgå från prästämbetet. Men jag ska ändå, dessa hårda ord till trots, gömma
en liten brasklapp. Jag kan ju ha fel, och förkunnelsen på denna regnbågsgudstjänst
kan bli i enlighet med Guds ord. Ingen skulle i så fall vara gladare än jag.
Men, som jag skrev i kommentaren, kräver detta att dessa tre präster är oerhört
modiga. På något sätt vågar jag inte riktigt tro detta ändå. Tyvärr.
Varningsklockorna och schizosirenerna håller på att tystna och dämpas genom. fångenskap, feghet, världsliga omsorger, socialgosig gemenskap(spetsad med stark och/eller lugnande mediciner som ibland LURAS I ELLER tvingas i människor som ser för stränga och ängsliga ut eller krackelerar ut i sin insikt om att världen går åt helvete och ATT Jesu och Apostlarnas klingar utan effekt för av syndens fetma känslolösa hjärtan++++ Heder åt alla dem som ännu Kallar och Predikar som den Rätta Bibeln Lär. tnu hälsar
SvaraRaderaDet här historien med synden är ju fullständigt pervers och ondskefull. Du menar alltså helt nyktert att alla människor som föds till denna jord, är syndare och kommer inte till himmelen annat än genom tron på juden jesus, "den gode guden" och helige anden?
SvaraRaderaDu menar att största delen av mänskligheten som någonsin levat, och bl.a de stackars barnen, som redan haft ett helvete på jorden och svälter ihjäl, och som aldrig ens hört talas om nån gud eller jesus brinner i helvetets eldar i all evighet....härlig gud ni tillber... det måste ju börja bli ganska trångt i helvetet med över 100 miljarder människor...
Nog borde klockorna börja ringa även för er så småningom, att nog är det nått som inte stämmer i dom här fantasierna, eller hur?
Eflop
Eflop. Du förvränger, trasslar till och förklenar. Allt för att du inte VILL förstå. Men et är givetvis din rätt att lura dig själv bort från detta, om du vill.
RaderaOm du skulle ha öron att höra med och ögon att se med skulle du inse att "den här historien med synden" är det enda som på ett fullständigt logiskt sätt förklarar varför det ser ut som det gör i världen. Men i stället sitter du fast i, och försöker sprida, Dawkins "glada budskap" (för visst är det därifrån du får dina idéer?).
Kristian! Är det synd att ordna en friluftsgudstjänst?
RaderaKristian S. Givetvis inte. Varifrån kom den frågan? Sedan är det givetvis en annan sak vad som förkunnas på denna friluftsgudstjänst. I detta aktuella fall får man befara att förkunnelsen kommer att vara av sådan art att den förleder människor.
RaderaJag tänkte bara att när du nu pratar om "regnbågsgudstjänster" och att präster borde avgå, så vore det intressant att veta hur du mitt i allt relaterar det till en friluftsgudstjänst ordnat av en grupp vanliga människor (även om de är av, eller understöder en sexuell minoritet). Om det är din logik, så borde väl alla präster avgå, eftersom alla gudstjänster ordnas av "syndare". Kunde du t.ex. beskriva begreppet "regnbågsgudstjänst", som media tydligen har valt att kalla det?
RaderaKristian S. Du missar hela min poäng - som jag menar att inte alls är så alldeles otydlig! Läs det jag skriver om alternativ A och alternativ B en gång till, och återkom sedan med frågan, om den kvarstår!
RaderaTack Kristian, jag tror nog att jag förstod din poäng. Du verkar med hjälp av sarkasm, som du dessutom är stolt över, vilja påvisa att prästerna ifråga antagligen inte har för avsikt att rädda gudstjänst-deltagarna från synden, genom att avstå från att upplysa dem om att utlevad homosexualitet (enligt Moses och Paulus) är en "grov synd" och att de borde ha förstånd att avgå från sitt ämbete för att de inte kommer att göra så. Om alla präster måste avgå för att de inte påvisar enstaka "synder" inför sin församling, så skulle vi snart inte ha några präster kvar.
RaderaVår värld lever under mycket, MYCKET större hot än människor som erkänner sin kärlek till sin nästa, om än från ett oortodoxt och enligt statistiken avvikande sexuellt perspektiv. Dessa människor är dessutom påfallande ofta engagerade i att förbättra samhället genom att kämpa för hållbar utveckling, vilket i nuläget är kritiskt om vårt samhälle skall överleva den miljökris som inom det närmaste decenniet kan komma att avgöra huruvida våra barnbarn kommer att får leva i samma värld som den vi lever i.
Dessa människor är dessutom ofta de mest ärliga och kärleksfulla människor man kan tänka sig och har rent naturligt mer tid och större möjlighet att leda samhället mot en hållbar utveckling och förhoppningsvis ge vår planet några hundra år till.
Det här är din blogg och du har rätt att tycka precis hur du vill, så det enda jag kan konstatera i den här frågan är att om bibelmakarna hade levat idag, hade de inte kommit långt med sina värderingar, för den sexuella gruppering som alltid har utgjort och fortfarande utgör det största hotet mot mänsklighetens framtid, är den som jag själv tillhör: heterosexuella män.
Kristian S. Kommentaren jag skrev på ÖT var sarkastisk, ja. Men det förtar inte eller förändrar inte den allvarliga saken. I en gudstjänst har vi alltid syndabekännelse och avlösning, och dessa finns med för att deltagarna ska få lämna fram allt som har farit fel i förhållande till Guds fullkomliga vilja. Om prästen på sätt eller annat låter gudstjänstdeltagarna förstå att Guds ord och vilja, på vilket område som helst i livet, inte längre gäller och det som Guds ord kallar för synd inte ska förstås så mera, ja då förbryter sig den prästen mot sitt prästlöfte, mot kyrkan och mot Gud själv. För att inte tala om att han förbryter sig mot de människor han därmed lurar. Och ja, då borde han förstå att lämna prästämbetet.
RaderaMen Nåd med tusenden när man älskar mig och Håller mina Bud... säger Herren Herren i den heliga Skrift och lärobok i Kristen Tro!!!+
SvaraRaderaBudet Är Jesus - Hans Glada budskap om frihet från slaveriet ur en Lag som ingen kunde hålla helt och framförallt inte invärtes; lära Liv och Uppståndelse från Synden och Döden som Han lovar som Gåva åt alla dem som Tror.
Många folk Har sedan generationer förkastat Guds Evangelium,missionärerna och den Heliga Skrift: Deras blod kommer över dem själv för vad skulle du göra om din vänskapsinvit förkastas av en vän som du tusentals gånger räddat från Synd och Död. hälsningar till eflop från Ulrik fagerholm, nutida Lärjunge till Jesus från Nasaret Han som Är Var och Skall Komma på Himmelens Skyar till att Döma levande och döda. Somliga till Liv och andra till förtappelse. Amen I Jesu Namn
Ulrik. Tron är inte var mans. Tyvärr. Men vi får kämpa på!
RaderaÄr det enligt dig synd att ha sex före äktenskapet? Tycker du att det är "lika syndigt" som att vara homosexuell och leva ut det? Är det syndigt att bo tillsammans med en pojk- eller flickvän före man är gift?
SvaraRaderaOch, är det synd att göra abort om man blivit våldtagen?
Mina frågor är seriösa och jag undrar på riktigt hur du resonerar kring dessa frågor.
Anonym 12:26. Jag är ingen vän av s.k. "syndakatolger" i vilka man räknar upp det och det så som varande synd. Detta för att man då bortser från det att vi människor ÄR syndare och inte bara GÖR synd. Dessa kataloger har allmänt också använts för att försöka plocka bort synden ur människans liv med tanken att hon på något sätt skulle kunna bli syndfri. Givetvis ska vi kämpa mot synden, det kommer vi aldrig ifrån, men vi ska inte inbilla oss att vi genom denna kamp på något sätt skulle bli kvitt synden i vårt liv eller, ännu mindre, genom att vi förmår lägga bort synden skulle bli sådana att vi skulle duga inför Levande, Helige Gud. Men inte desto mindre är vi kallade till att kämpa.
RaderaNär vi läser Bibeln som Guds ord, under bön om den Helige Andes ledning, kommer Gud att sätta sökljuset på vissa saker i våra liv som han vill att vi ska göra upp med. De saker du räknar upp kan, och kommer säkert, att dyka upp i detta sammanhang. Både så att Gud genom sitt ord varnar oss för dem och sedan också dömer oss om/när vi har brutit mot Guds vilja på dessa områden i våra liv. När vi sedan står där, dömda av Guds ord och bud, då har vi - som jag konstaterade ovan - två vägar vi kan gå. Vi kan A. Be om förlåtelse, tro vår synd förlåten (på Guds löften och för Golagataverkets skull) och sedan be om kraft och en ny vilja att bryta med synden och göra det som är rätt. Eller B. sätta oss ner och skriva ner vår skuld genom att förklara att Guds ord inte gäller på denna punkt. Det första leder till salighet, det senare till förhärdelse och en fällande dom när vi på den dagen kallas fram inför Guds domstol.
Förhoppningsvis fick dina frågor åtminstone ett någorlunda klart svar...
"vi ska inte inbilla oss att vi genom denna kamp på något sätt skulle bli kvitt synden i vårt liv eller, ännu mindre, genom att vi förmår lägga bort synden skulle bli sådana att vi skulle duga inför Levande, Helige Gud. Men inte desto mindre är vi kallade till att kämpa." Det är nog en härlig förkunnelse du har, Kristian. Jag ryser då jag tänker på att sådant här lärs ut till små barn ännu 2014. "Tro inte att du nånsin duger, men kämpa på bara"..... Så fruktansvärt! Psykologerna kommer nog att kunna försörja sig i framtiden också - helt oavsett hur det går i homoäktenskapsdebatten.
RaderaAnonym 15:00. Du missade fortsättningen. Avsiktligt? Du borde kanske lära dig att läsa till punkt och inte fälla orätta domar i förtid.
RaderaFortsättningen handlade bara mer om själva kampen. Ändrar inget till det bättre i nämnda citat. Det är helt enkelt en vidrig grundinställning till livet.
RaderaAnonym 15:55. Försök nu läsa en gång till. Kanske du då skulle se vad du missar. Eller är det faktiskt så som Bibeln säger om denna världens människor att de är helt blinda för evangeliet? Jag trodde faktiskt inte att det skulle uppfattas så här väldigt konkret. Men det var ju en intressant insikt! :)
RaderaOm vi ändå är syndare i vilket fall som helst, så vad gör det då fast vi syndar så mycket vi hinner och ber om förlåtelse efter att vi syndat. Då är vi hela tiden säker på att vi kommer till härliga paradiset när vi dör. Vi är hela tiden på den "säkra sidan".
SvaraRaderaHmm, tror jag börja fatta poängen med förlåtelsen och synden, det är ju ett enkelt verktyg att ständigt synda och ändå komma till paradiset.
Fantasin om synden och förlåtelsen är ett ondskefullt verktyg för perversa människor att rättfärdiga ohyggliga handlingar.
Säkert har katolska prästerna samma teori när dom våldtagit barn, och samma teori används säkert av andra religiösa hycklare i våra trakter. Det är ren skär ondska, inget annat!
Eflop
Eflop. Människan är svag och faller gång efter annan. Ja. Men detta är inte det samma som att, som det heter, "synda på nåden". (Alltså det du beskriver i det första stycket.) Paulus varnar för detta när han skriver om gudlösa människor som "förvanskar vår Guds nåd till ett försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus." När man gör så, ja, då är man på väg B.
RaderaAngående det du skriver i sista stycket håller jag med, faktiskt. Att förgripa sig på andra människor och försvara sig med Guds nåd och förlåtelse - det är ren och skär ondska. Ja.