torsdag 26 februari 2015

Inget ljus i mörkret?


Jag läste en intressant, fast givetvis otrevlig, rubrik i dagens ÖT. "Det finns inget ljus i mörkret", löd den. Min första tanke var att artikeln handlade om ekonomin, men sedan slog det mig att rubriken skulle passa bäst över en artikel som behandlar den sekulariserade världsmänniskans situation. "Inget ljus i mörkret", låter inte det ganska passande? "Utan hopp och utan Gud i världen", som Guds ord beskriver det (Ef. 2:12). Eller för att gå till visa ord ur Gamla Testamentet: "Men de ogudaktigas väg är som djupaste mörker, de märker inte det som vållar deras fall" (Ords. 4:19) eller "De vet inget och förstår inget, de vandrar i mörker. Jordens alla grundvalar vacklar" (Ps. 82:5).

Vi tror oss vara så  oerhört visa när vi äntligen lyckats skaka av oss bojorna, när vi äntligen blivit myndiga och förmått avskaffa Gud - när vi lyckats få bort honom ur livets ekvation. Men med detta följer också att vi blir blinda, vi människor. Blinda för livets allvar, blinda för att detta jordeliv egentligen bara är en kort parentes, ja rättare sagt endast ett kort preludium och att det verkliga, riktiga och sanna livet följer på detta jordelivs vedermödor och födslovåndor. Ja, vi beter oss som det lilla barnet som ligger i sin mammas mage och resonerar som så att det här livet, här i magen, det är det enda liv som finns. Det är detta liv som vi är skapade för, det är här vi ska leva. Sedan, när de nio månaderna är över, då är det slut. Det är först när det riktiga livet har börjat som vi inser hur idiotiskt det var att tänka på det viset - och det samma gäller också vår situation när vi lever vårt korta jordeliv och menar att detta livet, det är allt som finns.

Men så resonerar ändå de flesta människorna i dagens västerland. Med det resultatet att livet blir meningslöst och hopplöst. Nu kanske någon vill försöka protestera och hävda att livet inte alls är så meningslöst även om vi kapar bort Gud och evigheten ur vårt livs ekvation. Men se bara på all statistik som talar om hur vi, och speciellt då unga flickor, mår idag. "Det finns inget ljus i mörkret" var alltså rubriken, och precis så är det. Vi kan kanske försöka lura oss och inbilla oss att allt ändå är bra, men då ägnar vi oss åt ett ihåligt självbedrägeri. En av de ledande nya ateisterna, Lawrence Krauss, har beskrivit den ateistiska världsmänniskans situation på ett väldigt träffande sätt när han sade att "Allt har uppstått av en slump. Vi är på väg från ett ingenting till ett ingenting. Tillvaron är helt meningslös. Vi människor är mycket obetydligare än vi någonsin har kunnat föreställa oss".

Var finns ljuset i detta självvalda mörker? Svar: Ingenstans. Åtminstone ifall vi inte lyfter blicken och vänder oss till honom som själv är ljuset. "Men det skall inte vara nattsvart mörker där ångest nu råder. I gången tid lät han Sebulons och Naftalis land vara föraktat, men i kommande dagar skall han ge ära åt trakten utmed havsvägen, landet på andra sidan Jordan, hednafolkens Galileen. Det folk som vandrar i mörkret skall se ett stort ljus, över dem som bor i dödsskuggans land skall ljuset stråla fram." (Jes. 9: 1-2)

Detta ljuset har kommit, men vi försöker med all makt att inte se det. Vi går genom livet med tillslutna ögon och fingrarna i öronen för att inte riskera få syn på det enda som kunde ge vårt meningslösa liv mening och vår hopplöshet hopp. Hur dumt är inte det?

Ja, och vad handlade artikeln i ÖT om? Givetvis om de finländska framgångarna i Skid-VM i Falun. Analysen var glasklar och slutsatserna riktiga. Men egentligen är det ju en icke-fråga jämfört med det som verkligen betyder något.    

35 kommentarer:

  1. Hela detta inlägg skriver du om något som du rimligtvis inte borde ha en aning om. Hur livet ter sig om man inte är troende. Jag har alltid fascinerats av just detta: troendes behov av att försöka utmåla hur hemskt livet är för de som inte tror. Jag trodde också så ett tag tills jag i vuxen ålder insåg att det inte är så alls.

    Statistiken om unga människor som mår dåligt lär nog ska vara tillämplig på alla tider, religiösa som icke-religiösa. Jag var en sån ung människa som mådde dåligt pga den gudstro jag blivit lärd. Jag önskar att jag då hade insett hur lycklig jag skulle komma att bli - så fort jag tog steget in i det påstådda mörkret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09:47. Unga människor, speciellt då flickor, mår dåligt av många olika orsaker. Men jag vågar nog hävda att den absolut största orsaken (och den bakomliggande orsaken till många andra, sekundära orsaker) är den meningslöshet och hopplöshet som gudlösheten ger.

      Vad gäller vad jag borde eller inte borde känna till är väl inget som en anonym kommentator rimligtvis torde känna till? :) Men försöka smaka en gång till på citatet ovan av Krauss. Redan det räcker bra till för att inse hur läget är - eller borde vara för den som inte tror. Men mörkrt bedövar kanhända?

      Radera
    2. Jag kan lova att jag inte går runt och funderar på gudlöshet och efterlivet som ni religiösa värkar ha tvångstankar om. Men det är väll inte så lätt för dig att förstå som har växt upp i propaganda maskinen?

      Radera
  2. Jag försöker läsa texten utan att bli irriterad, brukar oftast lyckas med att läsa dina texter utan att bli irriterad, här blir det igen lite svårt.

    Du låter lite som en väldigt dålig fotbollssupporter, när man inte mer kan eller vet hur man skall heija på sitt eget lag då det går så dåligt så börjar man ropa spydigheter åt motståndaren istället.

    Motsvarande så kunde rubriken här vara tagen ur Karl Marx - Till kritiken av den hegelska rättsfilosofin, "Religion är opium för folket".

    Kristna torde ju vara bättre än så, eftersom budskapet är heligt och det enda sanna så borde det inte räcka med att föra fram sitt eget fina budskap istället för att klanka ner på andra som inte nödvändigtvis håller med? Att sprida sitt evangelium genom att dumförklara andra, skall det vara så? Antagligen har du inte det i tankarna när du skriver, eller vad vet jag men så känner iaf. jag många gånger när jag läser dina texter, ibland blir man ju bara så arg så man inte ens orkar läsa texten till slut än mindre kommentera.

    Jag tror mig inte alls vara vis, tvärtom, närmare sanningen än Sokrates talesätt "Visast är den som vet vad han inte vet." kan man knappast komma i detta fall. Som i sig är en paradox mot det kristna budskapet, eftersom den kristna "vet".

    Men vi kommer här också tillbaka till saker som jag har kommenterat förr, under dom miljoner år som universum funnits och kommer att finnas så är ditt lilla i medelal 75års liv bara en lite droppe i havet och ingen kommer att minnas dig efter ett par generationer, med tur så finns det en sten med ditt namn någonstans som nån inte ens orkar sköta om och en generation efters så finns inte ens stenen, då är du statistik i ett register över födda på 1900-talet och döda på 2100-talet, inget mer.

    Och det är ju självklart att för människan kan detta tyckas kännas lite hopplöst och man måste bygga upp försvarsmekanismer, religion är en fin fungerade försvarsmekanism till hopplösheten, inget fel med det, bra så, om det hjälper dig när du behöver tröst så är det ju bara fint.

    Finns nog en hel del problem i dagens samhälle ja, men skall människan vara ärlig mot sig själv så är det inget som kan fixas genom att tro på diverse olika gudar, som inte är något annat än ett filter mellan livet och döden, livet är mer komplext än så, tyvärr.

    Med filter menar jag då att tron bl.a. filtrerar bort känslan av meningslöshet och ångest som uppkommer då man inte vet vart man är på väg, att veta att man lever för evigt ger både tröst och mening i detta liv och döden är kanske inte så skrämmande då.

    Så om tror hjälper mot denna känsla så borde alla då inte tro? Men då ser vi inte verkligheten som den är, vi ser den via ett filter, som en drog som får oss att uppleva världen som något den inte är, livet som något det inte är, syntetiskt "upphypad" på Guds kärlek.

    Så om min intelligens jämförs med ett 9 månaders foster så blir din intelligens jämfört med en knarkares, hellre har jag ett sinne som ett foster som har hela livet framför sig som det är och alla intryckk är nya en en knarkare som lever i dimma och är förblindad av sin drog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget ljus i mörkret!Blir bara bedrövad av att läsa ovanstående kommentarer,hur är det möjligt att missförstå texten så, ex. "om min intelligens jämförs med ett 9 månaders foster", o dyl.och dessa kränkande tillmälen....Om nu ljuset inom dig är mörker,hur djupt är då inte mörkret.Matt 6:23

      Radera
    2. Det blir ju inte bättre bara för att texten som nervärderar mitt liv och mina val är en vers från bibeln.

      Att bibeln som auktoritet för dig dömer dina val, det får du ju stå för själv, men det är just det absoluta i tron som skapar konflikter, med vilken auktoritet säger bibeln att mina val är en väg i djupaste mörker? Elel att jag inget vet eller inte förstår, är det inte kränkande att säga åt en annan människa att denne inte vet eller förstår något, men JAG jag förstår eftersom jag har Gud på min sida och Min tolkning är den rätta, högmod! Detta högmod som finns inom alla falanger, oberoende om man är ateist eller kristen.


      Om min kommentar tolkas som kränkade så då har man tydligen inte läst tidigare inlägg som är skrivna här i bloggen genom åren, eller så är man nog väldigt selektiv gällande vad man tolkarsom kränkade eller ej.

      Radera
    3. Markus,
      Du har skrivit kommentarer under rätt så lång tid på bloggen,o för mej har du som jag någon gång sagt,fört konstruktiva samtal och "lyft nivån" på kommentarerna.
      Du harnågon gång sagt att anledningen till kommenterandet på bloggen var att du var arg och irriterad över bloggarens anspråk på att ha sanningen.(ungefär så minnesbilden). Har ibland uttryckt,hur meningslöst det verkar vara att samtala när man har olika(kristen/ateistiska)-premisser,ibland några glimtar här på bloggen som gjort att hoppet väckts,du har varit undantaget(min uppfattning).
      Nu verkar det som om du är tillbaka på ruta ett!Bibelspråket jag hänvisade till är ett uttalande av Jesus,all Sanningskälla,(Joh.14:6)och gäller oss alla människor när det är frågan om vårt andliga mörker som vi genom Adam ådrog oss.
      Som försvar för din kränkande kommentar använder du alla kränkande kommentarer som fällts på denna blogg.Det höves inte dig!

      Radera
    4. Hittar ingen kränkande kommentar av Markus hur jag än söker. Däremot många i Kristians ursprungliga bloggtext.

      Radera
    5. Kan det månne vara så att kränkningen sitter i betraktarens öga?

      Radera
    6. Som religionskritisk ickekristen läsare av denna blogg så är det ju inte konstigt att bägaren rinner över ibland, på basis av vad Kristian skriver och med vilken stil tror jag att han förstår det, hoppas jag iaf. Det går helt enkelt inte att vara gentlemannamässig hela tiden, det är kanske inte försvarsbart men så är det, på gott och på ont. Men man kan heller inte förvänta sig endast konstruktiv diskussion då ena parten är helt låst eller hur? Och nu menar jag inte min syn på religion, den är alltid öppen för impulser utifrån och innifrån. Men nu är det nog pratat om mig på Kristians blogg.

      Radera
    7. Markus. Du drog tillbaka från diskussionen, så jag ska inte börja debattera med dig här och nu. Men en sak vill jag ändå rätta till. Jag har inte diskuterat någons intelligens. Det jag är inne på är den andliga klarsynen, och det är något helt annat än intelligens. Se t.ex. Matt. 11:25.

      Radera
    8. Anonym 17:10. Det är säkert sant, någon annan slutsats tycker jag inte man kan komma till efter att ha läst diskussioen här och på många andra trådar...

      Radera
    9. Kristian det förstår du nog säkert själv också att ibland skriver du sådant som förolämpar andra människors intelligens, sådana människor som inte hålle rmed dig, kanske det är omedvetet eller kanske du bara inte vill erkänna det för dig själv, men så är det. Inget illa menat antagligen, nog förstår jag också att du bara vill väl (hoppas jag iaf.) men tro eller saknaden av tro är för många en känslig sak så det blir enkelt att "man tar på näsan". Allt gott.

      Radera
  3. Tänker min vana till trots bryta tystnaden och presentera ett försvarstal, mina herrar. Jag har i tiderna fått taga emot mycket negativ särbehandling av vissa, ingen nämnd och ingen glömd, uttalat på grund av att jag är kristen och har därför ingen egentlig lust att ta del i denna diskussion annat än som uttalat pro-kristen. Jag kan dock ana mig till utgången och att blanda in det personliga i en slik debatt för knappast någonvart. Jag kommer fortfarande (över fjorton år senare) ihåg hånet och den outtalade utfrysningen jag som tämligen ung och sårbar fick mottaga från den ifrågavarande skaran icke-kristna, och avser därför inte att i någon mening ge mina motståndare ytterligare möjlighet att dra fram det typiska kristna-tror-sig-vara-bättre än-andra-kortet (igen). För min del är det egalt vad folk bygger sina liv på, om det sedan är kristna trossatser eller någon annan humanistisk tankevinkling. Dock kommer kristendomen gällande mig aldrig att reduceras till en "försvarsmekanism" (låt vara att psykologin skulle påvisa att många av människans försvarsmekanismer kan taga sig religiösa och/eller religionsbetonade uttryck).

    Åren går, man blir ju äldre och jag har gudskelov sedan länge passerat behovet av något godkännande från mina stentuffa icke-kristna så kallade vänner. Det som gör mig obekväm i det större hela är däremot den intellektuella lättjan och det ogina klimat mot kristendom som råder i Finland. Man förväntas ju nästan känna skam över att vara kristen eller be om ursäkt för det (någonting jag emellertid vägrar göra såvida det inte kommer an på någon uttalad oförrätt jag gjort). Kristen psalm, dito trossatser och kristen världsbild skall i allt beskäras och till och med aktivt motarbetas genom t.ex. Fritänkarns tilltag i skolorna (paradexemplet på sistone utgörs av Kantelupukkis DDR-liknande angivarverksamhet).

    Om det post-kristna Finlands verklighet är så humanistiskt och tolerant upplyst så som det påstås, borde denna tolerans även gälla kristendomen. Annars är den toleransen, som kan kunde uttrycka det, lika tom som en kofjärt i en ladugård. Tack för mig.

    - Guy Fawkes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om det pre-kristna Finland verkligen var så tolerant och moraliskt så som det påstås så borde inte denna tolerans också ha gällt andra än kristna?

      Eftersom man då inte hade något val, du blev ju utfryst från samhället.

      Myntet har två sidor, genom att förstå historien förstår så hjälper det oss att förstå både nutiden och framtiden.

      Radera
  4. Markus, punkt 1: "Och om det pre-kristna Finland verkligen var så tolerant och moraliskt så som det påstås så borde inte denna tolerans också ha gällt andra än kristna? "

    Ingen har påstått att det pre-kristna Finland var särskilt tolerant och/eller moraliskt. Den som hade makten bestämde. F.ö är det diskutabelt hur och när kristendomen anlände till Finland men man befarar att militära expeditioner från Sverige på 1100-talet ledde till detta. De förkristna högtidsdagarna övergick gradvis i de kristna helgdagarna: en ganska naturlig assimilationsprocess när ett samhälle övergår från en världsbild till en annan. Sedan 1520-talet var det de svenska och danska envåldskungarna (med början från Gustav Vasa), inte kyrkan, som bestämde vad som var tolerans och vem den skulle gälla (huvudsakligen lutheraner och inga som kunde betraktas som potentiellt avvikande/för riket opålitliga element).

    Sagda kungar fruktade för konkurrens från det ortodoxa Ryssland men också för islam (det ottomanska riket). Under 1600-talet försökte man genom s.k. kyrktvång tvinga massorna till den kristna läran. Ännu på 1700-talet var det förbjudet att bo och verka i Sverige (inkl.Finland) om man inte var lutheran (med vissa få undantag för judiska handelsmän i Stockholm och Göteborg). Gångna tiders kristendom var inte human eller pluralistisk i dagens bemärkelse. Detsamma gäller för gångna tiders människosyn. Men de historiska överträdelserna i kristendomen är knappast inte jämförbara med verksamheten i dagens ev.luth-kyrka.

    Punkt 2: "Eftersom man då inte hade något val, du blev ju utfryst från samhället."

    Kristendomen blev stegvis introducerad i samhället (se ovan). Du blev inte bara utfryst från samhället utan också från nådemedlen (sakramenten), d.v.s. den enda frälsningsordning man (officiellt) trodde på. Eftersom livet ansågs som en förberedelse för himmel (eller förtappelse) var religionen ett starkt vapen.

    Punkt 3:
    Av historien förstås att en del idag är skeptiska till religion/religiös livsåskådning. Men eftersom det råder religionsfrihet i Finland har jag svårt att förstå grunderna för denna skepticism hos en som annan.

    - Guy Fawkes

    SvaraRadera
  5. Nu är det nog själva blogginlägget som kränker icke-troende och inte tvärtom! Att som Kristian påstå att vi alla är blinda och lever i ett mörker utan ljus är fruktansvärt arrogant, nedlåtande och framför allt osant. Förtal på mycket lösa grunder. Men det är precis som Markus skriver. När man inte har tillräckligt att komma med så kan man alltid prata skit om motståndarlaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte kränker direkt, men om jag skriver hur idiotiskt det är att basera ens liv, moral och åsikter överlag på "absoluta sanningar" utifrån ens egna tolkningar av en bok, ja rentav infantilt så kan ju någon som tror och följer denna boks budskap bli irriterad och kanske blir tom. sårad? Men man får ju skriva "vad man vill" på ens egen blogg, nu tvingar ju ingen mig att läsa denna blogg heller men jag tycker Kristian skriver intressant fastän tonerna ofta är dom samma, endera idiotförklar man folk som inte tror på samma sätt eller så försätter man sig i offrets roll. Ingendera infallsvinklarna är speciellt uppbyggande för någondera part, inte för det fram det kristna budskapet om tolerans och kärlek ej heller får den en som inte tror att bli mer positiv inställd till troende eller tro överlag, det sker alltså en "backfire" (kom inte på svenska ordet)

      Kanske bäst för min del att sluta kommentera detta inllägg eftersom det helt klart är bäddat för pajkastning från båda hållen, tack och bock.

      Radera
    2. Anonym 14:26. "...och framför allt osant." Igen: Smaka ordentligt på citatet från Krauss ovan i själva texten. När du har gjort det kan du försöka svara på en liten fråga. Nu är det ju så att antingen har Krauss rätt, eller så har Bibeln rätt. (Livet är meningslöst eller så är det meningsfullt - det kan inte vara bådadera.) OM Krauss har fel, vilket jag menar, är det då inte så att han (oich de som håller med honom) måste vara fullständigt blinda för att framhärda i sina åsikter och sin åskådning? Så en följdfråga: Hur lös grund bygger jag då sist och slutligen på i det jag påstår?

      Radera
    3. “A universe without purpose should neither depress us nor suggest that our lives are purposeless. Through an awe-inspiring cosmic history we find ourselves on this remote planet in a remote corner of the universe, endowed with intelligence and self-awareness. We should not despair, but should humbly rejoice in making the most of these gifts, and celebrate our brief moment in the sun.”
      ― Lawrence M. Krauss

      Radera
    4. Anonym 02:17. = att försöka göra det bästa av en fullkomligt hopplös situation...

      Radera
    5. Vad är det som är så hopplöst? Livet är ju fantastiskt! Man måste tydligen vara religiös för att inte se det. Vem är då blind? Varför skulle en evighet vara bättre än ett jordeliv?

      Radera
    6. Anonym 09:51. Det är bra att det inte finns några dumma frågor. I annat fall skulle det du slutar med vara en bra kandidat...

      Radera
    7. Det roliga med dig Kristian är att du är så ödmjuk och förstående. "De får inte förolämpa någon utan skall vara fridsamma och försynta och visa ödmjukhet mot alla människor." (Tit 3:2)

      Radera
    8. Den här kommentarstråden blir bara roligare och roligare! Det engelska Krauss-citatet var också fantastiskt i kontexten av Kristians tidigare tolkning! Man kan säga att det stjälpte hela hopplöshetslasset :)

      Radera
    9. Anonym 17:26. Det är faktiskt festligt med denne Krauss. Försök igen, utan skygglappar, se vad han egentligen säger! Han uppmanar till självbedrägeri! Livet är meningslöst, ja, men det är ändå inte utan mening. Men det kan ju hända att vi måste lura oss själva för att kunna inse den... Festligt var ordet!

      Radera
    10. Anonym 15:50. Ett par frågor, i all välmening, för att kanske få dig att inse vad du håller på med. För det första: Vem talar bibelordet du citerar om? Sedan: På vilket sätt har detta någon som helst bäring för mig och min situation? Och till sist, om vi bortser från de uppenbara missarna i anslutning till de två första frågorna: Hur menar du att detta träffar mig, rent allmänt?

      Radera
  6. Jag håller med dig Markus i flere saker. Man kan inte genom att argumentera o diskutera, eller drämma Bibeln i huvudet på nån få någon att inse att hon eller han vandrar i mörkret. Däremot kan väl ett äkta och ärligt personligt vittnesbörd från någon som själv vandrat i mörker, men hittat ljuset inte störa. För att inte nu tala i bibliska termer om mörker o ljus utan mera konkret så ska jag förklara vad jag menar.
    Jag är själv uppvuxen i en icke troende men väldigt lycklig och fin familj. Trots kärleksfull uppfostran o allt stöd jag kunde få hemifrån kändes det som om något fattades i mitt liv. Jag visste inte vad det var, sökte glädje i nöjen, studier,vänner m.m Ändå var tomheten där. Inte förrän jag personligen blev konfronterad med evangeliet, som ju är det glada budskapet om att Jesus älskar oss människor, då först insåg jag vad som hade fattats.
    Nu kanske någon tycker det här är en typisk glansbildsberättelse o du får göra narr av den om du vill. Jag tror bara inte att den som upplevt Jesu kärlek, kan säga att han eller hon föredrar mörkret. I så fall har du bara varit inne i ett religiöst system. I gemenskapen med Jesus upplever man glädje och förtröstan trots "mörka dagar". Jag önskar dig Markus allt gott på din livsväg. Ett tips, till er alla, vill ni testa om det jag talat om fungerar? Be då en enkel bön att Jesus ska visa sig för dig...jag garanterar, din bön blir besvarad! hälsn. Benita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är själv uppvuxen i en troende men väldigt lycklig och fin famil. Trots att jag fick en kärleksfull uppfostran och stöd hemifrån så kände jag att något fattades, det var frisk luft, jag kände mig kvävd. Jag kände att kristendomen inte var svaret på vad jag sökte, jag såg inget glatt budskap utan istället en konstgjord undanflykt.

      Om ni trivs med er tro, bra så, att ni vill sprida det åt andra eftersom det funkade åt er, bra så också men kom ihåg att vi är olika, det som funkar för dig funkar inte för automatsikt för mig, så är det för oss alkoholister också, var och en måste komma fram till sitt eget sätt att komma ut ur träsket, det finns många olika stigar som leder upp till bergstoppen.

      Radera
  7. Ja du Kristian. Det enda riktiga ljuset som finns för oss människor är Solen. Mörkret behöver man inte vara rädd för, det finns inga spöken tomtar, troll eller gud. Vi alla vet ju det på riktigt.

    Det är nog skönt att kunna leva fritt utan bojor och utan rädsla för att en molngubbe skall straffa mig och kasta mig i eviga eldhavet för att jag äter skaldjur eller bär kläder av olika tyger mm.

    Ingen behöver vara rädd för döden eftersom vi inte finns efter det och inte kan tänka på att vi är döda, eller hur?

    Jag vet inte hur det är med er andra men jag kan då inte minnas hur det var de 9 månaderna i mammas mage, Kristian tycks minnas det i alla fall ;)

    Fast jag inte tlllber nån allah som åker med häst till himlen eller vår kristna dito så anser jag att mitt liv har en mening och är inte hopplöst alls.

    Jag kan tänka mig att när ni blivit hjärntvättade och intutade fantasierna om att komma till det himmelska paradiset, och får höra att det inte finns, så blir ni rädda och förfärade. Ni har blivit lurade, och går genom livet i en ständig rädsla för döden.

    Njut av livet. Det är ju ett under att vi får uppleva det här, vi är ju unika och resultatet av flera miljoner års evolution.

    På tal om unga flickor rekommenderar jag en bok. Den berättar om olika kvinnors och ungdomars grymma öden i en religiös sekt.

    http://goo.gl/YTm0lh

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Du skriver om saker som du inte känner till - och med det avser jag alltså den kristna tron. Den handlar inte om dom, straff och rädslor, utan om BEFRIELSE från allt detta. Men det kan jag förstås inte övertyga dig om. Jag kan bara påpeka det.

      Radera
  8. Bäste herr Kristian Nyman, jag vill hemskt gärna veta - eftersom jag är ett av Guds förlorade barn i "mörkret" (d.v.s. en ateist) - vad som kan ge mig mening och mål i livet.

    Ja, du läste rätt. Jag vore ytterst tacksam och glad om du en gång för alla skrev ner vad den kristna tron går ut på, eller åtminstone kristendomen à la Kristian Nyman. Jag ser gärna att du gör detta i nästa blogginlägg.

    Du kanske anser att jag själv borde göra detta och läsa teologisk litteratur. Problemet är att jag är ganska lat, och gillar att få eviga sanningar prydligt serverade på silverfat. Tack i förväg! Ta tillfället i akt och rädda en förlorad själ!

    Humanisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Humanisten". Du får raljera bäst du vill, men det här är faktiskt fråga om allvarliga saker. Om evigheten. Jag får se om jag hinner följa din uppmaning, men jag kan ge dig en "sneak peak". Ett ord. JESUS. Om du har fem minuter extra kan du titta på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=dZM1mmcis-s Den kokar ner den kristna trons budskap på ett härligt sätt.

      Radera
  9. Kanske Humanisten borde se denna film ? :) https://www.youtube.com/watch?v=Xf29xh9mTyk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erik. Den filmen borde alla se, med jämna mellanrum! :)

      Radera