tisdag 22 augusti 2023

Om vår kyrkas framtidsutsikter

Svenska Yle publicerade igår en artikel i vilken de berättade om församlingar i huvudstadsregionen som tillåter vigslar av samkönade i sina kyrkor, samt om präster (!) som erbjuder sig att förrätta sådana vigslar. Att en sådan sak ens är möjlig är fullständigt ofattbart, speciellt i en kyrka som i sin kyrkoordnings "kungsparagraf" säger sig bygga sin lära och sin verksamhet på Guds ord.

Jag skrev en kommentar under texten i vilken jag konstaterade att frågan är om inte detta innebär att kyrkan dömer sig själv till undergång. Det jag givetvis avser är att en kyrka inte kan överleva om den hamnar i konflikt med honom som är och ska vara kyrkans Herre. Ordet och Anden är intimt sammankopplade, och om kyrkan kastar ut Guds ord följer Anden med. (Se t.ex. Joh. 14:15-17) Vi ska komma ihåg vad Luthers lilla katekes har att säga om den tredje trosartikeln:  

Jag tror, att jag inte av mitt eget förnuft eller egen kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komma till honom, utan den Helige Ande har kallat mig genom evangelium, upplyst mig med sina gåvor, helgat och bevarat mig i den rätta tron. På samma sätt kallar, församlar, upplyser och helgar han hela kristenheten på jorden och bevarar henne i Jesus Kristus i den enda rätta tron. I denna kristenhet förlåter han dagligen mig och alla troende alla synder. Han skall på den sista dagen uppväcka mig och alla döda och ge mig och alla, som tror på Kristus, evigt liv. Det är visst och sant.

Utan Anden får vi dra ett streck över allt detta.

Det är stora saker som är i vågskålen just nu. Om kyrkans biskopar (som ansvarar för kyrkans lära) skulle vara riktiga biskopar skulle de mangrant gå ut och kräva rättning i ledet här och nu. Tyvärr är våra biskopar inga riktiga biskopar utan snarare framstår de beklagligt nog som ett gäng pajasar i rosa skjortor, varför något sådant tyvärr inte kommer att ske.

Vår kyrkans framtidsutsikter är allt annat än ljusa.

4 kommentarer:

  1. Det att gå ut och kräva rättning i ledena borde både varje levande församlingsmedlem, präst och biskop ha gjort reedan gällande den heterosexuella skiljsmässo och vigsekarusell som försiggick i årtionden efter att man övergett det gamla kristliga bibliska handhavandet av äktenskapsmoralen. En död församling som tillåter sådant är en död kyrka och modern till hororna och de homosexuella på jorden och har bara en framtid.:Att brännas upp i eld medan vildjuret frossar på dess kött. Detta gäller också i andlig mening. där man aviker från normen att Bibelen är Guds Ord och Fakta skriver Torsten Nils Ulrik morgonpredikant i ljuset av Johannes uppenbarelse. Den sista boken i vårt nya testamente

    SvaraRadera
  2. Kort sagt Kristian. Akta dig för att gå med evl. Fi till ättestupan i dagsläget ty därnere väntar Den Eviga Elden.
    O Land O FOLK!!! Vänd om till Bibelens TRO och Praxis så länge tid gives. Och kom ihåg att lutherdomen har inte ensam rätt på Bibelförståelse Men den lutherska förståelsen och lutherska andaktsböcker är god vara. Ulrik

    SvaraRadera
  3. Reedan brinner ju kyrkans värderingar upp i den antikristiska statens intellektuella människohopars hat mot Gudsfruktan och Gudskärlek enligt SKriften. och 'kyrkans' kött byggnader och medlemmar har då som över hela världen bara Guds straffdomar, krig smittosamma sjukdomar( farsoter) hungersnöd och fienden som rövar bort och pest att vänta hur mycket vi än ropar och ojar oss om välfärden och vår goda vilja. Ulrik

    SvaraRadera
  4. För enskilda folk och stater kan komma en sinnesändring med tillvändelse och omvändelse till att ta emot Guds Ords Jesu Kristi evangelium.
    I varje fall kan varje enskild. individ ha den Guds förlåtelse i Jesu Namn och Blod märk väl i den helige Ande som är Guds Sons blods person som de får i ånger och tro och vid den rätta bekännelsen där två eller tre är församlade i Jesu Namn. . Väl osynlig är Han Herren Herren Men är ett Faktum i Ordet och Sakramenten. Ulrik

    SvaraRadera