måndag 2 juli 2012

Orsak och verkan

Jag har radio i mina hörselskydd som jag använder när jag kör utfodringstrucken. De börjar vara till åren och de fungerar bara när de känner för det. Speciellt svårt är det att lyckas få in Vega – och att sedan hållas på rätt frekvens. Idag blev det därför till att jag lyssnade en stund på Radio Suomi. Jag kom in mitt i vad som måste ha varit någon form av kåseri/”kolumn”-grej – en kvinna talade med stor lidelse om hur oetiskt det är att undervisa i religion i skolan. Detta eftersom man lär barnen att ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord”. Detta är, menade hon, att ljuga för barnen. Hon menade vidare att ”hemma får föräldrarna berätta vad som helst – t.ex. att en gigantisk rosa ödla har värpt ut hela jorden, men i skolan måste man hålla sig till sanningen”.

Jag tänkte i mitt stilla sinne att en stor smäll, följd av att liv uppstår av sig själv och utvecklas genom årmiljonerna för att nu komma fram till det vi ser idag – det är nog på samma nivå som den här tantens rosafärgade ödlor... Sedan försökte jag igen ratta in Vega. Och det lyckades faktiskt. Bara för att där få höra om ännu en stolt homosexuell som kommit ur skåpet. Jag stängde av radion.

Men så slog det mig en sak. I Romarbrevet 1 talar Paulus om orsak och verkan, från vers 18 framåt. Han talar om ”Guds vrede som uppenbaras från himlen över all ogudaktighet”, om ”människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen”  och om att ”fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påsod att de var visa, men de blev dårar. Och så: ”därför utelämnade Gud dem...” Till sina begär. Otukt. Homosexualitet. Ondska. Girighet. Elakhet osv, osv. För att de inte erkände Skaparen. Det finns där i Rom. 1. Så tydligt skrivet så man kunde tänka att alla skulle se och förstå det. Men icke. Men inte desto mindre: Orsak och verkan. Inte på inidividplanet, men kollektivt. För så fungerar det. Herre förbarma dig över oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar