söndag 21 februari 2016

Basinkomst?



Jag borde egentligen inte lyssna på radio Vega. Jag blir bara arg av det. Media är långt rödgrön, och vissa gånger syns och hörs detta så väldigt tydligt. Som t.ex. i programmet ”Pia med flera” som sändes söndag morgon. Temat för dagen var ”Basinkomst”, och diskussionen som fördes var helt ute i det blå. Verklighetsförankringen var minimal, och jag insåg hur oerhört farligt och vilseledande ett dylikt program kan vara. Dels fick bara förespråkare komma till tals, och redan detta visar ju på vad syftet med programmet var. Dels duckade diskussionen (och programledaren) för alla problem som är förknippade med en dylik basinkomst eller medborgarlön. En del mindre problem nämndes nog, men det gavs aldrig möjlighet att komma in på dem desto mera. För att sedan inte tala om alla de verkligt stora problemen som aldrig ens blev nämnda. Hela programmet blev en ensidig propaganda för en fullständigt omöjlig sak. Den som lyssnade på programmet kunde lätt förledas att tro att detta med medborgarlön/basinkomst är något gott och t.o.m. helt genomförbart. Verkligheten är dock en helt annan.

Jag är motståndare till hela den här tanken på en medborgarlön eller basinkomst. Visst inser också jag att det skulle finnas positiva sidor med en medborgarlön som alla skulle få utan motprestation – bl.a. skulle vi kunna lägga ner hela FPA och minska radikalt på byråkratin. Men problemen, och svårigheterna, överstiger fördelarna. Med råge. Det är främst två problemkomplex jag ser, och som absolut borde diskuteras om och när man gör ett (seriöst) diskussionsprogram om denna sak. Dels har vi detta med människan och människosynen. Dels detta med finansieringen. Det förra var man inne på titt som tätt i programmet, men man kom aldrig in på de verkligt stora problemen i anslutning till detta – annat än då i förbigående. Det senare kom diskussionen aldrig in på, något som ju nog är i det närmaste fullständigt obegripligt. Om programledaren menade sig sakna kompetens att gå in på det eller om det handlar om ideologi kan jag givetvis inte säga, men att denna sak inte ens nämndes gör nog att detta program blev allt annat än seriöst.

Det går nämligen helt enkelt inte att diskutera medborgarlön/basinkomst utan att ta upp frågan om hur välståndet och pengarna skapas/uppstår. Om man inte tar upp det blir alltså hela diskussionen bara en massa högtflygande tjafs utan verklighetsförankring. Helt ute i det blå. Vilket alltså detta program var. När man lyssnade på de som pratade fick man det intrycket att pengarna och välståndet bara finns där för oss att fördela. Men något kan ju inte vara mera fel. För att det ska finnas ett välstånd att fördela måste detta välstånd nämligen först skapas, och detta sker med hjälp av arbete. Något annat sätt finns faktiskt inte. När sedan en av debattörerna hävdar att en bra sak med en basinkomst skulle vara att människorna skulle kunna jobba mindre, t.ex. att tre personer skulle kunna dela på en heltidstjänst, kan man ju inte annat än sucka. Djupt. Om alla skulle jobba bara 30%, hur har han tänkt att detta ska gå ihop, rent ekonomiskt? Vem ska betala de skatter som ska finansiera denna basinkomst? För att inte tala om allt annat som det behövs pengar till i ett fungerande samhälle? Nej. Börja med att ta reda på hur välstånd skapas – och se till att säkerställa denna process – innan ni börjar fördela detta välstånd!

Sedan kan man inte diskutera denna sak utan att först slå fast en mycket viktig sak: Människan är i grund och botten lat, självisk, girig och ond. En fråga som ställdes i programmet var att om man kan lita på att en människa som får tid och möjlighet att göra annat än jobba verkligen kommer att göra något vettigt som bidrar till samhället. En av debattörerna gav det kanske flummigaste svaret som hördes i programmet: ”Man måste ha en viss tillit till människan”. Problemet är bara det att det kan vi helt enkelt inte! Om vi människor får tid och möjlighet så kommer vi att leva på andra, krafsa åt oss så mycket vi kan för egen räkning och hitta på en massa dårskap.

På 1600-talet visste kyrkan i vårt land ännu hur människan fungerade. Idag är det mera tveksamt, men det är en annan diskussion. Men på 1600-talet visste man. Då, under ortodoxins tid, var det kyrkotvång, och alltid när det var en ledig dag ordnades det i kyrkorna en gudstjänst. Helt enkelt för att människorna skulle ha något att göra och det inte skulle finnas tid för dem att hitta på dårskap. Man visste nämligen att om människorna var lediga så ägnade de sig åt dryckenskap och skörlevnad. För sådan var människan då, och sådan är människan ännu idag. Vi människor är nu bara sådana att om vi inte är tvungna att jobba för vårt uppehälle så hittar vi på saker att göra som är mer eller mindre skadliga för oss själva och för andra.

I programmet talades det fint som hur människorna, ifall en basinkomst skulle införas, skulle få möjlighet att ägna sig åt mycket mera skapande verksamhet. Konst och litteratur, men också företagande. Detta är säkert sant, men när vi vet hur människan fungerar, och hur oerhört lätt det är att lura och bedra andra människor, får man anta att en basinkomst också skulle frigöra många människor till att kunna hålla på med också rent destruktiv och t.o.m. samhällsomstörtande verksamhet. Yrkesdemonstranterna skulle få lön/inkomst så att de skulle kunna demonstrera ännu mera. Det samma gäller smygfilmarna och ”minkbefriarna”. Dessa element skulle helt enkelt få bättre och större möjligheter att störa och förstöra för sådana som vill försöka bidra till samhället och som med sin insats gör att samhället kan bestå.

Det går helt enkelt inte att diskutera en sak som basinkomst utifrån premissen att människan är god. Då blir hela diskussionen fullständigt galen. Ute i det blå. Det samma gäller i allra högsta grad om man inte tar avstamp ifrån frågan hur välstånd uppstår. Dylik propaganda, som detta program de facto var, gynnar absolut ingen. Så, gör om och gör rätt!  


30 kommentarer:

  1. Till att börja med så håller jag med om att arrangemangen på svenska yle mestadels är djupt subjektiva och inkompetenta. Förmodligen gäller det även detta. Jag har dock inte hörtp å programmet.

    I övrigt håller jag inte med om mycket. Du utgår ifrån att mänskan är lat, självisk, girig, och ond och ifall hon tilldelades 800 eur i månaden så skulle hon helst hitta på fanstyg dagarna i ända.

    Nu är 800 eur så pass lite att alla skulle vilja ha mer. Jag skulle inte nöja mig med 800 eur i månaden, du skulle förmodligen inte heller göra det. Jag känner överhuvudtaget inte en enda person som skulle göra det och betvivlar att du eller någon som läser denna blogg känner någon som skulle nöja sig med 800 eur per månad. Det skulle i så fall vara någon som redan har mindre eller som lider av någon odiagnostiserad sjukdom som gör arbetsdagarna tunga.
    Det skulle finnas samma positiva incitament till att jobba som idag men den negativa stressen skulle i viss mån försvinna i och med att en grundtrygghet skulle finnas.

    Här får jag ge lite beröm till Jari Sarasvuo som visade prov på stor vidsynthet i en artikel på svenska yle faktiskt. http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/23/jari-sarasvuo-fattigdom-gor-en-dummare
    ” Fattigdom är en parasit i hjärnan, som suger ut all energi ur en människa. Man tappar sin förmåga till initiativ, sin kreativitet och sin möjlighet att ta ansvar över sitt eget liv. Det finns alltid sådana som säger att de fattiga borde försöka mera. Men det är våldsamt sagt. Fattigdom är en social sjukdom som påverkar hjärnan, som gör det väldigt svårt att försöka mera, planera och ta ansvar.”

    Jag tror att risken är en helt annan än att folk skulle sluta jobba. Risken är att det skulle driva ner lönerna och därigenom minska skatteintäkterna. Folk skulle ju kanske acceptera lägre löner när de redan har lite på fickan. Företagen skulle öka vinsterna men de betalar ju som bekant mindre skatt än löntagarna. Dri ligger eventuella finansieringsproblem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Det finns flera förslag på hur stor denna basinkomst skulle kunna vara, men oberoende av vilken summa man landar på (om detta blir annat än en papperstiger) menar jag att man behöver börja med att klargöra hur välståndet uppstår. Se, med "endast" 800 euro per månad, utslaget på 4,5 miljoner människor x 12 månader landar vi på en summa som närmar sig staten Finlands totala budget. (43,2 mrd euro)Och då är 800 euro nog en av de lägre summorna man har laborerat med...

      Som sagt så är jag inte blind för de positiva saker som detta skulle föra med sig. Men tills någon presenterar en modell som är ekonomiskt hållbar och inte är passiverande så behåller jag nog min negativa hållning. ;)

      Vad sedan gäller lönenivån så tror jag då mera på att detta skulle driva upp lönerna. Av två orsaker. 1. Människan skulle klara sig med mindre arbetstid, varför det skulle bli konkurrens om arbetstagarna. 2. För att klara av att finansiera detta (ohållbara) projekt måste skatterna chockhöjas, och för att det ska vara någon idé att alls jobba med sådana skatter måste lönerna helt eneklt komma upp ordentligt.

      Radera
    2. Det finns ju en risk att det driver upp lönerna. Du har rätt på den pukten. Men, det kan också driva ner dem. Jag är inte helt säker på vilken väg det skulle gå.
      Jag skulle vara redo att avreglera arbetsmarknaden parallellt med detta. Jag minns att det för ett antal år sen var diskussion om den danska modellen som vara generösare för arbetslösa och samtidigt gav mer möjligheter för lokalare och flexiblare avtal. Jag minns att det diskuterades och högerhökarna var intresserade av halva modellen, piskan alltså.

      Men när mänskan är garanterad en minimi-inkomst skulle vi kunna acceptera flexiblare och lokalare avtal. Det skulle bli mer tävling om arbetsplatserna.

      Samtidigt måste givetvis skatterna höjas. Det skall ju fungera så att vid en viss inkomst skall den höjda skatten kompensera för gratispengarna. Alla skall i princip inte få 800 eur per månad men för att inte vara tvungen att starta byråkrati om stödnivån beroende på lön så skall en justerad skatteskala sköta den biten. En person som tjänar tex, 3000 per månad skulle kunna sluta med samma netto som idag.Då är det långt ifrån 4,5 miljnr mänskor som skulle åtnjuta 800 eur per månad.

      Radera
    3. Nej, ingen medborgarlön eller basinkomst; annat än åt hemarbetande mödrar och stödjande fruar,och åt invalidpensionärer med förmåga att sköta sig själva och vardagliga sysslor i hemmet med någon/några timme/ar för allmänt och enskilt bästa; nog bör var och en som är kapabel beredas arbete och möjlighet att företa sig något Gudfruktigt och ja framförallt av livsnödvändighet tvingas att arbeta.
      Vår tids kultur är som en följd av droghandlares verksamhet, bilälskande kverulanter med mask lat djupt inträngd,vi besjunger tid från tid produkt efter produkt och alla kämpar för få del och att vara med i nyaste och senaste glänsande sista kurvan eller var det svängen av fröjdekarusellen. Nå det här talade samhällskritiker om redan på 60 och 70-talet(Jag har sett en bok av någon Moberg där en hippie kallad "Jesus_jensen) står i gathörnen och skriker åt bilisterna att sluta köra, ty han har varit på bilvrackskrockgravplatserna i amerika och sett bergen med skadad plåt och säkerligen förskräckts över människans öde när farten och övermodet fått Gud att sända åstad olycka; Och "neti" som det började viskas och glunkas om och basuneras ut så ivrigt i slutet på 80-talet, det är ju ett riktigt skolexempel på frivilligt slaveri digi pii, på hur vi den ena efter den andra ledes, förledes och lockas in i Babylons fjättrar under skenet av att ni får ju via styygle reda på allt vad ni vill veta och nu nästan så gott som gratis; Men jag ser att tidningarna som flitigt bjöd ut artiklar på nätet nu gör som knarkhandlaren, man gömmer godset för att få cash ur materialet och bankerna den institution som krävde att få allas pengar att gå via dem de snärjer oss allt mera och snart kommer;Gud förbjude; vi att få se vart vår satans bekvämlighetbehov fört oss.
      Jag blev själv nersaktad från möjligheten till full fysisk och psykisk arbetsinsats av svinmedicinar just på grund av att det tycks vara osedligt att inte vilja ha bil, eller att dofta lite svett.
      Men jag tycker ändå att min medicin och pension är bra för när jag Inga tänker då blir jag från mitt vett.
      Kyss int reve på något som helst sett utan var fina i truten som kyrkfolket nu när ni går under Assurs piska i Babylons fjättrar.
      Tack att jag vart utfrusen så nu kan jag av världen läsa lusen.anonym ulrik

      Radera
    4. Patrik. Vårt problem idag är att vi helt enkelt inte kan höja skatterna mera. Tvärtom borde de sänkas. Men, som sagt, jag är inte omöjlig, och jag ser nog fördelarna. Det är som sagt bara det att jag tycker mig se att nackdelarna överväger. Men om någon alltså klarar av att presentera en modell som är ekonomiskt genomförbar utan att passivera (vilket skattehöjningar gör, vill jag hävda...) och som verkligen och radikalt minskar på byråkratin så är jag nog öppen för att överväga detta.

      Radera
  2. Jag håller helt med Patrik. Om människan vore så lat och ond som du påstår, så kunde man ju redan nu nöja sig med 800/månad och slappa resten. Eller tänk på alla miljonärer som inte skulle behöva lyfta ett finger mer i sina liv, men tycker om att jobba så de fortsätter med det. Jag tycker människan är ytterst påhittig, kreativ, flitig och strävande efter det som är gott. Forskningen, som oftast inte ger någon vinning att tala om, är ett bra exempel på det. Allt går hela tiden framåt, och kommer så att fortsätta göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23:37. denna diksussion är ju i detta nu enbart hypotetisk. Det finns många som, precis som du säger, jobbar trots att de inte skulle behöva. Samtidigt finns det många som inte har något emot att leva på samhället och låta andra "göra jobbet". En del av dessa element och deras "fritidsaktiviteter" har min yrkesgren lidit av - därav min (kanhända onödigt) negativa hållning...

      Radera
  3. Intressanta synpunkter ! Föredrar att nu vara anonym ännu en gång :) Med egnahemshuset betalt och i besittning av motorfordon överlever man även på Fpa's grunddagpeng a'500€ eller lite på... ! Har nämligen lite över två års erfarenhet !!! För mig skulle det inte vara ngt problem och byråkratin plus de offentligt anställda kunde minskas radikalt ! för mig skulle summan på 800€ som Patrik nämner vara rena himmelriket utan att behöva lyfta ett finger :) Allt handlar om vad man prioriterar, har en vän som är sjukpensionär och lyfter ngt över 1000€ per månad och alltjämt utan pengar... Sanningen är att Finland ligger på topp vad gäller offentligt anställda och där borde en ändring ske med det snaraste !!!

    SvaraRadera
  4. Grundproblemet här om du K skall få detta du säger relsevant idag där det jämfört med 1600-talet(norden) är skillnaden mellan självhushållning och penningekonomi. Ett annat problem med nutidens kultur och finanser är att systemet "bygger på ett visst mått inbyggd árbetslöshet´.
    Läs Vredens druvor av John Steinbeck eller följ med lite !rödgrön! research om hur människor har det i i vår härliga mot "globalisering" strävande värld med dess handel och finanser och monokulturistiska massproduktion med resursslöseri och massmedial underhållning där antalet avgudar är legio istället för små trevliga bya- och stadsgemenskaper med kyrkan mitt byn och Guds Ord som Ledning och som Domare över uppsåt och beteende. Nådefullt Frälsningsbudskap inte att förglömma.
    Du, Kristian. Människorna bad om fred under andra världskriget, fick det och dessutom möjligheter till det välstånd som vi levt i men det är en parentes för Kristendomen slutade inte med sitt påbegynta avfällighetsbeteende eller skökoväsen och människorna gör inte bättring från sin synd och värdlslighet och oxå min storkäfts enda möjliga bättring är att be Gud om Nåd.
    Kristian Kristian Guds Rike och Världen kan inte förenas+ Låt oss be, jobba och satsa på frälsande mission i Helig Ande och Sanning.
    Satsa på Sanningen och för MÄNNISKAN till GUD.
    Inte satsa på kyrkor dit man driver människor med tvång,nej skudda stoftet av dig där evangelium förkastas men vet att Ordet redan gått på Sjunde varvet Jorden runt.
    Det vi alla sysslar med timligt vilar på tryggheter och slutsatser som inte väger tungt...
    Vishetens böcker talar mycket om att vara flitig och ändå när det gäller "välstånd och välsignelse" och det som en Nåd och som frukt av Gudsfruktan så säger Skriften "att din egen möda inte lägger någonting till".
    Det är tragiskt att Kristian inte fått upp ögonen för hur hans i och för sig HELT RÄTTA resonemang gör att Kristendomen som en slavdrivande sköka med sina egna välartade individer kan svänga piskan över de moderna babyloniska rikenas redan slagna, förslavade och andligen mördade köttsjälar till människobarn som blott har det timliga kärt eller som kämpar i förtvivlan för de slantar som behövs för att få "dagligt bröd" när fabriksdriften dödade deras närnatur och brödet måste importeras.
    Och den nya tiden med makt vill länka bort människorna från Jordbruket".
    Jo Kristian jag sku kuna skriv en bok om det här jag oxå men det är Redan gjort av otaliga tmligen Sanningskära mnniskor vars budskap du föraktfullt bortförklarar med en svepande formulering om rödgrönt. Skäms du inte än kristne broder och vän???+
    Det är nog bäst att hålla käft nu och tacka för att någon ännu här och där "blir frälst" . Kristian jag vet du menar väl. Men oxå finns det skökor som säger:"jag vet att männen behöver mig och vad bryr jag mig om att de blir rånade av min hallicks vapendragare när de går ifrån mig; tillfredsställda.
    Ulrik hälsar: GUDS ORD ÄR EVIG SANNING; MÅ VI ALLA TÄNKA PÅ STADEN DÄROVAN och på NYA HIMLAR OCH EN NY JORD.

    SvaraRadera
  5. De summor du talar om Har de "samhällsomstörtande" elementen redan tillgång till genom tiggeriet, endels å grund av arbetsoviljs och bidrag på osäkra grunder.
    MEN jag kan nog säga dig, med den summan har man fullt upp att klara sig så medel till mer destruktiva gärningar mer än förr skulle det nog inte bli(en del av dem ska ju ha råd till hasch oxå).
    Nej, Kristian var konsekvent. Vid brott så straffa dem; andra dagar må du se om de inte är lika oemottagliga för Guds ord som vanliga jobbare eller människor på motsträviga missionsfält. ulrik

    SvaraRadera
  6. En sak ser jag ofta i diskussionerna i dessa sammanhang. De som har sitt på det torra så länge Gud inte låter Babylon falla och omstörtas, de anser att arbetarna och de arbetslösa skall offra sin del; det vill säga en lön i relation till produktionsvinsten. Alltså Kristian det ser för mitt lätt irriterade förnuft ut som om vi vore på väg in i en arbetsgivarnas "oligarki" och det är orätt mot dem som tar anställning och bara älskar världen och de ting som är i världen och sina ideal lika mycket som "arbetsgivarna".
    Our culture is formed in hell, but no-one may see it nor say it.
    Ni vet ju hur apotekarna blev rika när samhllet medicinerade ed falsk omtänksamhet till tystnad ungdoms profeter på 1970-talet. Så att de inte och inte samhället skulle lida av dystopiska utsagor hälsar Ulrik.
    De bland de skarorna de som inte hjälpte sina bröder blev ohjälpligt ljumma och så satt di(krykfolket) där med sna feminist teologer i predikstolen. ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik. Jag tror knappast att det går att - här i tiden - få tillett ekonomiskt system som skulle vara helt rättfärdigt och rättvist. Just på grund av att människan, som jag skrev ovan, är lat, självisk, girig och ond. Den som ges möjlighet att krafsa åt sig gör det - det må sedan vara arbetsgivare eller arbetstagare. När man ser på situationen i Finland idag, med alla lagliga och olagliga strejker och starka fackförbund, är jag rädd att vi är närmare en arbetstagarnas diktatur än en arbetgivarnas dito. Men ge dessa chansen så blir det nog det också...

      Radera
    2. Ulrik. Fortsättning med anledninga v din kommentar a 21:29. Det handlar inte om pengar. Pengarna kommer annorstans ifrån. Men det som det här handlar om är tiden. Den som inte behöver jobba har tid till att göra galet. Ett exempel: Igår fick jag ett sms med en varning om att vara extra uppmärksam på ovanliga saker och främmande människor som rör sig i närheten av farmer. Orsak? Sportlovet. När folk är lediga hittar de på galenskaper, helt enkelt. Under sportlovsveckorna ordnar, tydligen, dessa extrema element någon form av läger för sina lärjungar, och rädslan är tydligen att de också ska få för sig att utföra någon form av "praktik"...

      Radera
    3. Ja. Vet nog vad sysslolöshet för med sig och ledsnaden över misslyckade resningsförsök. Credo.
      Ja, alla som kan bör sysselsättas, men alltid kupar någon och ställer till med fanstyg för andra.
      Skulle jag göra ett tredje försök på arbetsmarknaden kanske jag skulle tänka på väktarjobb. Nattsömnen har ju farit sedan tiotals år tillbaka. Satsa på levande väktare ni som bevakar farmer och annat nyttigt. Ännu kommer de inte förgäves att vaka. Herren lovar nog att sätt dit brottslingar. Heja polisen, säger pihapoliisi från Åbo.U T N

      Radera
  7. Kristian.
    Jag svarar här allmänt på flera inlägg.
    Du säger att skatterna borde sänkas, inte höjas. Det är tom retorik enligt min mening. Vad som allmänt menas med det är väl att folk borde ha mer pengar att röra sig med, alternativt att det måste löna sig att arbeta. Samtidigt vill ju samma personer ofta sänka lönerna. Men vad gör det för skillnad om nettolönen blir mindre genom lönesänkningar eller skattehöjningar?

    Märkväl så var jag alltså ute efter att alla inte skulle få 800 eur i månaden. Men för att inte skapa ny byråkrati kring medborgarlönen och för att inte göra så att ”välbärgade” saknar den automatiska fallskärmen så skulle man helt enkelt återbetala medborgarlönen efter behov. Det behöver inte heta skatt utan förslagsvis basinkomstavkortning.


    Medborgarlön handlar inte om kampen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det handlar om att ge mänskan möjlighet till den flexibilitet som alltjämt efterfrågas och som kanske kommer att bli än mer nödvändig i framtiden. Det kommer att bli färre jobb i frmatiden när robotar allt mer tar över. Om vi kvarhåller kravet på att mänskor trots det måste jobba fulla dagar hela tiden så snärjer vi oss själva med våra regler. Då tvingar vi folk att i djup ångest febrilt jaga full sysselsättning. För att underlätta ett framtida snuttjobbande måste vi få en förändring till stånd.

    Det duger inte heller att ha som utgångspunkt att folk måste hållas i jobb för att inte ha tid med galenskap, alternativt fråntas ekonomiska möjligheter att hitta på galenskaper. Där klyftorna är djupa förekommer betydligt mer galenskap än där de är mindre. I alla tider har brist på pengar varit huvudorsaken till brott. Att 800 eur i månaden skulle få pendeln att slå över till andra sidan är vild spekulation. Det är kanske som du själv antyder att din egen verksamhet med sina särskilda villkor i viss mån färgar din uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Jag förespråkar inga lönesänkningar. Men väl skattesänkningar, så ja, jag vill att folk i gemen ska få mera pengar att röra sig med. Eller rättare sagt: Att människorna i högre utsträckning ska få bestämma över sina pengar. Med dagens skattetryck, inkomstöverföringar och stalig och kommunal inblandning på i princip alla livets områden har vi ett, i det närmaste, förmyndarsamhälle. "Vi tar dina pengar och använder dem för dig eftersom vi vet så mycket bättre än du hur de bör användas!" Min syn på saken kunde kanske närmast formuleras som så att: "Mindre stat, mera frihet". Det sades visst i programmet (som de vågade sända i repris idag) att Friedman visst menade att basinkomsten skulle kunna verka just detta, men jag tvivlar. Speciellt som den, om den blir verklighet, säkerligen kommer att vara utformad enligt rödgröna ritningar. Dessutom misstänker jag starkt att FPA nog inte bara så där accepterar sin egen död, varför man kan frukta att även om det skulle bli aktuellt med någon form av basinkomst byråkratin inte kommer att montera ner sig själv. Märk väl att det alltså är just FPA som fått i uppdrag att fundera på olika modeller...

      Jag är fullt medveten om att många menar att det kommer att bli färre jobb i framtiden. Men detta är ett problem som inte kan lösas med att införa basinkomst. Välståndet måste, som jag skrev ovan, nämligen först skapas innan man kan börja fördela det, och detta kan bara göras genom arbete. Om alla skulle jobba halvtid, t.ex., så skulle vi inteha råd med något välfärdssamhälle. För att inte tala om någon basinkomst. För att ha råd med detta välfärdssystem krävs det nämligen att ca 70% av alla människor jobbar fulltid. Annars går det helt enkelt inte ihop.

      Sedan har du givetvis helt rätt. Min egen verksamhet färgar min uppfattning. Men denna stöds nog också av både erfarenheten och historien.

      Radera
  8. Ja det är ett misstag att FPA utvärderar detta. Det ensamt kommer ju att fälla hela idén. Men i övrigt så underkänner jag dina synpunkter på byråkratin och skatterna. Det har noll att göra med reformen, åtminstone inte så att det stöder din åsikt om reformen. Det är inte lönt att försöka göra detta till en ideologisk diskussion.
    Sen tycker jag att du obstruerar diskussionen lite. En ökad automatisering måste ju ha som mål att minska på arbetsmängden. Det har det gjort hittills. Du har låst diskussionen vid att välståndet oavsett måste skapas genom att 70% jobbar fulltid. Vad är det då för vits med utveckling?
    Basinkomsten minskar behovet av att vara fulltidssysselsatt med en viss uppgift vilket möjliggör en flexiblare arbetsmarknad där folk hoppar in mer efter behov. Flexibilitet är ju ordet på allas läppar annars. Varför ses inte den vinstmöjligheten här? Är det för att flexibilitet är bra endast när den kommer via piskan? Så var det enligt högern när danska modellen diskuterades för länge sen. Men om vi ser en vinstchans här genom ökad flexibilitet så kommer det att ge mer att fördela. Och jag vet faktiskt inte om vi behöver mer att fördela i detta nu. Vi kan inte ha det kravet på reformen. Det blir ju inte mer annars heller.
    Sen har du fel om att historien stöder att ökad trygghet leder til mer fanstyg. Det har alltid varit det motsatta som lett till kriminalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Ideologin finns nog med här vare sig vi vill det eller inte. Vänstern vill ha en form av basinkomst som gör det möjligt att välja bort "skitjobb". Högern vill ha en form som skrotar byråkratin. Liberalerna vill ha en form som förminskar statens roll till gärna ett minimum. Om vi ska diskutera detta måste vi också ta ideologidiskussionen. Jag vill t.o.m. hävda att vi behöver börja just där.

      Kan det vara så att utvecklingen arbetar mot välfärdsstatsmodellen? Jag menar, om välstånd uppkommer via arbete och utvecklingen gör att alla inte kommer att ha jobb i framtiden. Blir det inte så då? Samtidigt går det inte att stoppa utvecklingen heller, så vad jag förstår har vi en olösbar ekvation här. Men jag vill hävda att basinkomst inte löser detta problem. Snarare förvärrar den det. För om vi ska ha en välfärdsstat måste denna välfärd finansieras, och detta ska ske genom skatteuppbörd. Om ingen, eller väldigt få, jobbar fulltid leder detta till ännu en olösbar ekvation.

      Flexibilitet är nog bra, men om flexibiliteten leder till minskade inkomster för staten (vilket garanterat skulle ske om en stor del av befolkningen skulle jobba deltid) blir slutresultatet inte bra. Eller hur menar du att vinsten uppkommer här? Jag ser inte hur det skulle ske. Alltså om vi talar om ekonomisk vinst. Frågan om vi behöver mera att fördela eller inte är kanske en annan diskussion, men vi klarar inte av ekonomin om det vi har att fördela minskar. Det är då en sak som är helt säkert.

      Sedan har jag väl aldrig påstått att ökad trygghet skulle leda till mera "fanstyg". Det gör den säkert inte. Alla, oavsett politisk hemvist, anser/inser väl nog att ökad trygghet är en bra sak. Men ökad fritid leder till mera galenskaper. Det visar både erfarenheten och historien.

      Radera
    2. Vi kommer inte så mycket längre här. Så klart måste vi diskutera ideologin, men då måste vi också inse att de ideologiska indelningar du gör inte räcker till. Som ideologiskt lite åt vänster håller jag inte med om det du tillskriver vänstern. Att du ser det du räknat upp som de huvudsakliga målen med reformen visar hur långt ifrån varandra vi är. De flesta som är positiva som jag, ser på det helt ur ett mänskligt perspektiv. Det skulle minska på ångesten i samhället. Övergången mellan jobb och icke jobb skulle vara mindre dramatisk. Det skulle vara mindre byråkratiskt. Är det månne så att folk som aldrig upplevt medellöshet och osäkerhet som har förmågan att fullständigt bortse från vad det egentligen handlar om.

      Radera
    3. Patrik. Ja, vissa gånger får man bara konstatera att man är av helt olika åsikt. Men låt mig ändå ännu säga att den indelning jag gjorde givetvis var gjord med mycket grova penseldarg och att många andra säkert också inte känner igen sig. Men detta är trots allt huvuddragen - det sades också i det radioprogram jag tog avstamp ifrån här.

      Men, som sagt, vi är långt ifrån varandra. Det är givetvis inte fel att se detta ur ett, som du säger, mänskligt perspektiv. Men jag hö
      ävdar alltjämt att en sån här sak måste vila på en sund ekonomisk bas, och för att slå fast denna måste man utgå från en realistisk syn på hur välstånd uppkommer. Allt annat blir - om det tillåts mig att säga det - omänskligt i slutändan.

      Radera
    4. Det är en sund metod om man gör det enligt min metod. Då återbetalar man det genom att arbeta och den inkomstbaserade arbetslöshetsersättningen skulle justeras ner. Det har ingenting att göra med orealistiska uppfattningar om hur välstånd uppkommer.

      Radera
  9. Jag kan inte förstå varför man i religiösa kretsar ser att "förr i vääde"var allt bättre. Vi har aldrig haft det så bra som nu, religionens betydelse minskar hela tiden och vi går mot bättre tider här i västvärlden. Vi lever längre tack vare forskning och har en utbildning baserat på vetenskapliga fakta. Häxor och trolldom hör till historien.

    Kristian skrev "På 1600-talet visste kyrkan i vårt land ännu hur människan fungerade. Idag är det mera tveksamt, men det är en annan diskussion. Men på 1600-talet visste man. Då, under ortodoxins tid, var det kyrkotvång, och alltid när det var en ledig dag ordnades det i kyrkorna en gudstjänst. Helt enkelt för att människorna skulle ha något att göra och det inte skulle finnas tid för dem att hitta på dårskap."

    Hahhaha, det var nog ett bottennapp Kristian. Tänk nu efter lite vad religiöst dårskap ställde till med på 1600-talet.

    Läs mer här om det underbara 1600-talet :) => https://goo.gl/KgHFAj

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så sent som på 1600-talet brändes ännu häxor på bål. Snyggt jobbat.

      Radera
    2. Hördu Eflop! Vem har påstått - här eller annorstädes - att allt var bättre förr? Det jag påstår här är att man på 1600-talet visste detta att människan hittar på dumheter om hon får för mycket ledig tid. Det visste man då, och det samma gäller ännu idag.

      Sedan orkar jag inte dra detta med häxprocesserna i långbänk med dig någon fler gång. Du tar inte åt dig när man visar var ditt resonemang far fel, så det är ingen som helst idé att göra det heller.

      Radera
    3. Eflop,
      "Det var inte bättre förr,det är värre nu"!

      Radera
    4. Ole, vad är värre nu? det att människor får bättre vård? det att vi kan kommunicera globalt i realtid? det att vi har mindre våld och krig än någonsin? vad?

      Eflop

      Radera
    5. Eflop,ingen större mening att kommentera dina mantran!
      Att upprätthålla den positiva och ljusa världsbild du förespråkar är så långt från verkligheten man kan komma,
      bara att se på nyheter läsa tidningar osv!
      Ditt hat mot den kristna tron gör dej blind,ser,hör och förstår inte!

      Radera
    6. Ole, vilka mantran? vad är det för fel att se ljust på världen idag jämfört med tiden för häxbränning och trolldom?

      Media måste ju skriva nånting och de förstorar den minsta händelse som om det vore en katastrof och människorna jämrar om vart världen är på väg...fast allt blir bättre på sikt i alla fall.

      T.ex barndödligheten minskar hela tiden. Det är nu "endast" 5.9 miljoner barn i åldern under 5 år som dör årligen när det år 1990 var 12,7 miljoner som dog....och fortfarande sitter gudarna och rullar tummarna när barnen dör.. Tack vare insatser från olika organisationer kan vi rädda många fler barn idag än förr. Har inte sett en enda gud rädda ett endaste av dessa barn ännu.

      Jag hatar inte kristna tron, jag är bara skeptisk mot allt övernaturligt. Dit hör olika religioner, trolldom, healing och tomtar och troll.

      Eflop

      Radera
  10. När Jesus lyfte blicken och såg att mycket folk kom till honom, sade han till Filippus: "Var skall vi köpa bröd så att dessa får något att äta?" 6 Det sade han för att pröva honom, ty själv visste han vad han skulle göra. 7 Filippus svarade: "Bröd för två hundra denarer räcker inte för att alla skall få ett stycke var." 8 En annan av hans lärjungar, Andreas, Simon Petrus bror, sade till honom: 9 "Här är en pojke som har fem kornbröd och två fiskar. Men vad förslår det till så många?"

    10 Jesus sade: "Låt de lata gå hungriga, och vi duktiga och idogt arbetande äta oss mätta. Det är allena vi som gjort oss förtjänt av maten."

    Den sista versen är alltså förvanskad för att passa in i blogginlägget här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:43. Jag ska försöka bortse från ditt vanvördiga förhållningssätt till Guds ord och din fullständigt förvridna exeges. Men jag måste bara fråga, utan att ändå våga hoppas på något svar: Tror du på fullt allvar att: 1. Ingen skulle lägga sig på soffan och lå¨ta andra göra jobbet ifall vi införde en medborgarlön/basinkomst? 2. Det går att få ekonomin att gå runt för Finland Ab ifall alla börjar jobba halvtid eftersom de inte behöver jobba mera än så emedan de ju ändå får, låt oss säga, 800 euro utan motprestation och den effektiva skatten på det de skulle förtjäna ifall de jobbade mera än halvtid skulle äta upp nästan allt de förtjänar?

      Radera