När jag ser ut genom fönstret ser jag en sommar äng full av midsommarblommor, eller Johanniblommor. Mitt i det gula havet står också några lupiner vars röda och vita blomstjälkar bryter av fint mot allt det gula. Den finländska naturen är som vackrast just i midsommartid, och då kan det upplevas som kanske lite konstigt att de kyrkliga texterna är så väldigt kärva. Men det är väl så, att när allt är som vackrast och bäst behöver vi människor påminnas om vår situation. Att vi är syndare som en dag, kanske ganska snart, kommer att få skörda syndens lön. Midsommardagen är Johannes Döparens dag. Döparen var den siste profeten i det gamla förbundet, eller i det gamla testamentet om vi vill kalla det så. När han trädde fram bröt han en över400 år lång "profetisk tystnad" i Israel, så det är inte konstigt att människorna vallfärdade ut till Jordan där han förkunnade och döpte.
Vad var det då människorna fick höra när de kom ut till
Johannes? Det första som sägs hos Matteus är att Johannes predikade omvändelse
från synden. Det dop han döpte med var ett omvändelsedop, och det sägs att
många lät döpa sig. De bekände sina synder och bekräftade sitt beslut att göra
upp med synden genom att låta döpa sig av Johannes. Vi vet ju hur det är ställt
med människans både vilja och förmåga att stå emot synden, men det att
människorna lät döpa sig av Johannes visade att hans förkunnelse hade rört vid
deras hjärtan. Johannes förkunnade Guds lag, och när lagen drabbar en människa
kan det bli väldigt jobbigt. Det är aldrig roligt att se sig själv som den
syndare man är!
Men Johannes förkunnade inte bara lagen. Han gjorde det
snabbt väldigt tydligt att hans uppgift var att bana väg för Herren som snart
skulle komma. Johannes var den som bröt den 400 år långa profetiska tystnaden, men
han var inte den som skulle komma. "Efter mig kommer en annan, och jag är
inte ens värdig att knyta upp hans sandalremmar." När Jesus kom ner till
Jordan och Johannes såg honom utbrast han i de ord som vi alla behöver lyssna
på: "Se Guds lamm som tar bort världens synder!" Johannes förkunnade
lagen och gjorde människorna uppmärksamma på sina synder, men han fick också
peka på Honom som skulle komma. På honom som var lösningen på det problem
Johannes hade aktualiserat där han stod och förkunnade nere vid Jordanfloden. Jesus
kom för att sona synderna. Han kom för att ta bort världens synder. Jesus kom
med Evangeliet, ja, Jesus ÄR Evangeliet. Det glada budskapet.
Men i huvudsak var alltså Johannes budskap mycket kärvt. Det
här ser vi sedan också i hur han bemötte folkets religiösa ledare, fariséerna
och saducéerna. Om någon skulle använda de ord Johannes använde när de idag tilltalar
våra präster och biskopar skulle det mycket möjligt leda till både
polisanmälningar och fällande domar. Huggormsyngel, kallade han dem. Johannes
ropade till dem och frågade dem hur de trodde att de skulle komma undan den
kommande vredesdomen. Johannes budskap till dessa ledare var att de skulle "bära
sådan frukt som hör till omvändelsen". Sedan pekade Johannes framåt mot
den dom som en dag ska falla över alla människor.
Mitt i denna sommarens överflödande ljuvlighet är det hälsosamt
för oss alla att granska oss själva. Bär vi sådan frukt som hör till
omvändelsen? Lyssnar vi till Herrens ord, och agerar vi , både i smått och
stort, utifrån Guds vilja så som den finns uttryckt i Guds ord? Guds nåd i
Kristus finns där för oss alla när det brister för oss, och det gör det allt
som oftast. När det blir galet för oss är det härligt att få påminnas om att nåden
fortfarande gäller för alla syndare som bekänner och vill överge sin synd. Men
om vi med vett och vilja förnekar den Herren som ger oss denna nåd – och
samtidigt ger oss sitt ord och sina bud – ja då kan vi inte längre räkna med nåden.
Då träffas vi med full kraft att de domsord som Johannes uttalade.
Johannes förkunnelse är väldigt kärv och uppfordrande. Men
samtidigt väldigt hälsosam. Midsommartiden ger oss, i all sin prakt, orsak att
pröva oss själva. Går jag fortfarande på rätta vägar? Står jag fortfarande i
Guds vilja och i Guds nåd? Om jag är ens lite osäker på svaret finns det orsak
att lyssna mycket noggrant på vad Johannes har att säga. Och orsak att vända
om.
Tack Kristian ! Skulle inte skada om du lite oftare "varvade" din blogg med sånahär inlägg till skillnad från såna som behandlar all slags bedrövelser vi ser hända idag, även om de också behöver belysas !
SvaraRaderaFascinerande, så historien återupprepar sig.
SvaraRaderaPå sätt och vis kan man alltså säga, att de som idag försvarar kvinnliga präster, jämlikhet, hbt-rättigheter, allas rätt till kärlek... är radikala som Johannes och t.o.m. Jesus, som återuppväckare och förnyare av kristendomen! Dagens förespråkare av det glada budskapet kommer i regnbågsfärger. "Se Guds lamm som tar bort världens synder!"
Anonym 13:22. På sätt och vis. Förutsatt att man ändrar svart till vitt och blundar för all biblisk sanning, vill säga.
RaderaDet som regnbågsfärgerna signalerar idag är ett hela världen omfattande sodom ocg gomorrabrand. Endast de som omvänder sig till Nåden bekännande Lagen och ångrar sina synder kan ta till sig ordet: Se Guds Lamm som borttager världens synder. De andra får prisa en pervers ledare ( antikrist) som säger sig vara Gud men lever och lär som satan . Världen har redan sett försmaken av dem som förnekar Guds Ord och blir lögnare. Anonym, din tanke är antikristiska. De som vill Nåd ska sträva bort från styggelse inte inkludera den som de otukigaotoch äktenskapsbrytare.
Radera