Jag har inte skrivit så mycket här på bloggen den senaste tiden. Det beror inte på att det inte skulle finnas saker att skriva om, men just nu jag jobbar jag ca 70 timmar i veckan och då blir det lite si och så både med orken och med vad jag hinner med. Det har ändå pågått en ganska intressant diskussion här om vad vi kan veta om sådant som har hänt i historien och om hur man kan anse någon historisk händelse vara bevisad. De två frågor som har diskuterats har varit livets utveckling samt Jesu uppståndelse från de döda.
Det är intressant – eller egentligen är det fel ord, i själva verket är det fruktansvärt – hur oerhört dogmatiska vissa av de kritiska kommentatorerna är här på bloggen. De upprepar vissa påståenden, som t.ex. "Bibeln är en saga" och "Evolutionen är bevisad", och när jag försöker påpeka det felaktiga i deras resonemang slår de helt enkelt bara dövörat till. Så gör en människa som är dogmatisk i någon fråga. "Jag vet hur det är, och inget kan få mig att ändra mig!"
Givetvis är inte evolutionen "bevisad". När vi diskuterar saker som har hänt i historien, och framför allt sådant som har hänt i förhistorisk tid, kan vi inte slänga oss med termer som "bevis" och hävda att något "är bevisat". I stället bör vi tala om sannolikheter. Hur sannolikt det är att liv kan uppkomma av sig själv är sedan den springande punkten när det gäller evolutionismen. (Och ja, jag vet att detta inte är en fråga som sorterar under evolutionismen, men om liv inte har uppstått kan det inte heller utvecklas. Så man kommer inte ifrån frågan.) Jag kommer ihåg en ekvation som biologiläraren i gymnasiet presenterade för oss och som kunde användas för att visa hur sannolikt (!) det var att livet har utvecklats på jorden. En av faktorerna var just detta med huruvida liv kan uppstå av sig själv. Jag, som hade lång matematik, kunde försynt konstatera för mig själv (och bänkgrannen, som också var troende och även han hade lång matematik) att om en av dessa faktorer är 0 blir också resultatet av hela ekvationen 0.
Nå, nu är det inte denna fråga jag vill diskutera. Jag är i själva verket ganska ointresserad av hela evolutionismen. Som förklaringsmodell, vill säga. Som filosofi är den däremot oerhört intressant. Men det jag ville komma fram till är detta med bevisen kontra sannolikheten. Och då främst när det gäller frågan om uppståndelsen. Visst kan man göra som dogmatikerna här på bloggen – stoppa huvudet i sanden och låtsas som att Bibeln är en saga och därmed säkra den egna sinnesfriden – men behöver jag påpeka hur oerhört oärligt det är? Det var i själva verket väldigt betecknande när en av dessa dogmatiker hävdade att "de källor som finns pratar tydligt om att Jesus bara var en vanlig människa, upprorsmakare och bedragare". Jag blev givetvis intresserad och ville veta vilka dessa källor är, men trots upprepade uppmaningar har den anonyme kommentatorn inte kunna presentera några sådana källor. Orsaken är förstås självklar: Det finns inga sådana källor!
Men dogmatikern vill fortsätta att tro på sin lögn, och därför stoppar han huvudet i sanden (eller blundar och stoppar fingrarna i öronen) och låtsas att de källor som FINNS inte finns och väljer i stället att tro på de egna "källorna". Oärligt så det förslår, men som sagt är det ett sätt man kan bete sig om man vill fortsätta att tro på de egna föreställningarna. All tillgänglig fakta till trots.
När vi pratar om Jesu uppståndelse från de döda kan vi givetvis inte heller här tala i termer av att det skulle vara bevisat att han uppstod. Men vi kan diskutera sannolikheter. När man ser till de källor som finns (evangelierna och de judiska och romerska historieskrivarna) kan man bara komma till en slutsats – om man är ärlig, vill säga: Den grav som Jesus lades i på fredagen VAR tom den efterföljande söndagen. När vi sedan diskuterar orsaken till att graven var tom kan vi förstås lyfta fram flera olika möjligheter. (Men nej, det går inte att lyfta in filosofiska avgöranden och hävda att "döda människor kan inte bli levande igen". När vi talar om en person som hävdade att han var sänd av honom som skapat allt liv gäller liksom inte det som gäller i vanliga fall.) Men, som sagt, om vi är ärliga och behandlar källorna på ett rättvist sätt, kan vi bara komma till en möjlig slutsats: Uppståndelsen är den mest sannolika förklaringen till att graven var tom. Med detta alltså inte sagt att uppståndelsen skulle vara bevisad, det kommer den aldrig att bli innan Jesus kommer tillbaka och visar sig vara i liv så att alla kan se det. Men de ärlige betraktaren kommer att komma till slutsatsen att uppståndelsen faktiskt är den mest sannolika förklaringen.
Dick Harrison är en av Sveriges mest kända nutida historiker, och han har resonerat kring frågan om Jesu uppståndelse i två artiklar i Svenska Dagbladet. Som den ärliga historiker han är kommer han, givetvis, fram till denna samma slutsats. Han konstaterar: "Bland de olika teorier som skulle kunna förklara den tomma graven är uppståndelse-teorin den mest tillfredsställande."
Så talar en människa som har bekantat sig med källorna och
som förstår sig på källkritik och källäge när det handlar om händelser i den
antika världen - och som inte är helt rabiat i sitt motstånd mot den kristna
tron. Människor som är det tenderar att förblindas av sin egen dogmatism. Det är som en frisk fläkt när man råkar på sådana som, likt Harrison, inte har drabbats av denna sjukdom.
Kristian, din fantasi blir inte sanning fast du upprepar samma saker om igen. Det finns/fanns ingen gud varken på biblisk tid eller nu.
SvaraRaderaOlika religioner har sina egan fantasier som ingen kan bevisa.
Däremot är vetenskapen sann oavsett om du tror på det eller inte.
Bibeln är full av motsägelser och fel som inte kan förbises. För er som läser bibeln kan det vara intressant att kolla upp denna sida som länkar till en uppsjö av motsägelser i bibeltexterna. Vill man inte se det kan man fortsätta sin färd i en förljugen bubbla.
http://www.lyingforjesus.org/Bible-Contradictions/
Man kan filtrera på olika kriterier och få en lista på bibelcitat som är fel eller motsägande.
Här kan ni t.ex kolla i bibeln om jesus var den första som uppstod från de döda.
http://www.lyingforjesus.org/Bible-Contradictions/was-jesus-the-first-to-rise-from-the-dead-sab.html
Eflop
Eflop, bibelexperten! :) Jag kollade igenom sidan du länkar till,och oj vad jag blev sorgsen! Tänk att någon kan ha ett sådant hat mot Jesus och Bibeln (och oss kristna) att han sätter så här mycket tid på att samla ihop sådant han inte tycker går ihop i Bibeln och skapar en så här omfattande sida på nätet. Det är sorgligt. Speciellt som det mesta som lyfts fram inte avslöjar några motsägelser i Bibeln utan bara upphovsmannens (till sidan) brist på exegetisk och historisk kunskap. Sorgligt, sorgligt.
RaderaSedan skriver du att "Däremot är vetenskapen sann oavsett om du tror på det eller inte". Oj, oj och oj. Du är nog ganska lättlurad du, Eflop! Också det är förstås sorgligt, men samtidigt lite festligt också. Speciellt när det uttrycks så här klumpigt.
Det är ju klart att Jesus inte var den första, Han uppväckte ju Lasarus från döden och det skedde INNAN Han själv dog och uppstod !
SvaraRaderaAnonym 19:35. Det är som sagt sorgligt när människor tycker att de måste gå till sådana extrema åtgärder som att tota ihop en dylik mastodontsida på nätet och avslöja sin egen okunskap. När det gäller just uppståndelsen så inser inte den som ligger bakom sidan att de olika texterna (som han menar motsäger varandra) inte talar om samma sak. Jesus var den förste som uppstod till det nya livet som aldrig tar slut. De andra, t.ex. Lasarus, började leva på nytt, men han dog ändå så småningom. (Eller menar någon att de har råkat honom de senaste åren? Nej, givetvis inte!) Den uppståndelse Jesus var den förste att få del av är inte sådan.
RaderaKristian, du har så rätt !, tack för tillrättaläggelsen !
RaderaOk, Lasarus dog 2 ggr. Hur många ggr dog de som steg ur gravarna enligt Matteus 27:52 1, 2 eller flera ggr? eller går dom bland oss än idag?
RaderaDet verkar ha varit ett jäkla cirkus med döda som uppstod på jesu tid. Man kunde aldrig vara riktigt säker på att nån dog fast man slog ihjäl hen :)
Ne hör ni, är det inte dags att sluta med tramset om jungfrufödslar och vandrande vålnader och glädjas åt vetenskapen som bl.a medför att vi kan debattera på Internet.
Eflop
Eflop, Ett stort Tack för att du erkänner att Lasarus dog 2 ggr !
RaderaKristian. För det första, nu sitter du och speglar dig själv igen. Icke kristna människor är inte dogmatiska. Det är kristna som är dogmatiska! Som ateist kan jag se evolut och nya synvinklar på olika problem och acceptera det. Som kristen har du bara en synvinkel som du håller fast vid och den har du hittat i Bibeln. Förstår du inte ordet dogmatisk, så kan du googla ordet.
SvaraRaderaSedan, jag kan förstå att ämnet kristendom är intressant för dig. Gudar, andar, änglar, demoner, zombies... Men, för mig är det inte särskilt spännande. Som ateist ser jag att det bara är sagor som inte alls skiljer sig ifrån t.ex Harry Potter. På internet finns det folk som på fullt allvar diskuterar om Harry Potter var en magiker eller trollkarl på ett sådant sätt som att Harry Potter var levande fakta! Kristendomen är också sagor och inget annat!
Anonym 12 april 2021 20:52, enligt SAOL betyder dogmatisk också "tvärsäker", hur kan du då påstå att icke kristna människor inte skulle vara dogmatiska ?
RaderaAnonym 20:52. Igen är du dogmatisk, trots att du försöker hävda motsatsen. "Kristendomen är också sagor och inget annat!" Inser du inte hur rolig din kommentar är?
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaKristian,
SvaraRaderaDu skriver:
Det är intressant – eller egentligen är det fel ord, i själva verket är det fruktansvärt – hur oerhört dogmatiska vissa av de kritiska kommentatorerna är här på bloggen. De upprepar vissa påståenden, som t.ex. "Bibeln är en saga" och "Evolutionen är bevisad", och när jag försöker påpeka det felaktiga i deras resonemang slår de helt enkelt bara dövörat till. Så gör en människa som är dogmatisk i någon fråga. "Jag vet hur det är, och inget kan få mig att ändra mig!""
Dogmatiska religionskritiker dyker alltså upp här på din blogg och påstår att evolutionen ägt rum, varpå de sedan slår dövörat till när du, helt sakligt, påtalar bristerna i den typen av påståenden? Det är alltså så det fungerar i kommentatorsfältet här på din blogg?
Allvarligt talat, Kristian -- driver du med oss? Du är väl den mest dogmatiska person som någonsin drivit en blogg? Det finns ju inte ett argument som skulle kunna övertyga dig om att evolutionen ägt rum eller att kristendomen är falsk. Varenda konversation du och jag någonsin haft om evolutionen har just slutat på exakt samma sätt; med att du helt resolut vägrar att överhuvudtaget bemöta eller ens befatta dig med de argument jag presenterar. Ändå vill du alltså, på full allvar, beskriva andra människor som dogmatiska och dig själv som öppen och saklig?
Christian. "Det finns ju inte ett argument som skulle kunna övertyga dig om att evolutionen ägt rum eller att kristendomen är falsk."
RaderaNu har du inte alls läst vad jag har skrivit. Kanske du vill försöka på nytt?
"Varenda konversation du och jag någonsin haft om evolutionen har just slutat på exakt samma sätt; med att du helt resolut vägrar att överhuvudtaget bemöta eller ens befatta dig med de argument jag presenterar."
Ingalunda! Du brukar vanligen sluta med att jag beklagar mig över att inget jag skriver duger för dig.
Kristian,
RaderaDet brukar oftast både börja och sluta med att helt enkelt bara återupprepa inövade fraser av följande slag:
"Nu har du inte alls läst vad jag har skrivit."
"inget jag skriver duger för dig."
När du "diskuterar" i kommentatorsfältet här på din blogg, så består väl egentligen ditt bidrag till de här diskussionerna i att upprepa och återupprepa varianter av dessa påståenden, inte sant?
Christian. När det är befogat, ja. Märkligt nog är det ofta det när du har kommenterat...
RaderaKristian,
RaderaMen om du nu inte är dogmatisk, vilken typ av argument skulle kunna övertyga dig om att evolutionen ägt rum? Under vilka omständigheter skulle du (t ex) acceptera att de fossil vi hittar i berggrunden inte begravts under syndafloden, utan har istället levt under hela separata tidsåldrar? Vilka argument talar för syndaflodsmodellen, och vad skulle kunna vederlägga syndaflodsmodellen?
Christian. "vilken typ av argument skulle kunna övertyga dig om att evolutionen ägt rum?"
RaderaMycket intressant fråga! Om någon skulle kunna övertyga mig om att evolutionsmen är vetenskap och inte i grunden filosofi skulle jag nog allvarligt överväga dess sanningsanspråk.
Kristian,
Radera"Mycket intressant fråga!"
Visst är det. Du får gärna besvara den. Under vilka omständigheter skulle du faktiskt förkasta till exempel syndafloden? Vilka argument, menar du, talar för syndaflodsmodellen, och under vilka omständigheter skulle du förkasta syndaflodsmodellen?
Om det nu faktiskt inte är så att du är dogmatisk i de här frågorna, borde du ju rimligtvis kunna svara på frågor av det här slaget, inte sant?
(Och nej, att skriva "Om någon skulle kunna övertyga mig om att evolutionsmen är vetenskap och inte i grunden filosofi skulle jag nog allvarligt överväga dess sanningsanspråk" är inte att besvara den frågan).
Kristian,
RaderaDu återkommer för övrigt ofta till din (något besynnerliga) uppfattning om att "evolutionsmen" är en filosofi, snarare än en vetenskap. Du har dock aldrig, på ett begripligt sätt, kunna förklara vad du faktiskt menar med dessa kryptiska fraser, och när jag presenterat vetenskapliga artiklar i vilka men, enligt helt vedertagen praxis, prövar evolutionsteorins prediktionsförmåga, har du inte haft speciellt mycket att säga.
Så vi kan ställa samma fråga här: under vilka omständigheter skulle du acceptera att evolutionsteorin, är en vetenskaplig teori?
Christian. Du frågar efter min åsikt, jag ger den, och... Hoppsan! Inte ens min ÅSIKT duger för dig. Det här är ju fullständigt chockerande! Not. Inser du inte varför ingen vill diskutera med dig?
Radera"Så vi kan ställa samma fråga här: under vilka omständigheter skulle du acceptera att evolutionsteorin, är en vetenskaplig teori?"
Den frågan är en icke-fråga. Att evolutionsteorin är givetvis en vetenskaplig teori. Det säger ju själva namnet. Men problemet är dels att vetenskapen har låst sig vid denna enda teori, dels att teorin bygger på filosofi. Det borde du kunna inse, om du tänker efter ens lite. (Så skulle du slippa komma med huvudlösa påståenden som du gör i kommentaren ovan.)
Kristian,
RaderaSå du hade alltså inget som helst svar på frågan jag ställde? Det finns alltså inget argument som skulle kunna övertyga dig om att syndafloden INTE är en realitet? Det är naturligtvis inte speciellt förvånande. Jag tror inte att ARGUMENT i den här frågan är någonting du överhuvudtaget ens funderar över. Du har bestämt dig för att du VET att syndafloden ägt rum, och det finns inga argument som kommer att lyckas övertyga dig om motsatsen. Och när jag kommer dragande med argument löser du problemet genom att helt enkelt slå dövörat till.
Så kan du naturligtvis göra om du önskar, men då blir det ju väldigt märkligt när du bekyller ANDAR människor för att vara dogmatiska. Någon mer dogmatisk person än du själv står knappast att finna. Det är ju helt och hållet immun mot argument som pekar mot slutsatser du personligen inte gillar. Den typen av argument vägrar du ju konsekvent att överhuvudtaget ens lystra till.
På tal om bevis. Bevisbördan faller helt och hållet på hen som påstår nåt att nånting onaturligt/mirakel har hänt.
SvaraRaderaVarför skulle vi moderna människor behöva övertygas om att ormar och åsnor har pratat med människor bara för att det står i en bok som är skriven av vidskepligt ökenfolk.
Tror ni även att muhammed flög till himmelen med häst som muslimerna påstår i sin skrift? Nää, tänkte väl det, men det är precis lika absurt som de bibliska påståenden.
Eflop
Eflop. När du jämför islams påståenden och det Bibeln påstår talar du om äpplen och handgranater. Sedan tycks du ha en tendens att fastna på bisaker.
Radera"Bland de olika teorier som skulle kunna förklara den tomma graven är uppståndelse-teorin den mest tillfredsställande."
SvaraRaderaSå alltså Dick Harrison. Må så vara.
Den moderna naturvetaren skulle förmodligen analogt formulera sig om naturens nuvarande beskaffenhet ungefär så här:
"Bland de teorier som skulle kunna förklara naturens mångfald är teorin om arternas utveckling under loppet av miljontals år den mest tillfredsställande."
Kommentarer?
Diogenes
Diogenes
RaderaHåller med.
Dick Harrison gör med sina åsikter reklam för sin nya historiska bok som riktar sig till kristna. Naturligtvis skriver han då på ett "kristet" sätt för att få uppmärksamhet. Man ser också att han på ett "kristet" sätt kritiserar alla de kritiska källorna mot Jesus, precis som man förväntar sig. Buisness as usually. :-D
Anonym 13 april 2021 15:21, "som riktar sig till kristna", på vilka grunder gör du det ? Till dig och samtidigt också "Christian" som igen upprepar sig för hur mångte gången... https://genesis.nu/i/artiklar/genombrott-inom-radiometrisk-datering/ På sidan finns mängder av material att ta del av ! En riktig sanningssökare ger väl aldrig upp utan är ständigt på "hugget" så länge nya rön framkommer ?
RaderaPS. Ännu angående "som riktar sig till kristna", en kristen vet på vem han tror ! Kan det inte snarare vara så att Dick Harrison riktar sig mot alla övriga ? https://solagratia.fi/andakter/d31aft.pdf
RaderaAnonym13 april 2021 21:20
RaderaVarför skulle någon som inte är troende bry sig om att läsa sådant där gammalt trams?
För dagens barn och ungdomar finns det sedan betydligt bättre sagor att läsa eller se.
-->Anonym 13 april 2021 22:10 , som SVT's barnprogram med genustrams och annan skit ?
RaderaAnonym13 april 2021 22:28
RaderaJag tänkte nog mer på sådana sagor som Kristian också brukar se, som Harry Potter och Sagan om ringen, Star Wars... Men, visst duger SVT's barnprogram med genustrams också. Betydligt mer intressant och verklighetstroget än Sagan om Jesus.
Du och Kristian brukar väl också se på SVT's barnprogram med genustrams? Jag vet att sådant brukar intressera er kristna här på bloggen.
Diogenes. Problemet med din analogi är att det i det ena fallet handlar om historisk tid och en händelse som är dokumenterad i skriftliga (näraliggande källor) och i det andra fallet om förhistorisk tid och sådant som det inte finns annat än diverse fynd som behöver tolkas och passas in i existerande förklaringsmodeller (som i det fall du nämner dessutom bygger på filosofi och inte ofelbar vetenskap).
RaderaAnonym 22:10. Tack för att du visar hur rätt jag har id et jag skriver om dogmatism! :)
RaderaKristian, du är ute och cyklar.
RaderaDet du kritiserar mig för använder du medvetet själv. Du förädlar minkar, inte sant, eller använder resultatet av andras förädlingsarbete.
Än mer, du är själv produkten av en förädlingsprocess. Du är den genetiska produkten av dina föräldrar och dina anfäder: du har utseendemässiga och temperamentsmässiga likheter med dem, men är inte rakt av en klon. Eller förnekar du genetiskt samband mellan dig och din släkt i historien? Eller hävdar du att likheten finns där, men att den är slumpmässig och att orsakssammanhang saknas?
Eller du kanske hävdar att det inte finns någon orsak att söka samband längre än X antal år tillbaka i tiden, för sen går ingenting längre att bevisa?
Då hemfaller du åt just den dogmatism som du beskyller andra för men avsvär dig själv.
Diogenes
Diogenes. Jag har försökt läsa din kommentar flera gånger, men jag hittar inte någon logik i ditt resonemang. Att det finns genetik och genetiska regler är ett faktum som knappast någon ifrågasätter. Men detta är inget som i sig stöder (eller förkastar) varken evolutionismen eller kreationismen. Så vad är det riktigt du är ute efter här?
RaderaDen process som beskrivs som genetik har pågått oavbrutet sedan livets tillkomst. Det finns skäl att anta, att du och de djur du sköter har gemensamma anfäder.
RaderaOm livets uppkomst kan man ha många åsikter, av vilka ingen kan verifieras. En talar om det ontologiska, kausala eller kosmologiska gudsbeviset. En annan talar om slumpen. Valet mellan dessa är dogmatiskt betingat.
Mötena mellan olika livsåskådningar, dvs dogmatiska apparater, tenderar att innehålla drag av arrogans och nonchalans.
Diogenes
Minns att jag för många år sedan läste Ellegårds bok "Myten om Jesus" som även tog upp Jesu död och uppståndelse.
SvaraRaderaEnligt Ellegård dog Jesus inte på korset utan var skendöd när han togs ner. Därefter lades han verkligen i en grav men vårdades i denna av essener, en sekt som hade relativt goda medicinska kunskaper för den tiden. Tack vare denna vård kvicknade Jesus till och uppstod verkligen men från "det skendöda" på tredje dagen.
Han kom sedan att leva ytterligare i ett halvt år men avled
då verkligen efter sina sår och trapatser fridfullt i lärjungarnas sällaskap.
En alternativ förklaring på rationella grunder som bortser från det övernaturliga. Moderna forskare har svårt att acceptera der övernaturliga som faller utanför förnuftets primat.
Men denna syn (Ellegårds) har väl i sin tur utsatts för kritik.
Anonym1
Anonym1. Ellegård spekulerar fritt utan några som helst källor till stöd för sina spekulationer. I själva verket är det inget annat än sagor för vuxna han berättar.
Radera"Hur sannolikt det är att liv kan uppkomma av sig själv är sedan den springande punkten när det gäller evolutionismen." Öh, jag är ingen biolog, men evolution handlar väl om hur livet utvecklats, inte om hur den där första lilla gnuttan till liv uppstått. Vad jag har förstått så finns det ett antal olika förklaringsmodeller över hur livet kan ha uppstått på naturlig väg, men ingen modell är allmänt vedertagen.
SvaraRaderaÄr det inte rätt så otroligt hur livet har uppstått bara så där och sedan utvecklats av sig självt till det vi har idag?
Radera--> Annika 16 april 2021 17:43, är du ironisk eller vart vill du med komma med din kommentar ?
RaderaJohanna. Sant. MEN. Om man vill försöka förklara hur livet har utvecklats behöver man också försöka förklara hur det har uppstått. Det blir liksom inte fullständigt utan det.
RaderaAnnika. Sant. Och det helt utan ironi. Otroligt är ordet.
RaderaJaa, det är helt otroligt att liv utvecklats på jorden helt av en slump. Men att det är otroligt innebär inte att det inte skulle vara möjligt.
RaderaPå samma sätt sitter man gapande och ser på på naturprogram i teve, eller på nätet och förundrar sig över de fullkomligt osannolika djur som finns runtom i världen med deras osannolika levnadssätt. De är helt enkelt otroliga, man tänker att sådana där djur finns inte!
Börjar man fördjupa sig i universums hemligheter faller hakan igen: universum, multiversum, rumtid - otroliga vidder och komplexa system!
Ändå finns allt det otroliga, fast de övergår ens förstånd. Det är omöjligt för det skarpaste intellekt att åstadkomma ens någonting som ytterst avlägset ens skulle påminna om någonting av allt detta.
Men det otroliga och osannolika KAN ha kommit till av en slump - under loppet av en tid som ingen människa kan fatta.
Robert
Robert. Jag ids inte ens gå in på det du skriver om "multiversum" och att "ändå finns allt det otroliga". Men jag nöjer mig med att konstatera att du tycks anse att det som visar på att det måste finnas en Skapare visar på det motsatta. Det är en för mig fullständigt obegriplig syn på saken.
RaderaMen angående detta med tiden. Det omöjliga blir inte möjligt bara för att man kastar mycket tid på det. Jag menar mig begripa hur evolutionisterna tänker här, och jag är fascinerad av att det bara de senaste decennierna har lagts till miljarder av år för att göra det omöjliga möjligt. (När jag gick i skolan hette det att jorden var 4 miljarder år gammal. Nu talas det om typ 6 miljarder? Jag brukar konstatera att det innebär att det måste vara väldigt länge sedan jag gick i skolan. Typ två miljarder år...) Men poängen är, som jag skrev om ekvationen med många olika faktorer, att ifall en faktor är 0 spelar det ingen roll hur mycket tid man kastar på problemet så förblir resultatet av hela ekvationen 0.
Jo, alltså för en komplett världsbild (eller vad man nu ska kalla det), så måste man kombinera evolutionsteorin med någon teori om hur livet uppstått. Där finns det flera att välja på, t.ex. går det att kombinera tron på en Gud som skapat livet med teorin om att de arter som vi idag kan observera utvecklats genom evolution. Om jag tolkar dig rätt, så är det naturalism som du egentligen motsätter dig. Så varför använder du inte den termen, varför blanda in evolutionen i det hela?
RaderaTack för en intressant text Kristian!
SvaraRaderaNylänningen. Tack för tacket! :)
Raderahttps://www.youtube.com/watch?v=MK6kpYHQv5M
SvaraRadera