På finskt håll har den uppblossade nattvardsstriden fått mycket mer synlighet i media än vad fallet varit på svenskspråkigt håll. Detta är förstås helt naturligt eftersom de inledande striderna har förts på finskspråkigt håll - i Björneborg och i Seinäjoki. Det är främst finskspråkiga Yle (och den kyrkliga tidningen Kotimaa) som har lyft fram detta än så länge.
Man får väl ändå anta att detta kommer att förändras när striden sprids, vilket den oundvikligen kommer att göra. Detta är nämligen en strid som biskoparna och domkapitlen tydligen anser sig tvungna att föra eftersom det att väckelserörelserna har samlat sina led i Kirkkokansa - Kyrkfolket uppenbarligen ses som väldigt hotfullt. Detta då alltså i tillägg till att det är just väckelserörelserna som torpederade biskopsmötets förslag om två äktenskapssyner och även har avslöjat biskoparnas pastorala råd för vad det är: Införande av anarki i kyrkan.
Som jag skrev i en tidigare text är det verkligen ingen slump att det är SLEY och deras nattvardsgemenskaper som attackeras först. SLEY är den av våra väckelserörelser som är starkast knuten till kyrkan och har det t.o.m. inskrivet i sina stadgar att man ska samarbeta med kyrkan. Målet med denna strategi är givetvis att försöka splittra Kirkkokansa-fronten genom att få SLEY att backa. Att så inte sker borde få biskoparna att backa, men det har redan gått så mycket prestige id etta att det inte kommer att ske. Senast i höst kommer vi därför med stor sannolikhet att få se en bred attack från domkapitlens sida mot den långa rad nattvardsfirande gemenskaper som redan finns i väckelserörelsernas regi.
Om SLEY inte backar kommer ingen annan heller att göra det, och då blir följande (två) steg från biskoparnas sida att försöka strypa det ekonomiska stödet (till väckelserörelsernas missionsarbete) och att attackera de präster som deltar i dessa mässor. Detta skulle i sin tur kunna leda till att den hämsko som har gjort att väckelserörelserna har hindrats från att gå "all in" och börja ordna egna prästvigningar skulle försvinna. Redan nu talas det, vilket jag tidigare också har påpekat, mer eller mindre öppet om att gå in för en sådan sak.
Jag förbluffas av biskoparnas (i detta skede främst Mari Leppänen) totala blindhet i detta. Ville Auvinen sade det mycket tydligt i vintras: Detta är en strid som slutar illa för kyrkan(s ledning). Så är det, men likväl väljer de att gå in i den. Det är hemskt att se hur de vars viktigaste uppgift är att bevara kyrkans enhet nu med alla medel går in för att riva ner den samma. Redan det innebär nämligen att de har förlorat.
Det behövs inga prästvigningar i väckelserörelserna. De som innehar predikantbrev är präster. Det nya är bara att de börjar administrera nattvarden men det ingår redan i deras uppgift som förkunnare.
SvaraRaderaAnonym 13:45. Intressant tanke! På så vis skulle vi komma förbi biskoparna. Johan Candelin föreslog ett annat sätt att undkomma biskoparna - vi kunde viga evangelister, ett ämbete som kyrkan inte känner till idag.
RaderaÅtminstone bland LFF:s predikanter finns det (många?) sådana som saknar den Bibelkunskap en luthersk präst behöver ha. Någon nivå av teologisk utbildning, t.ex. på STI, behöver nog en predikant ha eller införskaffa sig innan han prästvigs.
RaderaAnonym 09.52
RaderaTror nog att de har en bibelkunskap som övergår många prästers nivå men teologisk utbildning är en annan sak .
Anonym 9:52 och 16:57: Frågan är nu inte om teologisk nivå eller utbildningens innehåll. Utan det viktiga är att en predikant är en präst, han är kallad och utsänd av församlingen. Det finns ingenting som saknas i teologisk mening.
RaderaTeologisk utbildning = bibelkunskap. Det är fullständigt likgiltigt för själens frälsning om predikanten / prästen vet i vilken färg altaret draperas under trefaldighetstiden, när kyrkomötet i Konstanz gick av stapeln eller vad adiafora är på grekiska.
Och ju mindre de vet om gulturen, desto bättre.
(13:45)
Jag har aldrig hör en laestadiansk predikant som jag tyckt varit bibelkunnig. De kan göra en eiseges om gt:s profeter och sedan projicera det på dagens Österbotten och försöka vända ut och in på Paulus. Men sällan nåt om att försöka förstå den judiska kontexten eller att på riktigt vara intresserade av bibelns och teologins variation och möjligheter. Orsaken är såklart att man vill hänga kvar så mycket som möjligt i det förflutna, reglera "sanningen" och gärna även barnafödandet som ger nya medlemmar.
Radera9:52, en predikant är redan prästvigd. Det finns inte flera grader av ämbeten i en luthersk kyrka som hos de påviska. Har kristna människor kallat honom genom en förenings eller sammanslutnings förmedling till att förkunna evangeliet, ingår sakramentsförvaltningen i denna hans uppgift som förkunnar. Att den vanligen inte realiseras som distribution av nattvarden är en världslig ordning som det står oss fritt att besluta om. När de officiellt prästvigda sviker, kan varje predikant med gott samvete ge en hungrande själ del av Kristi lekamen och blod.
RaderaDet bör visserligen ske med ordning och därför kan och bör man informera församlingens falska kyrkoherde om saken. Förbjuder han (hon!) denna praxis utan giltiga skäl, är det bara att ignorera detta. Det andliga behovet hos den som mottar nattvarden är det viktigaste.
Det finns alltså ett, bara ett predikoämbete, och i den saken får vi inte ge efter och införa graderingar.
19:40 - reglera barnafödandet? Det är väl ingen laestadiansk särlära, fast så ofta hävdats. Alla lutherska kristna vet att äktenskapets syfte är att barn föds till världen och inga kristna makar vill ingripa i den naturliga ordningen.
RaderaAnonym 2 juli 2025 kl. 20:31, se gärna denna video -https://www.youtube.com/watch?v=osO59nrXJFo ! Det finns mycket man inte kan hålla med om, men kanske det ändå kan öka förståelsen av att preventivmedel har en plats att fylla ? Inga preventivmedel är ändå 100% "skydd" och Guds vilja sker oberoende av vår egen ! Vill du fördöma Minna 35v för hennes beslut ?
Radera@17.18
Radera”Teologisk utbildning = bibelkunskap”
Till en liten del är det kanske så men i stort så har du helt fel.
An. 21:39 och 21:47. Så fort man säger vad Guds Ord lär, finns det alltid någon som hävdar att Gud ändå inte kan mena det, och retoriskt frågar: vill du "fördöma" den och den som gör så och så?
RaderaDet är inte jag som dömer. Preventiva medel är ett konstlat ingripande och det begriper även hedningarna. Det hör till den naturliga lagen.
Teologisk utbildning bör vara = bibelkunskap. Det finns ingenting utanför Bibeln som är nödvändigt att kunna och veta för en teolog. Då avser jag också all slags andlig kunskap och insikt, lämplighet och förmåga som man genom den tillägnar sig förutom utantilläsning och -kunskap.
Vad gäller utbildning kan här inflikas att det för reformatorerna - och för deras efterföljare - ansågs viktigt med en god teologisk utbildning. Åtminstone behöver en präst ha (vissa) kunskaper i Bibelns grundspråk. Kyrkohistoria är också, enligt mig, viktig, liksom förstås dogmatiken.
RaderaKristian, alla dessa "viktiga" kunskaper är något som predikantprästen kan tillägna sig med tiden. Till en dödsbädd skickar vi hellre en troende lekman än en höglärd förnekare.
Raderavaför har man börjat fira nattvard i LFF:s bönehus. Det är inte alla inom rörelsen som omfattar detta?
RaderaVi bör också minnas att en nattvardsgång i statskyrkan innebär att vi medvetet har nattvardsgemenskap med förnekare av Kristi kroppsliga närvaro i nattvarden, dvs. anglikanerna genom Borgåöverenskommelsen. Det bör vi naturligtvis undvika.
SvaraRaderaÄven om vi inte kan förstå på vilket sätt Kristus är närvarande i nattvarden, har anglikanerna medvetet tagit avstånd från den lutherska bekännelsen till Hans kroppsliga närvaro (i BÖ kringgår man på ett falskt sätt problemet genom att i stället använda ordet 'verklig').
Anonym 14:32. När vi går till nattvardsbordet - oberoende av var vi gör det - går vi till nattvarden tillsammans med olika slags syndare (vilket de som går tillsammans med oss också gör!). Det centrala med nattvarden är inte att vi har ett "rent" nattvardsbord utan att instiftelseorden finns med och att elementen är närvarande. Så har vi också orden om att inte ha gemenskap med villolärare, men om inga anglikaner (läs: anglikanska teologer) är närvarande borde det ju inte vara något problem i detta fall. Men det står förstås var och en fritt att välja var man går till nattvarden.
RaderaFortsättning. Så vill jag också påpeka att vi i Finland inte har någon statskyrka utan en folkkyrka. I denna fråga är det av liten betydelse, men jag ogillar termen "statskyrka".
RaderaDet står verkligen inte var och en fritt att välja var man går till nattvarden! Det gäller de privilegierade men i Kristi församling ser vi först och främst till de svaga, ensamma och utstötta.
RaderaAtt sträva till att uppnå ett "rent" nattvardsbord är en helt annan sak än att inte ha gemenskap med uppenbara syndare. Prästerna inom statskyrkan (jag använder termen därför att det låter alltför ironiskt att tala om 'folkkyrka' när där inte finns folk) har genom att stanna kvar i sina ämbeten godkänt Borgåöverenskommelsen och godtagit denna gemenskap med villolärare.
Märk väl att Luther i nödfall kunde tänka sig att ta emot nattvarden av en romersk präst medan det var otänkbart att göra det ur handen på en zwinglian. Anglikanernas förnekelse är av samma skrot och korn: rationalistisk och spiritualistisk. Deras falskhet består främst i att de talar vackra och till synes ödmjuka ord - de säger att vi inte kan veta på vilket sätt Kristus är närvarande, de säger att de vördar mysteriet med Hans närvarande.
Men felet är att de är både frommare och klokare än Kristus själv. Han säger: "detta ÄR min kropp" och "detta ÄR mitt blod". Därför mumlade Luther sitt ilskna "est, est, est" redan för femhundra år sedan i samtalen med dessa högmodiga förnekare.
Kvinnoprästfrågan är väl inte heller något problem? Om ingen kvinnlig präst är närvarande? Och under regnbågsmässorna kan man ju blunda, så ser man inte flaggan.
Anonym 08:30. Jag kan inte omfatta din syn på detta. Visst. Uppenbara villolärare ska undvikas, men det går inte att skilja sig från alla som haft kontakt med sådana.
RaderaVad gäller ordet "folkkyrka" tycker jag att det är t.o.m. mycket passande. Vår kyrka försöker omfamna hela folket, och för att göra det är det folkets röst som är avgörande, inte Guds ord. Det är sant som du säger att folket inte engagerar sig i kyrkan, men "statskyrka" är en term som har en distinkt innebörd, och vår kyrka är inte en sådan kyrka.
Givetvis är "kvinnoprästfrågan" ett problem. Jag är själv inte prästvigd i huvudsak just p.g.a. den frågan. Men menar du verkligen att vi bör ta avstånd från en präst som någon gång har haft samröre med en kvinnlig präst? Visa mig gärna i Guds ord att en sådan linje är korrekt så ska jag gärna ändra mig!
Min främsta poäng är att vår kyrka genom gemenskap med anglikanerna i praktiken frångått luthersk realpresens i nattvarden. Rationalismen och spiritualismen (som ju hör samman) att sig också uttryck i bibelsynen och ämbetsfrågan. Det viktiga har blivit vad Jesus BORDE ha sagt, inte den faktiska ordalydelsen.
SvaraRaderaKvinnoprästerna är naturligtvis ett problem och symptom på förnekelsen men bara en följd av grundproblemet. Zwingli har smugit sig in igen efter ett halvt millennium.