Jag skrev för några dagar sedan om att Ewa Lindqvist Hotz, kaplan och konstnärlig ledare i Seglora Smedja, i en debattartikel i Aftonbladet hävdade att ”Kyrkan behöver ett feministiskt initiativ”. Jag konstaterade att hon resonerade utifrån termer som makt, inflytande och lön, och hon konstaterar att ”allt fler gör bedömningen att den feministiska vind som vi nu ser i samhället [manifesterad i FI:s framgångar i val] snart kommer att svepa in i Svenska kyrkans organisationer på allvar”.
Jag blev att
fundera på detta med jämställdheten och kyrkan, och då slog det mig att detta
med jämställdhet egentligen inte alls är något som kyrkan ska befatta sig med.
Lika lön för lika arbete är givetvis en självklarhet, liksom att ingen på något
sätt ska få diskrimineras på grund av sitt kön. Men att upphöja jämställdheten
till en huvudpunkt på den kyrkliga agendan – då blir det helt enkelt bara
galet. På flera sätt.
I Guds rike –
och därför också i kyrkan – är det viktiga inte jämställdhet utan underordning.
Ja, du läste helt rätt. I kyrkan handlar det om underordning, inte om jämställdhet.
”Underordna er varandra i Kristi fruktan.” (Ef. 5:21) Detta handlar om en
frivillig underordning. I äktenskapet, men också i andra mellanmänskliga
relationer. Detta handlar om att inte hävda sin egen rätt med alla medel, utan
att i stället lyfta fram den andre och i kärlek låta den andres fördel gå före
till och med det som allmänt betraktas som den egna rätten.
Denna
underordning gäller givetvis också i förhållande till Herren. Vi människor
behöver underordna oss Gud, hans ord och hans goda vilja. Herren är all
välsignelses källa, och vi kan inte närma oss honom och de välsignelser han
vill skänka sin kyrka annat än i just en kärlekens underordning. Detta hör helt
enkelt till sakens natur. En sann kristen människas förhållningssätt inför
Herren är just underordningen.
I världen
råder däremot ett uppror mot Gud och hans goda ordningar. Detta uppror går
tillbaka till syndafallet och har sin rot i detta, och detta uppror har följt
människan i princip så länge hon har funnits. Upproret tar sig uttryck i
motstånd mot Gud, hans ord och hans vilja, men också i ett motstånd mot allt
tal om att underordna sig andra människor och mänskliga ordningar. Det egna
jaget ska, i upprorets följd, med alla medel lyftas fram och hyllas. Egoismen
har blivit den dominerande –ismen. Därför är allt tal om jämställdhet
egentligen ett sätt för människan att se till att hon själv inte på något sätt
blir behandlad sämre eller får mindre än någon annan.
När detta
tänkesätt (som alltså bottnar i upproret mot Gud) sprider sig till kyrkan och
ersätter Guds vilja som går ut på en underordning i kärlek och i ”Kristi
fruktan” blir det givetvis galet. Följderna ser vi i våra kyrkor idag. Gräl,
stridigheter, missunsamhet, partiväsende, splittring och ett fokus på allt
möjligt annat än det som kyrkan ska och borde syssla med – alltså evangelieförkunnelse
och församlingsbyggande.
Så blir det
när upprorets ande får råda.
Fast det är ju väldigt lätt för en vit hetero-cisman att säga. Du som redan är överordnad på en massa sätt kan säkert tycka att de underordnade är egoistiska som vill ta ifrån dig makt. För mig låter det här som en töntig ursäkt att få fortsätta förtrycka.
SvaraRaderaDet är en fördel i diskussioner om man bemödar sig att argumentera, och inte sätta klisterlappar på folk.
SvaraRaderaBirger
Chiaki. Läs gärna igen vad jag skrev. Speciellt slutet av tredje stycket. Men jag kan förstå ditt problem här: Detta med makten som tjänar är något väldigt främmande för människorna av idag. Likväl är det så det ska, ja måste, fungera i en kristen kyrka.
SvaraRaderaJag läser, men jag ser inte hur jämställdhet krockar med detta. Det är ju bara för dig att börja backa, börja underkasta dig kvinnor och andra du står över. Jämställdhet och feminism handlar till stor del om att backa, se sina privilegier och lyfta fram de som inte har dessa. Hur ska den som står längst bak kunna backa och underordna sig andra ännu mer?
RaderaPrecis, Chiaki. Huvudet på spiken.
RaderaChiaki. Kampen för jämställdhet - för det handlar onekligen om en kamp - handlar om RÄTTIGHETER. Vad jag, och andra, har RÄTT till. I Guds rike handlar det inte om rättigheter och om kamp för dessa rättigheter. Här talar vi i stället om att i kärlek och Kristi fruktan underordna oss varandra. Det handlar inte om vad jag (och andra) kan få för egen del, utan om hur vi kan tjäna andra och varandra. När det är så i Guds rike borde det också vara så i kyrkan. Men icke. I stället har världens sätt att tänka (i termer av rättigheter och kamp för dessa) kommit att smyga sig in i kyrkan - med fullständigt förödande konsekvenser.
RaderaDetta är som sagt ingen nu sak, utan människans strävan efter makt har s.g.s. alltid perverterat och förstört alla mänskliga strukturer - också kyrkan. Män, för det handlar ofta om män i historien (också i kyrkohistorien), har sökt makten för dess egen skull och skapat maktstrukturer som inget alls har i kyrkan att göra. För att få makt över andra. I denna process har man glömt bort Jesu ord om att den främste ska vara allas tjänare och i stället gjort alla till de främstas tjänare.
Så egentligen är det inte konstigt att du, och andra, inte har så alldeles lätt att förstå detta. Dessa maktstrukturer finns överallt, och överallt resonerar människan i termer av makt. Men i kyrkan borde det alltså vara annorlunda. Att jag lyfter fram denna sak (i den ursprungliga texten) är alltså inte i första han ett angrepp på jämställdheten i sig, utan på det faktum att kyrkan har förvärldsligats i sitt sätt att se på makt - och framför allt på att upprorets ande idag tillåts regera också i kyrkan. I stället för att tala om att underordna oss varandra i kärlek och Kristi fruktan talar vi i termer av makt och rättigheter. I förlängningen också i förhållande till kyrkans Herre själv.
Trevlig midsommar!
Rättelse till det ovan skrivna: Detta är som sagt ingen NY sak...
Radera