måndag 11 januari 2016

Kristendomen, människovärdet och de små barnen


Jag skrev i den förra texten om människovärdet och den kristna tron att det absoluta människovärdet bara finns inom kristendomen och där den kristna tron har fått genomsyra och påverka samhället från grunden. Jag hävdade också att där den kristna tron jagas ut kommer människovärdet därför att urholkas och devalveras. Detta helt enkelt för att människovärdet härstammar ur tanken på Gud som skapare (och uttryckligen då den Gud som finns och som uppenbarar sig för oss i Bibeln), och där skaparen tas bort ur ekvationen finns det inte längre någon hållbar grund för människovärdet. Jag stödde mig på det som Tapio Puolimatka skriver i sin bok ”Jälkikristillisen maailman kauhut” och de exempel han ger i denna bok. Nåväl, detta gillades inte av signaturen ”humanisten”. Han menar att detta ”visar på en oerhörd okunskap och ett förakt för andra kulturer och tankesätt.” Vidare menar han att detta ”är en förolämpning mot alla som inte är kristna”. Efter detta spårar han ur i märkliga funderingar om ondska, godhet och arvssyndsläran. Eftersom dessa funderingar inte träffar den kristna tron och trosläran (emedan de är sprungna ur helt andra källor, vilka ids jag inte börja spekulera i) valde/väljer jag att inte kommentera dem desto mera.

Men hur är det? Är det helt galet att påstå det jag gör? Visar det på okunskap och förakt? Är det jag hävdar en förolämpning? Låt mig ta (ytterligare) ett exempel som understryker det jag säger och visar riktigheten i det. Detta exempel kunde vi förslagsvis kalla ”Kristendomen, människovärdet och de små barnen”.

Innan den kristna tron kom till våra breddgrader var det allmän kutym att sätta ut oönskade nyfödda barn i skogen. De vilda djuren och kölden såg då till att dessa barn helt enkelt försvann. När kristendomen kom hit var detta en sedvänja som de kristna motsatte sig å det kraftigaste. Man förbarmade sig över dessa barn och, när man hann, tog man dem till sig och räddad dem. När den kristna tron blev allmännare upphörde helt enkelt denna grymma sedvänja – eller åtminstone förändrades synen på den. Den gick från att vara allmän och accepterad till att anses vara ohygglig och också olaglig.  När samhället blev genomsyrat av den kristna tron fick dessa små barn ett helt annat människovärde. Varför? Jo för att i den kristna tron är människovärdet absolut. Visst fanns det fortfarande oönskade barn som blev dödade, men detta var som sagt olagligt och icke accepterat.

Sedan hände det något. Den kristna trons inflytande började vika. Sekulariseringen trädde in och med den kom en ny syn på människan. Människovärdet devalverades. Så småningom (på 1970-talet) hade urholkningen av människovärdet gått så långt att det igen blev lagligt och accepterat att döda de oönskade barnen. Sedan detta har vi, bara i Finland, varje år dödat över 10 000 barn. Lagligt och med samhällets goda minne. Detta för att människovärdet inte längre är absolut – som en följd av sekulariseringen och den kristna trons minskade inflytande. Observera att urholkningen av människovärdet alltid slår först mot de som är mest utsatta och som inte har någon egen talan och som inte kan försvara sig själva. Än så länge alltså de ofödda barnen. Men detta är ett sluttande plan.

När människovärdet inte längre är absolut – på grund av att man inte kan motivera ett absolut människovärde med att det finns en Skapare som VILL alla människor – ja, då kommer det givetvis inte att stanna där. Aborterna är bara en början. Vad följer? Eutanasi. Helt klart. De gamla och sjuka som inte kan försvara sig själva blir nästa offer för kristendomens fördrivande och det urholkade människovärdet. Vad följer efter det? Enligt Puolimatka finns det redan nu röster som, helt riktigt, hävdar att det inte är någon större skillnad på ett ofött, icke önskat, barn och ett nyfött, icke önskat, barn. Så varför finns det lagar som förbjuder oss att döda dessa nyfödda barn? Om vi en gång kan ta oss friheten att avsluta ett liv, varför gäller detta samma inte för ett annat liv som inte är alldeles olika det förra?

Ett sluttande plan, alltså. En ”dödens kultur” som sprider sig överallt där den kristna tron förjagas och försvinner. Är det okunskap jag här redovisar. Förakt? Eller en förolämpning? Nej. Detta är ett faktum. Om någon vill säga emot går det givetvis bra att försöka göra det, men gör det då med hjälp av fakta. Inte med lösa spekulationer och grundlösa påståenden. Och framför allt inte med påståenden om den kristna tron som inte har någon som helst verklighetsförankring.

12 kommentarer:

  1. Det borde finnas en gilla-knapp under dessa blogginlägg.

    Tack Kristian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de uppmuntrande orden, Markus! Största delen av tacket får dock gå vidare till Tapio Puolimatka! :)

      Radera
  2. Bra skrivet. Jag är dock för eutanasi. Vi avlivar utan att tveka ett djur för att minska dess lidande, varför är det otänkbart när det gäller mänskor?
    Jag har inte studerat bibeln och kristendomen på den punkten desto mer. Att "du skall inte döda" även gäller självmord ärnågot jag från förtsta början ställde mig skeptisk till. Är det helt säkert att självmort faller under det budet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Eutanasin är knepig, liksom självmorden. En kristen ståndpunkt utgår rimligtvis från detta med Gud som Herre över liv och död, och utifrån detta har självmorden länge setts som brott mot budet att du skall inte dräpa. Eventuellt har det här idag skett en skiftning i synsätt. Men, som sagt är det en knepig fråga, och jag är för egen del inte helt säker att det faller under budet att du inte ska dräpa. (Helt enkelt för att detta bud nog handlar om brott mot annans liv.) Men någon enkel fråga är det sannerligen inte.

      Vad sedan gäller eutanasin så kan detta väl - i den form man idag vill godkänna den - jämställas med självmord. (Även om det sker med assistans.) Problemet med eutanasin är emellertid att - har det visat sig - det också här blir fråga om ett sluttande plan. Det som börjar med fullständig frihet och klara och tydliga regler har i vissa fall utvecklats till nästan summariska avlivningar. Dessutom är eutanasin, som jag ser det, något av en pandoras ask. Om man går över gränsen och tillåter det kommer samhället att förråas. Äldre och sjuka - som ofta kan drabbas av olika depressioner - kan (i de flesta fall säkerligen felaktigt, men dock) uppleva att det förväntas av dem att de ska låta avsluta sina liv. Detta speciellt som det i framtiden kommer att bli ett ännu hårdare kostnadstryck på vården och medicinen kommer att möjliggöra allt längre liv. Det är ju bekant att uppemot 90% av alla vårdkostnader (för en människa) uppkommer under de allra sista åren av livet. Med bakgrund i detta ser jag eutanasin som ett enormt slag mot just människovärdet.

      Sedan kommer jag, om och när jag hinner, att återkomma till detta med djuren och människan. Det är planerat att bli den tredje delen i denna serie om människovärdet.

      Radera
    2. Så det är inte säkert enligt budorden vad som gäller angående självmord, får man då tolka fritt. Konstigt med tanke på att bibeln har så tydliga svar på allt annat?

      Radera
  3. Det låter ju bra att vara kristen om man endast nämner de bästa sidorna med kristna. Men bara för att man är kristen och gör goda saker, betyder det ju inte att man gör goda saker endast för att man är kristen. Kristna har ju inte monopol på gott. Men vad är då de 3 värsta sakerna som kristna har gjort, fast då gäller ju även samma , även om man är(kallas) kristen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym! Man kan förenkla det med att säga att en kristen är en syndig människa som alla andra; Men hon tillägnar sig syndernas förlåtelse i Jesu Namn. genom Ordet om blodet och den Heliga Nattvarden och i Anden. Julevangeliet tillönskar ju mänskligheten en "god vilje" så i kraft av det ordet finns både gott och ont bland alla folk. Endast i Jesus finns absolut Frälsning och Rättfärdighet säger torsten nils ulrik syndfull man med god vilja som nöjer sig med Jesus och Skriften som rättesnöre.

      Radera
    2. Anonym 14:15. Precis som Ulrik säger så är kristna syndiga människor precis som alla andra. Men här handlade det ju inte om kristna utan om kristendomen och kristendomens påverkan på samhället.

      Radera
  4. Du skriver att människovärdet är absolut endast inom kristendomen och att det härstammar ur tanken på Gud som skapare. Håller med om det första, men anser att det andra borde förtydligas. Kristendomen är ju inte den enda religionen som tror på en skapargud, inte heller den enda monoteistiska religionen. Den stam vi arbetar bland har en monoteistisk religion (vilket är mycket ovanligt för att vara en afrikansk traditionell religion) och tror på en skapargud. Ändå förekommer det ännu i dag att man lägger ut oönskade barn att dö, i synnerhet om de är handikappade, och aborter (utförda i bushen av erfarna kvinnor som vet hur man tar livet av foster) är vanliga om mamman är oomskuren, dvs. ogift, eftersom skammen att föda ett barn oomskuren är så stor. Det anses inte vara synd att ta livet av en person från en fiendestam, gör man det är man tvärtom en hjälte. Och ser man på landet i stort är det tio gånger större risk att bli dödad av en polis än av en kriminell (!). Polisen kan t.ex. skjuta en misstänkt tjuvskytt, utan rättegång och utan bevis. (Vi känner till ett fall där man tog fel och sköt ihjäl en man, en kvinna och ett barn som var oskyldiga.) Vi har all orsak att vara tacksamma över det människovärde som ännu finns i vår kultur, och kämpa för att det! - Nå, min poäng var att här tror man på en skapargud, men ändå har människan i vissa fall typ inget värde alls. Det är viktigt att vi framhåller att kristendomens Gud skapade människan till sin avbild, att Gud är kärlek och att han valde att återlösa människan, fast hon inte var värd det om man ser till vad hon gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna. Tack för den kommentaren! Du har förstås rätt. Jag borde inte ha räknat med att alla förstår vad jag menar när jag skriver Gud med stort G. Men för tydlighetens skull ska jag korrigera i texten ovan. Allt gott till er alla och välgång och välsignelse i ert arbete!

      Radera
  5. Och så har vi ju denna "att leva på varandraskött"lakar"vetenskapen" som förutom att den strider mot skapelseordningen också gör att den starkare tar de bitar de anser sig behöva av dem som är i svagare position. Dvs lik eller "hjärndöda" eller annars bara utblottade som för en liten muta ger ifrån sig vitala organ. hälsar torsten nils ulrik kamikazekristen

    SvaraRadera
  6. Det japanska ordet kamikaze betyder ungefär "helig(gudomlig) vind,(ande) säger väckarklockan ulrik

    SvaraRadera