torsdag 28 januari 2016

Diskussion - och att ducka för diskussionen


Artikeln i Kyrkpressen angående min bok har tydligen skapat en del svallvågor. Nå, gott så! Jag skrev just ett svar till Erik Vikströms insändare som jag hoppas att Kp tar in i nästa nummer. (Om inte så publicerar jag den här.) Sedan reagerade Mattias Erkkila, programchef på Svenska.yle.fi, på det jag sade om varför jag slutat kommentera på Svenska.yle på nätet. Han upprepar (igen) det mantra som har framförts i denna diskussion redan många gånger: "Vi modererar inte åsikter." Jag kommer inte att gå in i svaromål på Kp angående detta, men jag konstaterar bara att "Talk is cheap!". Det går att prata. Sanningen är nog dock en annan. Jag vet, för jag har råkat ut för just detta. Att åsikter "modereras". Jag använder citationstecken eftersom jag hävdar att det handlar om censur.

Observera annars också att Marit af Björkesten, Svenska Yles direktör, i "Slaget efter tolv" duckar för den verkligt stora frågan. Lyssna gärna, duckningsmanövern sker vid 3:25, frågan ställs strax före. Jag för min del skulle väldigt gärna ha fått ett svar på den raka frågan angående det könsneutrala äktenskapet och det faktum att Svenska.yle publicerade en massa artiklar som talade varmt för den nya äktenskapssynen medan artiklar som problematiserade den samma lyste med sin frånvaro. Nu menar jag givetvis inte att den stora frågan skulle handla om det könsneutrala äktenskapet, utan den stora frågan här är detta med åsiktscensuren. Censur - och propaganda - kan nämligen bedrivas/spridas också genom att man publicerar vissa nyheter medan andra förblir opublicerade. Alltså genom att man tillåter och verkar för en snedvridning i nyhetsrapporteringen. Men denna fråga förblev alltså obesvarad. Säkerligen medvetet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar