tisdag 23 februari 2016

Reformation


Nästa år är det alltså reformationsjubileum. Då har det gått exakt 500 år sedan Martin Luther offentliggjorde sina 95 teser i vilka han bl.a. anklagade den katolska kyrkan för dess avlatshandel. Reformationen är en så betydelsefull händelse, också ur en rent samhällelig synvinkel, att det knappast ens går att tänka sig hur speciellt norra Europa skulle ha sett ut idag utan Luther och reformationen. Därför är det helt på sin plats att detta jubileum uppmärksammas, och detta då inte bara i våra kyrkor.

Tyvärr finns det en risk att detta jubileum endast blir en form av historisk tillbakablick. Missförstå mig inte nu. Jag är historiker, och jag menar förstås att det är viktigt att känna till vad som har skett och vad det som har skett har fått för följder. Så visst är det helt på sin plats att lyfta fram de historiska händelserna och vad dessa ledde till. Men saken är faktiskt den att vi idag igen skulle behöva en reformation. Eller kanske snarare en renässans när det kommer till de reformatoriska upptäckterna och de centrala frågorna i reformationen. En tillbakablick är aldrig fel, men här och nu skulle det behövas så mycket mera. En renässans. En tillbakagång. En nyupptäckt.

Det centrala innehållet i reformationen har brukat formuleras i "de tre sola". Sola scriptura, sola fide och sola gratia. Alltså Skriften allena, tron allena och nåden allena. Även om våra lutherska kyrkor ännu idag påstår sig vårda detta arv ser verkligheten tyvärr helt annorlunda ut. Reformationsjubileet kunde ge oss orsak och möjlighet att återknyta till reformationens grundtankar och gärna också att återvända till dem - och detta då alltså inte bara i historiska tillbakablickar och i de många festtal som kommer att hållas under året. Nu är jag ingen profet - och vill inte heller vara det - men man behöver inte heller vara det för att inse att våra lutherska kyrkor inte kommer att överleva 500 år till om vi fortsätter på den väg vi slagit in på. Kanske inte ens 50 år. Åtminstone inte som levande kyrkor.

6 kommentarer:

  1. Det är ju vida känt att Martin Luther var en fullständig virrpanna som uppviglade till våld mot judarna. Han behöver vi nog inte fira. Luthers antijudiska retorik bidrog i hög grad till utvecklingen av antisemitismen i Tyskland på 1930-talet och 1940-talet och var en perfekt grund för nazistpartiets attacker mot judar. Igen ser vi hur religiöst svammel är orsaken till ondska i världen.

    https://goo.gl/B1HgSy

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Luthers utfall mot judarna kan inte på något sätt försvaras. Men om du kollar upp din länk lite noggrannare ska du nog se att det inte alls är så entydigt som du påstår detta med att "Luthers antijudiska retorik bidrog i hög grad till utvecklingen av antisemitismen i Tyskland på 1930-talet och 1940-talet och var en perfekt grund för nazistpartiets attacker mot judar".

      Nazisterna var antisemiter, och de hämtade stöd för sina uppfattningar varhelst de kunde hitta det. Tyvärr kunde de hitta det också hos Luther, men att säga att det Luther skrev på något sätt skulle ligga bakom Hitlers attacker mot judarna är nog att överinterpretera. Så "det religiösa svamlet" är inte grunden. Grunden får du nog söka på annat håll.

      Radera
  2. Jag hoppas också att reformationen blir något som uppmärksammas och behandlas livligt ur alla aspekter. Min egen uppfattning, som är baserad på ren tro, är att reformationen haft väldigt liten betydelse. Åtminstone har den inte haft någon sådan betydelse för kristendomen som vissa tror, så att om islam skulle genomgå motsvarande så skulle den bli kompatibel med västerländska samhället. I det avseendet är reformationen grovt överskattad och missförstådd. En upplysning behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik. Luthers reformatoriska upptäckt har livsviktig betydelse för den kristna tron. Utan denna upptäckt skulle den kristna tron idag vara något helt annat än vad den är. (Säkert skulle någon annan ha gjort upptäckten i så fall, men vi får nöja oss med den historia vi har...) Också sammhälleligt har reformationen haft oerhört stor betydelse. För att bara nämna några saker: Skriftspråket utvecklades i många folkgrupper p.g.a. reformationen eftersom Luther ansåg att folket måste få tillgång till Bibeln på sitt eget språk. Sdan har vi synen på arbete som ju är helt annorlunda i de lutherska områdena av världen än i t.ex. de katolska. Detta har väldigt långt format vårt samhälle till vad det är idag - och allt detta går tillbaka på reformationen och Luther. Detta som sagt nu bara för att nämna några saker.

      Radera
    2. Luther var ju bra så till vida att han knäppte den katolska kyrkan på näsan, och om han bidrog till att bibeln skulle kunna läsas av gemene man. Men för min egen del kan jag säga att Luther i stort inte har någon betydelse alls. Vad gjorde han egentligen för kristendomen som sådan?

      Radera
    3. Partik. Du skriver kanske finska?. Det var reformationen som gjorde att finskan blev ett ordentligt skriftspråk. Det svenska språket fanns sosm skriftspråk redan före reformationen, men Gustrav Vasas Bibel (1526/1541)var den första boken som gavs ut på vad vi kunde kalla modern svenska. Så den moderna svenskan skapades som ett resultat av reformationen. Det kan vi kanske tänka på varje gång vi t.ex. skriver bokstäverna ä och ö... :)

      Luthers reformatoriska upptäckt, eller hans "tornupplevelse" handlar om att Luther återupptäckte själva evangeliet. Detta hade förvanskats och i princip glömts bort under medeltiden och den kristna tron hade blivit mer eller mindre en gärningsreligion. (Man skulle förtjäna frälsningen och Guds välbehag.) Luther var speciellt tryckt av orden "Guds rättfärdighet" eftersom han trodde att denna rättfärdighet tog sig uttryck i att Gud dömde alla människor utifrån vad de hade gjort - och att denna dom givetvis var både rättvis och hård. Enligt Luthers uppfattning krävde Guds rättfärdighet att människor skulle leva och göra rätt i alla lägen, och om vi inte klarade av detta skulle domen drabba oss. När Luther studerade Rom. 1:16-17 upptäckte han emellertid att denna Guds rättfärdighet inte är något Gud kräver av oss utan något han skänker oss. Helt enkelt att vi blir "frälsta av nåd genom tro". Inte av våra egna gärningar. Denna upptäckt kom sedan att innebära att kristendomen återvände till det budskap som Bibeln lär. Du kan läsa mera om detta t.ex. här: http://www.slef.fi/tro-teologi/kyrkohistoria/martin-luther-och-reformationen/martin-luthers-upptackt och här: http://lutherinfo.se/page004.aspx

      Radera