tisdag 16 maj 2023

"Extremt idiotisk klimatpolitik"

Regeringsförhandlingarna fortsätter i Helsingfors, och det är flera saker som - åtminstone för mig som sitter långt borta från maktens korridorer - ter sig en aning märkliga. Inför dagens förhandlingar konstaterades t.ex. att många enkla saker i princip är klara medan de stora stridsfrågorna fortfarande är olösta. Ja, jag begriper att förhandlingarna sker vid många olika bord och att det går snabbare att lösa sådan frågor där meningsskiljaktigheterna inte är så stora. Men ändå. Borde förhandlarna inte ha satt i stora växeln när det gäller de stora stridsfrågorna redan från första början? Som det nu är kan det visa sig att en massa arbete har gjorts helt i onödan om, och när?, de fyra deltagande partierna konstaterar att de inte kommer att kunna komma överens om de frågor alla redan på förhand visste skulle komma att bli svårast att lösa.Det är lite märkligt det här, åtminstone från min utsiktspunkt. 

Som jag ser det kommer klimatfrågan att bli svårast att enas om. Petteri Orpo har gjort klart att den kommande regeringen inte kommer att pruta på klimatmålen. (Att dessa sedan kommer att visa sig omöjliga att nå med mindre än att landets ekonomi körs i botten och alla företag som vill producera något vettigt tvingas utlokalisera sin produktion och sina koldioxidutsläpp är förstås något man måste blunda för...) Detta samtidigt som SF:s Purra, helt riktigt, konstaterar det alla egentligen vet men ingen vågar säga, alltså att vi inte kommer att nå klimatneutralitet fram till år 2035 och att det är "extremt idiotisk klimatpolitik" att hålla fast vid ett årtal bara för att det "har skrivits in någonstans". 

Purra fortsätter: "Klimatpolitik bör göras på ett sådant sätt att vi planerar åtgärder som är teknologiskt och ekonomiskt förnuftiga." 

Detta kunde jag inte ha sagt bättre själv, men här sade jag i princip samma sak om än med lite flera ord. 

Jag hoppas verkligen att förnuftet får styra i denna fråga i regeringsförhandlingarna. Vi har nämligen inte, som land, råd med ytterligare fyra år av självvald blindhet/idioti och godhetssignalerande i klimatfrågan. Men jag befarar som sagt att klimatfrågan kommer att bli den fråga som det blir svårast att hitta samsyn i och att ifall dessa regeringsförhandlingar fallerar så är det just denna fråga som orsakar det. Om så sker blir nästa steg för Orpo att få ihop ett regeringsprogram tillsammans med SDP, och i så fall fortsätter vi förstås på den extremt idiotiska klimatpolitikens väg. 

6 kommentarer:

  1. Om de skulle använda lite mindre bensin för att skapa ' psykmediciner' så kanske det skulle finnas mera bränsle nu när de stora krigsmaskinerna skall börja förbruka på allvar igen...ulrik

    SvaraRadera
  2. Anna-Maja Henriksson: "Om klimatmålet är dumt så tycks det finnas ganska många som är dumma i det här landet – också näringslivet."

    För en gångs skull har Henriksson rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du också gått på "hypen" ?

      Radera
    2. Nej det har jag inte. Jag menar att hon har rätt. Det finns många som är dumma i det här landet.

      Radera
    3. Om du menar att hon har rätt så har du ju gått på "hypen"..

      Radera
  3. detndg´´´´´´´´´´´´´´´´´´

    SvaraRadera