På finskt håll har den uppblossade nattvardsstriden fått mycket mer synlighet i media än vad fallet varit på svenskspråkigt håll. Detta är förstås helt naturligt eftersom de inledande striderna har förts på finskspråkigt håll - i Björneborg och i Seinäjoki. Det är främst finskspråkiga Yle (och den kyrkliga tidningen Kotimaa) som har lyft fram detta än så länge.
Man får väl ändå anta att detta kommer att förändras när striden sprids, vilket den oundvikligen kommer att göra. Detta är nämligen en strid som biskoparna och domkapitlen tydligen anser sig tvungna att föra eftersom det att väckelserörelserna har samlat sina led i Kirkkokansa - Kyrkfolket uppenbarligen ses som väldigt hotfullt. Detta då alltså i tillägg till att det är just väckelserörelserna som torpederade biskopsmötets förslag om två äktenskapssyner och även har avslöjat biskoparnas pastorala råd för vad det är: Införande av anarki i kyrkan.
Som jag skrev i en tidigare text är det verkligen ingen slump att det är SLEY och deras nattvardsgemenskaper som attackeras först. SLEY är den av våra väckelserörelser som är starkast knuten till kyrkan och har det t.o.m. inskrivet i sina stadgar att man ska samarbeta med kyrkan. Målet med denna strategi är givetvis att försöka splittra Kirkkokansa-fronten genom att få SLEY att backa. Att så inte sker borde få biskoparna att backa, men det har redan gått så mycket prestige id etta att det inte kommer att ske. Senast i höst kommer vi därför med stor sannolikhet att få se en bred attack från domkapitlens sida mot den långa rad nattvardsfirande gemenskaper som redan finns i väckelserörelsernas regi.
Om SLEY inte backar kommer ingen annan heller att göra det, och då blir följande (två) steg från biskoparnas sida att försöka strypa det ekonomiska stödet (till väckelserörelsernas missionsarbete) och att attackera de präster som deltar i dessa mässor. Detta skulle i sin tur kunna leda till att den hämsko som har gjort att väckelserörelserna har hindrats från att gå "all in" och börja ordna egna prästvigningar skulle försvinna. Redan nu talas det, vilket jag tidigare också har påpekat, mer eller mindre öppet om att gå in för en sådan sak.
Jag förbluffas av biskoparnas (i detta skede främst Mari Leppänen) totala blindhet i detta. Ville Auvinen sade det mycket tydligt i vintras: Detta är en strid som slutar illa för kyrkan(s ledning). Så är det, men likväl väljer de att gå in i den. Det är hemskt att se hur de vars viktigaste uppgift är att bevara kyrkans enhet nu med alla medel går in för att riva ner den samma. Redan det innebär nämligen att de har förlorat.
Det behövs inga prästvigningar i väckelserörelserna. De som innehar predikantbrev är präster. Det nya är bara att de börjar administrera nattvarden men det ingår redan i deras uppgift som förkunnare.
SvaraRaderaAnonym 13:45. Intressant tanke! På så vis skulle vi komma förbi biskoparna. Johan Candelin föreslog ett annat sätt att undkomma biskoparna - vi kunde viga evangelister, ett ämbete som kyrkan inte känner till idag.
RaderaÅtminstone bland LFF:s predikanter finns det (många?) sådana som saknar den Bibelkunskap en luthersk präst behöver ha. Någon nivå av teologisk utbildning, t.ex. på STI, behöver nog en predikant ha eller införskaffa sig innan han prästvigs.
RaderaAnonym 09.52
RaderaTror nog att de har en bibelkunskap som övergår många prästers nivå men teologisk utbildning är en annan sak .
Anonym 9:52 och 16:57: Frågan är nu inte om teologisk nivå eller utbildningens innehåll. Utan det viktiga är att en predikant är en präst, han är kallad och utsänd av församlingen. Det finns ingenting som saknas i teologisk mening.
RaderaTeologisk utbildning = bibelkunskap. Det är fullständigt likgiltigt för själens frälsning om predikanten / prästen vet i vilken färg altaret draperas under trefaldighetstiden, när kyrkomötet i Konstanz gick av stapeln eller vad adiafora är på grekiska.
Och ju mindre de vet om gulturen, desto bättre.
(13:45)
Jag har aldrig hör en laestadiansk predikant som jag tyckt varit bibelkunnig. De kan göra en eiseges om gt:s profeter och sedan projicera det på dagens Österbotten och försöka vända ut och in på Paulus. Men sällan nåt om att försöka förstå den judiska kontexten eller att på riktigt vara intresserade av bibelns och teologins variation och möjligheter. Orsaken är såklart att man vill hänga kvar så mycket som möjligt i det förflutna, reglera "sanningen" och gärna även barnafödandet som ger nya medlemmar.
Radera9:52, en predikant är redan prästvigd. Det finns inte flera grader av ämbeten i en luthersk kyrka som hos de påviska. Har kristna människor kallat honom genom en förenings eller sammanslutnings förmedling till att förkunna evangeliet, ingår sakramentsförvaltningen i denna hans uppgift som förkunnar. Att den vanligen inte realiseras som distribution av nattvarden är en världslig ordning som det står oss fritt att besluta om. När de officiellt prästvigda sviker, kan varje predikant med gott samvete ge en hungrande själ del av Kristi lekamen och blod.
RaderaDet bör visserligen ske med ordning och därför kan och bör man informera församlingens falska kyrkoherde om saken. Förbjuder han (hon!) denna praxis utan giltiga skäl, är det bara att ignorera detta. Det andliga behovet hos den som mottar nattvarden är det viktigaste.
Det finns alltså ett, bara ett predikoämbete, och i den saken får vi inte ge efter och införa graderingar.
19:40 - reglera barnafödandet? Det är väl ingen laestadiansk särlära, fast så ofta hävdats. Alla lutherska kristna vet att äktenskapets syfte är att barn föds till världen och inga kristna makar vill ingripa i den naturliga ordningen.
RaderaAnonym 2 juli 2025 kl. 20:31, se gärna denna video -https://www.youtube.com/watch?v=osO59nrXJFo ! Det finns mycket man inte kan hålla med om, men kanske det ändå kan öka förståelsen av att preventivmedel har en plats att fylla ? Inga preventivmedel är ändå 100% "skydd" och Guds vilja sker oberoende av vår egen ! Vill du fördöma Minna 35v för hennes beslut ?
Radera@17.18
Radera”Teologisk utbildning = bibelkunskap”
Till en liten del är det kanske så men i stort så har du helt fel.
An. 21:39 och 21:47. Så fort man säger vad Guds Ord lär, finns det alltid någon som hävdar att Gud ändå inte kan mena det, och retoriskt frågar: vill du "fördöma" den och den som gör så och så?
RaderaDet är inte jag som dömer. Preventiva medel är ett konstlat ingripande och det begriper även hedningarna. Det hör till den naturliga lagen.
Teologisk utbildning bör vara = bibelkunskap. Det finns ingenting utanför Bibeln som är nödvändigt att kunna och veta för en teolog. Då avser jag också all slags andlig kunskap och insikt, lämplighet och förmåga som man genom den tillägnar sig förutom utantilläsning och -kunskap.
Vad gäller utbildning kan här inflikas att det för reformatorerna - och för deras efterföljare - ansågs viktigt med en god teologisk utbildning. Åtminstone behöver en präst ha (vissa) kunskaper i Bibelns grundspråk. Kyrkohistoria är också, enligt mig, viktig, liksom förstås dogmatiken.
RaderaKristian, alla dessa "viktiga" kunskaper är något som predikantprästen kan tillägna sig med tiden. Till en dödsbädd skickar vi hellre en troende lekman än en höglärd förnekare.
Raderavaför har man börjat fira nattvard i LFF:s bönehus. Det är inte alla inom rörelsen som omfattar detta?
RaderaAnonym 09:59. Kunskaper i Bibelns grundspråk kan knappast tillägnas med tiden. Min erfarenhet är att de glöms bort med tiden... Sedan håller jag givetvis med dig i det du skriver i den sista meningen, men varför sätta dessa två mot varandra? Det bästa skulle ju vara en höglärd troende...
RaderaAnonym 18:54. Säkert inte. Men situationen är den att i dagens läge (och i framtiden i ännu högre grad) är många som inte vill gå till nattvarden när en villolärare förvaltar den utestängda från nattvarden i kyrkan. (Inte överallt, tack och lov, men rötan sprider sig.) Så det blir med nödtvång en fråga om vem man vill betjäna och lyssna på - de som behöver få fira nattvard i bönehuset eller de som kan tänka sig att gå till nattvarden trots att det står en villolärare innanför altarskranket.
RaderaAnonym 3 juli 2025 kl. 09:59, Är det typ detta, https://www.youtube.com/watch?v=Xf29xh9mTyk , du tänker på ?
RaderaAnonym 3 juli 2025 kl. 06:22, Du såg säkert inte videon... ? Visst är preventivmedel ett "konstlat ingripande" men du förbisåg helt min kommentar om att trots vår vilja och våra egna försök så sker ändå Guds vilja ! ( jag har varit med om det själv ! ) Nu vet jag inte i vilken skriftskola du har gått men åtminstone fick den jag gick i lära oss att det är skillnad på preventivmedel ( den jag gick gjorde klart att vissa typer är förkastliga då det i princip är det samma som abort ) och andra är upp till var och en... Och som sagt, Guds vilja sker oavsett våra egna meningar. Jo, Guds ord lär oss att vi ska föröka oss och uppfylla jorden, men till vilket pris ? Se gärna Minna 35v och fundera om/hur omtänksam hennes fd. man var...! Hörde en gång en kvinna som ansåg att det var lämpligt med två år mellan graviditeterna ( inte att en kvinna ska vara gravid tre månader efter föregående förlossning ! )
RaderaVi bör också minnas att en nattvardsgång i statskyrkan innebär att vi medvetet har nattvardsgemenskap med förnekare av Kristi kroppsliga närvaro i nattvarden, dvs. anglikanerna genom Borgåöverenskommelsen. Det bör vi naturligtvis undvika.
SvaraRaderaÄven om vi inte kan förstå på vilket sätt Kristus är närvarande i nattvarden, har anglikanerna medvetet tagit avstånd från den lutherska bekännelsen till Hans kroppsliga närvaro (i BÖ kringgår man på ett falskt sätt problemet genom att i stället använda ordet 'verklig').
Anonym 14:32. När vi går till nattvardsbordet - oberoende av var vi gör det - går vi till nattvarden tillsammans med olika slags syndare (vilket de som går tillsammans med oss också gör!). Det centrala med nattvarden är inte att vi har ett "rent" nattvardsbord utan att instiftelseorden finns med och att elementen är närvarande. Så har vi också orden om att inte ha gemenskap med villolärare, men om inga anglikaner (läs: anglikanska teologer) är närvarande borde det ju inte vara något problem i detta fall. Men det står förstås var och en fritt att välja var man går till nattvarden.
RaderaFortsättning. Så vill jag också påpeka att vi i Finland inte har någon statskyrka utan en folkkyrka. I denna fråga är det av liten betydelse, men jag ogillar termen "statskyrka".
RaderaDet står verkligen inte var och en fritt att välja var man går till nattvarden! Det gäller de privilegierade men i Kristi församling ser vi först och främst till de svaga, ensamma och utstötta.
RaderaAtt sträva till att uppnå ett "rent" nattvardsbord är en helt annan sak än att inte ha gemenskap med uppenbara syndare. Prästerna inom statskyrkan (jag använder termen därför att det låter alltför ironiskt att tala om 'folkkyrka' när där inte finns folk) har genom att stanna kvar i sina ämbeten godkänt Borgåöverenskommelsen och godtagit denna gemenskap med villolärare.
Märk väl att Luther i nödfall kunde tänka sig att ta emot nattvarden av en romersk präst medan det var otänkbart att göra det ur handen på en zwinglian. Anglikanernas förnekelse är av samma skrot och korn: rationalistisk och spiritualistisk. Deras falskhet består främst i att de talar vackra och till synes ödmjuka ord - de säger att vi inte kan veta på vilket sätt Kristus är närvarande, de säger att de vördar mysteriet med Hans närvarande.
Men felet är att de är både frommare och klokare än Kristus själv. Han säger: "detta ÄR min kropp" och "detta ÄR mitt blod". Därför mumlade Luther sitt ilskna "est, est, est" redan för femhundra år sedan i samtalen med dessa högmodiga förnekare.
Kvinnoprästfrågan är väl inte heller något problem? Om ingen kvinnlig präst är närvarande? Och under regnbågsmässorna kan man ju blunda, så ser man inte flaggan.
Anonym 08:30. Jag kan inte omfatta din syn på detta. Visst. Uppenbara villolärare ska undvikas, men det går inte att skilja sig från alla som haft kontakt med sådana.
RaderaVad gäller ordet "folkkyrka" tycker jag att det är t.o.m. mycket passande. Vår kyrka försöker omfamna hela folket, och för att göra det är det folkets röst som är avgörande, inte Guds ord. Det är sant som du säger att folket inte engagerar sig i kyrkan, men "statskyrka" är en term som har en distinkt innebörd, och vår kyrka är inte en sådan kyrka.
Givetvis är "kvinnoprästfrågan" ett problem. Jag är själv inte prästvigd i huvudsak just p.g.a. den frågan. Men menar du verkligen att vi bör ta avstånd från en präst som någon gång har haft samröre med en kvinnlig präst? Visa mig gärna i Guds ord att en sådan linje är korrekt så ska jag gärna ändra mig!
Min främsta poäng är att vår kyrka genom gemenskap med anglikanerna i praktiken frångått luthersk realpresens i nattvarden. Rationalismen och spiritualismen (som ju hör samman) att sig också uttryck i bibelsynen och ämbetsfrågan. Det viktiga har blivit vad Jesus BORDE ha sagt, inte den faktiska ordalydelsen.
SvaraRaderaKvinnoprästerna är naturligtvis ett problem och symptom på förnekelsen men bara en följd av grundproblemet. Zwingli har smugit sig in igen efter ett halvt millennium.
Anonym 09:56. Jag skulle inte säga "frångått", men BÖ visar nog att man inte tar så allvarligt på den. Men det är väl det samma som du skriver i sista meningen i första stycket i din kommentar.
RaderaSedan håller jag helt med om att avfallet i ämbetsfrågan är symptom på ett mycket större problem.
Kristian, om du inte kan eller vill använda ordet "frångått" menar du också att tron på realpresens kan existera tillsammans med förnekelsen av realpresens i en och samma kyrka. Dvs. att det skulle stå fritt för prästerna att välja vad de lär: att nattvardens element antingen är eller inte är Jesu kropp och blod.
RaderaDu förespråkar alltså ett slags unionism, låt vara en kalorifattig sådan?
Ett schibboleth för prästerskapet är att fråga vad de har i händerna när de delar ut sakramentet: säger de "Kristi lekamen och blod" eller säger de "bröd och vin"?
Anonym 09:19. Det förekommer säkert både det ena och det andra i den lutherska kyrkan, det betvivlar jag verkligen inte. Men att hävda att man inte kan gå till nattvarden t.ex. i Esse kyrka för att det finns en präst i t.ex. Vasa som inte tror att det verkligen är fråga om Jesu kropp och blod i nattvarden är nog, ursäkta omdömet, mycket hårddraget.
RaderaVidare kan jag inte komma från intrycket att dina inlägg i bloggen smakar litet oluthersk entusiasm (i teologisk mening) när du ibland tycks låta väckelsens vindar utplåna en myckenhet av synder när det gäller det läromässiga. Man kan inte kompensera villfarelser med välvilja, inte ens inom Kyrkfolket.
SvaraRaderaAnonym 09:26. Gör jag? Nå, kanske det. Men frågan är var man ska dra gränsen. Det finns uppenbara villolärare som vi absolut bör ta avstånd från, ja, men vi kan knappast kräva konformitet i alla frågor. Skulle vi göra det skulle vi snart vara i situationen som beskrivs i den (något skeva) anekdoten om hur kyrkan blev bara jag och frun - och att jag är lite osäker på henne också.
RaderaVar Anastasios gift!?
RaderaAthanasius, märar jag.
RaderaSkämt åsido, det räcker inte med anekdoter och hänvisningar till måttfullhet. Det behöver finnas ett klart Skriftens ord som anger gränserna för toleransen.
RaderaAnnars går det som för Missionsstiftet i dess uppgång och fall. I sin strävan att ersätta folkkyrkan och erbjuda ett altare för alla, har man förspillt sin egentliga uppgift och går oemotståndligt i riktning mot läromässig upplösning. Det finns inga tecken på att de ens skulle försöka vända åter till den första kärleken - och just inga kyrkohistoriska prejudikat på hur det kunde ske.
Vestigia terrent.
KLM
Vad menar du att missionsprovinsens ' egentliga uppgift' skulle ha varit?
RaderaDess egentliga uppgift hade varit att erbjuda ett bibeltroget alternativ till folkkyrkan. Nu strävar man till att bli en lättversion av den kyrkan och försöker ta på sig en alltför stor kappa. Medlemsvärvning har gått före renlärigheten.
RaderaBiskopen Juhana Pohjola höll enligt uppgift på bibeldagarna i Karkku nyligen ett anförande där han redogjorde för sin vision där väckelserörelserna, främst Sley, samlas under hans och Missionsstiftets baner.
Det upplevdes som pinsamt av åhörare. Detta också som kommentar till 15:40. Förkunnelsen kan vara kristocentrisk, ännu, men skeppet läcker.
KLM
Och du håller alltså fast vid det grundstötta som kväver de ombordvarande kvarvarande med namnet ' kyrka' som betyder Herrens hus. Bättre då att vi som firar ibland med provinsen läcker ut ett och annat ord eller om Ordet där vi i all rädsla ibland vittnar
RaderaVi har en Gud som sig förbarmar och skänker nåd åt vem Han vill !
RaderaDu som säger så. Har du yttrat dig tidigare på denna tråd t ex
RaderaUlrik Torsten Nils 5 juli 2025 kl. 21:31, inte nödvändigtvis just i denna tråd men Ordet står fast ! Vi har en Gud som sig förbarmar och skänker nåd åt vem Han vill !
RaderaGuds Nåd är bättre än liv( Bibeln)
RaderaHör du ändå till dem som är misstänksamma mot de döpta som håller sig till Jesu Kristi bekännelse och Jesu förmaningar ur Skriften också som outsiders som' vi' inte vet genom vem hen kommit in eller om hen fattat tron som ''vi"
RaderaVi vi vi in int sade man hemma och hos farfars och farmors
Ulrik, vänligen ta tillbaka din kommentar om "hen", i annat fall tror jag inte alls på vad du eventuellt kan ha rätt i !
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaOnko hän joka minua ohjeistaa ' hän tai 'hen' sanan vuoksi mies tai nainen nimensä kun ei edes viitsi mainita. Onhan Kai monella kielellä nainenkin. Mutta svenne luulee epäpyhyyden lymyävän hän tai ruotsksi hen sanassa vaikka sen voi käyttää kun ei tarkoin tietää muuta kun että persoonasta yleisesti puhutaan
RaderaUlrik Torsten Nils 5 juli 2025 kl. 22:27, det är jag definitivt INTE ! Om du nödvändigtvis behöver veta det så är jag av manligt kön ! Ledsen också över om du såg mig som ngn som försöker överbevisa dig, Vi är alla likadana syndare inför Gud, ingen mera värd än den andre ! I Hans sår är vi helade !
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaMed det vill jag ha sagt att dessa ordstrider och detta luderska lärosvammel sliter tillsammans med syndernas mängd i tiden sönder enskildas känslofrid och kristi församlingars och enskildas i sig goda vittnesbörd..och möjlighet att bära frukt för Guds Rike. Jesus klarar sig nog sade han inte ' dessa ord är Ande är Liv' ifråga om sitt kött och blod. När vi dör som döpta barn så tar han oss snabbt förbi korsets grymheter men när vi lever vidare så öppnas frihetens lag dock så att vi inte skall ' frossa i hans lidande eller ömka honom vi skall ömka oss själva och tacka och lova Honom Jesus vår Frälsare och fader. Jag var så argsint över allt så det förra blev som det blev. Dock att tänka på hur endel föder sig pantande på gamla brott och synder trots attatt Anden manat dem till bot
RaderaOch på vilket sätt har missionstiftets fall visat sig. Hittills har till mina öron enbart kommit GOD BIBELGRUNDAD KRISTOCENTRITET i förkunnelsen...
SvaraRaderaInstämmer i din fråga Ulrik !
Raderade svenska laestadianerna har fel dop och nattvardslära den är inte i enlighet med de lutherska bekännelseskrifterna
SvaraRaderaFörlåt en yngling som kommer för sent och aldrig har bevistat laestadianska möten - på vilka punkter är deras lära annorlunda?
RaderaDu har kommit med denna kommentar förr. Ställde du frågan oxå för att få tala om Guds barn vilket en sund kristen är och borde vara genom tron på Jesus Kristus från Nasaret som Guds Son som uppenbarats för många först i lidande och förföljelse och då på grund ' kyrkans' före detta Tro och bekännelse till den heliga Skrift
RaderaNä.
RaderaNyfikenhet.
Anonym 5 juli 2025 kl. 17:17, varför inte med detsamma skriva ut på vilket sätt ?
RaderaAnonym 5 juli 2025 kl. 17:17,forts. tex. godkänns inom den Lutherska kyrkan ett dop bland pingstvänner då det har skett i "Faderns, Sonens och den Helige Andes namn" även om vi kan ha invändningar mot neddoppandet i en vattengrav utan "rinnande vatten"... Är det inte så ett rätt dop ska gå till enligt Skriften ? Ordet tillsammans med vattnet är det avgörande !
RaderaAnonym 5.7 kl 17.17.
SvaraRaderaNu ber jag att du preciserar vem och vad dessa ' svenska' lestadianer är. Är det sverigesvenska lestadianer eller llff förbundare du avser och så skall du med de lutherska bekännelseskriferna påvisa vad som är orätt i deras officiella nattvardslära, ty de personliga judasmänniskorna som eventuellt finns där kan man knappast röka ut förrän döddn tar dem och uppenbarar deras brott det finns nog många slags hemgjorda nattvarsideologier där också och en uteslutning om man inte har gjort bättring bland guds husfolk allena som de alltid menar sig vara men det( guds husfolk) är ju varje nattvardskommunitet som i Ande och Sanning efter Jesu och Skriftens instiftels firar var som helst i denna spridda och skingrade och stridande kyrka som Jesu troende alltid varit t o m enligt kstekesen talas om kyrkan som skingrad spridd och stridande bland kyrkor samfund och denlminationer och även hos enskilda som isolerade festar med Herren Herren
det var en predikant från Risöhäll bönehus som sade att nattvarden är endast en (muistoateria) att syndernas förlåtelse inte fås i nattvardens sakrament. Våra bekännelseskrifter lär ju nog annorlunda. SLEF har rätt nattvardslära och största delen av Rauhan Sanas präster och förkunnare. Men LFF håller sig inte till den lutherska läran.
RaderaDet var nog allvarligt det. Men de flesta har nog tror ja sa poitsi flexat in på rätt kyrklig linje.
RaderaDenna predikantens villfarelse berodde på att tidigare i den slutna kretsen där det predikades i Jesu Namn och blod trodde man sig ha ' monopol' på all sann kristendom och rätten att säga vem som är kristen.
Nu är det annat ljud i skällhundarna tror jag sedan de fått se sig runt i stora världen och höra vittnesbörd burna på stora flygplansvingar ocv fördjupat den endels rätta entusiasmen med kyrkostudier.
Jag vet inte hur stark denna villfarelse lever kvar. Ty fast man tar nattvarden offentligt som oxå i den fallna kyrkan så kan man vara bunden av sitt eget genstridiga mellanhavande med Gud. Och då är förklaringarna många eller så säger man fräckt sin kyrkohistoriska lögn
Förresten minns du vilket årtal predikanten ifråga uttalade sig?
SvaraRaderaår 2025
SvaraRaderaDe som hade möjlighet att höra från lffmötet i esse vad som sades vid nattvardsmässan vet då att läran var korrekt enligt ' lutherska bekännelseskrifterna' - så är det Guds och nattvardsgästernas lycka att bevista en " rätt" gudstjänst oxå i folkskökotiden
SvaraRadera