Bilden ovan fick jag mig tillsänd av en vän. Den är en detaljbild av en plansch som visar de organisationer som stöder Tampere Pride. Notera vilka två organisationer som hamnat bredvid varandra i mitten av bilden!
Vad har Finlands Evangelisk lutherska kyrkas församlingar här att göra? Om inget annat gör det borde denna bild vara tillräckligt avslöjande för att stämma till noggrann eftertanke.

Hört talas nån gång om "guilt by association"? För det fall att du inte vet det, handlar det om ett logiskt felslut.
SvaraRaderaAnonym 10.14. Detta handlar inte om gult by association, som jag, tack så mycket!, givetvis har hört om. Detta handlar om att kyrkan helt har tappat bort sig själv i sina försök att vara världen till lags.
RaderaMan kan se den där bilden och läsa din text och sedan reagera på ett av två sätt:
Radera1. känslomässigt, på gränsen till hysteri
2. rationellt, så att man undersöker närmare vad som verkligen döljer sig bakom loggan.
Jag gjorde det senare. Bakom loggan finns - överraskning -inte en tro på något övernaturligt ont väsen. Däremot slår man vakt om allas rätt att uttrycka sin åsikt, även om den sårar någon annan. Det här är bara att vara amerikan idag, något som hyllas rätt allmänt över världen.
Anonym 10.33. Tack igen, jag vet vad satanism är och vad denna ideologi står för. Den står också för uppror mot auktoriteter och normer. Och en stor dos barnsligt och barnsligt oförstånd.
RaderaBilden av Amerikanen Trrruuumppp
RaderaKristian, du brukar väl kunna vara överens med nån om detaljfrågor även om det i övrigt handlar om meningsmotståndare? Detta är väl inte fråga om nåt annat.
SvaraRaderaHåller du med om följande?
Människor är felbara. När ett misstag begås bör man göra sitt bästa för att rätta till det och gottgöra den skada som uppstått.
Det råkar vara punkt 6 av 7 i deras lärosatser.
Anonym 12.21. Här handlar det inte om skillnader i detaljfrågor.
RaderaOm kyrkans eller enskilda kristnas medverkan i en aktivitet kan ses som stigmatiserande på grund av stöd från även olämpliga aktörer inställer sig frågan vad som kan anses vara legitimt.
SvaraRaderaLöper man linan ut är det bara den slutna sekten/klostret som finns kvar.
Så hade det blivit redan på 300- talet och de seriösas iver i klostren är vår goda kristendomskunskaps och anekdoters ursprung....
Radera12:46
RaderaPoint taken
Anonym 12.46. Det är förstås inte det som är problemet. Men det att kyrkan och satanisterna stöder samma arrangemang borde stämma till eftertanke. Vad är detta för arrangemang? Passar det verkligen in i kyrkans uppgift/målsättning?
Radera...ihop med...
RaderaKyrkan eller nån annan kan väl inte veta vilka andra organisationer stöder vad. Detta gäller säkert andra evanemang med än pride.
RaderaKyrkan och kristna i allmänhet understöder säkert det mesta i ett normalt fritt samhälle av västerländskt mått: bildning, yttrandefrihet, organisationsfrihet, kultur och sedvanliga samhällsfunktioner, med eller utan offentliga jippon.
RaderaDet gör säkert satanisterna också, även om de i likhet med fritänkarna och ateisterna med flera i motarbetar kyrka och offentlig religiositet i allmänhet. Ett stöd från dessa plus andra kristendomskritiska organisationer kan inte bli skäl för kristna kyrkor att dra sig tillbaka i ett sköldpaddsskal. Det multikulturella samhället tillerkänner ingen enskild tankeriktning sanningsmonopol, så folk och idéer får nötas och stötas mot varandra så att samhället formas av den politiska dialogens dynamik.
Självklart finns det kristna som ogillar pride (vid sidan om muslimer och många andra), men det finns också de som tänker annorlunda. Alla handlar efter sin övertygelse. Den som högljutt opponerar sig mot arrangemang av den här typen riskerar måla in sig i ett hörn, och det är kontraproduktivt för den som föreställer sig att man har något att tillföra samhällsdiskussionen.
Anonym 28 juni 2026 kl. 16:32 , " Den som högljutt opponerar sig mot arrangemang av den här typen riskerar måla in sig i ett hörn, och det är kontraproduktivt för den som föreställer sig att man har något att tillföra samhällsdiskussionen." Det kan du ju tro om du vill, det är aldrig "kontraproduktivt" att underordna/ställa sig under Guds ord !
RaderaForts. till Anonym 28 juni 2026 kl. 16:32, Har du ngn-gång läst Matt 12:30 ? Tror du på fullaste allvar att Jesus skulle kalla till "Pride-march" ?
RaderaJag jämförde bilden ovan med den affisch över sponsorerna som Manse Pride visar upp på sin webbplats. Bilderna stämmer inte överens. Antingen finns det olika affischer eller så är bilden här på bloggen manipulerad.
SvaraRaderaMan kan inte veta numera men detta är väl nog äkta.
Raderahttps://www.mansepride.fi/sponsorit/
The Satanic Temple Finland on Suomen ainoa virallinen The Satanic Temple-seurakunta. Tasa-arvon ja itsemääräämisoikeuden puolustaminen on arvojemme ja toimintamme sydän. Meille on kunnia-asia toimia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen vankkumattomana liittolaisena vuoden jokaisena päivänä.
Att de hamnar i samma sällskap som satanister kanske de inte visste. Det intressanta är att pride och uttalade satanister delar ideologi. Då blir det lite svårt för pride-rörelsen att hävda att de egentligen delar kristna värderingar och att Jesus skulle vara på deas sida. De åsikterna framförs rätt frekvent.
SvaraRadera