fredag 17 augusti 2012

Tuomioja och eurons kris

För en gångs skull håller jag med Erkki Tuomioja. Det var kanske på tiden - jag har gång på gång fått beskärma mig över hans uttalanden och åsikter. Men nu håller jag faktiskt med honom. Idag har han fått löpa gatlopp i media för sina uttalanden om att EMU-länderna bör förbereda sig på ett uppbrott från euron, detta även om han i samma andetag - och i många gånger senare under dagen också - mildrade sitt uttalande och försäkrade att ingen i Finland förespråkar att euroområdet bör brytas upp. Nåja, där har mannen fel. Han räknade tydligen inte med mig...  (Om alternativen är en förbundsstat eller ett farväl till euron, ja då förespråkar jag det senare.) 

Men i sak har Tuomioja rätt. Vi bör förbereda oss. Och så det mest radikala som han sade, enligt SvD: "Tuomioja misstror planerna på att fördjupa den finanspolitiska integrationen mellan medlemsländerna och ”de fyras gäng”, vilket är en hänvisning till EU:s permanente ordförande Herman Van Rompuy, EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso, Eurogruppens ordförande Jean-Claude Juncker och ECB-chefen Mario Draghi.
– Jag litar inte på de där människorna, säger Tuomioja."

Det gör inte jag heller. 

10 kommentarer:

  1. Den dominerande europositivistiska retoriken till trots är det väl få sakkunniga som i grunden tror på verklig framgång för den alleuropeiska gemensamma valutan.

    En Soini och en Väyrynen förespråkar för Finlands del en återgång till en nationell valuta. Själv tror jag att det för vår del i sinom tid blir aktuellt att ersätta euron med marken. D-marken. / Esa

    SvaraRadera
  2. Esa. Det låter som ett realistiskt framtidsscenario. För inte kommer FIM tillbaka, den är nog en för liten valuta för att återinföras. Men, som jag skrev tidigare, jag kommer nog att sakna euron. Det tog en tid att bli van med den, men när så väl har skett skulle den gärna få vara kvar. Men det ser nu bara inte ut att kunna låta göra sig.

    SvaraRadera
  3. Ah, jag hade fel om Soini. Han tycks faktiskt vara inne på samma linje som jag.

    http://svenska.yle.fi/artikel/2012/08/19/soini-nordlig-och-sydlig-valutaunion

    Klok karl! :-)

    Esa

    SvaraRadera
  4. Så länge folk kan rösta till sig fördelar vid valurnan vart fjärde år, och långt anser detta vara berättigat,så finns det inga politiska lösningar på problemen vi står inför

    Produktionen måste komma igång...

    h
    Toffe

    SvaraRadera
  5. Dessutom - får se hur långlivad Tuomioja nu blir inom politiken... såna här uttalanden kan ju skapa oro i massorna...
    h
    Toffe

    SvaraRadera
  6. Varför inte Nordisk krona - dvs NOK?

    SvaraRadera
  7. Toffe. Tuomioja är en politisk dinosaurie som har överlevt värre saker än detta. Min gissning är nog att han kommer att klara sig. Men det är nog värre ställt med regeringen. Grälen blir flera och flera - få se hur mycket regnbågen tål... Och det handlar förstås inte bara om euron.

    SvaraRadera
  8. Ola. Ja, varför inte? Problemet med en valutaunion, som nu framgår med all önskvärd tydlighet, är att det inte går att ha en gemensam valuta utan att ha gemensam budget. Det blir för stora spänningar i längden. Samma sak torde också hända om vi går med i en ny valuta. Om Tyskland är med blir vi andra snart lika mycket på efterkälken som sydeuropa är idag. Tysklands ekonomi kräver/ger en stark valuta, och en stark valuta kväver de svagare ekonomiernas exportmöjligheter... Detta skulle förvisso undvikas om Tyskland lämnades utanför, men det torde endast innebära att problemen kommer lite senare i stället.

    SvaraRadera
  9. I dagens Hbl säger President Niinistö att följderna av allt detta är ett mysterium och att vi bör vara beredda på förändringar i vårt sätt att leva. Som jag ser det är detta ett uttryck för en ovilja att säga följande rakt ut - en liten elit, eller varför inte en enda "starke man" tillåts skräddarsy en budget. För att detta skall gå igenom måste oppositionen samt kravallerna på gatan krossas. På detta sätt kan man få igenom i princip vilken budget som helst. Vi har sett denna utveckling förr i Europa.

    "För att göra en omelett måste man krossa några ägg"

    h
    Toffe

    SvaraRadera
  10. Toffe. Jag tror ju nog att Niinistö, som är en sann demokratiförkämpe, knappast förstår vidden av det som nu är på gång. (Därav också säkert ordvalet "mysterium"...) Nu har jag inte läst artikeln i Hbl, men det du återger, parat med hans tal om att det inte går att gå tillbaka till det som varit, innebär troligtvis att han flaggar för förbundsstatsmodellen. Det är så jag vill förstå detta. Att du och jag sedan vet att det inte blir med det, när vi väl kommer så långt, är en annan sak. Jag tror inte att Niinistö har läst på riktigt så bra att han också vet det...

    SvaraRadera