Inom matematiken kan en summa aldrig bli något annat än vad de
adderade termerna blir när man sammanför dem. Matematiken har kallats för en
exakt vetenskap – säkert därför att summan blir vad den blir, oberoende av vad
den som utför räkneoperationen har för agenda eller syn på sakernas tillstånd.
I teologins historia finns det också drag av detta med en ”exakt
vetenskap”. Man har, av tradition, ansett att sanningen är vad den är,
oberoende av uttolkarens åsikter och möjliga agendor. Här har den särskilda uppenbarelsen
haft en central roll. Gud har talat – och det gäller.
Med den moderna teologin är det annorlunda, dock. Här finns
inget av detta med den ”exakta vetenskapen”. Sanningen blir vad betraktaren
anser att den är – om det alls är relevant att prata om någon sanning. ”Det som
är sant för mig behöver inte nödvändigtvis vara sant för dig”, som det brukar
heta.
Idag snubblade jag över en sats i klarspråk som jag kunnat
ana bakom många luddiga formuleringar i den senaste tidens kyrkliga debatt. MariaSödling säger i en diskussion om abort att ”Vi grundar inte våra etiska
ställningstaganden på enskilda bibelord utan på en helhetssyn på Bibeln och där
är förlåtelse och förändring centrala begrepp”. Låt mig först få säga att det
är befriande med klarspråk. Så är det positiva sagt. (Mera positivt lär det
knappast finnas att säga om detta...) Så, när det är sagt, får jag gå till det
negativa – och här finns det att bubbla i, som det brukar heta.
Med denna syn på Bibeln kan man pressa fram i princip vilken
åsikt som helst. Var och en får bilda sig sin egen ”helhetssyn” på vad Bibeln
säger, och ”de enskilda bibelorden” har ingen betydelse. Inte ens fast de går
tvärt emot den ”helhetssyn” man har konstruerat åt sig. Men se där är faktiskt
problemets kärna! Hur kan en summa bli något annat än de enskilda termernas
sammanlagda mängd? Hur kan ”helhetssynen” gå emot enskilda bibelord? Och i de
mest extrema fallen: Hur kan helhetssynen gå tvärt emot alla de enskilda
bibelord som (på riktigt) tar upp det som saken gäller?
Den moderna teologin är oärlig. Om man säger det snällt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar