Den ryskortodoxa kyrkans (heter det faktiskt så?) patriark
Kirill nådde i förrgår över nyhetströsklarna här i Finland när han varnade för ”den
farliga feminismen”. Åtminstone enligt YLE:s svenska webbplats har han sagt att
”Mannen ska arbeta och tjäna pengar medan kvinnan alltid riktar sig inåt och
mot barnen och familjen. Den falska frihet som feminismen förespråkar riskerar
att ödelägga familjen och nationen.”
Som de flesta kristna är jag kluven inför feminismen. Jag
bejakar naturligtvis de delar av dess agenda som strävar efter att göra
samhället jämställt på det sättet att kvinnorna har samma möjligheter att
utbilda sig, söka jobb och få lika lön som männen. Men samtidigt inser jag
också att, liksom Kirill säger, män och kvinnor har olika roller när det kommer
till hem och familj. En man kan inte föda fram ett barn, han kan inte amma det
och det torde vara självklart (för de flesta) att kvinnan därför är bättre
rustad att ta hand om barnet under dess första månader. Många, men förstås inte
alla, kvinnor har också en uppriktig längtan att stanna hemma och ge sina barn
en så bra start på livet som möjligt.
Därför kan jag inte omfatta och stöda den typen av feminism
som med alla medel vill ”jaga ut” kvinnan ur hemmet, utan här får jag nog ge
Kirill rätt. Dessutom tenderar denna typ av feminism, när den som här i vårt
land har fått allmänt genomslag, leda till att kvinnorna (och här vågar jag nog
påstå att detta gäller alla kvinnor med familj!) upplever att de har en ”dubbel
skyldighet” – dels ska de göra karriär, dels ska de sköta hem, familj och barn.
Frågan är om inte detta är den värsta typen av ”kvinnofälla”. Feminismens
krav/målsättning leder till att kvinnan tvingas leva med dåligt samvete
oberoende av vilket val hon gör – för det vet vi nog alla att det i dagens
samhälle inte går att både göra karriär och finnas till för barnen/familjen
till 100%
Jag skulle därför vilja se ett samhälle – och en feminism! –
som ger föräldrar frihet att träffa sina egna val. Och detta utan att komma med
pekpinnar, lagstadgade kvoteringar och outtalade krav. Den familj/den kvinna
som vill göra karriär och jobba utanför hemmet ska kunna göra det. Här behövs
samhällets insatser i form av välutbyggd dagvård och andra stödmekanismer. Men
den familj/den kvinna som vill stanna hemma med barnen under deras första,
viktiga, år ska också kunna göra detta utan att behöva känna ett tryck och ett
fördömande från de som väljer annorlunda. Här behövs också insatser från
samhället, speciellt när det gäller möjligheten att spara ihop till pension och
möjligheten att sedan igen komma ut i arbetslivet utan att löneutvecklingen
kommer att släpa efter. Arbetet i hemmet behöver, med andra ord, jämställas med
arbetet ute i samhället. I
jämställdhetens namn!
Frihet att träffa sina egna val, alltså. Och frihet att kunna och få leva med dessa val utan att tvingas känna dåligt samvete. Så ser mitt idealsamhälle ut när det gäller detta.
Frihet att träffa sina egna val, alltså. Och frihet att kunna och få leva med dessa val utan att tvingas känna dåligt samvete. Så ser mitt idealsamhälle ut när det gäller detta.
Nå, nu var det inte detta Kirill var ute efter – inte helt
och hållet, åtminstone. Men detta var de tankar jag fick när jag läste nyheten.
http://www.youtube.com/watch?v=Awdjqe-t-5k
SvaraRaderaVärt att begrunda. Feminismen verkar mer vara ett direkt angrepp mot kvinnot, inpackat i vackra floskler om att kvinnan skall "frigöras" osv.
Kristian skrev:
SvaraRadera"Som de flesta kristna är jag kluven inför feminismen."
Jag också, av flera skäl, men förstår inte helt varför kristendom och feminism filosofiskt måste ställas mot varandra. De flesta jämställdhetsfrågor går ändå att lösa i vardagen på något sätt, med lite vilja och sunt förnuft. Som kristen finner jag grundläggande ömsesidigt människovärde vara en god princip, vilken jag vill tillämpa så långt jag kan.
"Jag skulle därför vilja se ett samhälle – och en feminism! – som ger föräldrar frihet att träffa sina egna val."
Bra sagt. Om vi ska diskutera jämställdhet tror jag att konsekvenserna blivit både på gott och på ont även om idealen var eftersträvansvärda. Framtill, säg, 1960-och 70-talen var kvinnans roll (främst?) i hemmet och hon förväntades arbeta i princip nonstop med hemmasysslor. Männen skulle vara familjeförsörjare och göra karriär. Idag har det blivit populärare att göra karriär för alla, med de utslag av stress och vilsenhet det innebär. Frågan är vad som är bättre eller sämre. Något hundraprocentigt idealsamhälle lär vi ändå inte kunna åstadkomma före domens dag.
Kirills uttal låter mest som en strävan att stärka nationen (i vilken han trots allt har en inte obetydlig maktposition). Som motpol mot vilken han profilerar sig framställs feminismen. Frågan är hur väl hans budskap går hem i ett (förhoppningsvis) mera modernt Ryssland.
Torbjörn. Det du skriver i det sista stycket är intressant. Den ortodoxa kyrkan och Putins maktapparat har idag ingått i en ohelig allians, och allt som Kirill säger i offentligheten bör nog sättas i relation till denna allians och till den makt som den ger.
RaderaHej Kristian, vet du vad, jag tror att detta är första gången jag så gott som helt och hållet håller med dig så nu har jag egentligen inte så mycket att tillägga.
SvaraRaderaMen det är kul att man kan ha samma åsikt om något fastän man ser på världen med så olika ögon, redan detta borde ju vara ett bevis på att dena goda moralen Inte är kommen från gud eftersom jag inte har någon gud, utan istället är en ståndpunkt av vad jag vill tro två goda män vars morals språngpunkt är helt olika men i slutändan ändå är resultaten ändå detsamma, godheten kommer på så sätt inifrån människan själv. Vissa har ju sagt att utan gud finns det ingen moral.
Markus. Nå, det är ju trevligt att du och jag kan se (åtminstone någorlunda) lika på åtminstone en sak... :) Men det bevisar nog ingenting. Dels för att denna fråga inte i första hand har med moral att göra, dels för att det ju nog är så att olika etik (= moralens språngpunkt) ändå i vissa frågor kan ge samma moral i vissa enskilda frågor. Jag kan, t.ex., anta att vi båda också anser att kallblodigt mord är fel, även om vi (åtminstone delvis) gör det på olika grunder.
Radera