Det är nu vi kommer in på samhällsfördraget, eller
samhällskontraktet som det också har kallats. Denna term formulerades först av
Thomas Hobbes (1588-1679). Han hävdade att det naturliga tillståndet är ett ”allas
krig mot alla”, och att man för att komma ifrån detta tillstånd (och skapa fred
och trygghet för individen) ingår ett samhällsfördrag, ett ”Covenant”. I.o.m.
detta fördrag ger individen upp en del av sin frihet – och en del av sin börs –
mot att en överhet (staten/regenten) garanterar individen i första hand fred
och trygghet. Staten driver in skatt av medborgarna, och mot denna ”avgift”
tillhandahåller staten bl.a. ett juridiskt system och försvarar medborgarna
från inre (och yttre) hot mot deras trygghet och säkerhet. Det var så, enligt
Hobbes, det hela började. Sedan har givetvis andra uppgifter tillkommit på
statens ansvarslista. Sjukvården, skolväsendet och åldringsvården (som alla först
uppehölls av kyrkan) m.m., och sedan allt mera uppgifter av byråkratisk
karaktär.
Det, som jag menar, oerhört intressanta här är individens
anpassning till – och också hela tiden ökande krav på – den service staten/det
offentliga samhället tillhandahåller. Detta så att vi människor av idag är mera
eller mindre av den åsikten att staten/det offentliga ska göra i princip allt –
t.o.m. så att vårt ansvar för våra egna angelägenheter (i motsvarande grad)
nästan helt har försvunnit. Om vi blir utan jobb är det statens som ska
försörja oss under tiden tills vi får ett nytt jobb (gärna via statens
förmedling). Om vi blir sjuka ska den offentliga hälsovården sköta om oss – och
detta senast inom sex månader, annars blir det böter. (Se här fördelen med
olika förvaltningsnivåer – den högre kan bötfälla den lägre för att denna inte
sköter de uppgifter den har fått sig ålagt!) Staten/kommunen ska stå för vår
utbildning, gratis, och gärna då också så att denna gratis utbildning är den
bästa i världen. När vi blir gamla ska det offentliga sörja för att vi får en
värdig ålderdom. Staten ska se till att vi sköter oss på alla sätt och vis, och
den senaste tiden har olika miljöfrågor blivit allt viktigare. Staten/kommunen
ska lagstifta, övervaka och hålla koll så att vi inte övergöder något litet
dike någonstans. För att sedan inte tala om alla ”småsaker” som vi förväntar
oss att samhället ska sköta. Snöplogning, städning av allmänna områden o.s.v.
Listan kan i princip göras hur lång som helst.
I ett annat sammanhang myntades ordet ”nyhjälplöshet”. (I
den meningen att dagens människa inte klarar av att värma sitt eget tevatten,
för att inte tala om att själv byta däck eller tändstift på bilen.) Jag menar
nog att detta ord med fördel kunde användas också på samhällsekonomins område.
Vi förväntar oss att vi ska bli omhändertagna allt från vaggan till graven.
Staten/det offentliga ska stå för allt, och bära allt ansvar. Service och
förmåner. Och för allt detta driva in skyhöga skatter. Men vad gör vi när de
uppgifter vi förväntar oss att det offentliga/staten ska sköta sväller ut mera
och mera och pengarna ändå inte räcker till, trots de skyhöga skatterna? Ska vi
då dra ut på gatorna och demonstrera? Kanske välta en och annan polisbil och
sätta eld på den? Eller konstatera att vi kanske kunde ta ett eller par steg
tillbaka och börja gallra i den service vi förväntar oss av det offentliga och
igen börja bära ansvaret för vårt eget liv och våra gemensamma angelägenheter?
Märk väl att jag inte pläderar för ett renodlat högersystem.
Jag menar inte att vi ska montera ner vårt välfärdssystem och lämna de som inte
klarar av att ta hand om sig själva åt sitt öde. Men jag menar att vi nog
behöver gallra – och med ganska hård hand - i servicen och i förmånerna.
Tyvärr, får jag väl tillägga. För det kommer nog att kännas både här och där.
Så behöver vi också lära oss att igen ta ett mycket större ansvar för oss
själva och vår tillvaro. För om vi inte gör detta på frivillig väg kommer vårt
omhuldade system förr eller senare att krascha totalt. När så sker blir
uppvaknandet, och lösningarna, mycket brutalare än vad de behöver bli om vi gör
detta nu och på ett ordnat sätt. Men jag tvivlar på om detta låter sig göras på
frivillig väg. Vänstervridningen inom politiken och i samhället är nog idag så
kraftig att det knappast finns varken vilja eller ens förmåga att tänka i dessa
banor. ”Saavutetuista eduista ei tingitä”, som det brukar heta. (”På uppnådda
förmåner prutas inte!”) Då återstår bara kraschen. Och revolterna. Och kanske
på det ännu diktatorn.
Några kommentarer. Det är väl inte den Hobbesiska uppfattningen om samhällsfördraget som är förhärskande idag. Hobbes hade ju trots allt en realistisk syn på anarkin som skulle råda utan myndigheter. Den hobbesiska teorin skulle ju ändå begränsa myndigheternas makt till att skydda individen.
SvaraRaderaDen rousseauska modellen är annorlunda; här har vi inte ett allas krig mot alla som utgångsläge, utan en situation där alla inser att deras nuvarande individualistiska livsstil inte är hållbar längre, och det måste hittas ett gemensamt sätt att relatera till varann. Folk ger upp sin frihet i utbyte mot lagar som gör så att samhället blir hållbart.
I grunden ligger alltså ett omyndigförklarande av individen, men implikationen att individuell frihet alltid ses med misstanke. För de som druckit sig berusade med detta Babylonska vin finns det hela tiden "felaktigheter i marknaden" som bör korrigeras...
hursomhelst vad denna bloggserie intressant! :)
SvaraRaderaChristoffer. Jag nämnde Hobbes för att han var den som först formulerade uttrycket. Sedan dess har, som sagt, mycket tillkommit...
SvaraRaderaJag föreslog åt en människa att jag kunde i nödfall avstå från femton procent av min minimala pension om det kunde gagna och i fall att en sådan statlig åtgärd vore nödtvungen. Men, det är sant, reaktionen var direkt att det vore galet. Själv har jag ingen som helst egendom efter ett fattigt liv. Men jag har fått en dyr klenod, en Klar och Ren.........
SvaraRaderaMen sådana som gött sig på offentliga sektorn i årtionden och sedan också skall ha stor pension för att inte tära på "arvet", också de är som arbetarna; vi avstår inte..... och det går på tok då också världsekonomin är galen girig och ohållbar om vi vill bevara jorden god för eventuellt kommande släkten. Den människa jag nämnde var dock ingen girigbuk utan hade gett bort och delvis av onda berövats allt den hade för sitt uppehälle och var som de flesta helt beroende av en liten penningsumma i dyr tid.
Den dyra tiden är en följd av vridenheten och synden i världen, Allting vacklar och det med rätta ty de flesta har övergett Guds Ord. I en penningekonomi behöver de lottlösa sina slantar. Men världen är vriden, endast Tron på Gud kan hjälpa för evigt. Nej, Nej Kristian, grunna int för myki på samhället, det blir knappast bättre. Endast i nya Himlar och på en ny jord finner vi den Schalom som håller. Jobba på ändå som du gör med dina tankar här men håll fram det ordet(Guds Ord) också ty tiden kan mänsklig sett bli lång. U i väntan på Schalom....