tisdag 7 maj 2013

Om Bibeln och våra åsikter



Det är intressant att diskussioner om den kristna tron så gott som alltid mynnar ut i en kontrovers i hur man ser på Bibeln. Det spelar ingen roll om dessa diskussioner förs med en professor på Teologiska fakulteten, eller med en kommentator här på bloggen – för det mesta slutar de i detta: Hur ser vi på Bibeln och dess anspråk.

Maratontråden ”Ett (mycket) annorlunda svar på frågan” fick en senkommen fortsättning i och med att Cecilia ställde en del frågor, och efter några kommentarbyten var vi framme vid detta med Bibeln. Hon skriver: ”Jag skrev inte att du inte skulle ha åsikter, bara att du inte har egna åsikter. Du skrev ju själv i en tidigare kommentar att du varit tvungen att ändra dina åsikter, många gånger. För att bibeln anser något annat. Och jo, jag vet vad jag bygger mina åsikter på. Egna erfarenheter. Inte en sagobok.”

Så långt Cecilia. Jag vill lyfta fram denna kommentar för att den är så typisk för en människa av idag som har blivit främmande för både den kristna tron och Bibeln. Detta med att Bibeln är ”en sagobok” kan man möta både här och där i diskussioner på nätet. Nå, det är ett påstående som, förstås, inte håller. Jag ger inte så alldeles mycket för den moderna teologin, men en fördel har den, och det är att man genom den långt kan omkullkasta detta ”sagopåstående”. Bibeln har dissekerats, studerats och plockats sönder i minsta beståndsdel, och slutresultatet har blivit att man insett att de bibliska texterna är minst lika tillförlitliga som annan text från samma tid. Givetvis kan inte vetenskapen ta ställning till de övernaturliga sakerna, men när det gäller till exempel historiciteten (bl.a. gällande Jesu existens) och texternas tillkomsthistoria finns det idag egentligen ingenting som talar för Cecilias ”sagoståndpunkt”.

 När det sedan gäller våra åsikter och vad vi bygger dem på blir det intressantare och mycket knepigare. Jag hävdade, och hävdar fortsättningsvis, att det inte finns någon människa som skulle ha ”egna” åsikter. Vi är alla nämligen ”produkter” av det vi tar in. Vi kan eventuellt processa det en aning, men vi har alla någon/några auktoriteter som vi bygger vår tankevärld på. Direkt eller mera indirekt. För de flesta av oss, likt Cecilia, sker detta omedvetet (utan att de ens kan peka ut sina auktoriteter). Andra av oss igen kan redogöra för (åtminstone en del) av dessa. Som kristna är Guds uppenbarelse, alltså Bibeln, den auktoritet som till större eller mindre del formar våra åsikter och hela vårt sätt att se på tillvaron.

Mycket av det tankegods som finns och formar människorna i dagens sekulariserade västerland är direkt kristendomsfientligt. Tyvärr. Man kan förstås inte kräva att människorna ska kunna se varifrån deras åsikter/tankar kommer och vad de bygger på, men jag tycker det är synnerligen intressant att rota i detta tankegods och försöka se hur strömningarna går, och varifrån de kommer. 1700-, 1800- och 1900-talets filosofer och filosofier lever idag vidare och formar människornas sätt att tänka i hög grad. Voltaire, Rousseau, Marx, Nietzsche och farmför allt Darwin, men också nyare filosofer som Singer, ligger bakom mycket av det tankegods som genomströmmar dagens värld och formar dagens människor och deras sätt att tänka. Detta vare sig vi är medvetna om det eller inte.

Så vi människor har nog väldigt lite ”egna” åsikter. Vår världsåskådning bygger på andras åsikter och det tankegods som de har lämnat kvar under historiens gång åt kommande generationer. Och, som sagt, mycket av det tankegods som formar dagens människor härstammar ur ett kristendomsfientligt sätt att tänka. Därför är det inte konstigt att dagens människa, likt denna Cecilia, kommer att få en förvrängd syn på den kristna tron och på Bibeln.

Idag har den kristna tron, åtminstone här hos oss, hamnat i baksätet. Detta i så hög grad att det påstående jag nu kommer att avsluta med inte alls längre är självklart för den stora massan. Men när man ser på filosofins historia, och människans historia, finns det egentligen bara två ”sidor” i diskussionen. Å ena sidan den kristna tron och ett tänkande som utgår ifrån Bibeln, och å andra sidan ett tänkande som har sin upprinnelse i motståndet mot/ifrågasättandet av den kristna tron. Upproret mot, om man så vill. ”Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar”, som Jesus säger. (Matt. 12:30)     

9 kommentarer:

  1. Kristian skrev:

    "Mycket av det tankegods som finns och formar människorna i dagens sekulariserade västerland är direkt kristendomsfientligt."

    Detta stämmer i den mån att individualism, konsumism och en slags humanistisk altruism långt ersatt det kristna tankegodset. Kristna värden såsom ödmjukhet, Gudstillvändhet, omsorg av medmänniskan och hennes behov rimmar illa överens med ett samhälle som betonar konkurrenskraft där jag, mig och mitt ska stå i rampljuset. Samtidigt är det att rusa i andra diket att helt underkänna människors förmåga att reflektera kring och bilda sig åsikter som inte alltid överensstämmer med den egna tron. Människan är en innovativ varelse. Det har alltid funnits förändringskrafter inom och utom kyrkan. Enligt min förståelse leder det inte riktigt någonvart att ställa moderna tänkesätt och kristen bibeltro mot varandra.

    Dagens människa vill uppleva sig lyssnad till och få känna att hon har möjlighet att påverka sitt liv. Ger ditt resonemang henne utrymme till detta, frågar jag mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torbjörn. Om man redan lite skrapar på ytan på de filosofer jag nämnde ser man nog att det rör sig om betydligt "grövre" kristendomsfientlighet än det du nämner. Så menar jag nog också att det inte handlar om att "ställa moderna tankesätt och kristen bibeltro mot varandra", utan de är på kollisionskurs oberoende av vad vi gör och inte gör.

      "Dagens människa vill uppleva sig lyssnad till och få känna att hon har möjlighet att påverka sitt liv. Ger ditt resonemang henne utrymme till detta, frågar jag mig."

      Detta är säkert sant. Men Uppenbarelsen och den kristna tron är vad den är - den frågar inte oss om lov. Men helt klart sätter du här fingret på en mycket känslig fråga och avgörande faktor för hur den kristna tron förstås och tas emot idag. Men den kristna tron är som sagt vad den är, och vi människor har antingen att godkänna den - och rätta oss därefter - eller så förkasta den. Att börja göra en nutidsanpassad version som ger utrymme för alla att få med sina egna betoningar och krav låter sig inte göras. Felet härvid ligger inte hos Uppenbarelsen eller den kristna tron, utan hos dagens människa som inte vill böja sig för Guds ord. Menar jag. Dagens människa frågar efter en livsåskådning som ger utrymme för henne, sådan hon är och med alla hennes egna tankar och funderingar. Guds ord erbjuder oss i stället omvändelse från allt detta. Jobbigt? Ja. Nödvändigt? Absolut!



      Radera
  2. Sista meningen är en sanning, i sammanhanget och med dina gamla och moderna ord helt enkelt perfekt. "bättringsgörare"

    SvaraRadera
  3. Hinner inte läsa hela inlägget eller vidare kommentera för tillfället, jag gör det när jag kommit från jobbet. Men du missföratod nog mig. Vilket jag i efterhand ser att nog kanske var ganska lätt. Men hur som helst skrev jag ingenstans att jag syftade på bibeln när jag skrev att jag inte baserar mina åsikter på en sagobok. Det som jag däremot tycker är intressant att bibeln är det första som du kom att tänka på när jag nämnde ordet "sagobok"

    SvaraRadera
  4. Cecilia. Det är kanske inte så konstigt att jag tolkade dig på det sättet. Dels för att det var Bibeln vi diskuterade, dels för att det, som jag skrev ovan, är t.o.m. mycket vanligt att man i diskussioner på nätet idag blir beskylld för att "bygga på en sagobok" om man hänvisar till Bibeln. Men det är ju enbart trevligt om du inte ansluter dig till dessa!

    SvaraRadera
  5. Oj Kristian vad du är ut och seglar bland molnen igen.

    Ditt påståenden stämmer inte alls. Om du tänker lite logiskt så är det inte så svårt att förstå varför bibeln hamnar under sagofacket. Vilken normal människa som helst fattar väl att övernaturliga fenomen och väsen inte existerar? Att studera nått som inte existerar är ganska svårt? Förutom för er kristna, Ni har den förmågan att blanda ihop fantasi med verklighet, För om man tror riktigt riktigt mycket på nått så finns det? Kristen vetenskap

    SvaraRadera
  6. Antikrist har vaknat igen... "Vilken normal människa som helst fattar väl att övernaturliga fenomen och väsen inte existerar?" När vi var små och ville markera att vi inte ville lyssna på någon kamrat som sade något vi inte ville höra brukade vi sätta fingrarna i öronen, blunda och nynna på någon melodi så att vi slapp höra. (Gör barnen månne så ännu idag?) Dagens människa gör på precis detta sätt när hon ställs inför det andliga. Och så går hon igenom livet. Tänk vilket fattigt liv! Och tänk vilken chock det blir sen när hon kommer så långt att det inte längre går att lura sig själv att "övernaturliga fenomen och väsen inte existerar"!

    SvaraRadera
  7. Vet du vad Kristian, jag hade länge trott att det kristna budskapet var att älska din nästa som dig själv. Men det har du och många andra tydligen glömt. Och om du inte har glömt det så visar du det på ett verkligt dåligt sätt. Men här kommer du och i det närmaste föraktar folk som inte tror och tycker som du. "Mitt sätt att tro på är bättre än ditt". Enligt mig är bibeln i det närmaste en sagobok, det är klart att vissa historiska fakta kanske stämmer, men inte många i sådana fall. Jag ville länge anse mig som en god kristen person, men jag skulle omöjligt kunna stå för dessa åsikter. Men trots det är jag (hoppas jag) en bra människa, donerar pengar till välgörenhet, har ett fadderbarn i sydamerika, jag hjälper äldre och mycket annat. Så länge det har funnits en gud så har det förekommit mord i hans namn av fanatiska kristna, är det bättre människor än jag eftersom de tror på gud?
    Antikrist har igen en gång en mer vettig kommentar än du Kristian.

    SvaraRadera
  8. Cecilia. Har du tänkt tanken att det kanske är så att det är du som inte riktigt har förstått vad ordet "älska" innebär och betyder i den mening du inledde din kommentar med?

    SvaraRadera