söndag 26 maj 2013

Påven och den universella rättfärdiggörelsen?



Den katolska kyrkan har av allt att döma valt en påve som verkar vara lite svårkontrollerad. I onsdagens morgonmässa sade han, enligt uppgifter från svenska Dagen, att ”Herren har friköpt oss alla, oss alla, genom Kristi blod: oss alla, inte bara katoliker. Alla.” Sedan fortsatte han med att konstatera att detta även gäller för den som betraktar sig som ateist.

Detta uttalande har skapat en hel del svallvågor, både inom den katolska kyrkan och bland ateistiska organisationer. Positiva, mestadels, i det senare fallet, negativa, mestadels, i det förra. Detta t.o.m. så att en talesman från Vatikanen såg sig tvungen att träda fram och framhålla att ”människor som känner till den katolska kyrkan, men håller sig borta från den, inte kan bli frälsta”. Talesmannen inledde, givetvis, med att säga att påvens uttalande har misstolkats.

Nå, nu är det förstås inte så alldeles lätt att veta vad Franciskus menade med sitt uttalande. Det finns, precis som Vatikanens talesman också sade, en risk att misstolka ett lösryckt uttalande. Men jag tycker att påvens ord låter bra. Jag brukar nämligen själv säga samma sak när jag går upp i en predikstol. Nämligen att Kristus har friköpt hela världen i och med sin offerdöd på korset. Att Golgataoffret innebär att alla människors synder är sonade – och att detta verkligen gäller för ALLA, även för den störste av syndare. Detta brukar allmänt kallas för den ”Universella rättfärdiggörelsen”.

Emellertid bör man här göra en klar och tydlig markering att detta universella offer, detta friköpande, också måste tas emot (i tro) för att vara gällande. Den som inte vill veta av det, den som tar avstånd från Kristus och hans offer – den människan får ingen nytta av den redan vunna frälsningen. Med andra ord: Den människan som inte vill leva i Kristi närhet och ta emot gåvan i tro kommer inte heller att få del av den. Även om hon i och med golgataverket ÄR friköpt. För att riktigt lyfta fram vikten av detta emottagande kan man säga, som bl.a. min lärofader i detta brukade säga, att ”Tänk vad tragiskt! När strecket dras för tiden och evigheten tar vid kommer helvetet att vara fullt av människor vars synder var sonade. Men de är där för att de inte ville veta av Guds gåva.”

Jag tycker att påvens uttalande är spännande! Om jag alltså inte har misstolkat honom. Det är förstås tragiskt att Vatikanens talesman sedan går in och med sitt uttalande förminskar Guds verk och hans handlande (läs: begränsar det till den katolska kyrkan). Men det är väl bara att konstatera att detta är i linje med tidigare romersk-katolsk teologi. Få se bara om denna gamla teologi lyckas bemästra och kontrollera den nye påven...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar