Sommaren är väckelserörelsernas tid. Sommarfesternas tid, alltså. I Esse har vi denna sommar två stora fester - för två veckor sedan hade vi vår (Evangeliföreningens) sommarfest här, och denna helg håller de svenskspråkiga laestadianerna (LFF) sin sommarfest i Ytteresse. (Den som vill "delta" utan att behöva ta sig ut till mötesplatsen kan med fördel lyssna på mötesradion på 98,0 MHz eller på nätet. (www.lff.fi) Första mötet börjar idag, fredag, kl 16.)
Jag har inte skrivit något om vår egen sommarfest, men vad
jag hann se av den var den en positiv sak. Speciellt atmosfären tycks ha varit
speciell och välkomnande. Jag efterlyste före sommarfesten god undervisning och
goda samtal - och jag fick ta del av bådadera! I ett samtal konstaterade jag
att det knappast har förekommit någon årsfest (i modern tid åtminstone) där den
arrangerande avdelningens ordförande har kommit så här lätt undan som jag
gjorde denna gång. Men det var många som drog tunga lass med arrangemangen och
som förtjänar ett stort tack för sin insats! Ingen nämnd, men ingen heller
glömd.
ÖT uppmärksammar LFF:s mötesserie med en artikel där man, i
sedvanlig ordning, skriver om de praktiska arrangemangen och om hur mycket folk
som väntas till festen. Man får anta att denna artikel sedan följs upp med en
annan artikel där man berättar om hur många portioner soppa som gick åt. Nå, i
diskussionen under artikeln uppstod ett, i mitt tycke, intressant åsiktsutbyte.
Pseudonymen "Enbär" skriver, angående LFF och SRK
(gammellaestadianerna) och skillnaderna dem emellan att:
"Gammellaestadianerna blir allt mer integrerade i
kyrkan med sina över hundra verksamma präster, medan den här gruppen utvecklas
i en allt mer sekteristisk riktning, där man med tiden förmodligen hamnar att
gå ur kyrkan eller bryta sakramentsgemenskapen. Inga ungdomar därifrån studerar
till präst på grund av kompromisslösa ämbetssynen."
Problemet med denna kommentar är att det som synes ske inte
alltid är vad som verkligen sker. "Enbär" konstaterar, helt riktigt,
att SRK inte har några problem med att samarbeta med kvinnliga präster, medan
LFF inte samarbetar. Av detta drar han så den felaktiga slutsatsen att
gammellaestadianerna blir "mera integrerade i kyrkan", medan LFF blir
mera "sekteristiska". Nå, nu är detta bara vad som synes ske.
Verkligheten är den att SRK betraktar kyrkan (och kyrkans präster - även då de
kvinnliga) som vilken världslig organisation/världsliga tjänstemän som helst.
De sant kristna finns enbart inom de egna leden, och därför förväntar man sig helt
enkelt inget av kyrkan. Man har helt enkelt tagit ett så kraftigt avstånd från
kyrkan som kristen institution att man inte behöver bry sig om vad hon håller
på med. Detta också då så att man inte längre försöker påverka det som sker
inom kyrkan. I en sådan situation kan man givetvis samarbeta med också kvinnliga
präster. (Observera dock mycket noggrant att detta inte gäller i de egna,
kristna, sammanhangen!)
Med LFF förhåller det sig annorlunda idag. Där är man, av
allt att döma, av den åsikten att kyrkan fortfarande är något att räkna med -
och därför har man en hållning gentemot den. Också i ämbetsfrågan. Något som
SRK alltså inte har. LFF:s representanter har också i olika forum försökt påverka
utvecklingen inom kyrkan. Något som SRK alltså inte gör. Observera gärna här
hur de två organisationerna kommer att förhålla sig till vigsel av samkönade
par inom kyrkan när den frågan kommer upp på tapeten. LFF kommer att ta
ställning mot medan SRK inte kommer att göra det. Av den ovan nämnda orsaken.
Du kan inte vänta att nån journalist ska skriva om annat än soppa och kaffe. De har ju absolut ingen kunskap och bevisligen oförmåga att läsa på. När kyrkpressen och kotimaa Tycks ha stora problem så ska vi inte vänta oss nåt om kyrkliga och andliga saker Av öt kanske med undantag av Denise ibland
SvaraRaderaSant. Media är idag långt kristofobisk. Därför blir det soppa, tält och parkering i dessa artiklar. Det är enklast så.
Radera